Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 899
Kom til å tenke på en ting...
Satte opp et lite nettverk hos en kamerat for en tid tilbake.

Slik ser det ut...

pc1 kjører RASPPPoE, og har to nettverkskort.

Tidligere var det bare pc3 som var på nett, og denne hadde installert det der Telehor PPPoE-greiene (avinstallert nå). Den har også denne "nedlastingsmåleren" slik at brukeren kan følge med på hvor mye han har lasta ned osv.

Det jeg kom til å tenke på nå var om denne måleren registrerer ting som lastes ned på maskin 1 og 2?

Hvor mye som lastes ned registreres vel hos Telehor, og så kommuniserer denne måleren med dem, men denne måleren "vet jo ikke om" nettverket, på en måte...

Noen som har peiling?
telenor måler ALT som går igjennom linja de. Det spiller ingen rolle om du har et nettverk eller noe. Jeg tipper dette måles på en eller annen sentral som eies av telenor og som automatisk rapporterer til hovedkvarter.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Ok. Regna nesten med det.
Men får denne klienten beskjed fra Telenor om hvor mye han har lasta da?
Hvis f.eks. pc1 laster noe, så får jo Telenor vite om det, men får pc3 vite om det?
Traffikken fra de andre maskinene går jo gjennom nettverkskortet til routermaskinen, så det blir nok registrert som all annen traffikk.

Uansett så tror jeg den nedlastingsmonitoren kobler seg opp til telenor og laster ned statusen for hvor mye du har lasta ned osv. Må jo være den eneste forklaringen på hvorfor den er så treig og vanskelig å oppdatere
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Ja, den kobler seg opp en gang hver halvtime og sjekker. Den viser også hvor mye den ene pc'n har lasta ned helt til den oppdaterer statusen hos telenor.