Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2271
Hei, jeg har fått i utfordring å faste i 24 timer, utfordringen starter i morgen.
Fordi i morgen går heilt vanelig som alle onsdagene mine, altså dobbel gym time, og trening fra 20.00-21.00.
Men jeg får jeg lov å drikke (allt utentat smoothie) så da lurer jeg på om dere vet noe jeg kan drikke så jeg får i meg litt næring?

Mvh. Omba
Sist endret av omba; 16. februar 2010 kl. 22:37.
Vil tro proteinshake har ganske mye næring.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om smoothie er utelatt kan jeg tenke meg at proteinshake er out of the question. Svaret er te og mineralvann. En bekjent av meg faster i én måned i året, og det er dette han drikker.

Edit: For å unngå misforståelser; "faster" betyr i dette tilfellet "spiser ingenting"
Sist endret av Jonta; 16. februar 2010 kl. 22:43.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
De nye YT greiene har sikkert litt futt.

[COLOR="Silver"]</snikreklamering>[/COLOR]
På apoteket finnes det sånne driker som kan erstate 1 måltid.
Anbefaler deg å spise en del før fasten starter.
24 timer faste er no biggi. Har selv gått en uke uten mat en gang og da var veskeinntaket begrenset til vann. Drikk noe med sukker i du.
Tror ikke du trenger å bekymmre deg for næring, det er jo bare 24 timer. Kroppen klarer fint å "overleve" på nærings lagerene sine den perioden. Jeg har klart meg uten næring i 3 døgn

Max
husk å få i deg nok elektrolyter. er kanskje mest aktuelt for faster over 24 timer, men i ekstremtifeller så kan et kosthold med mye vann, og nærmest nul elektrolyterl være risikabelt. så under lange faster få i deg nok salt, magnesium, og kalsium. nok preaching over til topic

spis på dass, eller drikk olivenolje.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av sneakyjones Vis innlegg
spis på dass
Vis hele sitatet...
Dette går på ære.
Pleier selv å faste under ramaden, dog det varer ikke 24 timer. Men fra soloppgangen til solnedgangen.

Trikset er egentlig å drikke mye væske før du starter utfordringen også spise mye kjøtt. Som det tar tid å fordøye!
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om smoothie er utelatt kan jeg tenke meg at proteinshake er out of the question. Svaret er te og mineralvann. En bekjent av meg faster i én måned i året, og det er dette han drikker.

Edit: For å unngå misforståelser; "faster" betyr i dette tilfellet "spiser ingenting"
Vis hele sitatet...
Hva mener man egentlig når man faster i en måned? Lurt på det lenge. Selv med bare drikke så dør man jo ?
Drikkeyoghurt?
Dette kan ikke betegnes som noe utfordring. Det er da bare å la være å spise et døgn. Helt uproblematisk. Trenger heller ikke noe styrkedrikker eller andre erstatninger.
Sitat av Catchy Vis innlegg
Hva mener man egentlig når man faster i en måned? Lurt på det lenge. Selv med bare drikke så dør man jo ?
Vis hele sitatet...
Led det x3m187 skriver:

" Pleier selv å faste under ramaden, dog det varer ikke 24 timer. Men fra soloppgangen til solnedgangen.

Trikset er egentlig å drikke mye væske før du starter utfordringen også spise mye kjøtt. Som det tar tid å fordøye! "
Drikk melk. Massevis av fett og andre næringsstoffer. 3 liter melk tilsvarer ca. 2000 kcal.

Jeg ville ikke definert det som fasting, men kanskje utfordreren gjør det...
Sitat av lex123 Vis innlegg
De nye YT greiene har sikkert litt futt.

[COLOR="Silver"]</snikreklamering>[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Det høres da virkelig ikke ut som reklamasjon, det du gjør? Heller markedsføring..

Til topic, 24 timer skal ikke være noe problem - selv går jeg lett en dag uten å spise noe, fordi jeg glemmer det Det er lett å spore av da, kebablukt, potetgull eller mammas kjøttboller er alle killers i denne sammenhengen
Du er en pingle som ikke klarer 24 timer engang. Drikk vann. Skal du faste, do it old school..
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
Led det x3m187 skriver:

" Pleier selv å faste under ramaden, dog det varer ikke 24 timer. Men fra soloppgangen til solnedgangen.

Trikset er egentlig å drikke mye væske før du starter utfordringen også spise mye kjøtt. Som det tar tid å fordøye! "
Vis hele sitatet...
Og jeg quota Jonta ?

