Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6220
Jeg fikk en idee i dag! Er det mulig å lage en UAV for privat personer? Er det lov å bruke den?

Og i såfall, den må være GPS kontrollert. Altså at den har en forhåndsprogramert bane som den følger. Hvilke programmerningsskillz må man ha for å fikse noe sånt? Og hvilke komponenter, forestiller meg at den skal være kotrollert fra en Pc. Og alt av kommunikasjon mellom Pc og Drone skal skje via 2.4 båndet. Dronen skal selvfølgelig ha ett kamera.

Er det noen her som har laget noe sånt før? Og før noen spør, nei jeg skal ikke overvåke noen. Ikke en gang hun baben med de store boobsa
Er det ikke det man så fint kaller radiostyrt fly / helikopter ?

Bare at dronene styres via satelitt istedet for RF.
Forsåvidt, bare at den skal være selvstyrende og med kamera.
De lagde det på Prototype This en gang, bare uten kamera. Var i forbindelse med et automatisk redningssystem for svømmere i nød ved ubemannede strender. Men det er neppe et prosjekt for den jevne hobbyentusiasten, for å si det sånn, da det krever stor innsikt i RF-teknologi, reguleringsteknikk, programmering og elektronikk generelt.
Bygg deg en FPV
(First person view)

FPV er et radiostyrt fly som du ser i som navnet sier: First person view.
Det du trenger er et radiostyrt fly, helst et seilfly (da slipper du å bruke så mye motorkraft og kan holde deg oppe lenger + utnytte eventuell vind)
Som radiosender/mottaker til flyet, bør du bruke FM signal.

Men over to the heavy stuff
Kjøp deg et FPV kamera (google it) av god kvalitet og med bra oppløsning.
Du må også ha en video sender/mottaker, og dette googler du også.
Mener å huske at det også her er anbefalt å bruke FM, ettersom 2.4 ghz har så dårlig rekkevidde sammenlignet (selv om du er mer sikkret mot forstyrrelser)

FPV'er er egenltig ulovlige i norge, med mindre du kjøper FPV sender/mottaker på under 10mhz = 200m rekevidde. Grunnen er at NAK (Norsk aero klubb) har satt som regel at man alltid skal ha direkte øyekontakt med luftfartøyet.

Se litt på han her sine videoer: http://www.vimeo.com/7865915
Er trolig den personen i landet med mest FPV erfaring.

Til FPVer kan du også kjøpe en såkalt "OSD" (On screen display) som gir deg nyttig informasjon som høyde, fart, retning m.mer...
Kan også koble en FPV GPS gjennom den, som du deretter kan koble gjennom en gyro. Dermed kan du tagge inn en rute flyet selv skal fly.

Jeg begynte egentlig selv på et slik prosjekt, men trenger penger til mopeden akuratt nå, så står litt på vent. Men kompisen min derimot holder på å bygger. Husker ikke eksakt hvilket fpv utstyr han kjøpte, men var noe han fikk anbefalt av "FPVLeif" (fyren med vimeo videoene)
Kan poste link når jeg finner utav det

Du ender opp på en pris på ca 4-5000 +++
Kommer trolig ikke under den prisen, men er lett å komme over for å si det slik :P

Dette flye er vist å anbefale som FPV.
http://elefun.no/p/prod.aspx?v=14955&i=0



Heigren
Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg
Mener å huske at det også her er anbefalt å bruke FM, ettersom 2.4 ghz har så dårlig rekkevidde sammenlignet (selv om du er mer sikkret mot forstyrrelser)
Vis hele sitatet...
FM er en modulasjonsmetode (frekvensmodulasjon), mens 2,4 GHz er en frekvens. De er ikke umiddelbart sammenliknbare.

Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg
FPV'er er egenltig ulovlige i norge, med mindre du kjøper FPV sender/mottaker på under 10mhz = 200m rekevidde.
Vis hele sitatet...
Rekkevidden er ikke bare bestemt av frekvensen, men også sendereffekten. Det er regler og begrensninger for både frekvenser og effekter i Norge, men akkurat hva de er har jeg ikke i hodet nå.
Se der ja! Kom over ett trådløst overvåkningskamera for en stund siden, den hadde dårlig rekkevidde. Men det var billig. Ikke nok med det, jeg fant faktisk ett fjernstyrt fly i kjelleren jeg hadde glemt. Det er en motorglider med to motorer for styring. Dette ser ut som ett ganske gjennomførbart prosjekt.

Det jeg da trenger er:
Ett av disse trådløse overvåkningskameraene, men med god rekkevidde.
Nytt kraftigere batteri og sender i flyet.
Tv-kort til mac´en

Og hvis alt går som det skal og jeg synes det er noe å satse på:
En mekanisme for å styre kameraet i flere retninger.

Dette høres ganske så bra ut! Noen som har anbefalinger for kamera?
En kamerat av meg jobber med en Arduino-styrt UAV som kan fly selv. Er en stund siden vi har snakket om det men tror han har fått det til.. Er jo absolutt mulig :-) Men det finnes regler mot UAV fly i Norge. Dvs. forbudt så vidt jeg vet utenfor utpekte områder.
Spennende! Som jeg har sett her og andre steder er ikke NAK spessielt fornøyde når piloten ikke ser flyet sitt, det gjelder jo både ekte fly og rc fly
Men ingen trenger vel å vite at det er en UAV og ikke ett fjernstyrt fly, regner med at det ikke er noe særlig med kontroll på dette.

Virker som at jeg begynner med FTP, hvis det lykkes kanskje jeg bygger det videre til en UAV. Dette er spennende. Kanskje jeg skal ta meg til til å lære meg dette Arduino systemet, får søke litt!
Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg

Se litt på han her sine videoer: http://www.vimeo.com/7865915
Er trolig den personen i landet med mest FPV erfaring.
Vis hele sitatet...
damn så fascinerende! Endte opp med å se alle filmene til "Leif" og fikk lyst på en slik en selv! Så råstilig ut det der
så en som hadde et FPV fly med gps. Programert til å snu flyet tilbake hvis det mister radio kontakt.
Koster sikkert en årslønn eller no sånt.
Du kan jo alltids bygge en quaduino. Mer info her.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Høres ut som om det er denne du trenger:
http://diydrones.com/profiles/blogs/ardupilot-main-page
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vi har tenkt på ett slikt prosjekt engang i tiden, men problemet med å få dette til å fungere er nok er høydemåler. Hvordan skal datamaskinen i flyet vite hvor høyt oppe den flyr? Vanlige fly bruker pitorør til å finne ut høyden, men jeg kan tro at det blir en smule vanskelig å lage en kopi av ett pitorør til bruk på en UAV.

Sånn med tanke på kommunikasjon med flyet så vil jeg tro den enkelste måten er å sette mobilt bredbånd i UAVen, og programmere ett lite program på flyet som kommuniserer med internett, på denne måten så kan man både sende koordinater til flyet via internett og få en live stream fra kamera + snu/vende på kamera. Med tanke på hardware til flyet så er holder det vel med en ganske vanlig PC som HK, CPU, RAM, PSU. I tillegg så må man lage en liten enhet som brukes til å styre flaps, ror, motor.

Når det kommer til styring av flyet så må den ha en GPS som sender koordinatene den er på til datamaskinen, i tillegg så må det ligge en programvare på flyet som kan regne koordinater, slik at hvis du sender flyet til f.eks 12.123456 x 21.212345 og flyet står på 23.234567 x 34.345678, så må den kunne regne ut hvilken retning den skal fly for å komme til destinasjon.

På pcen som skal brukes til å styre flyet så må det ligge en eller annen form for programvare som kan brukes til å sende kommandoer til flyet, enkleste måten er jo å bruke f.eks ssh.

