Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3562
Heisann godtfolk! (og andre folk)

Det nærmer seg sakte men sikkert valg, og det er vel like før partiene blåser i gang valgkampene sine. Derfor vil jeg dedikere denne tråden til denne greia vi avholder hvert fjerde år. Mange lurer kanskje på hva de skal stemme, og blir sannsynligvis mer sjarmert av løfter om skatteletter, samt billigere sprit og bensin enn "kjedelige" greier som helse, utdanning eller forskning.

Jeg nevner ikke partinavn, men det finnes faktisk partier der ute som lover dere det. Alt er gull og grønne skoger, og dere må gi(betale) mindre og får mer i lomma. Høres ikke det fantastisk ut?

Til dere vil jeg si én ting.

Når du går til stemmeurnen, ikke tenk egoistisk. Tenk på den store sammenhengen, også kalt samfunnet.

Les partiprogram, og tenk. Ikke bare tenk "What's in it for me?", men prøv å se de hvordan alt henger sammen.

Jeg skal gi et kort eksempel.
Hva vil mer penger til olje- og gassindustrien gi? Jo, mer penger til forskning rundt dette, som i sin tur vil gi mer klimavennlige biler og andre motorer, som fører til et bedre klima. Vi vet at klima er sterkt tilknyttet til miljø, derfor vil et godt klima gi et godt miljø, som i sin tur blant annet gir gode arbeidsmiljø, som resulterer i blidere mennesker. Profitt.

Kan ta det andre veien også.
Billig sprit kan sikkert gi en gruppe billigere moro, men det vil også i løpet av relativt kort tid også bli flere som drikker mer og mer, og til slutt ender opp som det vi kaller alkoholikere. Disse tærer på ressursene vi plasserer andre plasser, for eksempel politi, helsevesen og trygdeetaten. Jeg tror ikke det er en like god løsning

Veien til et godt samfunn, og dermed et godt land å bo i, er å satse på det konstruktive langsiktige fremfor det destruktive, som sikkert ser kjempebra ut akkurat der og da.

Bruk stemmen din, og bruk den fornuftig!
Happy voting™!
Sist endret av Snillorg; 23. januar 2009 kl. 20:47.
Fin post! kp! Håper det kommer mange fine svar. Selv har jeg først de siste ukene i det hele tatt begynt å lese aviser. Dette blir første gang jeg stemmer, selv om jeg kunne debutert for lenge siden! Har lenge vært veldig innadvendt og sentrert rundt de enkle ting i livet. Slik kan man heler ikke leve for alltid, enda så deilig det var!
Dårlig sjult propaganda det der Myhre. Det du egentlig sier er; "IKKE STEM FRP!"...
Du kommer med gode argument , men ingen blir påvirket i noen retning bare med en forumtråd.

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver.
Men er det egentlig propaganda da? Vi må da vell bruke penger for å tjene penger? Om dette ikke akkurat står i samsvar med hva FRP mener, så er det ikke dermed sagt propaganda!?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Men er det egentlig propaganda da? Vi må da vell bruke penger for å tjene penger? Om dette ikke akkurat står i samsvar med hva FRP mener, så er det ikke dermed sagt propaganda!?
Vis hele sitatet...
Han viser bare EN side av saken. Han hadde sikkert greid å gravd opp en masse pene argumenter om hvorfor vi skal stemme FOR frp også.
Kvalitetspoeng for bra post!

Flott at noen tar ansvar og skriver en skikkelig post, som virkelig tar for seg de viktige i samfunnet!
Jeg er drita lei av "Ja til billigere sprit!" gruppene på facebook.
Sitat av plohg Vis innlegg
Han viser bare EN side av saken. Han hadde sikkert greid å gravd opp en masse pene argumenter om hvorfor vi skal stemme FOR frp også.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men selv om det er skjult, så sier han aldri IKKE stem FRP. Han bare nevner saker som stiller de i dårlig lys. Men ja han kunne jo også nevnt saker som stilte de i godt lys. Men å si det er propaganda er vell å ta litt hardt i? At det er et subjektivt utsagn kan jeg gå med på. Noen vil jo alltid bli glemt/ikke nevnt?
kjedelig streiting
Sitat av Myhre Vis innlegg
Heisann godtfolk! (og andre folk)

Det nærmer seg sakte men sikkert valg, og det er vel like før partiene blåser i gang valgkampene sine. Derfor vil jeg dedikere denne tråden til denne greia vi avholder hvert fjerde år. Mange lurer kanskje på hva de skal stemme, og blir sannsynligvis mer sjarmert av løfter om skatteletter, samt billigere sprit og bensin enn "kjedelige" greier som helse, utdanning eller forskning.

Jeg nevner ikke partinavn, men det finnes faktisk partier der ute som lover dere det. Alt er gull og grønne skoger, og dere må gi(betale) mindre og får mer i lomma. Høres ikke det fantastisk ut?

Til dere vil jeg si én ting.

Når du går til stemmeurnen, ikke tenk egoistisk. Tenk på den store sammenhengen, også kalt samfunnet.

Les partiprogram, og tenk. Ikke bare tenk "What's in it for me?", men prøv å se de hvordan alt henger sammen.

Jeg skal gi et kort eksempel.
Hva vil mer penger til olje- og gassindustrien gi? Jo, mer penger til forskning rundt dette, som i sin tur vil gi mer klimavennlige biler og andre motorer, som fører til et bedre klima. Vi vet at klima er sterkt tilknyttet til miljø, derfor vil et godt klima gi et godt miljø, som i sin tur blant annet gir gode arbeidsmiljø, som resulterer i blidere mennesker. Profitt.

Kan ta det andre veien også.
Billig sprit kan sikkert gi en gruppe billigere moro, men det vil også i løpet av relativt kort tid også bli flere som drikker mer og mer, og til slutt ender opp som det vi kaller alkoholikere. Disse tærer på ressursene vi plasserer andre plasser, for eksempel politi, helsevesen og trygdeetaten. Jeg tror ikke det er en like god løsning

Veien til et godt samfunn, og dermed et godt land å bo i, er å satse på det konstruktive langsiktige fremfor det destruktive, som sikkert ser kjempebra ut akkurat der og da.