''En bekjent av meg faster i én måned i året, og det er dette han drikker.

Edit: For å unngå misforståelser; "faster" betyr i dette tilfellet "spiser ingenting" ''

Har selv hørt, uten at jeg husker noen spess sammenheng akkuratt nå, men flere ganger at folk har fastet i en uke eller en måned. Å gå 24 timer er da null prob.. trenger ikke noe triks for det
24timer ekke noe stress gjør dette titt og ofte selv jeg.
Noen som vet hvor lenge kan man faste uten at det blir livsfarlig? Hvis man bare drikker vann og sånt?
Sitat av Weedlover Vis innlegg
Noen som vet hvor lenge kan man faste uten at det blir livsfarlig? Hvis man bare drikker vann og sånt?
Vis hele sitatet...
Det spørs på fettreservene dine, men over 1 måned er oppnåelig med bare vann, hvis du faster lenge nok til at kroppen din starter å hente næring fra organene dine, da er det på tide og starte og spise igjen.

Ontopic: 24 timer er ingenting, hvis du tar med søvn så er det jo bare 16 timer uten mat, og hvis du da har spist før denne "fasten" starter, så vil du nok såvidt kjenne det.
Hvis du drikker juice eller noe slikt er det også juks, er nok bare vann som skal inntaes ja.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Catchy Vis innlegg
Hva mener man egentlig når man faster i en måned? Lurt på det lenge. Selv med bare drikke så dør man jo ?
Vis hele sitatet...
Vel, i min bekjents tilfelle er det ganske klart at han ikke dør. Om du tenker på det som ofte blir sagt, at man kan gå tre dager uten vann og tre uker uten mat (kverulanter: Jepp, dere har sikkert andre tall); dette går mye på det mentale. Folk har blitt funnet døde etter en uke etter å ha blitt innestengt i gruveulykker, selv om de har hatt tilgang på vann.
Sitat av Catchy Vis innlegg
Har selv hørt, uten at jeg husker noen spess sammenheng akkuratt nå, men flere ganger at folk har fastet i en uke eller en måned.
Vis hele sitatet...
Når folk sier dette er det som oftest begrensning av en del typer mat det er snakk om. For eksempel søtsaker eller kjøtt. Sjekket det første avsnittet i engelsk Wikipedia nå, og det er ganske enig med meg.
Sitat av Weedlover Vis innlegg
Noen som vet hvor lenge kan man faste uten at det blir livsfarlig? Hvis man bare drikker vann og sånt?
Vis hele sitatet...
Det kan være livsfarlig å faste i 24 timer, dog vet min fastende venn om en kvinne som ikke hadde spist noe på over åtte år, dog stilte han seg meget skeptisk til dette.

Som med så mye annet; det spørs. Hva menes med fasting, og hva er helsetilstanden din fysisk og psykisk.
Hvor lenge man kan faste går også på hva man har trent kroppen opp til. Du hiver deg ikke på en måneds fasting første gangen, for å si det sånn Gandhi, for eksempel, var en erfaren faster og kunne derfor sultestreike i lengre perioder uten at det egentlig var noen reell fare for livet hans. Her kan man lese mer om faste.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Så er det jo også en mengde forskjellige definisjoner på det å faste.

Å faste i ei uke kan bety å ikke spise noe som helst i den uka, det kan imidlertid også bety å unngå enkelte matvarer/-typer, eller det kan bety Ramadan-typen der man kan stappe i seg, bare ikke så lenge solen er oppe.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Weedlover Vis innlegg
Noen som vet hvor lenge kan man faste uten at det blir livsfarlig? Hvis man bare drikker vann og sånt?
Vis hele sitatet...
etter 4 uker vil jeg tro du begynner å få alvorlige problemer.

edit: det varierer selvsagt fra person til person, vekt, fettprosent, miljø, hvilket aktivitetsnivå en har under perioden, ol.
Sist endret av somnium; 17. februar 2010 kl. 08:16.
omba's Avatar
Trådstarter
Kokte opp 1,5 l te i kveld, så sto den ut over natte å ble kald.
Drak en halv liter til frokost, så tar jeg med meg 0,5 l til skolen.
Det går fint an å faste i fem dager så lenge man er frisk og sunn og får i seg næringsstoffer gjennom den væsken man inntar - hvis man for eksempel drikker fruktjuice eller grønnsakssafter. Man kan også overleve uten å få i seg noen kalorier (ved å drikke bare vann), men det er ikke å anbefale - da vil kroppen brytes kraftig ned.