Du hadde ikke tatt med, men jeg skriver likevel, den største utfordringen med ett slikt prosjekt er vel å få flyet til å lande etter at den har vært ute, så da hadde vi tenkt en form for fallskjerm løsning, slik at når flyet kommer til landings posisjon, så skrur den av motoren og løser ut en fallskjerm.
Har ikke sjekket hvordan de finner høyden, men hos http://www.rangevideo.com/ så kan man på videoene se at de også har høyde på sitt system. Er ikke autonomt, men samme metode burde kunne brukes.
Google latitude. Har det på htc hero, og hvis kompis og kompis har på gps kan jeg se hvor de går, er og hvor de har gått, og de det samme om meg.
Sitat av Masi Vis innlegg
Vi har tenkt på ett slikt prosjekt engang i tiden, men problemet med å få dette til å fungere er nok er høydemåler. Hvordan skal datamaskinen i flyet vite hvor høyt oppe den flyr?
Vis hele sitatet...
Så og si alle gps antenner gir vel også høydegrad? Selv om det ikke er implementert i mye navigasjons-software.

Sitat av MicroWar Vis innlegg
så en som hadde et FPV fly med gps. Programert til å snu flyet tilbake hvis det mister radio kontakt.
Koster sikkert en årslønn eller no sånt.
Vis hele sitatet...
En mikrokontroller med nok I/O til å styre servoer og motorer, samt en gps antenne (veldig optimist ja). Tror ærlig talt ikke det trenger å være så utrolig dyrt. Hvor mange og dyre deler får man egentlig plassert i et slikt fly? Deler blir jo dyrere og dyrere ut ifra hvor mye automatikk som ligger i dem fra før av. Men hvis man tar eksempel i en vanlig linjefølger-robot som svinger til høyre om linjen forsvinner mot høyre, og mot venstre om linjen forsvinner mot venstre, så burde det ikke være umulig å lage noe lignende basert på koordinater.
Sitat av Masi Vis innlegg
Vanlige fly bruker pitorør til å finne ut høyden, men jeg kan tro at det blir en smule vanskelig å lage en kopi av ett pitorør til bruk på en UAV.
Vis hele sitatet...
Vanlige fly bruker barometertrykk for å måle høgde, pitotrøyr vert brukt til å måle lufthastighet.


Sitat av Masi Vis innlegg
Med tanke på hardware til flyet så er holder det vel med en ganske vanlig PC som HK, CPU, RAM, PSU. I tillegg så må man lage en liten enhet som brukes til å styre flaps, ror, motor.
Vis hele sitatet...
Nå veit eg ikkje kva størrelse på flyet du hadde i tankane, men om ein skal bruke vanlig pc-hardware så må ein ha eit ganske stort fly for å få plass, dessutan vil du få ein del utfordringar med tanke på straumforsyning til hardwaren.

Pålitlighet er og eit viktig tema, ein kernel panic eller minnefeil er veldig dårlig ide i ein 10-15 kg tung UAV. Ein god grunn til å begynne smått er sjangsen for skade om ting går skeis, eit lite fly av skum og elektrodrift er litt mindre farlig enn ein diger modell.

Tenk gjennom kva som er kritisk for ein UAV, som stabilitet og failsafe, deretter kva som er viktig, som waypoint og navigasjon, og til slutt kva som ikkje påverkar flyegenskapane, slik som kamera og telemetri.

Frå GPS får du bl. a. informasjon om lengdegrad, breddegrad, høgde, bakkefart, tid og kurs. Ein bør ikkje stole heilt og holdent på GPS, spesielt ikkje på høgde.
Sist endret av PocketRocket; 14. januar 2010 kl. 14:14.
Kan jo bruke en enhet som måler det atmosfæriske trykket? Kan regne ut høyden via det.

Eller dvs. Barometer i kombinasjon med Altimeter. http://en.wikipedia.org/wiki/Altimeter
En Arduino er mer enn nok for å styre dette. Det er blitt gjort før.

