Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 6490
En kompis i klassen kommer til å bli utestengt fra skolens nettverk hvis dere ikke kan hjelpe meg på vegne av han.

Skolen bruker Novel-system (med windows?). Han sendte netsend og det kom opp på hele skolen, inkludert pcen til lærerne, elevene og rektor(!).

Ok, han skulle sikkert ikke sendt det i det hele tatt, men har de lov å stenge ham ute?

Skal ikke lærerne og elevene ha fyskisk adskilte nettverk, og når cmd ikke er blokkert, er det da forbudt å bruke det?

Noen som har noen regler og konfronere lærerne med? Håper på positivt svar, for hans del såklart.
Sist endret av mountainbiker2000; 28. november 2005 kl. 23:18. Grunn: tittel
Har sikkert noe å si hva han skrev også? :P
_Hvis_ han skrev "Lærerene har sexgropie på lærerrommet nå, alle elever er invitert" e.l, så er det kanskje ikke så rart..
tror han nesten må bite i det sure eplet, og bare godta at han vil bli utestengt. Er nok lite å si imot det... Ihvertfall som jeg kan tenke meg til..
BEklaGer!
regner med det står i skolens/fylkets IT regler at de kan kaste ham ut om det skjer noe, eller eventuelt at det er nevnt i reglene.. og disse reglene har dere plikt i å sette dere inn i før dere begynner bruke nettet
Har desverre ikke reglene tilgjengelige foran meg. Skal se om jeg får tak i dem på skolen i morgen. Noen som har noe å tilføye når det gjelder elev/ lærernettverk?
Hvilken skole dreier det seg om? vgs/ungd.skole?

Lærere må ikke nødvendigvis sitte på adskilt nett, men de administrative folkene gjør nok det (elektronisk registrering av karakterer osv). Og om han har driti på draget? Kraftig.

Mulig jeg husker feil, men står det ikke ganske tydelig i de novell-greiene hvem som sendte også? Kløne...
Heh kløne, joda. Husker ikke helt hva som står. Det er snakk om ungdomsskole. Hvis de sitter på adskilte nettverk, vil de da få opp meldingen som blir sendt?

Jeg er rimelig blank innen nettverk, men lovet å prøve å få ham på nett igjen...
Har han i det hele tatt hørt noe fra ledelsen på skolen enda, eller driver du bare med forebyggende arbeid?
Forbyggende, men de sa at han ville bli utestengt.
Det må være sure greier, hvertfall om han blir utestengt.
(u)heldigvis er cmd.exe blokkert på skola vår.. hehe, ellers så kunne mange jeg kjenner ha havnet i samme situasjon.
vist meldingen han har sendt er pikant. eller at de har en historie med slikt og må slå ned på det for å skremme folk bort (altså de kan ikke eller har ikke ressurser til å sperre det ned) så regn med at de faktisk gjør det. som regel skrives reglene for skolens datapark ganske så løst for å kunne dekke de fleste tenkelige og utenkelige brudd/plager på maskinparken deres. Dette er da en av de mer idiotiske tingene han kunne ha køddet med..
Sitat av engekri
Forbyggende, men de sa at han ville bli utestengt.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv i forhold til spørsmålet mitt, de har med andre ord reagert. Og da er det jo også sannsynlig at lærernes/kontorets maskiner fikk opp meldingen. Jeg vil tippe dere muligens har skrevet under et it-reglement elns, og det er kanskje ikke helt usannsynlig at han blir nektet å oppholde seg på pc-rom der ut tiden han går der.

edit: På enkelte ungdomsskolen er vel kunnskapen såpass laber at it-folka der lett definerer det som 'hacking' også. Uansett må jeg si jeg ikke skjønner hva vitsen er, så om noen kan forklare det hadde vært kjempekjekt.
Sist endret av |FSK|; 28. november 2005 kl. 23:52.
Formuleringen min ble feil, de bustet ham og sa han ville bli utestengt. ja it-avtale er skrevet under, men når det ikke er blokkert er det lov?