Bruk stemmen din, og bruk den fornuftig!
Happy voting™!
Vis hele sitatet...
Huff for en post.. Det virker som du ikke har lest ett eneste partiprogram selv, og tror alt feks FRP står for er "skatteletter, samt billigere sprit og bensin"

Alle partiene vi har i Norge vil såvidt jeg vet satse på ting som skole og helsevesenet. Selv om det er i litt forskjellig grad.

Og det er vel heller Bilindustrien som forsker på motorer ol, ikke olje og gass industrien. Gir du penger til dem, vil de sikkert finne en måte og på 1% mer ut av brønnene sine, noe som er helt greit for meg, med det er ikke så veeeldig sunt for milijøet.

Det er dog en ting jeg vil si. Ikke stem på "milijøpartier" som SV. De viser at de er ganske uvitende og at det viktigste er og få inn avgifter. Dette har vi sett ved at dem skal oppfordre oss til og kjøpe minibiler(=en vanlig familie må kjøpe 2stk), eller noen flotte fine dieselbiler, som slipper masse rart man ikke vil ha i lungene. Men for halvorsen er det greit bare det ikke heter co2.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det virker som om du ikke har lest ett eneste partiprogram og tror SV bare er "Sett avgifter!"
Godt potensiale for en post, men jeg er enig i de som syns posten heller i retning av å hakke ned på FRP i stedet for å diskutere politikk.

Problemet med politiske diskusjoner på nett er at det som oftest ender opp med at ytterkantene står på hver sin barriære og kaster dritt på hverandre noe førsteposten mer eller mindre inviterer til. Det kan jo være koselig det en gang i blandt, men særlig konstruktivt er det ikke. De som ligger på midten flykter fra diskusjonen når det spisser seg til. Dette er kjipt.

Først og fremst fordi fruktbare diskusjoner først og fremst er mulig mellom folk som ikke ligger så langt i fra hverandre. Da kan man diskutere uten at argumentene dine blir avblåst som fjas, populisme eller venstrepropaganda...
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Kjedelig at det skal oppfattes slik, men jeg ser jo at jeg kunne ha moderert meg mer i førsteposten.

Likevel, eksemplene jeg tar opp er høyaktuelle saker som har fått veldig mye omtale på nettet i det siste, og derfor føler jeg at de er relevante. Jeg har ikke nevnt noen partinavn, og det hører med til historien at jeg ikke heller spesielt mye til verken høyre- eller venstrefløyen. Jeg bare irriterer meg over alle som roper på lavere bensinpriser uten egentlig å tenke lengre enn sin egen nesetipp.

Posten var hovedsaklig ment som en oppfordring til å sette seg litt inn i de forskjellige partienes program og politikk, samt muligens å vurdere gjennomførbarheten før man hiver seddelen i boksen
Sist endret av Snillorg; 23. januar 2009 kl. 23:01.
kjedelig streiting
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Det virker som om du ikke har lest ett eneste partiprogram og tror SV bare er "Sett avgifter!"
Vis hele sitatet...
Lær deg og lese a.. Det eneste jeg kritiserte var den rødgrønnes/svs milijøavgift politikk...

Du er vel en av de som tror hydrogenbiler er framtiden og......

Sv sine bilavgifter er greie, men de treffer så jævla feil. Synes dere feks en smart 2seter bør ha ett likt avgiftsgrunnlag som en familiebil med 4 seter? Og de hydrogenbilene og elbilene folk snakker så varmt om.. Hvor skal vi få energien fra? Det en del folk/partier glemmer er at en bil bruker like mye energi per kilo samme om den går på bensin/strøm/hydrogen...

Uansett så oppfordrer jeg alle til og stemme på det partiet de mener er best. Vi trenger motvekter i politikken samme om det er rødt eller demokratene..

Selv så er jeg veldig imot hva en del av høyresiden mener om israel-palestina konflikten, og synes derfor det er bra at vi har folk på den andre siden som sier dem imot..
Sist endret av legalize_it; 24. januar 2009 kl. 02:05.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og de hydrogenbilene og elbilene folk snakker så varmt om.. Hvor skal vi få energien fra? Det en del folk/partier glemmer er at en bil bruker like mye energi per kilo samme om den går på bensin/strøm/hydrogen...
Vis hele sitatet...
Poenget er jo hvordan biles motor omdanner drivstoffet til energien som trengs for å drive bilen - og det er jo først og fremst pga. mindre/ingen utslipp av farlige og giftige gasser at hydrogen- og el-biler er fremtiden.

Off-topic, tho.

Men grei post Myhre - folk bør tenke seg grundig om før de stemmer. Hva er best for fremtiden - vi skal tross alt leve lenge, så greit å være litt langsiktige.
Endelig noen som hakker ned på FRP på en skikkelig måte, i love it.
kjedelig streiting
Sitat av emphi Vis innlegg
Poenget er jo hvordan biles motor omdanner drivstoffet til energien som trengs for å drive bilen - og det er jo først og fremst pga. mindre/ingen utslipp av farlige og giftige gasser at hydrogen- og el-biler er fremtiden. .
Vis hele sitatet...
Nope det er desverre ikke det. Det er hvordan vi får tak i denne energien...
Olje=energi, Hydrogen= En energibærer, Strøm = Energi

Ang omdanning fra strøm til Hydrogen bruker det en masse energi, så derfor kan vi bare glemme hydrogenbiler..

Greit nok, fossilt brennstoff forurenser. Men ved og bruke hydrogen vil vi fremdels ikke skape noe energi. Vi må fremdeles få dette via fossilt brennstoff/atom krafverk osv.. For og drive el biler, må vi enten ha masse vannkraftverk/vinnmøller eller vi må brenne en masse kull/olje/gass..

I norge så er vi heldige med vannkraften, men nedover i europa er dem ikke det. Der vil de netopp være avhengige av fossilt brensel for og skape energien som skal drive el-bilene.