Er selv på gang til å lage ett quadrokopter som er arduino styrt m/navigasjon osv

Man kan også bruke GPS, eller evt. måle via ett radiosignal som blir sendt ned til bakken, man måler da tiden det tar for signalet å komme tilbake etter at det har reflektert av bakken igjen.
Sist endret av flexd; 14. januar 2010 kl. 16:59.
Trykket faller (sett enkelt på det) proporsjonalt med farten i andre potens, så å måle trykket er ingen god måte å måle høyden på.
En annen ulempe med å måle trykket er at hvis du skal bruke det, så må du kalibrere konstant etter bakketrykket. Lufttrykk er noe som endrer seg med været i forholdsvis stor grad, og forholdet mellom høydedifferanse og trykkdifferanse er i tillegg temperaturavhengig.

Eksempel: I løpet av den siste uken (fredag-fredag) har trykket i Trondheim variert fra et maksimum på 1041 hPa til et minimum på 1017 hPa. Med å bruke fremgangsmåten på Wikipedia for å regne ut trykkdifferanse av en høydedifferanse, omsnudd til å regne høydedifferanse av en trykkdifferanse, kan man se hvilket avvik i høyde en trykkendring som den vi nettopp har sett vil utgjøre. Setter man inn nevnte trykktall og en temperatur på 260 K, vil det etter hva jeg kan se utgjøre en høydeforskjell, og dermed et avvik, på 180 meter.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Trykket faller (sett enkelt på det) proporsjonalt med farten i andre potens, så å måle trykket er ingen god måte å måle høyden på.
Vis hele sitatet...
Så det luftfarten har holdt på med i 100 år er bare tull?


Sitat av Provo
En annen ulempe med å måle trykket er at hvis du skal bruke det, så må du kalibrere konstant etter bakketrykket.
Vis hele sitatet...
Konstant var nå å ta litt hardt i, det holder lenge å ta det som ein del av preflight, med mindre UAV-en skal vere veldig lenge på vingene eller han skal fly langt, noko som eg ser på som uaktuelt inntil vidare.
Sitat av PocketRocket Vis innlegg
Konstant var nå å ta litt hardt i, det holder lenge å ta det som ein del av preflight, med mindre UAV-en skal vere veldig lenge på vingene eller han skal fly langt, noko som eg ser på som uaktuelt inntil vidare.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke kontinuerlig. Jeg sa konstant, i betydning "må gjøres igjen og igjen uten ende". Jeg kunne nok valgt et bedre ord, men poenget består. I tillegg til å kalibrere for trykk må det også kalibreres for temperatur, noe som kan endre seg like raskt som trykk. Og jeg tror trykk endrer seg raskere enn du er klar over. Fra klokken 7 til 10 i dag tidlig endret trykket seg fra 1018 hPa til 1021 hPa, noe som innebærer en avviksøkning på ca 23 meter ved -10 grader Celsius.

Annet eksempel: 31 Juli 2009 fra klokken 8 til 10 om morgenen endret trykket seg fra 1008 hPa til 1012 hPa, ved en temperatur på 18 grader Celsius. Det tilsvarer en avviksøkning på 34 meter på bare to timer. Dette er en mer eller mindre tilfeldig valgt dag på sommerhalvåret for å vise at det samme gjelder da.
Sitat av Provo Vis innlegg
Annet eksempel: 31 Juli 2009 fra klokken 8 til 10 om morgenen endret trykket seg fra 1008 hPa til 1012 hPa, ved en temperatur på 18 grader Celsius. Det tilsvarer en avviksøkning på 34 meter på bare to timer. Dette er en mer eller mindre tilfeldig valgt dag på sommerhalvåret for å vise at det samme gjelder da.
Vis hele sitatet...
Bør vel nevnast at eg går ut i frå et system som skal brukast på ein UAV med flytid på ca. 10-20 minutt og høgdemåling vert brukt til å holde stabil høgde, ikkje til automatisk landing eller andre ting som setter ekstreme krav til presisjon. Uansett er det lett å legge til ein trykkmålar på bakkenivå å kalibrere med jevne mellomrom om ein har toveiskommunikasjon.
Sitat av PocketRocket Vis innlegg
Bør vel nevnast at eg går ut i frå et system som skal brukast på ein UAV med flytid på ca. 10-20 minutt og høgdemåling vert brukt til å holde stabil høgde, ikkje til automatisk landing eller andre ting som setter ekstreme krav til presisjon. Uansett er det lett å legge til ein trykkmålar på bakkenivå å kalibrere med jevne mellomrom om ein har toveiskommunikasjon.
Vis hele sitatet...
og strengt tatt gjøres vel slikt over radio ved lengre flygninger.

