Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 9253
Prøve seg på kjøp av øl, røyk osv?



Har tenkt litt på en liten sak her nå, ser at det er flere som tenker på fake-leg osv. Flere jeg kjenner som også gjør det.

Og da diskuteres det jo straff for dokumentforfalskning osv. Men, altså, hvis man går inn i en butikk, tar med seg en sixpack og sier man skal ha to malboro, damen i kassa spør om du har leg, og du svarer "Nei!".

Kan du da bli straffet for å ha prøvd deg? Eller må du bare gå ut uten å få med deg det du ville kjøpe?
Du kan ikke bli straffet for å prøve nei, så da har du vel ikke flere alternativer enn å gå tomhendt ut igjen...
Det er bare å prøve... Jeg gjorde det ganske ofte da jeg var umyndig.

Det som er viktig er å rette seg opp i ryggen, å virke likegyldig, da slipper du som regel igjennom, hvis du ser gammal ut
Viktig: ikke se ut som en fjortis, skaff deg bilnøkler og ha dem i hånda slik at kassadama ser det, ikke vær sammen med mange kompiser. Og hvis de spør etter leg. ta opp lommeboka og noe som pokker, det har jeg glemt eller noe...
Du vil kunne bli straffet så lenge butikken har informert deg om de gjeldende aldersgrenser. Virker helt idiotisk, men slik er nå engang loven. Men derimot er sannsynligheten for att du blir straffet veldig liten, da jeg tviler på att noen gidder å bruke noe særlig tid på dettte, da du faktisk ikke brukte legitimasjon av noe slag og dermed bare gjorde deeg skyldig i mindre gjeldende dok.forfalskning.
Troennes, er du nå helt sikker på det? Først og fremst er det bevisbyrden, det må kunne bevises at personen har sagt at han er over 18. Og så igjen, det er såvidt jeg vet kun politiet som har rett til å kreve inn personopplysninger i Norge. Men mulig jeg tar feil
King of Spooning
Acidous's Avatar
Tviler på butikkpersonalet hopper på deg, brekker deg i bakken og ransaker deg etter legitimasjon bare sånn i tilfelle du faktisk skulle være under 18 og har legitimasjon med deg som bekrefter dette he he...
Altså, jeg er 16 år, og har skaffa meg fake-leg... Dette er ikke særlig proft gjort, men det funka.. Scanna inn toppen av et elevbevis, og endra fra 1989 til 1987.. Jeg har prøvd å kjøpt selv fem ganger, to ganger spurte de om legg, to ganger ikke. Den siste gangen sa kassadama "Jeg vet at du ikke er 18 år" etter at jeg hadde vist legget, men hun gjorde ikke noe mer ut av det... Har ikke prøvd siden.
kassadamer er ganske drillet på å se hvor gammel du er, det er mange som prøver seg. Det som er viktig er at du står for det falske leg.et gir du deg så har du garantert tapt. Eneste de kan gjøre er å nekte deg å handle varene, hvis du ikke har leg.
King of Spooning
Acidous's Avatar
En ting som har vist seg å fungere er jo å gå til butikker hvor de har "våre nye landsmenn" i kassen! De pleier å selge hva som helst til hvem som helst!
Men kommer selvfølgelig an på hvem som sitter der da...
Jeg sitter ofte i kassa. Må bare prøve å handle hos meg. Hvis jeg er det minste usikker, spør jeg om leg. Kommer aldri i livet til å drive å anmelde folk som prøver seg. Kjøpte øl og røyk ofte før jeg fyllte atten, så det går fint an. Det eneste er at når du blir spurt om leg og ikke kan bevise at du er gammel nok, synes vi i kassa at du er dummere enn de som ikke har penger til å betale for det de handler

Har konfiskert en del fake leg i kassa også. Noen er så vanvittig dårlige så jeg tar dem og sier: Nå gjorde jeg deg en tjeneste for jeg kommer ikke til å anmelde denne forfaslkningen, men kanskje andre gjør det og da åker du inn i 2 år." Da går de ganske slukøret ut av butikken og jeg klipper kortet i to og hiver det.
Hehe.

Når du skal handle ting du egentlig ikke er gammel nok til er det et par ting som er viktige:

- Se ut som om dette er helt vanlig
- Ikke kjøp hos folk som vet hvor gammel du er
- Se voksen ut, både fysisk og i stilen.
- Frakk, genser osv. funker fint.
- Ha kun kontanter, mao. ingen leg.

Har handlet på polet siden jeg var 16 og dette funker fint. Men var jo og heldig med et voksent utseende rent fysisk.