De første dagene brytes karbohydrater i kroppen ned, glykogenlagre som kroppen har i reserve. Da mister man mye vann. Kroppen har cirka 500 gram glykogen, og når dette er oppbrukt, går kroppen løs på fett og proteiner. Dette går ut over fettlagre og muskelmassen.

Hvis man ikke er vant til faste, bør man begynne forsiktig for å se hvor mye man tåler. Man blir slapp og får mindre energi når man faster, og man bør ikke trene i en slik periode..
hihi, en vanlig dag på 24 timer med søvn og stuff går HELT fint

Ser en del av kidsa på Camp Refugee ikke spiser i løpet av rollespillet, og de klarer seg fint, selv om de er våkne omtrent hele tiden med unntak av noen små sovepauser, de er aktive, under stress og nå om vintern utsettes de også for en ganske stram kulde i den lille perioden på 24 timer, og til og med DE klarer seg fint.

Jeg vil ikke si det er nødvendig med noen spesielle tiltak i tilfellet ditt, 24 timer klarer du uansett
Kanskje litt offtopic, men et spørsmål til de med erfaring innen medisin:
Er det sunt å faste?

Dette er jo et fenomen en kjenner igjen fra mange religioner og kulturer, og en skulle tro at det har vært en grunn til fastingen. Likevel har en funnet ut at munkene ofte var svært overvektige på grunn av fastingen. Gjennom fastingen "skrur de ned" forbrenningen, og når de så begynte å spise igjen, ble ikke maten fort nok forbrent...
24 timer bør du klare uten så mange hjelpemidler. Drikk vann og slapp mest mulig av.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hvis du skal "jukse" litt kan du bløtkoke fire egg, steke opp en kyllingfilet eller to, finne frem 100 gram smør og kjøre alt opp i en blender med litt fløte og mikse alt til en tjukk grøt. Drikk/spis alt sammen rett før du skal faste og jeg kan nesten garantere at du ikke er sulten på et døgn eller mer. Grunnen til at du bør mikse det til en grøt er at magesekken ikke utvider seg like mye da maten blir mer kompakt, men med samme næringsinnhold. Sammentrekningen av magesekken sender signaler til hjernen om at du er sulten. Høyt innhold av fett og proteiner og fravær av karbohydrater gjør at du ikke får blodsukkersvingning og insulinnivået holder seg nede, noe som gjør at sultfølelsen holder seg unna lengre.

Et døgn burde du fint klare uten å måtte tenke på shakes o.l.

Lykke til
Sist endret av Eplefisk; 17. februar 2010 kl. 10:28.
omba's Avatar
Trådstarter
Må si at jeg har en extrem forbrenning, pleier å spise 4 solide måltider om dagen, men jeg legger aldri på meg
I dag på skolen så drakk jeg 0,75 liter med te. Lurer på om det er var noe galt med te'en fordi etter 10 min så begynnte jeg å se farger, og det meste ble uklart, noe ble bølgete, men jeg var helt klar i hodet, synes det nesten var gøy. Det avtok etter 20-30min,
men jeg lurer på om det er farlig, bør jeg stoppe?
Sist endret av omba; 17. februar 2010 kl. 12:38.
kroppen tåler ganske mye. Var uten mat i 3 dager og fikk bare drikke vann, et par timer søvn og dreiv med fysiske oppgaver hele tiden.

Drikk melk så får man en metthetsfølelse.
Hva er premien forresten?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om smoothie er utelatt kan jeg tenke meg at proteinshake er out of the question. Svaret er te og mineralvann. En bekjent av meg faster i én måned i året, og det er dette han drikker.

Edit: For å unngå misforståelser; "faster" betyr i dette tilfellet "spiser ingenting"
Vis hele sitatet...
RIP vennen din. Han er jo død nå.
omba's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oddish Vis innlegg
Hva er premien forresten?
Vis hele sitatet...
Heder og ære, Får ingen ting
Sist endret av omba; 17. februar 2010 kl. 13:30.
Sitat av Weedlover Vis innlegg
Noen som vet hvor lenge kan man faste uten at det blir livsfarlig? Hvis man bare drikker vann og sånt?
Vis hele sitatet...
Et gjennomsnittlig menneske kan klare én uke uten mat uten at det vil gi langvarige skader skriver Lars Monsen i "villmarksboka".
Sitat av omba Vis innlegg
Heder og ære, Får ingen ting
Vis hele sitatet...
Ikke for å være kjip, men hva er pointet og slutte å spise 1 dag? Unødvendig og painfull.
Har et lite spørsmål, hvorfor skal man faste? hva er hele poenget?