jeg har ihvertfall fått beskjed om at jeg må kalibrere altimeter når jeg spiller flightsimulator, og været endrer seg osv.
Sist endret av VivaLatrina; 15. januar 2010 kl. 14:42.
Sitat av PocketRocket Vis innlegg
Uansett er det lett å legge til ein trykkmålar på bakkenivå å kalibrere med jevne mellomrom om ein har toveiskommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Nettopp dette jeg mente - man burde ha en trykkmåler å kalibrere med underveis, spesielt hvis man skal fly over en lengre periode. Strengt tatt trenger man ikke toveiskommunikasjon, ettersom kalibreringsutregningene kan foregå i flyet og ganske enkelt sendes til flyet via fjernkontrollen (som jeg regner med eksisterer i utgangspunktet, for letting og landing).
Nå trur eg det er litt jobb å kople til ein kanal på ein standard modellflyradio for sending av bakketrykk, men eg ville uansett hatt toveis kommunikasjon utenom flyradioen, f. eks. til rapportering av posisjon, batteristatus, høgde, feilmeldingar, kurs, hastigheter og alt annna som kan vere greit å ha når ting oppfører seg merkelig og ein må feilsøke. Opp kan det vere interessant å sende waypoints, ruter og bakketrykk om ein skal ha lengre flytider.
En annen ting du må ta høyde for (merk deg ordspillet) er at en gps gir høyde over havet, og det gjør forsåvidt de fleste andre måter å måle høyde på også. Så om UAVen skal unnvike høye åser og trær må du stille den inn på en rimelig safe konstant høyde
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skal prøve FPV og har sett etter videosendere/mottakere. Fant noen som selger sendere og/eller mottaker-sett rimeligere her: http://chinasuppliers.alibaba.com/se...cts/100mw.html

Lurer litt på om jeg skal kjøpe denne, man får kjøpe ned til 1 sett: http://www.aliexpress.com/product-gs...olesalers.html

En nyttig link hvis du skal spare penger.
Denne antenna har jeg sett hos en kjent FPV selger til dobbel pris http://www.l-com.com/item.aspx?id=22065
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har bare skumma gjennom svarene her. Men om det ikke er nevnt, kom jeg nettop over denne på SparkFun.

Når det gjelder kalibrering kan man få lufttrykk fra ATIS-tjenesten til din lokale flyplass. Mange flyplasser har vel ATIS tilgjengelig på telefon i tillegg til radio.

Pitotrør måler forresten dynamisk trykk, altså hastighet, og er som regel plassert på snuten eller vingen til flyet, og er vendt framover. Statisk trykk, høyde, måles gjerne på siden av flykroppen et sted der det er lite turbulens. Jeg vil uansett anta at det er enklere og billigere å bruke GPS til både hastighet og høyde.
http://hacknmod.com/hack/diy-helicop...nning-hdvideo/
Var tilfeldig vis innom der før denne poste kom opp, der har du vell noe mer du kan gå for? vist du villige til og legge ut litt da, det ser fett ut og hatt en slik. Så har man det ikkje alle er så heldige med, cash..

Men, noe sånt er jo gjennomførtbart om man vill!
▼ ... over en uke senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
dette kan du prøve
Rc Fly som blir styrt av Lego Mindstorm deler.
http://www.youtube.com/watch?v=ueEcQP1SOrY