Hvis du blir spurt etter leg er det bare å lete lett i lommene og si at d har du dessverre glemt, gjerne i bilen, og at du kommer tilbake senere. Hadde faktisk en ganske trivelig samtale etter jeg ble "busta" på polet, der jeg spurte om åpningstid osv. :P
Better than thou.
Det er faktisk ulovlig nå. Tror vi diskuterte emnet for et par år siden, søk.
fake legg funker fett som pokker! har bare blitt "stoppa" en gang, det var på et utested, da var jeg rask med å ta det ut av fingra på vakten :P ellers funker det helt fint i butikker. skrapte fra 88 til 86.. og de kassadamene sjekker jo ikke nøye da.. hehe
jeg har vurdert å ordne det slik at jeg rett og slett slipper å betale voksen på bussen
En ting, hva bruker du som leg? kopi av pass? jeg har scannet inn og kopiert passet mitt (bare på et enkelt a4 ark) som jeg har i lommeboken for å bevise de teite bussjåførene at jeg ikke er 16.
Hvis jeg hadde endret datoer og personnr på passet, ville dette vært et gyldig legitimasjonsdokument? tenker siden det bare er en kopi på ett a4 ark, og som kanskje kjøres inn i Photoshop etterhvert som tiden går
Hei! Dette var ett kjent tema du gitt.
Jeg har utallelige ganger kjøpt meg drikke uten å måtte vise leg.
Apropo noe som ble sagt: Jeg har faktisk frakk som jeg bruker.
Annet å huske: Jeg gikk på en ungdomsskole omtrent 100-150 meter unna og handlet
meg mat på disse butikkene daglig ^^ Og ingen har verken kjent meg igjen
eller spurt etter leg.

Til dags tid er jeg forunderlige 16 år gammel, så det er ikke så lenge siden jeg gikk
på denne skolen. Og selv jeg ikke går på den skolen lengre, er denne ene butikken en butikk jeg har besøkt ganske ofte selv etter min tid på ungdomsskolen.

Jeg er vel litt stor, og ser vel gammel ut til alderen. Politiet stoppet meg i hendelsen
skrevet om i min "signatur" "fresbee" De stoppet oss faktisk da vi gikk langs en øde vei og kastet kapsler til hveranre(Jeg og Sture Dingo) og spurte om alder/leg. De fikk min leg, og så forbauset ut "vi trodde seriøst dere var eldre, mer i duren 19-20?" "hva med du andre? leg?" (Sture hadde ikke leg) Noe jeg tar som en fordel i min hverdag ^^
Sist endret av frevev; 5. januar 2006 kl. 17:19.
Invandrer butikker er en god ting å ha Du får som oftest kjøpt øl og sigg der, du må nok regne med å betale mer for øl ihvertfall, sigg ca bensinstasjonspris. Det værste de kan si er nei, så bare prøv i vei gjør det samme selv, vanskeligere å få tak i øl en sigg da
På butikker (Her i trondheim på buran) er det en utlendings "sjappe" som jeg blant annet pleier å kjøpe på, koster LITT ekstra, men det er ikke stort. Der får du kjøpt det meste.
Jeg betaler forøvrig alt mitt til normal pris.
Det er foresten en utlending som noen ganger
sitter i kassa på denne omtalte butikken og ^^
Men ikke at han har krevd noe mer betaling i og med at
han heller ikke har kjent meg igjen etc.
Har gjort det maaaange ganger, aldri blitt "Straffet", untatt rå sex me kassedamen på bakrommet da...
Jeg gadd ikke lese hele posten. Men husker selv at enkelte ganger viste jeg fram den faktiske leggen min der det sto at jeg var for ung. Enkelte av kassadamene gidder ikke regne og regner med at om du viser fram legg så er du gammel nok.
usertitle import
bleh's Avatar
Du kan vel ikke bli straffet for å prøve å kjøpe? Såvidt jeg vet har du ikke begått en ulovlig handling før du enten skriver under på at du er over 18 (og ikke er det), eller viser frem falskt legg. Vet at i fks. Texas er det ulovlig å prøve å kjøpe så lenge du er under 21, men sånn har det da ikke blitt i vår kjære barnehagestat enda?
å fake en leg. er meget straffbart.. men å prøve å handle. tror eg ikke er straffbart nei..
eg handler med lettsykkel lappen min.. er ikke alle som ser på datoen =)
hehe.. blir ofte avvist av kassadamer når eg prøva å kjøpe røyk. har blitt avvist 1000 ganger. men får kjøpt like mange ganger. Dei seie berre att eg ikkje får kjøpt viss eg ikkje viser leg. så det går helt fint. min erfaring er att kvinner opp til 25 ca er snille på det. over det blir dei vansklige.. menn fra alle aldre opp til 30-35 går jo alltid fint.. en fyr solgte til meg sjøl om han fant ut eg va mindreårig. :O