Er det for å rense kroppen, slanke seg eller hvA?
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Har et lite spørsmål, hvorfor skal man faste? hva er hele poenget?

Er det for å rense kroppen, slanke seg eller hvA?
Vis hele sitatet...
Sparer jo mye penger på mat og søppel, ved å ikke spise.
Trodde det var rundt 3 uker for et vanlig menneske, å kunne faste kun med vann. Dette innebærer dog ingen fysisk aktivitet over hodet. Du kommer ikke til å orke noe. Kjenner ei jente som kun spiste havregrøt i nesten 2 måneder, hver gang hun ble sulten spiste hun litt grøt, til slutt orket hun ingenting og sov i sikkert 12-14 timer hver dag. Hun gikk riktignok ned nesten 20 kilo, men jeg tviler på at det var verdt det da alt av muskler svant hen også. Hun var i grunn heldig som ikke fikk alvorlige problemer, men nå går hun på lav-karbo og herper nyrene/leveren i stedet.

Fasting kan vel være sunt hvis du gjør det ordentlig og som del av en renselse av for eksempel organer/tarm. Det vil si at du drikker juicer og te og brygg som skal hjelpe til med å skille ut giftstoffer i perioden du faster.
du kan gå 3-5 dager uten noe å drikke.
Men å gå uten noen form for mat så trur jeg ay du kan gå i 2-4 uker, varierer på hvor mye fett du har på kroppen osv.
her står det at det er raportert at en person har gått uten mat i 25 uker.
Er kanskje litt drøyt :P
uansett så vil jeg ikkje anbefale å gå i mer en 3-4 døgn uten noen form for mat siden du blir ganske utmattet.

kilde
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
RIP vennen din. Han er jo død nå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Et gjennomsnittlig menneske kan klare én uke uten mat uten at det vil gi langvarige skader skriver Lars Monsen i "villmarksboka".
Vis hele sitatet...
Om du baserer slike fakta på det Lars Monsen skriver, har jeg en haug med villmarksfolk her som ønsker å si seg uenige.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om du baserer slike fakta på det Lars Monsen skriver, har jeg en haug med villmarksfolk her som ønsker å si seg uenige.
Vis hele sitatet...
Jeg er generelt veldig lite opptatt av Lars Monsen, og fikk denne boka ved en anledning. Det er derfor jeg har lest den. Det sagt ser jeg ingen grunn til å ikke stole på Lars Monsen i en slik sammenheng.

Selvfølgelig kan du greie deg i over en uke, men det har jeg heller aldri sagt noe imot. Poenget er bare hva et vanlig menneske klarer uten å bevege seg ut i risikosonen.

Hvis det stemmer at kameraten din sulter seg i måneder om gangen bør du forresten få ham til å oppsøke medisinsk hjelp omgående. Slike besettelser er alt annet en sunt, og en slik uansvarlig livsførsel kan i verste fall føre til død.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Hvis det stemmer at kameraten din sulter seg i måneder om gangen
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
En bekjent av meg faster i én måned i året, og det er dette han drikker.
Vis hele sitatet...
Nuff said I hope.

Du ser ut til å ha fått det for deg at dette er en "kamerat" av meg, som du kaller det. Jeg har ikke påstått noe slikt. Jeg tipper du sitter med inntrykket av at dette er en fyr på omtrent min alder, som gjør dette pga. noe så usannsynlig som "årlig anoreksi" eller noe i den duren.

For å oppklare: Personen det er snakk om her er en voksen mann. Oppegående fyr med vanlig kroppsbygning for alderen. Dette innebærer selvfølgelig kroppsfett (som vi alle har, duh). Han gjør dette én gang i året, om vinteren, når det uansett ikke er så mye frukt og grønnsaker å få tak i. Han gjør dette for å rense kroppen for giftstoffer.

Det var litt snakk om aktivitetsnivå her i tråden. Han trener ikke i denne perioden. Ting blir litt tyngre for ham, og han går ned i vekt. Andre merker også sistnevnte.

Å ha definitiv kunnskap, og nøyaktige tall rundt dette emnet (menneskekroppen og alt det rare som skjer med den) er umulig. Det vil alltid finnes unntak, tall vil variere fra kilde til kilde, det vil være sikkerhetsmarginer og så videre og så videre. At man aldri har sett noen med en kroppshøyde på over 2,15 m betyr ikke at Robert Wadlow aldri kan ha eksistert.