Slik jeg ser det er det eneste alternativet vi har idag kjernekraft. Dette er ganske rent hvis vi ikke tenker på avfallet... Håper vi får forska litt mer på og bli kvitt dette..
Sist endret av legalize_it; 24. januar 2009 kl. 05:01.
Nå har det seg sånn at "nedover i europa" bruker de større nasjonene atomkraft til å produsere elektrisitet, som skaper minimalt med co2 utslipp, men forurenser miljøet med radioaktivt avfall.

http://img217.imageshack.us/my.php?image=nppeuropesept07ta0.gif


Nå har det seg sånn at 76.9 % av Frankerikets energi blir produsert av atomkraftverk, på en annenplass kommer Latvia med 64.4 %, og sånn fortsetter det.

MEN! Nå er det omstridt hvorvidt co2 er den virkelige skadefuglen her. Jeg hadde engang en naturfaglærer som sa at mengden co2 fra havbunnen er mangedoblet det vi mennesker slipper ut på 100 år, takker han endog for å ikke være mer spesifik, siden da jeg faktisk kunne fullt og helt trodd på hva han sa, men det er nok ikke co2 som er den store syndebukken. Hvis man graver finner man nok mer.

Nå har det seg jo sånn at når det kommer til co2 så er faktisk vannkraft en synder også. Det hetes at når man demmer opp dammer (morsomt å si høyt) så skaper man mye (noe som desverre er et veldig generelt uttrykk og kan tolkes forskjellig av alle) dødt materiale som brytes ned og slipper ut co2.

On topic: KP for en god post, for det er det virkelig. Gjør som han sier, tenk i det større bildet, ikke hva som gir deg mest på kortest mulig tid. Og til alle dere der ut: Oljefondet vårt er et reservefond, en nødløsning, og så lenge vi ikke virkelig trenger det så skal vi ikke bruke det!
Kjære legalize_it, det er et par-tre ting du virkelig ikke har skjønt.

Og de hydrogenbilene og elbilene folk snakker så varmt om.. Hvor skal vi få energien fra? Det en del folk/partier glemmer er at en bil bruker like mye energi per kilo samme om den går på bensin/strøm/hydrogen...
Vis hele sitatet...
Faktisk - NEI. En elmotor har en mye høyere virkningsgrad enn en bensinmotor (bensin: 30-35%, diesel: 40-45%, elmotor: ca 90%). Det vil si at den omdanner mer av energien som forbrukes til det den skal - nemlig bevegelse, istedet for lyd og varme, der veldig mye av bensinmotorens energi forsvinner. Dette vil igjen si at en elbil forbruker mindre energi pr kilo bil.

Ang omdanning fra strøm til Hydrogen bruker det en masse energi, så derfor kan vi bare glemme hydrogenbiler..

Greit nok, fossilt brennstoff forurenser. Men ved og bruke hydrogen vil vi fremdels ikke skape noe energi. Vi må fremdeles få dette via fossilt brennstoff/atom krafverk osv.. For og drive el biler, må vi enten ha masse vannkraftverk/vinnmøller eller vi må brenne en masse kull/olje/gass..

I norge så er vi heldige med vannkraften, men nedover i europa er dem ikke det. Der vil de netopp være avhengige av fossilt brensel for og skape energien som skal drive el-bilene.

Slik jeg ser det er det eneste alternativet vi har idag kjernekraft. Dette er ganske rent hvis vi ikke tenker på avfallet... Håper vi får forska litt mer på og bli kvitt dette..
Vis hele sitatet...
Jaså, så vi kan bare glemme hydrogenbiler du... Jammen bra at verden har en stor analytiker som deg!

I norge er vi heldige med vannkraft, og i mange andre land er de heldige med andre ting, f.ex. blir solceller stadig mer effektive, sammen med vindkraft, og bølge/tidevannskraftverk. Alt i alt - vi har faktisk helt fint nok tilgang på fornybare ressurser til å dekke menneskehetens behov.

Det vanskeligste er egentlig å finne den beste løsningen på en energibærer for transportmidler osv, og der kan H2 se veldig lovende ut, siden det i brenselsceller kan omdannes direkte til elektrisitet, og man kan fylle det på akkurat som bensin, i motsetning til batterier, som må lades eller byttes, og slites ut etterhvert og får dårligere kapasitet. I tillegg har H2 også den fordelen at nåværende bensinmotorer faktisk kan bygges om til H2-drift relativt enkelt, selv om dette ikke er like effektivt som brenselsceller og eldrift.

Samtidig er det også flere av de store oljeselskapene som faktisk HAR skjønt at de ikke kommer til å være i business så fordømt mye lenger, hvis de bare satser på fossilt brennstoff, og bruker derfor ganske mye ressurser på å forske på andre løsninger. F.ex. har Statoil store ambisjoner på hydrogen (satser på å bli verdensledende), og jeg har sett tegninger av diverse vindmølle-prosjekter osv. Kort sagt sikter de på å bli et energiselskap istedet for et oljeselskap, og jeg tror nok mange andre selskaper tenker ganske likt.
Sist endret av atomet; 24. januar 2009 kl. 11:21.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Sv sine bilavgifter er greie, men de treffer så jævla feil. Synes dere feks en smart 2seter bør ha ett likt avgiftsgrunnlag som en familiebil med 4 seter? Og de hydrogenbilene og elbilene folk snakker så varmt om.. Hvor skal vi få energien fra? Det en del folk/partier glemmer er at en bil bruker like mye energi per kilo samme om den går på bensin/strøm/hydrogen...
Vis hele sitatet...
Ifølge foreleseren min vil man faktisk øke strømbehovet med kun 6% dersom man bytter hele Norges personbilpark ut med elbiler. Jeg har ingen kilder på akkurat det utsagnet, men kan vise til to artikler han har skrevet om emnet.

Edit: I tillegg fortalte han at kjørekostnadene med elbiler er rundt en krone på mila med dagens strømpris.

http://www.klassekampen.no/artikler/...icle/item/null
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andre...bil-au-h04.pdf
Sist endret av trigger; 24. januar 2009 kl. 11:29.
Åja... det glemte jeg, men dette her må jo være årets uttalelse:
Dette er ganske rent hvis vi ikke tenker på avfallet...
Vis hele sitatet...
Ooooo... fantastisk.
Sitat av atomet Vis innlegg
Åja... det glemte jeg, men dette her må jo være årets uttalelse:

Ooooo... fantastisk.
Vis hele sitatet...
Du skjønner jo hva han mener, eller prøver du å gjøre deg selv dummere enn det du egentlig er? Er det kult å drite ut folk, får du respekt av det?

