Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2533
Det er på tide at jeg går over til C/C++ snart. Jeg har programmert med Delphi en god stund nå, og blitt ganske god på det. Jeg har kommet ned på et nivå som gjør at jeg har god forståelse av programmering, og er derfor lett å gå over til andre språk. Saken er, at det Delphi er rettet mot (Database og Web), er litt kjedelig, og jeg har lyst til å prøve meg på spillprogrammering (kommer jeg ikke noe videre i løpet av VGS dropper jeg det).

1: Hvilken compiler/GUI burde jeg bruke? Jeg liker ikke helt Visual Studio, og jeg vet ikke hvor bra Borland C++ Builder er (jeg vil ikke være avhengig av de svære dll'ene til borland). Noe annet som er bra? Jeg vil også gjerne være så plattformuavhengig som mulig.

2: Om spillprogrammering.. hvillket bøker burde jeg kjøpe? (skal bruke OpenGL, ikke DirectX) Noen som kan gi meg et par gode linker? (Vet om NeHe, men den kan bare ta deg så langt..)
|d13m0b, hvordan startet du?

Don't worry Digital Hybrid, skal ikke la det gå utover ISA

Rediger:
En ting til! Trenger noe info om vektor-matte. Jeg går bare i VGS GK 1..
Sist endret av Skyfex; 20. september 2003 kl. 21:55.
1: Dev-C++, som bruker GCC, tror jeg er et bra alternativ. Har ikke brukt det så mye selv, da jeg gikk over til MSVC++ siden Dev-C++ (eller rettere sagt gnu-verktøene den brukte) ikke støtta noen viktige deler av windows-API-greiene i resourcefiler. Men det er kanskje mindre viktig for deg, siden du sikkert ikke kommer til å bruke windowsgreiene til plattformuavhengig kode. Selv syns jeg MSVC++ er helt greit. Alle gratiskompilatorer jeg har prøvd mangler noe og/eller er eldgamle.

2: NeHe har bra tutorialer, de er _veldig_ grundige til web-tutorialer å være. Tror de er helt greie å begynne med, men hvis du vil lære OpenGL skikkelig og seriøst trenger du seff en bok. Du kan jo begynne med Nehe sine tutorialer før du evt. kjøper noe.
Nå var du jammen heldig SkyFex, at jeg er på perm og akkurat så den posten din anyhow, da jeg startet var det egentlig litt tilfeldig at jeg gikk over til C/C++. Jeg kom over en bok av Andre LaMothe, Windows Game Programming. På det tildspunktet kunne jeg noe VB og ikke stort annet. Begynte å lese i den boka og fant ut at det var rimelig vanskelig å fatte hva som egentlig hendte i programmene når jeg bare satte og skreiv av boka. Dermed la jeg den boka på hylla ei stund og begynte mer målrettet å lese programmering, fant meg noen tutorials og noen bøker, sams teach yourself c++ in 21 days er en ok'en. Når jeg begynte å få det litt inn i fingrene tok jeg fatt på boka igjen og når jeg var ferdig laget jeg mitt første lille spill. Boken tok for seg C og DirectX, men som du sier er det ikke det du vil.

Jeg kjøpte en til bok etterhvert, OpenGL Game Programming, en finfin bok av de som driver gamedev.net siten. nehe var nevnt tidligere, en utmerked plass for de som vil starte opp med OpenGL! Ellers, kjøp noen til OpenGL bøker. Husker ikke helt navnet men det er noe med "gems of OpenGL programming" ellerno i den duren.

Angående kompilator anbefaler hvertfall jeg MSVC .Net på det sterkeste, jeg har ikke serlig mye erfaring med andre kompilatorer da jeg er såpass fornøyd med MSVC. Den har det meste og enda litt til, og er det noe du føler du mangler så er det fullt mulig å bygge den ut med å installere plugings (linjetellere til prosjekter osv) Lykke til med OpenGL, kanskje det er mulig å få en man kan samarbeide med når jeg er ferdig med militærlivet?