En av tre it ans. er hyggelige. De to andre er teite og har ikke peilig på data. De kommer sikkert til å definere dette som hacking?

Men når han sendte netsend, vil det komme opp på et eventuellt adskilt nettverk?

Meldingen hadde preg av intern humor, men ingenting støtende.
Sitat av engekri
Formuleringen min ble feil, de bustet ham og sa han ville bli utestengt. ja it-avtale er skrevet under, men når det ikke er blokkert er det lov?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, mener du dette? "Er det ikke sperret, er det nok lov"?

Selvfølgelig kan enkelte ting være ulovlig selv om det ikke er sperret for det. Det er akkurat derfor du skriver under på at du skal godta et it-reglement. Jeg vil kanskje tippe det reglementet sier noe om sanksjoner også, og utestengelse er vel en av dem.
Ta utsagnet med en klype salt. Jeg mente det i og for seg ikke, men egentlig gjor jeg det. Mye som er lov, men som ikke gangner.

Regner ikke med å se ham på datarommet freomover, men er det noe av saken som kan vris eller vendes? Jeg vil ha ham inn, skal finne et smutthull! så sant det ikke er en teit linje i avtalen da såklart!
Nja, selvfølgelig kan man dra det langt, men jeg tviler på at det har noen nytte for seg. Det beste er kanskje å legge seg langflat og beklage hendelsen?
Det blir i så fall opp til ham og nettverksadmin....
av erfaring så må du aldri snakke me it folk på ungdomsskoler, da er det bedre å hoppe videre til noen som kan data, altså it folk i fylkeskommunen din
Sitat av |FSK|
Nja, selvfølgelig kan man dra det langt, men jeg tviler på at det har noen nytte for seg. Det beste er kanskje å legge seg langflat og beklage hendelsen?
Vis hele sitatet...
Enig med dette.

Det er temmelig mye som ikke er sperret, men som ikke er lov. "Det er ikke gitter foran dette vinduet. Da må det jo være lov å knuse det". Det er samme logikken liksom...

Men som det ble sagt: legge seg flat og be om unskyldning er nok det beste.
Sitat av Popp
av erfaring så må du aldri snakke me it folk på ungdomsskoler, da er det bedre å hoppe videre til noen som kan data, altså it folk i fylkeskommunen din
Vis hele sitatet...
Ungdomsskole = Kommune
VGS = Fylkeskommune
er klar over det, men når jeg gikk på ungdomsskole måtte jeg ta kontakt med fylkeskommune
dæven å lame skole dere har da... Den vgs jeg gikk på lekte vi oss med å bruke netsend hehe... Men de hadde jo adskilte nettverket så...Husker btw at jeg endret en bash fil i windows 98 slik at jeg fikk opp en hel haug av morsomme kommentarer på skjermen under oppstarten hehe...

På ungdomsskolen ble jeg busted da jeg byttet om tastene på et tastatur av rektor, men skjedde ikke noe mer enn at jeg fikk beskjed om å sette dem på plass igjen...

Det å utestenge noen for å bruke netsend synes jeg er utrolig tåpelig gjort. Det at it ansvarlig her har klart å sette opp novell men ikke å nekte tjenester som dette oppstart er en utrolighet i seg selv. Jeg mener at dere kan bruke dette i en argumentasjon for å få et kompromiss. Din kompis har avdekket at en uønskelig tjeneste kjører på nettverket, noe for skolen din er en positiv ting. Hvis det skjer en utestengelse anbefaler jeg at dere går rett til elevrådet (hvis det da er på ung.skolen da ) og ber dem om hjelp. Personlig mener jeg at netsend er såpass uskyldig utforskelse i det å forstå datastrukturer og nettverk, dette er jo tydelig noe som må forklares for de som mener noe annet.

Dette i seg selv er jo et bevis på hvor langt tilbake innenfor it dagens skole faktisk er. Husker selv da vi hadde word undervisning på skola og jeg måtte hjelpe læreren fordi hun ikke selv skjønte hva det var hun drev med.