Forresten synes jeg denne tråden skal slettes, og det bør lages en ny. Når trådstarter av en poltisk valg-tråd har en underliggende holdning av at "det er venstre partiene som man skal stemme på, ellers så er man en egoistisk idiot", så skjønner man hvor tråden bærer hen (itilegg når 20 andre kommer nikkende til tråden og gir KP blindt fordi de har samme meninger). At folk mener at stemmevalget er så lett, sier mer om hvor lite innsikt den personen har i politikk, og hvor mye man har slukt av propaganda fra en side.
Jo, det er idiotisk å si, fordi ALT er rent "hvis man ikke tenker på avfallet". Atomkraft KAN være en midlertidig løsning, men det kan OGSÅ skape store problemer, vi bare utsetter dem.

Ang. å gi KP blindt, så har jeg faktisk ikke gitt en eneste KP i denne tråden, men vurderer å gi legalize_it en for årets minst innsiktsfulle post. Imidlertid har han noen arge konkurrenter i "100 vitenskapsmenn...."-tråden.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Hallo! Bare for å understreke litt mer enn atomet gjorde, olje er virkelig ikke en god energikilde! Ok, per idag funker det ålreit, met unntak av utslipp, men du er klar over at med dagens økning i markedet har vi ikke olje i mange tiårene framover?
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Kjære legalize_it, det er et par-tre ting du virkelig ikke har skjønt.



Faktisk - NEI. En elmotor har en mye høyere virkningsgrad enn en bensinmotor (bensin: 30-35%, diesel: 40-45%, elmotor: ca 90%). Det vil si at den omdanner mer av energien som forbrukes til det den skal - nemlig bevegelse, istedet for lyd og varme, der veldig mye av bensinmotorens energi forsvinner. Dette vil igjen si at en elbil forbruker mindre energi pr kilo bil.



Jaså, så vi kan bare glemme hydrogenbiler du... Jammen bra at verden har en stor analytiker som deg!

I norge er vi heldige med vannkraft, og i mange andre land er de heldige med andre ting, f.ex. blir solceller stadig mer effektive, sammen med vindkraft, og bølge/tidevannskraftverk. Alt i alt - vi har faktisk helt fint nok tilgang på fornybare ressurser til å dekke menneskehetens behov.

Det vanskeligste er egentlig å finne den beste løsningen på en energibærer for transportmidler osv, og der kan H2 se veldig lovende ut, siden det i brenselsceller kan omdannes direkte til elektrisitet, og man kan fylle det på akkurat som bensin, i motsetning til batterier, som må lades eller byttes, og slites ut etterhvert og får dårligere kapasitet. I tillegg har H2 også den fordelen at nåværende bensinmotorer faktisk kan bygges om til H2-drift relativt enkelt, selv om dette ikke er like effektivt som brenselsceller og eldrift.

Samtidig er det også flere av de store oljeselskapene som faktisk HAR skjønt at de ikke kommer til å være i business så fordømt mye lenger, hvis de bare satser på fossilt brennstoff, og bruker derfor ganske mye ressurser på å forske på andre løsninger. F.ex. har Statoil store ambisjoner på hydrogen (satser på å bli verdensledende), og jeg har sett tegninger av diverse vindmølle-prosjekter osv. Kort sagt sikter de på å bli et energiselskap istedet for et oljeselskap, og jeg tror nok mange andre selskaper tenker ganske likt.
Vis hele sitatet...
Ja en elmotor er ganske effektiv, men fremdeles har vi ett problem.. Og det er og skape denne energien.. Du snakker om framtiden og vindmøller, solceller osv.. Kanskje jeg skal stikke ut på byen idag og bruke 500 000 ettersom jeg tror jeg vil bli rik om 10 år?? Nei den går ikke du.. Den politikken en del partier fører idag, ang det og kjøpe el-bil gjør at du indirekte vil kjøre på energi generert fra skittene kullkraftverk nedover i europa... Veit du hvor mange kullkraftverk det idag finnes i verden? Maaange

Og ja, for og lage hydrogen vil du bruke en god del energi. Men så har vi jo det med batteriet i elbiler da..

Og ja, atomkraft er en ren energikilde. Det er det med avfallet, men slik vi oppbevarer det idag, så virker det jo relativt trygt. Greit at vi har tjernobyl, men hvor mange har ikke omkommet/blitt skada ved andre typer kraftverk?
Forhåpentligvis får vi forska mer på thorium, og norge vil fremdeles være en energinasjon om 30 år..

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Hallo! Bare for å understreke litt mer enn atomet gjorde, olje er virkelig ikke en god energikilde! Ok, per idag funker det ålreit, met unntak av utslipp, men du er klar over at med dagens økning i markedet har vi ikke olje i mange tiårene framover?
Vis hele sitatet...
Jeg snakka ikke så veldig mye om framtiden i min forrige post.. Jeg snakka om DAGENS regjering og deres avgifter osv... Per dags dato, kan man likegodt kjøre en bil som går på bensin, som en elbil som bruker strøm som godt kan komme fra kullkraftverk nedover i europa...

Den dagen vi har rivd ned alle kullkraftverk og har solceller i hele sahara, er det selvfølgelig en annen sak..
Sist endret av legalize_it; 24. januar 2009 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet jeg ser med atomkraftverk er terrorisme.

En terrorist som tror han er i helvete, vil ødelegge alt og alle som gjør verden bedre.
Og om han får ideen å bombe et atomkraftverk ville konsekvensene være ganske omfattende.
Moderne atomkraftverk tåler gjerne direktekollisjon med en Boeing 747 og har mer sikkerhet enn at en terrorist kan kaste en dynamittkubbe over gjerdet. Det krever uhorvelig mye for å posisjonere seg riktig slik at en har adgang og kunnskap om hvoran en kan sette igang en kjernefysisk nedsmelting. Det er nok mulig ja; men uansett er det ikke dommedag heller - verden gikk videre etter f.eks. Chernobyl. Gitt de veldig gode fordelene med kjernekraftverk og den lille sannsynligheten og at selv en nedsmelting som riktignok skal settes i kategorien katastrofe, men ikke slutten på fremtiden, så er atomkraftverk ypperlig.

