Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1236
Jeg har i alle år brukt min optiske (Logitech dual sensor) mus rett på databordet, uten musematte. Platen er hard, lys og glatt og har funket veldig fint. Men så ville min lillebror ha musematte ettersom han flytter litt rundt med dataen. Vi kjøpte en musematte Steelpad 4S (som vistnok skulle være den beste innen gaming ). Men med en gang vi begynte å bruke den så kan musa finne på (i spill som jeg har merket) å enten snurre rundt i ring, eller pluttselig skyte i taket/gulvet/til siden osv. Tipper mange har vært borti det før, for jeg har hørt at det er et vanlig problem blant optiske mus. Men det jeg syns er så rart, er hvorfor dette kun skjer når vi bruker musematta. Musematta er flatere og glattere enn bordet. Eneste forskjellen på de er fargen. Musematta svart, bordet lys trefarge. Ganske irriterende å ikke kunne bruke matta når den koster over 300,-

Hva kan være grunden?
Min musmatte var skitten iallfall.. Og det skal ikke så veldig mye til for at musa får problemer. Rens musmatta?
Då mi icemat (v1) knuste, var eg på jakt etter ny. Ein kamerat sa eg kunne låne hans i ei helg, og teste om eg ville kjøpe den. Det var SteelPad. Musa var ganske ubrukelig med den musmatta. Muspeikeren hang, og gjorde mykje nett som den ville.

Eg har berre gått tilbake til den knuste icematen(teipa sammen) min, og sagt at eg aldri skal ha meg steelpad iallefall.

Var ikkje noko svar, men det var bekreftelse på at det finnes andre som har hatt problem med steelpad.

edit: har musa Logitech MX510
Sist endret av Denethor; 26. desember 2005 kl. 02:51. Grunn: Gløymde å skrive musetype
usertitle import
bleh's Avatar
Har akkurat det samme problemet som deg geirbauer, musen får meg til å "snurre" i diverse spill, og endel ganger når jeg skal trykke på krysset øverst til høyre er plutselig musen nede ved venstre hjørne på 1 millisekund. bruker ikke musematte. har en eller annen dritt optisk mus.
Steelpad er rett og slett bare fantastisk dårlig, skaff deg func1030.
Steelpad har en tendens til dette når det gjelder Logitech mus! Jeg har ingen anelse om du har logitech eller ikke. Men det er rett og slett en dårlig blanding
Dette har ikke jeg peiling på overhodet, så tilgi meg om jeg tar feil. Men det jeg har registrert som ser ut til å stemme ganske bra, er at når underlaget reflekterer lys i en viss grad, går musa bananas. Så min påstand, om en sak jeg overhodet ikke har peiling på som sagt, er at optiske muser ikke funker bra til musematter som er laminert, er av plastikk e.l. Selv bruker jeg en matte av mykt materiale, og har null problemer.
Har sort icamat... funker som gull!
Derimot funker IKKE laser-mus på icematta.
Jeg hadde samme problem før, merkelig kom det av totalt motsatt problemstilling. Musa taklet ikke farger som underlag, derimot var helsvarte ting ingen problem.
Sitat av GeirBauer
Tipper mange har vært borti det før, for jeg har hørt at det er et vanlig problem blant optiske mus. Men det jeg syns er så rart, er hvorfor dette kun skjer når vi bruker musematta. Musematta er flatere og glattere enn bordet. Eneste forskjellen på de er fargen. Musematta svart, bordet lys trefarge. Ganske irriterende å ikke kunne bruke matta når den koster over 300,-

Hva kan være grunden?
Vis hele sitatet...
Slik jeg oppfatter at et optisk mus funker er at den tar bilder av underlaget mange ganger i sekundet.
Når du beveger på musen ser den om det den sist tok bilde av ligger til høyre, venstre, oppe, nede osv fra der den er nå. Da flytter den musen etter det.
Men når alt er svart klarer den ikke å se forskjell på bildene den tar og blir forvirret.
Treplaten derimot har et variert mønster så musen klarer å se forskjell på bildene.
Håper du forstår forklaringen
Bruker en småflekkete blå musematte her, funker fint
Min svarte lagde bare tull...

Men 300,- hvorfor så dyr?
Du kan få en musematte hvor du kan kose deg med å trykke ditt eget trykk på for 80 kr jo! Og klarer du deg uten eget bilde på matten får du det for en 20 kroning...
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg aner ikke noe om disse såkalte pro-mattene, jeg har brukt en matte jeg fikk fra firma til far min og den er det beste jeg har vert borti.
Stikk på elkjøp eller noe slikt og spør etter en musmatte, finn den billigste og ta med hjem. Kansje du ikke blir så skuffet som du tror?