For å promotere litt da: på den skolen jeg gikk på fikk vi utdelt bærbare pc'er, og hele skolen er satt opp med trådløst nettverk. Og vi fikk lov til å surfe i timen, skal innrømme at tiden gikk for det meste til msn men, det å google litt før et svar var jo til tider positivt hehe...

Ønsker din kompis lykke til i saken (hvis du da har framlagt hele hendelsen konkret og riktig)
Jeg jobber på en skole, videregående skole vell og merke. Jobber som IKT-Lærling. Og her har vi samme nettverket som dere. Windowsmaskiner som bruker novell klient. Alt av brukere er på novell osv osv.

Ifølge diverse regler, så skal elevnettet og administrasjonnettet være fysisk adskilte. Elevene skal ikke nå rektors/kontordamas pc under NOEN omstendigheter når de sitter på elevnettet.

Og når det kommer til CMD, NET og COMMAND. Så er det noe av det første vi sperrer. Elevene kommer sikkert ikke til og bruke det noe særlig om vi åpner for det, men hvorfor ikke sperre det? De skal jo ikke ha tilgang til mye annet enn internett og hjemmeområdet sitt.

Så, om jeg har skjønt dette riktig: Kompisen din satt på datarommet på en videregående skole, der elev og admin nett skal være fysisk adskilte. Så tenkte han at han skulle sende en morsom melding til diverse elever. Men så fikk rektor det opp? Og alle lærerne?

Er it-ansvarlig på skolen din en siklende infantil idiot? :P

Greit nok at kompisen din dreit på draget. Men siden han hadde "lest" it-reglene, så viste jo han at begge nett skal være fysisk adskilte. Og dermed så trodde han at det bare gikk til elevene.

Men han har jo gjort en feil. Men den er ikke så stor at han burde bli utestengt fra diverse datarom.

Ta dette opp med it ansvarlig, og påpekt diverse punkter om sperring av tilgang, samt separering av nettverk. It-Ansvarlig har jo klart gjort en feil her, med tanke på at ALLE på hele skolen fikk opp den meldingen.

Er nok av slike folk vet du. 50 år gamle folk, som enda sverger til coax og dos. Og mener at alle elever kan "hacke" nettverket med og sende meldinger til hverandre. Selfølgelig har de ingen peiling hardwaremessig og.

Har dessverre møtt en del slike når jeg gikk på barne/ungdomsskolen.

Nei, min gode mann. Det du gjør er og printe ut denne tråden. Så spørr du it-ansvarlig hvorfor netta ikke er separert.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Hva har ting som folk gjorde for flere år siden på gamle 98 maskiner i denne tråden å gjøre? Er det et sterkt behov for å skryte at dere har vært så ufattelig bad ass og sendt litt net-send på skolen, og kanskje skiftet taster på tastaturet? Herregud. Low life.
Ang. saken.
TA STRAFFEN! Hvor vanskelig kan det være? Alt er sikkert logget uansett, så når en komplett idiot sitter å sender ut spam til hele nettverket, så fortjener han den straffen han får. Bit det i deg, kan du si til han. Å sitte å sippe om man blir stengt ute, pga. egen idioti er bare teit.
Dette var på en ungdomsskole, ergo kommunens ansvar. Har de 3 egne ansatte for IT? Denne kommunen din må ha ett enormt budsjett som kan ansette folk til å jobbe for IT på en ungdomsskole.
Denne adskilte delen er som regel ikke noe som blir oppgitt i regler for IT-bruk på en skole. Det er noe elever ikke "vet om".
Så ergo kan ikke dette brukes som sippeargument.
Dog meget teit at dette kommer opp på alle maskiner, nå virker dette merkelig ettersom flere har nevnt at dette SKAL være adskilt. Og jeg vil jo også tro at dette er det.

Menne.. Ta straffen og kanskje prøv å lær leksa til neste gang han får leke med en pc igjen.
Ungdomsskole. DOH.

Uansett, de skal jo være separert uansett hvilket trinn det er.

