Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 17819
Er skikkelig forkjøla og var en tur innom legen som skrev ut solvipect comp for hosten min. Er etterhvert blitt SKIKKELIG sigen og når jeg ser på flaska har jeg vel tatt bortimot halvparten i løpet av dagen, ca. 125ml.

Kan dette være farlig dose, begynner å bli litt redd for å legge meg i kveld..
Les lappen som følger med, hostesaft generelt er ikke farlig. Jeg har ikke peiling på hostesaft, men faren min har styrta en hel flaske (250ml) og han lever fortsatt.
Eneste som skjedde var at han kasta opp litt etterpå, men det må man nesten regne med.

Vet ikke hvilket merke det var tho.
Står det ikke "ring giftsentralen" dersom du har mistanke om å ha tatt for mye? Det er en grunn til at man leser slikt.
Pakningsvedlegget til Solvipect mikstur sier at daglig dose er 10 ml 3-5 ganger daglig, altså 30-50 ml. Aner dog ikke hva du kan forvente deg med 125 ml innabords...

Sitat av nycomed.no
3. HVORDAN DU BRUKER SOLVIPECT

Bruk alltid Solvipect slik legen din har fortalt deg. Kontakt lege eller apotek hvis du er usikker. Den vanlige dosen er:

Voksne: 10 ml (1 barneskje) 3-5 ganger daglig.
Barn 6-12 år: 10 ml (1 barneskje) 2-3 ganger daglig.
Barn 1-5 år: 5 ml (1 teskje) 2-3 ganger daglig.
Barn under 1 år: 2,5 ml (1/2 teskje) 2-3 ganger daglig.

Annen dose i henhold til legens forskrift.

Dersom du tar for mye av Solvipect
Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved uhell. For andre spørsmål om legemidlet, kontakt lege eller apotek.


4. MULIGE BIVIRKNINGER

Som alle legemidler kan Solvipect forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

Lettere magesmerter kan forekomme.

Dersom du opplever at noen av bivirkningene blir alvorlige, eller du får bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget, vennligst informer lege eller apotek.
Vis hele sitatet...
Sist endret av charz0r; 25. november 2008 kl. 20:06.
Virkestoffer er etylmorfinhydroklorid 2,5 mg/ml og guaifenesin 5 mg/ml.
Vis hele sitatet...
etylmorfinhydroklorid + lever = morfin. (tror jeg) weeehj .
okei takk for svar. Må vel ringe giftsentralen om det ikke bedrer seg innen et par timer..
Sitat av charz0r Vis innlegg
Pakningsvedlegget til Solvipect mikstur sier at daglig dose er 10 ml 3-5 ganger daglig, altså 30-50 ml. Aner dog ikke hva du kan forvente deg med 125 ml innabords...
Vis hele sitatet...
Feil legemiddel, det der er den reseptfrie utgaven. Blir som pinex vs pinex forte....

Sitat av drittunge Vis innlegg
Les lappen som følger med, hostesaft generelt er ikke farlig. Jeg har ikke peiling på hostesaft, men faren min har styrta en hel flaske (250ml) og han lever fortsatt.
Eneste som skjedde var at han kasta opp litt etterpå, men det må man nesten regne med.

Vet ikke hvilket merke det var tho.
Vis hele sitatet...
Ikke dra ting ut av ræven når det snakkes om legemidler værsåsnill?

Fra felleskatalogen:
Overdosering/Forgiftning:
Etylmorfin kan gi CNS-påvirking og respirasjonshemning. Ved middels dose: Sløvhet, svimmelhet, ataksi, hodepine, eksitasjon, tremor, motorisk uro, miose. Ved høy dose: Erytem, ansiktsødem (barn), somnolens, senket muskeltonus, nedsatt refleks, respirasjonsdepresjon, koma, kramper, delirium, ev. hypotensjon.

Sitat av plohg Vis innlegg
etylmorfinhydroklorid + lever = morfin. (tror jeg) weeehj .
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt.
Sitat av Wikipedia
After ingestion, ethylmorphine is converted to morphine in the human liver by the CYP450-isozyme CYP2D6, similarly to codeine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylmorphine
Vis hele sitatet...
Sist endret av Makk; 25. november 2008 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Altså.. Hvordan føler du deg da?

En halv flaske er idiotisk å drikke, men jeg tror ikke du behøver å frykte for livet ditt.
Du forteller ikke hvordan du føler deg, eller hvilke kroppslige reaksjoner det har gitt deg. Vanlig med for mye inntak av slik hostesaft er kvalme, ettersom det er tilsatt brekkmiddel, nettop fordi man ikke skal ta for mye. Og tar man for mye så er det stor sjanse for at man spyr det opp igjen.
Det du har gjort i dag er dumskap og ja; du kan godt ha nr. til giftsentralen klar foran deg. Men som sagt, jeg tror ikke du behøver å frykte for livet.
(Dog, jeg vet ingenting om din kroppsvekt eller hvor gammel du er)

Hvis du føler deg trøtt og slapp i kroppen så er det virkestoffet i hostesaften som fungerer på deg. Dette er "helt normalt" og ikke noe å frykte. Om du er kvalm og har kløe på kroppen er dette også "normalt".
Du må ha lykke til. Håper du har lært
Sist endret av spQ; 25. november 2008 kl. 20:57.
Utover en voldsom sløvhet og litt kvalme har jeg ikke noen av de andre bivirkningene som er nevnt - er nettopp passert 30 og veier 75 kilo.