Men vil påstå det er verre når du skal kjøpe 12 liter øl elns. En kompis av meg av samme alder (15) fikk kjøpe ei kasse øl på nærbutikken her. Men han har jo det av naturlige årsaker.
Sitat av xblast
Jeg gadd ikke lese hele posten. Men husker selv at enkelte ganger viste jeg fram den faktiske leggen min der det sto at jeg var for ung. Enkelte av kassadamene gidder ikke regne og regner med at om du viser fram legg så er du gammel nok.
Vis hele sitatet...
Eg brukar dette "trikset" kvar gang.

Lat oss ta forrige tirsdag til dømes, eg gjekk med ein kompis frå bussen (me som ikkje er 18 tar jo buss). Han spør han meg om eg kan kjøpa øl til han, sjølv om ingen av oss er 18, og eg svarer ja, det skader ingenting å prøve.

Inne i butikken stabler eg opp bokser i hytt og pine, 20 bokser totalt. Eg går i kassa, var faktisk litt nervøs da eg alder hadde kjøpt øl på denne nærbutikken før, og iallefall ikkje i denne mengda. Dama i kassa spør etter ID, og eg svarer: sjølvsagt, her - og eg drar opp visa electron kortet mitt. Så seier ho: Kor er det då? Åja, der er fødselsdatoen.. Her.

Eg seier eg betaler med kort, spør etter pose og går.

Konklusjon: Mange kassadamer er ikkje stødig i matte, dersom det er lang kø hjelper dette på stresset. - Bruk ditt eiga ID, då slepper du bli tatt for forfalskning av dokumenter osb.
Var nå temmelig sikker på at man hadde lov til å kjøpe alkohol selv om man er under 18, men de bak disken har ikke lov til å selge til deg :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Worner
Var nå temmelig sikker på at man hadde lov til å kjøpe alkohol selv om man er under 18, men de bak disken har ikke lov til å selge til deg :P
Vis hele sitatet...
Woot? Velvel. Man har _ikke_ lov til å kjøpe alkoholholdige drikker med mindre man er 18 år.
_

Erfaringsmessig skal jeg ikke si så mye, iogmed at jeg aldri har turt å prøve å kjøpe. Men en kamerat av meg, som også går i klassen min, begge fyller 16 iår, har dette med å få dette til. Teknikken er som mange her refererer til, å få det til å se helt normalt ut.
Dvs, at jeg kan anbefale deg denne handlelisten:

- 2 poser kaffe
- Dagblad/VG
- Og det som passer best i dette tilfellet, øl.

Kameraten min som har fått dreisen på dette, slenger først opp kaffeposene, så blekka, og så ølen til sist. Dette har fungert hver enda gang.
Men det skal også nevnes at han har barbert seg siden 6. klasse, og lar selvfølgelig gresset gro litt før han prøver å kjøpe. Åpen frakk/jakke, genser med skjorte under, og svart belte er også å anbefale. Ikke bruk trailercapser eller hårbånd av noe slag.
Sitat av Unneberz
Woot? Velvel. Man har _ikke_ lov til å kjøpe alkoholholdige drikker med mindre man er 18 år.
_

Erfaringsmessig skal jeg ikke si så mye, iogmed at jeg aldri har turt å prøve å kjøpe. Men en kamerat av meg, som også går i klassen min, begge fyller 16 iår, har dette med å få dette til. Teknikken er som mange her refererer til, å få det til å se helt normalt ut.
Dvs, at jeg kan anbefale deg denne handlelisten:

- 2 poser kaffe
- Dagblad/VG
- Og det som passer best i dette tilfellet, øl.