Ta straffen, men grav litt om hvorfor de ikke følger reglene til datatilsynet..
administrasjons nettet innebærer ikke nødvendigvis lærerne bare så det er sagt.
Sitat av Psych|Com
administrasjons nettet innebærer ikke nødvendigvis lærerne bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Tidligere sagt.

Som eksempel, og for å dra det litt lenger opp en ungd.skole., er det f.eks. på universitet også ulikt mellom hva studenter, faglærere/vitenskapelig ansatte og de administrative har tilgang til. Dette er bl.a. for at faglærere ikke skal ha muligheten til å kombinere et studentnummer med navn.
Sist endret av |FSK|; 29. november 2005 kl. 11:03.
En klassekamerat gjorde akkurat det samme på VGS, sendte netsend til alle pc-ene på hele skolen. Ble først truet med utestengning, men det ble etterhvert til en enkel advarsel.
Jeg jobber også som IKT-Lærling, her hadde vi en episode med netsend.
Personen sendte "Slibrige" meldinger til alle maskinene på netverket.

Han ble ikke utvist, pga det er en eller annen sær regel at du må nesten være en fysisk trussel for og bli Utvist.
Han fikk nedsatt i oppførsel.

Tviler på at de har rett til og utvise han. isåfall bare 3dager max. Finnes lover mot dette !
Jeg skjønner ikke hva du mener utestengt fra nettverket. Hva slags skole er det snakk om?
Har alle hver sin pc slik at han sin pc blir utestengt? Hvis alle har sin egen pc, hvordan har han da mulighet til å jobbe med skole hvis han da er utestengt?

Du må banke're inn i hode på'rem at det bare var et uskyldig netsend og at han ikke hadde noen hensikt til lage kvalm osv.osv. Ang. regler; selvom cmd ikke er blokkert er det nok ikke lovlig, men da må skolen nesten ta litt sjølkritikk.
Han kan ha en egen bruker han logger seg på med, eller blir ikke latt sitte forran en maskin som er tilkoblet nettverket.
Nå har det seg så at det finnes mange IT ansvarlige på skoler rundt omkring på skoler.
Som tror de kan all verdens, og liker å ta elever for hver ting de kan "finne" på dem.
Må nesten bare le litt av sånne saker. Net send er ikke akkurat verdens undergang.
Sitat av Psych|Com
administrasjons nettet innebærer ikke nødvendigvis lærerne bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke lærerne. Men rektor må da være en del av administrasjonen?
Dette er ikke Pyre, bare låner kontoen hans litt. Jobber sammen med han som IKT-Lærling.

Jeg vil gjerne ta opp ett svar jeg fikk av læreren min på IKT når noen gjorde noe "dumt" eller ikke fulgte med i timen, eller rett og slett forstyrret læringsprosessen: "Hvorfor går du på skolen? Jo for å LÆRE!".

Nå sier jeg bare min mening, så hvis noen blir støtt eller føler at jeg tar feil så tar jeg gjerne diskusjonen og ser på den med objektive øyne.

Noen nevnte tidligere at det var idioti å slenge ut "spam" på nettet på denne måten. Dette er jeg faktisk helt enig i!

Gratis utdannelse, nesten umulig å bli "kastet ut" av skolen, lite med regler generelt som tar vekk "rettighetene" til elevene. Elevene har det generelt veldig bra. Hvorfor må de 'teste' sånne ting på skolen? Har de ikke pc hjemme kanskje? (Og de som argumenterer med at: "Men det kan jo hende de ikke har flere pc-er i nettverket hjemme så de kan ikke få prøvd", seriøst, dere skjønner hva jeg mener!)

Tenk dere Marit som sitter på kontoret sitt, skal pensjonere seg om 3 år. Plutselig får hun beskjed av pc-en at hun burde suge den største pikken hun kan finne før det er for sent (E.L.)...