Planeten er mer enn stor nok til at det burde være plasser med rom for avfallet.

Sitat av atomet Vis innlegg
En elmotor har en mye høyere virkningsgrad enn en bensinmotor (bensin: 30-35%, diesel: 40-45%, elmotor: ca 90%). Det vil si at den omdanner mer av energien som forbrukes til det den skal - nemlig bevegelse, istedet for lyd og varme, der veldig mye av bensinmotorens energi forsvinner. Dette vil igjen si at en elbil forbruker mindre energi pr kilo bil.
Vis hele sitatet...
Om selve elmotoren har en virkningsgrad på 90% så kan du ikke si at energiforbuket er mindre per kilo. Strømmen skal skapes en plass samt fraktes til batteriene i motoren (og energitapet i strømnettet er ikke akkurat trivielt). For å gi mening må du selvsagt sammenligne *hele* distribusjonsnettet til bilen. Om bilen din får strømmen fra et kullkraftverk vil jeg anta den nesten står likt med bensinbilen.

Det fine med elbiler er at elektrisitet kan dannes på så mange måter og er mer fleksibel enn olje. Olje er selvsagt en begrenset ressurs og kunstige måter å lage flytende drivstoff har sine begrensinger. Har man el-biler kan vi velge om vi vil få strømmen fra vann, vind, kjernekraft, gasskraft, solen, håndsveiv etc...
Sist endret av Kinseek; 24. januar 2009 kl. 16:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Om selve elmotoren har en virkningsgrad på 90% så kan du ikke si at energiforbuket er mindre per kilo. Strømmen skal skapes en plass samt fraktes til batteriene i motoren (og energitapet i strømnettet er ikke akkurat trivielt). For å gi mening må du selvsagt sammenligne *hele* distribusjonsnettet til bilen. Om bilen din får strømmen fra et kullkraftverk vil jeg anta den nesten står likt med bensinbilen.
Vis hele sitatet...
*nesten*

En bensinmotor har under optimale forhold virkningsgrad på 30-40% - under reelle forhold som i en bil, på uoptimalt turtall, virkningsgrad på 10-15% ofte. Kullkraft kan kjørast på ideelle forhold heile tida, og bruker en spillvarme til oppvarming av bygg kan nok virkningsgraden der komme over 60-70% tipper eg. Sjølv dieselmotor under optimale forhold ligg på 50% effektivitet i dag... Det er jo derfor hybridbiler er bedre enn vanlige biler.

Så eg er rimelig overbevist at sjølv om du bruker kullkraft så er elbilen en del bedre. I tillegg blir problemet med svevestøv og lokal forurensing mindre.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
*nesten*

En bensinmotor har under optimale forhold virkningsgrad på 30-40% - under reelle forhold som i en bil, på uoptimalt turtall, virkningsgrad på 10-15% ofte. Kullkraft kan kjørast på ideelle forhold heile tida, og bruker en spillvarme til oppvarming av bygg kan nok virkningsgraden der komme over 60-70% tipper eg. Sjølv dieselmotor under optimale forhold ligg på 50% effektivitet i dag... Det er jo derfor hybridbiler er bedre enn vanlige biler.

Så eg er rimelig overbevist at sjølv om du bruker kullkraft så er elbilen en del bedre. I tillegg blir problemet med svevestøv og lokal forurensing mindre.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor mye ett middels gammelt kullkraftverk forurenser i forhold til olje? Greit at diesel slipper ut noen partikler, men kull er mye værre... Og svevestøv blir det da uansett hva slags bil du har.. Og lokal forurensning. Er det bedre at fattige land får forurensinga da?
Og, om vi skal ta med hele rekka på elektrisk kraft, så må vi da gjøre det på bensin++ også. For tiden koster det i snitt 2 fat olje å få opp 3, for ikke å snakke om kostnaden ved å raffinere bensin fra råolje, og dette regnes ikke engang med når man regner ut effektiviteten til en bensinmotor. Med andre ord lønner det seg EKSTREMT å bytte over så mye som mulig til elektrisitet på så mange områder som mulig.

Selvsagt blir det mer forurensing av strøm fra olje- eller kullkraftverk enn fra vind/vann/sol, men å skifte ut NOEN av leddene til mer miljøvennlige, er bedre enn å ikke skifte ut NOEN, siden en god del av energien da vil komme fra mer miljøvennlige kilder, enn de svært lite miljøvennlige bensindrevne bilene.

Ang. atomkraft - der har vi drivstoff til litt lengre enn med olje, men vi har ikke uran til mer enn ca 70 år heller. Derfor er vi nødt til å finne andre løsninger jo før jo bedre, og de eneste energikildene vi ikke vil gå tom for på sikt, er fornybare, altså vind/vann/sol/bølge/tidevann.
Sist endret av atomet; 24. januar 2009 kl. 21:10.
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Og, om vi skal ta med hele rekka på elektrisk kraft, så må vi da gjøre det på bensin++ også. For tiden koster det i snitt 2 fat olje å få opp 3, for ikke å snakke om kostnaden ved å raffinere bensin fra råolje, og dette regnes ikke engang med når man regner ut effektiviteten til en bensinmotor. Med andre ord lønner det seg EKSTREMT å bytte over så mye som mulig til elektrisitet på så mange områder som mulig.

Selvsagt blir det mer forurensing av strøm fra olje- eller kullkraftverk enn fra vind/vann/sol, men å skifte ut NOEN av leddene til mer miljøvennlige, er bedre enn å ikke skifte ut NOEN, siden en god del av energien da vil komme fra mer miljøvennlige kilder, enn de svært lite miljøvennlige bensindrevne bilene.

Ang. atomkraft - der har vi drivstoff til litt lengre enn med olje, men vi har ikke uran til mer enn ca 70 år heller. Derfor er vi nødt til å finne andre løsninger jo før jo bedre, og de eneste energikildene vi ikke vil gå tom for på sikt, er fornybare, altså vind/vann/sol/bølge/tidevann.
Vis hele sitatet...
Vi bruker nok av strømnmen vi produserer fra før av nå mener da jeg. Derfor bør vi få opp flere milijøvenlige kraftverk før det er noe vits og gi elbiler for mange goder.. Synes det er det som er helt feil med hele avgiftspolitikken på kjøretøy osv idag.