Var egentlig ikke planen å ta så mye, det bare blei sånn. Føler meg dum ja....
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Det du kjenner på er effekten av virkestoffet ethylmorfin som er i Sovlipect comp. Hvis du ikke tidligere har erfaringer med opiater så kan jeg godt forstå at du kan føle det som rart, diffuse og ekkelt. Men dette er desverre utfallet av det du har hellt i deg.

Effekten som morfin gir deg kan være sløvhet, tretthet (øynene sklir igjen), svimmelhet, kvalme, kløe.
Det eneste jeg kan si er at det går over.
Det er helt vanlig å kaste opp, da spesielt etter et slikt inntak av hostesaft pga. brekkmiddelet som er i den. Men mange føler også på kvalme etter inntak av morfin enten om det lovlig på sykehuset eller ulovlig på gaten.

Det du føler på nå er den følelsen narkomane elsker. Det å være "stein".
Tror du kan sove helt trygt i natt. Du har overdosert, men ikke i dødelig eller i så giftig grad at jeg tror det vil skje deg noe.
Det er sikkert veldig rare følelser å kjenne på, men det er nok bare medisinen man må tåle etter et slikt stunt.

Håper du får det bedre senere i kveld eller i morgen! =)
reseptbelagt hostesaft inneholder opioider, så det er bare å legge seg.. kos deg!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
mener jeg har lest en plass at hostesaft inneholder brekningsmiddel?
i så fall, om du har tatt ALT for mye, så kaster du opp og føler deg uvel en stund, men fare for liv er det nok neppe.
Tviler på at du har fått i deg en farlig dose, jeg har tatt hostesaft til flere anledninger med å helle innpå en liten shot, det har for det beste ikke vært reseptbelagt dog.
Tipper bare på at du har fått en av bivirkningene til hostesaften din, noen bivirkninger kan være sløvhet, døsighet f.eks. Bare chill og sov litt.
Kan kanskje være en allergisk reaksjon på morfin, men om du vet at du ikke er utsatt for dette så trenger du ikke å bekymre deg. Men som sagt, det er nok ikke farlig. Du vil våkne i morgen.
Hehe, du har nok fått i deg en liten dose morfin der ja (eller stor dose hostesaft? hehe). Faktisk, tro det eller ei, så er det mange som bruker og ruse seg på hostesaft med morfin i, som f.eks cosylan(??). Men og styrte en halv flaske, eller en hel, for og oppnå en rus som det er i min verden ihvertfall bortkastet og idiotisk. Ikke misforstå meg, kaller ikke deg idiot, men ja, jeg synes det er idiotisk og RUSE seg på hostesaft. Noe du ikke har gjort med vilje da hehe
Sist endret av Quetzalcoatl; 25. november 2008 kl. 23:17.
Oooh! Dette var spennende!
Overlevde du? Hvordan dårlig ble du? Kasta du opp eller fikk diare eller noe?

Jeg har et stort utvalg hostesaft stående i skapet her, både vanlige og reseptbelagte.
Du ser godt at vi har en streng rus politikk i norge, når folk spør etter rusrapport etter hostesaft!
OnTopic: tror nok det der skal gå bra.. En kompis styrtet en hel flaske med noe hostesaft av typen reseptbelagt.. Det gikk ikke lange tiden før han måtte rope på elgen i den store kvite telefonen!
for å kuppe tråden litt, kom over en hostesaft-liknende greie som skulle være slimløsende. Legemiddelet het noe så flott som Efedrin, så jeg stakk av med flaska og koste meg med den. smakte som hostesaft, bare litt mildere salmiakksmak. virkestoffet var Ephedrini. Ble ganske stimulert utover kvelden.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Oooh! Dette var spennende!
Overlevde du? Hvordan dårlig ble du? Kasta du opp eller fikk diare eller noe?

Jeg har et stort utvalg hostesaft stående i skapet her, både vanlige og reseptbelagte.
Vis hele sitatet...
Jovisst, jeg lever fremdeles

Det var faktisk aldri meningen å ta så mye som jeg tok; blei ganske overrasket når jeg så at det var litt under halve flaska igjen etter å helt innpå korker hele dagen og da måtte jeg regge bruker her for å forsikre meg om at det kom til å gå bra.. takk folkens, bra support. Var skikkelig sylta forkjøla så jeg fikk på en del rom&cola også undeveis for å klarne opp systemet, sikkert ikke en særlig smart combo
Og som det ble spådd her så måtte jeg spy litt til slutt. Terningkast to på rusbarometeret