Jeg skjønner at det kan være morsomt å sende net send, joda, har gjort det en del selv faktisk. Men når du bytter ut navnet/IP'en til pc-en du sender til med *, jo da vet du hva du gjør. Og å "teste" det, det er som sagt, idioti!

I vårt tilfelle er det litt spesielt iom. at vi faktisk har disablet det for elev-policy'en (dere kan regne dere frem til hva som har skjedd da), men når dere snakker om 60 år gamle it-folk som liker DOS bedre enn nytidens ting så må dere jo også forstå at de kanskje ikke kan dette så godt, at de faktisk prøver så godt de kan å holde et skolenettverk oppe med de 1000'vis av skriverne (ok, sånn ca ) , pc-er som går i stykker hvert bidige kvarter, switcher som går ned og lærere som lurer på hvorfor den rare linja i word er der fremdeles.

Når det da kommer en fyr som vil vise seg for klassekameratene e.l. og sender net send kontinuerlig med et goto script på 4 linjer og kaller seg hacker og gjør at telefonene ringer dobbelt så mange ganger som en vanlig stressende dag, da gjør det at blodåren i panna på IT-Ansvarlig blir enda litt større. Det er da en smule irriterende at en elev, som IT-Ansvarlig(e) faktisk prøver å holde på nett, hjelpe og rett og slett prøver å forbedre læringsprosessen til eleven, får dette slengt rett i trynet.

Og IGJEN når IT-Ansvarlig får det slengt i trynet at det er HANS feil, det var han som ikke hadde satte en stopper for det i hele tatt så da er det lov regelen, da kan det faktisk skje at folk blir frustrerte og vil hive ut den eleven.

For å være ærlig så tror jeg ikke at kameraten din blir kastet ut, blir nok bare en advarsel (selv om han burde bli kasta ut resten av året, han er her tross alt for å lære, ikke for å kødde!). Menmen, what ya gonna do?

Nå kan det være jeg har misset noe, eller kommet med noen teite argumenter her, dette retter jeg gjerne på hvis noen skulle se noe, men jeg vil gjerne ha en kontruktiv og gyldig grunn til det. Ikke noe som; "Ikke ta det så seriøst da, det var jo bare en spøk". Takk

Og forresten, nettverkene er nok atskilt, men for de som ikke har fattet det, kanskje lærerne faktisk vil være med på nettverket til elevene, få mappa opp egen mappe fra serveren, istedenfor å måtte logge på et annet nettverk med en tynn klient. Kanskje de vil ha inn noen filer på lærerpc-en i klasserommet osv.

Nei off, dette ble aggressivt Er hvertfall sånn vi gjør det her på østlandet =)

Menmen, takk for åpne konstruktive svar

EDIT: Noe rare greier, de to siste postene til Pyre ble lagt sammen, jaja, menmen
Sist endret av Pyre; 29. november 2005 kl. 12:50.
si meg, hva er kommandoen til netsend? "/netsend * <melding>" eller noe sånt?
sitter på jobben til min mor nå, men tviler på at jeg gjør det her... Da vil alle butikkene i hele senteret+alle kontorene få opp denne meldingen, da tror jeg det blir bråk...
cmd er ikke låst her, prøvde -shutdown for en stund siden, men skrev endel feil
det fine er at alle pcene har IPen klistret/skrevet på utenpå, så jeg kan teste meg fram på en pc

btw: synd at de ble lagt sammen Pyre, likte den 60 år gamle læreren med "fitta di har mugg"