Forhåpentligvis vil vi også klare og lage mer etanol/metanol i fremtiden, uten og måtte ta maten fra noen.

Ang atomkraftverk, så har vi ikke så mye av det vi bruker idag igjen ja. Håper dog vi får forska litt på thorium. Norge sitter på 170k tonn av dette, som er den 3. største forekomsten i verden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vet du hvor mye ett middels gammelt kullkraftverk forurenser i forhold til olje? Greit at diesel slipper ut noen partikler, men kull er mye værre... Og svevestøv blir det da uansett hva slags bil du har.. Og lokal forurensning. Er det bedre at fattige land får forurensinga da?
Vis hele sitatet...
Ja, eg veit det. Og du overser et par ting:
Å vaske avgasser for partikler er et mindre problem. Det finst komersielt tilgjengelige avgassvaskere, som nærast er for hyllevare å rekne, som er svært effektive på å vaske vekk avgasser. Dei er rimelig trivielt å installere på en fast installasjon.

Og heilt ærlig bryr det meg ikkje kor CO2 blir slept ut. Dog har eg aldri sagt at det er lurt å flytte dei langt vekk, men det er kanskje ikkje lurt å ha dei midt i sentrum - slik som bilane er i dag... Det å flytte forbrenninga 5 mil utanfor oslo sentrum trur eg ville gjort ting med lufta der...

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi bruker nok av strømnmen vi produserer fra før av nå mener da jeg. Derfor bør vi få opp flere milijøvenlige kraftverk før det er noe vits og gi elbiler for mange goder.. Synes det er det som er helt feil med hele avgiftspolitikken på kjøretøy osv idag.
Vis hele sitatet...
Ja, og utbygginger er i full gang. F.eks. et par hundre vindturbiner på 5-6MW under planlegging i norge. Og som sagt tidligere: Elbiler er *MEIR* miljøvennlig antakelig, sjølv om du fyrer kraftverket ditt med kull. Fyrer du med gass er det rimelig sikkert at det er bedre.

Og EL-biler er jo fritatt frå ei rekke avgifter? Hovedproblemet med el-biler er rett og slett at teknologien ikkje er moden nok enda for noko meir enn by-bruk, og knaptnok det.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Forhåpentligvis vil vi også klare og lage mer etanol/metanol i fremtiden, uten og måtte ta maten fra noen.
Vis hele sitatet...
Ja, og det foregår forsking i stor skala på det feltet - framstille det frå m.a. trevirke og avfall.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ang atomkraftverk, så har vi ikke så mye av det vi bruker idag igjen ja. Håper dog vi får forska litt på thorium. Norge sitter på 170k tonn av dette, som er den 3. største forekomsten i verden.
Vis hele sitatet...
I følge eksperter på området har vi plenty uran til minst eit århundre med dagens bruk at atomkraft, uten endringer. Uran er eit forbausande vanlig grunnstoff på jorda, problemet er berre å finne så mykje at det er økonomisk å grave det ut.
Sist endret av vidarlo; 24. januar 2009 kl. 23:59.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, eg veit det. Og du overser et par ting:
Å vaske avgasser for partikler er et mindre problem. Det finst komersielt tilgjengelige avgassvaskere, som nærast er for hyllevare å rekne, som er svært effektive på å vaske vekk avgasser. Dei er rimelig trivielt å installere på en fast installasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker da mest på gamle kraftverk i exsovjet stater osv. For og ikke snakke om kina. Der har dem branner i gamle kullgruver som er umulige og stoppe, og som slepper ut stooore menger forurensning.

Og heilt ærlig bryr det meg ikkje kor CO2 blir slept ut. Dog har eg aldri sagt at det er lurt å flytte dei langt vekk, men det er kanskje ikkje lurt å ha dei midt i sentrum - slik som bilane er i dag... Det å flytte forbrenninga 5 mil utanfor oslo sentrum trur eg ville gjort ting med lufta der...
Vis hele sitatet...
Der sier du noe. Men politikere liker lufta sånn den er tror jeg. Feks ved carl berner krysett, der hadde dem før rundkjøring, men denne var for effektiv og dermed ble det lyskryss.. Fint med mange tusen biler som står på tomgang i rushtiden.

Ja, og utbygginger er i full gang. F.eks. et par hundre vindturbiner på 5-6MW under planlegging i norge. Og som sagt tidligere: Elbiler er *MEIR* miljøvennlig antakelig, sjølv om du fyrer kraftverket ditt med kull. Fyrer du med gass er det rimelig sikkert at det er bedre.
Vis hele sitatet...
Ja gass virker bra, hadde vi fått sendt denne tilbake til oljebrønnen hadde det vært meget bra.

Og EL-biler er jo fritatt frå ei rekke avgifter? Hovedproblemet med el-biler er rett og slett at teknologien ikkje er moden nok enda for noko meir enn by-bruk, og knaptnok det.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg synes el-biler får for mange fordeler, bare pga dem mangler en eksospotte..

Ja, og det foregår forsking i stor skala på det feltet - framstille det frå m.a. trevirke og avfall.
I følge eksperter på området har vi plenty uran til minst eit århundre med dagens bruk at atomkraft, uten endringer. Uran er eit forbausande vanlig grunnstoff på jorda, problemet er berre å finne så mykje at det er økonomisk å grave det ut.
Vis hele sitatet...
De 70 åra antok jeg på hva en annen fyr påstod here tidligere

Selv så tror jeg også det er mye vi kan gjøre for og spare energi.. Noen som har sett store kontorbygninger osv i Oslo? Massevis av lys selv på en søndags kveld. For og ikke snakke om regjeringsbygget.. Bedrifter bør også kunne spare en del, feks litt forskjellige arbeidstider så ikke hele norge står i kø 08:00 og 16:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg tenker da mest på gamle kraftverk i exsovjet stater osv. For og ikke snakke om kina. Der har dem branner i gamle kullgruver som er umulige og stoppe, og som slepper ut stooore menger forurensning.
Vis hele sitatet...
Så fordi noko er ille ein plass skal vi ikkje forbetre ting ein annan plass...? Den logikken heng ikkje på greip.

