Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2365
Heisann!
Skulle gjerne ha overført en fil på 6gb fra laptopen min til en ekstern hardisk. Men jeg får denne feilmeldingen: "Filen er for stor for målfilsystemet" Hva vil dette si?

Jeg har en Western Digital Lommehardisk med nok av ledig plass.
Den er sikkert formatert med FAT. Tillater ikke å overføre over 4GB om jeg ikke tar helt feil.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Den eksterne disken er i FAT16/FAT32-formatene. Konverter den til NTFS eller splitt opp filen i biter mindre enn eller lik 4GB.

I vista/win7: Start - skriv CMD - hold nede ctrl og shift, klikk på CMD oppe til venstre.
convert d: /fs:ntfs

I winxp: Start - kjør - cmd
convert d: /fs:ntfs

...hvor d: er stasjonen som disken er montert på.
Kan en gjøre om en ekster hdd fra fat32 til ntfs via cmd, uten at ting blir slettet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tripflag Vis innlegg
Den eksterne disken er i FAT16/FAT32-formatene. Konverter den til NTFS eller splitt opp filen i biter mindre enn eller lik 4GB.

I vista/win7: Start - skriv CMD - hold nede ctrl og shift, klikk på CMD oppe til venstre.
convert d: /fs:ntfs

I winxp: Start - kjør - cmd
convert d: /fs:ntfs

...hvor d: er stasjonen som disken er montert på.
Vis hele sitatet...
Wait what, ctrl + shift ? Gjør ingenting hos meg, hadde vært festlig hvis det faktisk var en slik snarvei til kommandopromptet.

Sitat av Riverton Vis innlegg
Kan en gjøre om en ekster hdd fra fat32 til ntfs via cmd, uten at ting blir slettet?
Vis hele sitatet...
Ja, derfor det heter convert og ikke format.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Man mister ingen data ved å konvertere disker til NTFS.

Beklager om jeg var uklar; man må fø®st skrive cmd i søkfeltet for å vise det i lista. Deretter ctrl-shift-klikke CMD-ikonet.
Ctrl-shift-klikk av programmer starter dem som administrator - convert trenger et rootshell siden det er et systemprogram.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tripflag Vis innlegg
Man mister ingen data ved å konvertere disker til NTFS.

Beklager om jeg var uklar; man må fø®st skrive cmd i søkfeltet for å vise det i lista. Deretter ctrl-shift-klikke CMD-ikonet.
Ctrl-shift-klikk av programmer starter dem som administrator - convert trenger et rootshell siden det er et systemprogram.
Vis hele sitatet...
Aha, I see, har aldri hatt bruk for dette da jeg alltid skrur av UAC etter første pålogging.
Trådstarter
Sitat av tripflag Vis innlegg
Den eksterne disken er i FAT16/FAT32-formatene. Konverter den til NTFS eller splitt opp filen i biter mindre enn eller lik 4GB.

I vista/win7: Start - skriv CMD - hold nede ctrl og shift, klikk på CMD oppe til venstre.
convert d: /fs:ntfs

I winxp: Start - kjør - cmd
convert d: /fs:ntfs

...hvor d: er stasjonen som disken er montert på.
Vis hele sitatet...
Jeg har visst ikke rettigheter til å gjøre dette:

"Du må aktivere dette verktøyet fra opphøyd modus"
Hva vil det si?

Takker forresten for svar
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du fulgte ikke guiden?

Startet du cmd med admin rettigheter? Ctrl + Shift, eller høyreklikk "kjør som administrator"?
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
>I vista/win7: Start - skriv CMD - hold nede ctrl og shift, klikk på CMD oppe til venstre.
>hold nede ctrl og shift
Det betyr at du starta cmd på feil måte. Du kan ikke bare starte cmd som vanlig, du må holde nede ctrl og shift mens du venstreklikker på CMD-ikonet. Ellers blokkerer windows deg fra å gjøre "farlige" ting med maskinen din.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Jeg har visst ikke rettigheter til å gjøre dette:

"Du må aktivere dette verktøyet fra opphøyd modus"
Hva vil det si?

Takker forresten for svar
Vis hele sitatet...
Skru av UAC'en og prøv på nytt.

Windows Vista
Windows 7
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Husk på at konvertering fra FAT til NTFS innebærer en viss risiko for korrupsjon av data. Den er ikke ufattelig stor, men stor nok til at jeg selv har opplevd det, og det er svært kjipt dersom det er viktig informasjon.

Et alternativ til å konvertere er å splitte opp filen du prøver å kopiere til mindre filer som for eksempel rar-archives.
Trådstarter
Er i gang med konverteringen nå. Hvor lang tid tar dette?

Konverteringen er ferdig, og filen på 6gb har blitt overført!
Tusen takk for all hjelp