OT: syntes ikke han bør bli kastet ut, men jeg må innrømme at hadde ikke cmd vært låst på skolen, hadde det vært jeg som hadde skrevet denne topicen, til hjelp for meg selv!
Sist endret av MannY; 29. november 2005 kl. 13:05. Grunn: måtte komme med [u]noe[/u] ontopic
Sitat av MannY
OT: syntes ikke han bør bli kastet ut, men jeg må innrømme at hadde ikke cmd vært låst på skolen, hadde det vært jeg som hadde skrevet denne topicen, til hjelp for meg selv!
Vis hele sitatet...
Når du sier det, kan du ikke vær så snill å samtidig forklare hvorfor du hadde gjort det om du kunne.
Og bli utestengt fra skolen pga. at han brukte netsend, må være den tynneste begrunnelsen for å kaste noen ut jeg har hørt. Jeg vet at på min skole (vgs) har folk blitt "tatt" for å ha broadcasta meldinger til hele nettverket flere ganger, men konsekvensene har ikke vært noe annet enn en anmerkning og tilsnakk.
Med mindre han ikke skrev noe ekstremt dumt på den meldinga, så vil jeg tro at han har ingenting å frykte annet enn en anmerkning og at lærerne kommer til å passe på han i fremtiden.
Sitat av dword
Og bli utestengt fra skolen pga. at han brukte netsend, må være den tynneste begrunnelsen for å kaste noen ut jeg har hørt. Jeg vet at på min skole (vgs) har folk blitt "tatt" for å ha broadcasta meldinger til hele nettverket flere ganger, men konsekvensene har ikke vært noe annet enn en anmerkning og tilsnakk.
Med mindre han ikke skrev noe ekstremt dumt på den meldinga, så vil jeg tro at han har ingenting å frykte annet enn en anmerkning og at lærerne kommer til å passe på han i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Kastet ut fra skolens NETTVERK. Ikke skolen fysisk. Helt kan de nok ikke kaste han ut, men gi han heftige begrensinger gjør de nok, etter at de har ristet av seg tabben at de har hatt det stående åpent. Omtrent noe i høgget av det jeg ville gjordt. Eller bare fikset feilen etter å ha skremt ungen litt og latt være og bry meg med saken noe mere.
Sitat av |FSK|
Når du sier det, kan du ikke vær så snill å samtidig forklare hvorfor du hadde gjort det om du kunne.
Vis hele sitatet...
jeg hadde vel gjort det på gøy, ikke alltid det er like gøy på skolen...
du er nok ferdig med ungdomsskolen for lengst, siden du ikke forstår det.

du gjør nok noe jævelskap av en eller annen form du og, hvorfor gjør du det?
kan du ikke bare være snill og dyrke jesus?
Det kom frem idag at meldingene hadde sterkt preg av kamerat mobbing og kallenvan. Strengt tatt tror jeg ikke de har noe å stille opp med.

Men jeg tenkte å grave litt ang om rektor fikk meldingen opp... Hvis han fikk det tipper jeg at det bør ordnes.
vi hadde engang en litt kul administrator på skolen vår. til å begynne, funket net send. men det ble stengt fordi folk fucka med det. senere fant jeg ut at man kunne skrive meldinger,logge folk av pc'en uten å ha brukernavn og passord på skolen (dette ble ikke logget, han kunne bare se kordan maskin som var brukt), et lite glipp fra administratorens side. men da vi ble oppdaga, ble vi faktisk ikke kjefta ihjel, administratoren var glad for at vi fant glipp i systemet og la inn gode ord hos skoleledelsen, dermed overlevde vi hele skiten uten noen konsekvenser.
btw skaff dere en kul admin
Sitat av sirmixalot
vi hadde engang en litt kul administrator på skolen vår. til å begynne, funket net send. men det ble stengt fordi folk fucka med det. senere fant jeg ut at man kunne skrive meldinger,logge folk av pc'en uten å ha brukernavn og passord på skolen (dette ble ikke logget, han kunne bare se kordan maskin som var brukt), et lite glipp fra administratorens side. men da vi ble oppdaga, ble vi faktisk ikke kjefta ihjel, administratoren var glad for at vi fant glipp i systemet og la inn gode ord hos skoleledelsen, dermed overlevde vi hele skiten uten noen konsekvenser.
btw skaff dere en kul admin
Vis hele sitatet...
hvordan skal de skaffe seg en kul admin? elevene bestemmer ikke sånt :P
Me er den neste generasjons administratorar, på denne måten får elevane kule administratorar. Hint til alle som blir/er admin: Ver "kul", og ikkje frik ut.
Sitat av MannY
si meg, hva er kommandoen til netsend? "/netsend * <melding>" eller noe sånt?
sitter på jobben til min mor nå, men tviler på at jeg gjør det her... Da vil alle butikkene i hele senteret+alle kontorene få opp denne meldingen, da tror jeg det blir bråk...
cmd er ikke låst her, prøvde -shutdown for en stund siden, men skrev endel feil
det fine er at alle pcene har IPen klistret/skrevet på utenpå, så jeg kan teste meg fram på en pc