Kameraten min som har fått dreisen på dette, slenger først opp kaffeposene, så blekka, og så ølen til sist. Dette har fungert hver enda gang.
Men det skal også nevnes at han har barbert seg siden 6. klasse, og lar selvfølgelig gresset gro litt før han prøver å kjøpe. Åpen frakk/jakke, genser med skjorte under, og svart belte er også å anbefale. Ikke bruk trailercapser eller hårbånd av noe slag.
Vis hele sitatet...
Unneberz har helt rett! Du "har lov til" å kjøpe, dvs. at du har ingen ting å tape om du prøver deg. Regelen er at butikkene ikke har lov til å selge deg, men ingen kan straffe deg om du prøver å kjøpe!
Har konfiskert en del fake leg i kassa også. Noen er så vanvittig dårlige så jeg tar dem og sier: Nå gjorde jeg deg en tjeneste for jeg kommer ikke til å anmelde denne forfaslkningen, men kanskje andre gjør det og da åker du inn i 2 år." Da går de ganske slukøret ut av butikken og jeg klipper kortet i to og hiver det.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt ræva da skjønner at du ikke er så hypp på selge øl og røk til folk under 18 år å bli busta for det, men faen tenk når du var på demmes alder? Hvor digg var det ikke å få kjøpt sånt selv? Gi gutta en sjanse a Noen ganger gidder du bare ikke.. Men å klippe kortet i 2 er jo i og for seg ganske tåpelig.. Og ihvertfall å skremme dem med ekstremt latterlige trusler om buret
Sitat av hairball
Viktig: ikke se ut som en fjortis, skaff deg bilnøkler og ha dem i hånda slik at kassadama ser det, ikke vær sammen med mange kompiser. Og hvis de spør etter leg. ta opp lommeboka og noe som pokker, det har jeg glemt eller noe...
Vis hele sitatet...
problemet med den er jo at hvis du har bilnøkler så pleier man ikke glemme legget, pleier jo ikke kjøre bil uten lappen
Men skal man ha sigg så er chipper butikker et easy sted å skaffe, de pleier å ligge ved ungdoms skoler eller så er 7/11 etter kl 11 et bra sted, litt dyrt men trenger man sigg så er det vært det,
alkohol er heller ikke så vansklig å skaffe, bare ta det man skal ha og håpe på at de ikke spørr om legg, funker som oftest fett hvis man ser eldre ut
Sitat av Hundre_Kroner
Det er jo litt ræva da skjønner at du ikke er så hypp på selge øl og røk til folk under 18 år å bli busta for det, men faen tenk når du var på demmes alder? Hvor digg var det ikke å få kjøpt sånt selv? Gi gutta en sjanse a Noen ganger gidder du bare ikke.. Men å klippe kortet i 2 er jo i og for seg ganske tåpelig.. Og ihvertfall å skremme dem med ekstremt latterlige trusler om buret
Vis hele sitatet...
Han kan få en sinnsyk straff.. ikke morro!
Jeg har fake leg som det står 1983 på isteden for 1988 (Er DRIT bra laget, har en kompiss i matbutikken og han lurte på hvor det var bestilt). Er lite hypp på å bli tatt for å bruke faka leg men skal man feste så skal man feste. Nå har jeg brukt legget nok på polet/butikken til at jeg ikke trenger dette mer. Ble overasket over at hun dama i butikken ikke stusset når jeg kjøpte 10x 6 packer, 60 prince og gikk med 3 fulle poser fra polet som klirra. Det er jo forsåvidt OK men siden det sto 6 stk som ikke får kjøpt der og pakket varene og gikk en annen vei enn meg. Men for all del, jeg prøver å bruke det minst mulig men om du skal lage legg så bruk en nål/skalpell/barberblad
Jeg kjenner mange på min alder og under som har fake legs som de bruker over alt, fra å kjøpe røyk til å komme inn på 20+ utesteder. Nå har jeg selv aldri prøvd det, jeg vil helst unngå å få en merknad på rullebladet. Hvis man ser voksen og likegyldig ut, går det. Jeg fikk kjøpt røyk i en lokal tobakksbutikk, utrolig nok. (Jeg er 155cm og sytten år.)

Å skrape fra 88 til 83 er et ypperlig triks, spesielt om man fyller skrapemerkene med stearin og retter ut etterpå.
Dette er et tema som jeg faktisk har sjekket litt.

Hvis du er under 18 så har du lov til å kjøpe øl, røyk og snus, men det er
de som serverer eller selger det til deg som gjør noe ulovelig. Så når du skal kjøpe øl i butikken så kan ikke kassadama anmelde deg hvis hun ser at du ikke er over 18 og du ikke har id, men hun kan nekte deg å kjøpe varene som krever at du er over 18.

