Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 842
Hei

Jeg lurer på hvordan jeg bruker nøkkelordet "this" i programmering..ettersom de fleste språk bruker dette nøkkelordet så er det ikke noe viktig hvilket programmeringsspråk det gjelder egentlig, men jeg lurer hvordan dette ordet fungerer i programmering.. "this"

1. hvordan fungerer det ?
2. hvorfor brukes det ?
3. hva kan man oppnå med det ?

Hadde vært veldig fint om noen kunne forklart meg dette, har en bok ja, men skjønner det alikevel ikke helt, så hvis noen kunne forklart meg dette skikkelig og grundig så hadde det vært fint, ikke bare med en linje hvis du skjønner...
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/tut4-2.html :
The keyword this represents within a class the address in memory of the object of that class that is being executed. It is a pointer whose value is always the address of the object.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
takker for svar, men jeg håpet på en norsk tutorial.. men det finnes vel ikke kanskje.. har søkt mye rundt på nettet etter det... den tutorialen du la fram var vanskelig å følge og skjønne...
Sist endret av chrisey; 13. august 2003 kl. 12:10.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Det stod jo fint forklart.

Eks: (Kan ta det i PHP, for det må være det letteste å forstå.)

class Objekt{

var $foo = "bar";

function Objekt($foo){

echo $this->foo; // Skriver ut "bar" til skjermen fordi echo ble kjørt fra innsiden av klassen Objekt. this blir Objekt, og foo finnes blandt objektvariablene.
echo $foo; // Skriver ut "wee".

$this->metode(); // det funker også med metoder.

}
function metode(){}
}

$objekt = new Objekt("wee");
Trådstarter
okey. vel. jeg får vel prøve å forstå det da, synes nå det ser litt gresk ut, men mhm, har jo egentlig fått to gode svar, så takk for svar.
For å bare oversette det yhata skrev, så er this bare en referanse til objeket som blir kjørt. Altså det objekt du jobber med.