btw: synd at de ble lagt sammen Pyre, likte den 60 år gamle læreren med "fitta di har mugg"

OT: syntes ikke han bør bli kastet ut, men jeg må innrømme at hadde ikke cmd vært låst på skolen, hadde det vært jeg som hadde skrevet denne topicen, til hjelp for meg selv!
Vis hele sitatet...
Kommandoen for net send er: net send "mottaker" "melding"

Hvis cmd er låst, går du på programfiler, start, tilbehør, høyreklikker på "Ledetekst", trykker på egenskaper, skifter cmd.exe med command.cmd.... Det funker ihvertfall på vår skole, hvor vi starta den uka her å sende net send som gale... Hehe... Det var faktisk jeg som fant ut hvordan!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan finner man ut hva man skal skrive for "mottaker" på et skolenettverk? Har prøvd innloggingsnavnet som elever bruker for å logge seg inn, samt ipadresse... Er det evt mulig å sende til alle pcene i nettverket?
For de som har sperra CMD på skolen. Prøv start - kjør (windowsknapp + r) og hiv inn command.com istedet. Det kan funke. Hvis run-kommando også er sperra kan man lage en snarvei. Hvis man ikke har rettigheter til det engang og f.eks har tilgang til mIRC eller noe annet med runlinje mot all formodning, funker /run command.com, hehe...

Dette er jo selvsagt avhengig av hvordan de har sperra funksjonene. På en tidligere skole jeg gikk på funka eksemplene ovenfor.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvorfor er det vesentlig om lærer-, og elevnettverk er adskilt eller ikke? Ser ikke helt hvorfor det har noe å si for utfallet i denne saken.
Hvorfor er det egentlig en sak? Admin = Gud i de aller aller fleste slike saker, og bare fordi at han ikke har stengt av cmd så betyr ikke det at den skal brukes til faenskap uten at det får en reaksjon...
Sist endret av Mith; 8. februar 2006 kl. 16:52.
Sitat av engekri
En kompis i klassen kommer til å bli utestengt fra skolens nettverk hvis dere ikke kan hjelpe meg på vegne av han.

Skolen bruker Novel-system (med windows?). Han sendte netsend og det kom opp på hele skolen, inkludert pcen til lærerne, elevene og rektor(!).

Ok, han skulle sikkert ikke sendt det i det hele tatt, men har de lov å stenge ham ute?

Skal ikke lærerne og elevene ha fyskisk adskilte nettverk, og når cmd ikke er blokkert, er det da forbudt å bruke det?

Noen som har noen regler og konfronere lærerne med? Håper på positivt svar, for hans del såklart.
Vis hele sitatet...
Hehe, for å si det sånn så syns jeg utestengelse var ganske så strengt. Jeg og en annen fyr gjorde akkurat det samme på pcene på gamle skolen vår og da kom det ikke rundt til bare rektor og sånn.. Da var det snakk om alle ungd. skoler i Moss (som jeg bor i). Holdt med et besøk hos inspektøren
Herregud, da! Enkelte oppfører seg som at man er konger på jord.. At cmd ikke er sperret betyr ikke at tjenesten er lovlig. Man har ikke lov til å gjøre alt man teknisk sett klarer. Er for eksempel ikke lov å se eller laste ned barneporno (uansett ekkelt, men for eksempelets skyld) selv om de fleste her inn skulle klare det.

Dere har sikkert signert et sett regler, og regnes det som lovbrudd er det bare å kose seg med den bitre sitronen...