Edit: Vektor matematikk er rimelig simpelt egentlig. Enkelt fortalt er en vektor en linjestykke med retning og lengde. Vektorer kan legges sammen og trekkes fra, ganges og gudene vite hva du ikke kan gjøre med de. De brukes ofte i fysikk for å legge sammen krefter som f.eks påvirker et objekt. Sagt at du har en ball som henger i luften, da vil du først og fremst ha en vektor som peker rett ned og har en lengde på 9.81, dette er da gravitasjonens vektor. Det neste du da vil ha er kanskje vind fra venstre. La oss si en vektor som peker til høyre med lengde 1.
|
|
|
| og --> legges sammen og du resultatet vil bli at ballen ramler nedover og vinden drar den med seg litt til høyre. Om jeg husker riktig så vil du sannsynligvis begynne med vektorer og slikt VK1, men det er ingenting som stopper deg i å lære det utenom skolen, jeg gjorde hvertfall det. atter en gang, lykke til
Sist endret av m0b; 20. september 2003 kl. 23:07.
Det er mulig å komme rundt de svære dll filene i borland builder du snakker om. Men da må du regne med filer som er over 500kb, selv om de bare lager en liten msg box. Kjipt.
Opprinnelig postet av SkyFex
Don't worry Digital Hybrid, skal ikke la det gå utover ISA
Vis hele sitatet...
Best for deg!

UanZ, gleder meg til å lage spill med deg *hinthint*
Sjekk ut SDL og allegro.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hmm, noen som har .pdf utgaver av noen av bøkene som er nevnt? Eventuelt hvor jeg kan finne det
http://home.tnv.mh.se/per-edstrom/in.../2d/index.html

Her står det litt om vektor regning hvertfall.
Du kan jo også spørre om å låne matte boka til en på VK1 hvis du kjenner noen der. Siden vektorer er en del av pensum i 2mx (vet ikke med 3mx...)
Thinking in C++ (2nd edition) er en lettfattelig og finfin C++-bok (IMO).

irc.nullus.net / #bw / #bw-tech har det du/dere trenger.
trodde vektorer bare var 3mx jeg og ikke 2mx
vi har om vektorer nå, og jeg går i andre(og har 2mx).
jepp..jeg har også 2mx og har om det nå. Er kanskje i 3mx også, men det vet jeg ikke før til neste år
fullt mulig det er forskjeller i lærebøker da, og det er tross alt et par år siden jeg tok 3mx (2000-2001)
nja..de følger jo samme pensum for det. Men når beveger vi oss litt offtopic her
Jeg har 2MX, men har enda ikke hatt det. :-)
hehe, takker.. har 2/3mx og 2/3fy nå.. vektorer vektorer vektorer.. :>

(forkurs ingeniør)
Sist endret av Benson; 13. oktober 2003 kl. 16:13.
har du 2mx og 3mx på ei gang? wtf? :P
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Har egentlig ikke store problemer med vektorer. Særlig når det gjelder sånn enkelt addering osv. Men når det kommer til å bruke vektorer sammen med matriser og som beskriver vinkler osv. Da blir det tull