Klart kullkraft ikkje er spesielt positivt, men det er muligens meir positivt enn bensinbiler. Så det er ikkje et argument mot el-biler - det er et argument mot kullkraft.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Der sier du noe. Men politikere liker lufta sånn den er tror jeg. Feks ved carl berner krysett, der hadde dem før rundkjøring, men denne var for effektiv og dermed ble det lyskryss.. Fint med mange tusen biler som står på tomgang i rushtiden.
Vis hele sitatet...
Tru det eller ei, men lyskryss er rimelig mykje meir effektivt om ein har store trafikkmengder. Inntil eit vist punkt er rundkjøringer veldig effektive - spesielt om mange skal i samme retning, f.eks. på hovudveg, og med få på/avkjørande.

Lyskryss har mao. antakeleg fått ned ventetida i rushtida. Dessuten forurenser en bil på tomgang lite sammenligna med en bil som akselerer. Mao er det ei optimalisering å få ned antallet ganger du må bremse/akselerere.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja gass virker bra, hadde vi fått sendt denne tilbake til oljebrønnen hadde det vært meget bra.
Vis hele sitatet...
...og en jobber da med å mate CO2 ned i grunnen.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jepp, jeg synes el-biler får for mange fordeler, bare pga dem mangler en eksospotte..
Vis hele sitatet...
Kan du bestemme deg? Vil du redusere utsleppet av klimapåvirkande gasser, eller vil du angripe stråmenn...? El-biler har ein klar fordel i at dei ikkje slepper ut like mykje klimapåverkande gasser som biler med forbrenningsmotor, og det har vi (samfunnet) valt å gi ein avgiftsmessig fordel, for å vege opp ein del av ulempene denne typen framkomstmiddel har...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Selv så tror jeg også det er mye vi kan gjøre for og spare energi.. Noen som har sett store kontorbygninger osv i Oslo? Massevis av lys selv på en søndags kveld. For og ikke snakke om regjeringsbygget.. Bedrifter bør også kunne spare en del, feks litt forskjellige arbeidstider så ikke hele norge står i kø 08:00 og 16:00.
Vis hele sitatet...
*sukk*

Ja. Det er stort potensiale. Byggautomasjon, med engeriprofiling er et kjapt voksande fagområde, og moderne kontorbygg har redusert energibehovet dramatisk dei siste 10-15 åra.

M.a YIT Building Systems driv med energiprofiling av bygg, og optimalisering med automatiske styringssystemer.

Men igjen - kvifor er det at nokon andre ikkje er optimaliserte eit argument for at vi skal drite i å optimalisere det vi kan?
Og ang. politikere som vil ha dårlig luftkvalitet osv... Vel, for det første så er det jo i såfall Høyre&FrP som "vil" dette, siden det er de som har bystyret i oslo for tiden, men faktisk tror jeg ikke det er de som bestemmer sånt, det er ikke akkurat snakk om en ny motorvei, det er vel heller veivesenet som kommer med forslag ut fra hva de mener er mest effektivt, og bystyret som godtar.

Ang. at vi "bruker nok av strømmen vi lager i dag" osv, så vil jeg bare sitere det trigger nevnte tidligere:
Sitat av trigger Vis innlegg
Ifølge foreleseren min vil man faktisk øke strømbehovet med kun 6% dersom man bytter hele Norges personbilpark ut med elbiler. Jeg har ingen kilder på akkurat det utsagnet, men kan vise til to artikler han har skrevet om emnet.

Edit: I tillegg fortalte han at kjørekostnadene med elbiler er rundt en krone på mila med dagens strømpris.

http://www.klassekampen.no/artikler/...icle/item/null
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andre...bil-au-h04.pdf
Vis hele sitatet...
DET er hvor mye mer effektive elbiler er, enn bensinbiler!
Sist endret av atomet; 25. januar 2009 kl. 00:37.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så fordi noko er ille ein plass skal vi ikkje forbetre ting ein annan plass...? Den logikken heng ikkje på greip.
Vis hele sitatet...
Problemer et at kjører du en el-bil så bruker du indirekte strøm fra ett kullkraftverk..

Klart kullkraft ikkje er spesielt positivt, men det er muligens meir positivt enn bensinbiler. Så det er ikkje et argument mot el-biler - det er et argument mot kullkraft.
Vis hele sitatet...
Nei kull er ikke mer positivt en bensinbiler.. Kull slipper ut co2,metan, svovel,radioaktivitet.. + en masse avfall, som blant annet inneholder arsenikk,uran, kvikksølv og en masse andre giftstoffer. I forhold til dette er en bensinmotor meget ren... Kullkraft er heller ikke noe særlig effektivt...

Kullgruvebrannene i kina slipper ut 2-3% av all co2 vi slipper ut i løpet av ett år..

En elbil som går på strøm fra ett kullkraftverk, vil slippe ut mer co2 enn en vanlig bensinbil. For og ikke tenke på alle de andre giftige gassene. Mens fra ett kraftverk som går på naturgass, vil den slippe ut litt mindre..

Tru det eller ei, men lyskryss er rimelig mykje meir effektivt om ein har store trafikkmengder. Inntil eit vist punkt er rundkjøringer veldig effektive - spesielt om mange skal i samme retning, f.eks. på hovudveg, og med få på/avkjørande.

Lyskryss har mao. antakeleg fått ned ventetida i rushtida. Dessuten forurenser en bil på tomgang lite sammenligna med en bil som akselerer. Mao er det ei optimalisering å få ned antallet ganger du må bremse/akselerere.
Vis hele sitatet...
Du må da bremse, akse like mye i ett lyskryss som i en rundkjøring. Ta også med lyskrysset utenfor rushtiden.. Og ved carl berner så er det et faktum at det var derfor de fjerna rundkjøringa..


...og en jobber da med å mate CO2 ned i grunnen.