Faker du iden så kan de anmelde deg så hvis du skal fake så sørg for å ikke bli tatt.
Men kan ikke bli straffet av å prøve. Hva tjener de som sitter i butikken på det?
hakke lest hele tråden men hvis du ikke er 18 men feks har mopedlappen, så kan du jo prøve med den, kan være dem regner med at det er billappen å sir: jah, du har jo lappen så ble litt sjokka da æ kjøpte fyrverkeri i vinter å han gamle utspekulerte fyren sa det for å være helt ærlig så ser jeg ikke akkurat ut som en 18 åring
For de som er under 18 år og er ute etter en plass å kjøpe på så funker det nesten alltid på kiosken "Prinsessen" rett over veien for SpaceBar i Tr.heim... Er "de nye landsmennene" som eier den også:P
Helt ufarlig å prøve å kjøpe øl og tobakk, blir du stoppa kommer du jo bare tomhendt ut... Er 16år og har kjøpt mer øl en flesteparten her når de var 15-16.... Bare oppfør deg normalt, hils på mennesket i kassa,ikke vær redd for å se på dem og spør om pose når de slår inn den første sixpacken for da får du blikket dems bort fra varselet på kassa om 18års grense, og betal KONTANT!! drar du opp kortet kan de oftee være en reminder for den i kassa:P + det er kjekt å se litt eldre ut enn du er GLHF
Sist endret av P-Nut; 9. februar 2006 kl. 00:54.
husk at de kan nekte deg å kjøpe om du ikke ser gammel nok ut, selv om du har (falsk) leg..
uansett bør du se gamlere ut, for da mistenker de ikke den falske IDen heller...
Har sittet en del i kasse selv, og folk er utrolig dårlige til å spille gammel.. hehe
jeg får kjøpe røyk/snus uten problemer.. men det er selvsagt noen tilfeller der dem skal ha ID. og da må du nok gå til neste sjappe.
handler bare om selvtillit.. har selv kjøpt på polet siden jeg var 15.. har vist legget mitt på butikk en gang og da krabbet jeg hen til kassa med en ølkasse på ryggen(les: litt full)
er det straffbart for en under 18 å be en over 18 kjøpe tobakk og alkohol til seg?
Personen over 18 år som handler til den mindreårige gjør noe ulovlig, men om den mindreårige som spør gjør noe ulovlig er eg ikke sikker på......men tror ikke d
Sitat av vindm
å fake en leg. er meget straffbart.. men å prøve å handle. tror eg ikke er straffbart nei..
eg handler med lettsykkel lappen min.. er ikke alle som ser på datoen =)
Vis hele sitatet...

Jeg handler ofte med lettsykkel lappen min, funker fett som faen
det var en eller annen her som sa noe om elevbevis... godtar kassedamer det?
hvis man ikke har noen lommebok også bare drar det opp av lomma, så burde det vel kanskje funke. hmm hmmm hmm. må testen. faket akkurat mopedførerbeviset
blei relativt dårlig
... nå må jeg få ny mopedlapp :P
jeg pleide å dra på polet når jeg var 14-15.. er man mindreårig, bor i oslo og skal ha sprit så får du nesten garantert kjøpt på polet på oslo s og på vika senteret.
Sitat av matiaz
det var en eller annen her som sa noe om elevbevis... godtar kassedamer det?
Vis hele sitatet...
Ingen som vet det? Er studentbevis gyldig legetimasjon?
▼ ... over en måned senere ... ▼
om du bruker din egen leg. og er under 18, og allikevel får kjøpt. tror jeg straffen for det tipper over på butikk-ansatt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av hairball
Viktig: ikke se ut som en fjortis, skaff deg bilnøkler og ha dem i hånda slik at kassadama ser det, ikke vær sammen med mange kompiser. Og hvis de spør etter leg. ta opp lommeboka og noe som pokker, det har jeg glemt eller noe...
Vis hele sitatet...

Istedenfor å si "pokker, det har jeg glemt" kan man si "Faen, det ligger i bilen"

I tillegg kan man komme rett før ølsalget stenger, oppholde seg en liten stund i butikken, slik at klokka blir 19:58 eller noe veldig nærme klokkeslett for stengt ølsalg og si at man glemte leg i bilen. Etter at ølsalget er stengt må nemlig kassadama låse opp hele kassa og trykke inn en kode, noe som tar en liten stund, og det spørs om kassadama gidder det.
Selv om man kommer i kassen og skal betale for alkoholen etter ølsalget er stengt, har man rett på å få kjøpt alkoholen, så lenge man var inne i butikken før ølsalget stenger.
Kanskje lurt å stille seg i den lengste køen slik at du har skikkelig "bevis" for at du har vært i butikken før ølsalget stengte, eller spøre kassadama om hvor zaloen står eller noe slikt, bare for å ha noe å slå i bordet med
Sitat av su|s|der
Istedenfor å si "pokker, det har jeg glemt" kan man si "Faen, det ligger i bilen"
Vis hele sitatet...
Og hva om man da blir bedt om å hente den? Da er man jo like langt.