Har enda ikke kjøpt OpenGL bok, så om noen har flere forslag så værsågod.
Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan bruke vektorer i praksis liksom. Hvis man skal lage et spill, angir man da alle hjørner og vinkler med vektorer? nå holder vi bare på med første kap av vektorer da, men ser ikke helt hvordan det kan brukes i praksis :/
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Forresten... noen som vet om et skikkelig bra vector library for c/c++. Kunne lagd de funksjonene jeg trenger selv, men hadde vært digg med et skikkelig raskt et.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Geir: Man bruker det mye i fysikk, å få til gravitasjon, akkselerasjon osv. Men også i collision detection (skjekke om et punkt er innenfor en polygon(samling med vektorer)), og anndre ting som har med beregning og rendring. Se på kilden til quake 2.. finner masse der. Bruker det for eksempel til å beregne hvordan et kuleskudd i en shotgun skal gå, og spre dem tilfeldig. Osv. Osv.
Du vil også lære deg matrise regning, slik at du kan rotere og flytte vektorer, men dette og mer til er dekket i gode OpenGL/3D bøker
SkyFex, vektor library/vektor klasse? Det jeg kan anbefale deg er faktisk å skrive et eget, det gjorde hvertfall jeg. Får veldig mye mer igjen for det enn å bare bruke et allerede eksisterende. Med tanke på hastigheten har det egentlig ikke så mye å si for den blir rimelig kjapp av seg om du skriver den ok, stikk den i en klasse, inline ellseno så går det vel for fulle mugger
▼ ... over en uke senere ... ▼
(egentlig utrolig irrelevant) Da jeg gikk grunnkurs elektro hadde jeg vektorer og trigonometri i Matematikk 1M, jeg hadde også matte 1x som valgfag her hadde jeg også om vektorer. (/egentlig utrolig irrelevant)

Lykke til!
Eg har hadde akkurat samme problemet når eg begynte å programmere spel. Det eg gjorde var å kjøpe Windows game programming for dummies, som var ei ganske dårlig bok, forstod ikkje mykje av det men kanskje fordi eg kjøpte den i 8ande klasse. Seinare fann eg ut at eg skulle lære OpenGL istaden sia det er støtta i fleire platforma som *nix, eg kjøpte meg derfor "The official OpenGl library" som inneheld 2 bøker, kjent som the Red book, og The blue book, desse finn du på internett litt gammal version men dei fungerar like bra.. i desse står det mykje om korleis OpenGl fungera og dei ulike funksjonane, viss ein skal lære OpenGl er dette ei anbefalt bok. Så begynte eg å lese på internett www.gametutorials.com som har noken veldig bra eksempel for nybegynnera og folk som allereide kan litt. Og om du treng hjelp med matematikken til spela dine så kan du kjøpe "Mathematics for 3d game programming & computer graphics" som forklarer veldig bra korleis matematikken i ein 3d motor fungera samt litt fysikk.. dette er kanskje litt vansklig for gk elevar.. eg begynte på vk1 i år, og det meste er forståeligt men eg har og lese eindel på internett før eg begynte på boka. For å få spela dine cross-platform så anbefalar eg SDL som er lett å lære og bruke. Håper det kom noke vetigt ut av dette.. spørsmål o.l. kan sendast til
▼ ... noen uker senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her har du OpenGL Programming også kallt "The red book": http://fly.srk.fer.hr/~unreal/theredbook/ og her har du OpenGL programming reference: http://tc1.chemie.uni-bielefeld.de/d...hp/OpenGL.html

Personlig så bruker jeg de 2, Nehe og gamedev.net sitt forum som ressurser

Vil du være platformuavhengig så anbefales: SDL sammen med OpenGL, personlig så bruker jeg glut og opengl, men jeg skal gå over til SDL.. en dag..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du har dreisen på C/C++ og kanskje litt Windows API programmering, ser jeg ingen grunn til å begynne å prøve seg litt i DirectX (forutsatt at du kjører Windows, seff)...
Synes det har blitt mye bedre SDK siden 8.0 og oppover, i 9'ern har de t.o.m. støtte for Device Contexts slik som i API'et (dette er seff bare relevant for 2D)...

Av bøker har jeg ikke hatt særlig mye flaks selv, men jeg syntes "The Zen of Direct3D Game Programming" (LaMothe) var bra, selv om mye av boka gikk på netopp Windows API som jeg hadde gode forkunnskaper om... Der lærer man både 2D og 3D, og mye repetisjon av relevant matte hvis det trengs...

Styr for guds skyld unna "Computer Game Programming In DirectX8.0" (Parberry), den bruker faktisk DirectX 1.0 interfacer

Det går seff ann å bruke hjelpefila til SDK'en og tutorial'ene som følger med den, selv om dette krever tålmodighet og viljestyrke.

SDK'en kan lastes ned her (tror den bare funker med MSVC):
http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en