Kan du bestemme deg? Vil du redusere utsleppet av klimapåvirkande gasser, eller vil du angripe stråmenn...? El-biler har ein klar fordel i at dei ikkje slepper ut like mykje klimapåverkande gasser som biler med forbrenningsmotor, og det har vi (samfunnet) valt å gi ein avgiftsmessig fordel, for å vege opp ein del av ulempene denne typen framkomstmiddel har...
Vis hele sitatet...
Så lenge 40% av verdens strøm kommer fra kull, så kan du jo tenke deg hva mange millioner el-biler vil gjøre... Tenk også på at det kreves en del energi for og lage batterier osv...


*sukk*
Ja. Det er stort potensiale. Byggautomasjon, med engeriprofiling er et kjapt voksande fagområde, og moderne kontorbygg har redusert energibehovet dramatisk dei siste 10-15 åra.

M.a YIT Building Systems driv med energiprofiling av bygg, og optimalisering med automatiske styringssystemer.

Men igjen - kvifor er det at nokon andre ikkje er optimaliserte eit argument for at vi skal drite i å optimalisere det vi kan?
Vis hele sitatet...
Det siste der bruke jeg ikke som ett argument for noen ting... Sukk..

En norsk personbil kjører gjennomsnittlig 3,7 mil hver dag. I byområder overstiger hastigheten svært sjelden 80 km/t, for det meste er den langt lavere. Elektriske biler med tilstrekkelig motorkraft og rekkevidde for bykjøring har de siste 15 år vært tilgjengelige fra flere leverandører
Vis hele sitatet...
Ehh for noe svada.. Selv så bor jeg i Oslo, og jeg vil si at jeg nesten kjører mer i 80 km/t enn under. Og el biler med tilstrekkelig motorkraft? Om du skal kjøre i 30 ja kanskje. Og på vintern opp i fjellet? Hahaha. Og hvor mange av norges befolkning bor utafor "byene".. Han der fyren må jobbe for think eller noe sånt.. Og vi ser jo hvor bra det går med dem.. At det står i klassekampen sier jo også litt..
Sist endret av legalize_it; 25. januar 2009 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Problemer et at kjører du en el-bil så bruker du indirekte strøm fra ett kullkraftverk..
Vis hele sitatet...
Som altså er meir energieffektivt enn at kvar bil kjører rundt med kvar sin ICE, spesielt om ein brukar spillvarme til boligoppvarming.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nei kull er ikke mer positivt en bensinbiler.. Kull slipper ut co2,metan, svovel,radioaktivitet.. + en masse avfall, som blant annet inneholder arsenikk,uran, kvikksølv og en masse andre giftstoffer. I forhold til dette er en bensinmotor meget ren... Kullkraft er heller ikke noe særlig effektivt...
Vis hele sitatet...
Ja, forbrenning av fossilt materiale slepp ut svovel. Metan kan eg imidlertid ikkje tenke meg at det slepp ut - denslags blir forbrent. Kol kostar pengar, og dei som driv kolkraftverk vil ha mest mogeleg igjen. Altså sørger dei for så fullstendig forbrenning som mulig. I tillegg blir avgassane som nemt vaska for partikler i stor grad. Om du ser på eit typisk europeisk kolkraftverk er einaste utsleppet til atmosfæren CO2 og vassdamp. Flygeaske, kvikksølv, uran, svovel o.l. blir fanga i filter eller i gassvaskere. I Kina ser ein på dei utfordringane no, og det kjem seg der også.

Og som sagt er det ønskelig å flytte forurensinga ut frå sentrumskjerna. Det er eit ikkje ubetydlig antall mennekser som får helseplager på grunn av forurensing i byer...

I tillegg er kolkraft slik at det kjører på eit nivå. Du kan ikkje skru av eit kolkraftverk på nattestid. Det fører til at ein ofte har overskotsstraum tilgjengeleg på nattestid, og det er jo tross alt slik at dei fleste bilturer er til og fra jobb, så lading på nattestid er ikkje et vesentlig drawback for flesteparten...

Så samla er kolkraft eit betre alternativ enn forbrenningsmotorer i biler.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kullgruvebrannene i kina slipper ut 2-3% av all co2 vi slipper ut i løpet av ett år..
Vis hele sitatet...
Så bør en arbeide for utbetring av gruveteknologi og ikkje for bensindrevne biler.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
En elbil som går på strøm fra ett kullkraftverk, vil slippe ut mer co2 enn en vanlig bensinbil. For og ikke tenke på alle de andre giftige gassene. Mens fra ett kraftverk som går på naturgass, vil den slippe ut litt mindre..
Vis hele sitatet...
Har du kjelder på det du hevder der?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du må da bremse, akse like mye i ett lyskryss som i en rundkjøring. Ta også med lyskrysset utenfor rushtiden.. Og ved carl berner så er det et faktum at det var derfor de fjerna rundkjøringa..
Vis hele sitatet...
Jo, du har to hensyn med vegtrafikk:
Tidsbruk og miljøhensyn.

Eg er faktisk rimelig overbevist om at ved stor trafikk så vinn lyskryss hands down på begge punkt. Og uansett så kjem ein til eit punkt der ei rundkjøring er upraktisk grunna trafikkmengda.

Forøvrig trur eg ikkje på grunngivinga du hevder ligg bak fjerning av rundkøyringa...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så lenge 40% av verdens strøm kommer fra kull, så kan du jo tenke deg hva mange millioner el-biler vil gjøre... Tenk også på at det kreves en del energi for og lage batterier osv...
Vis hele sitatet...
Det krevst energi til å lage batterier, og det krevst energi for å lage motorer. Så det tipper eg ender ut *rimelig* likt alt i alt.

Når det gjeld kor mykje energi som går med til transport så kan en jo berre vise til at think bruker .2kWh/km, noko som ved 30% effektivitet på elektrisitetsproduksjon fra kullkraft svarer til 175g CO2 per kilometer. I tillegg har ein dei ekstreme fordelane ved å få flytta utsleppet vekk frå sentrum av Oslo til ein annan plass, og at effektiviteten nok er over 30% om ein nyttar spillvarme til oppvarming.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ehh for noe svada.. Selv så bor jeg i Oslo, og jeg vil si at jeg nesten kjører mer i 80 km/t enn under. Og el biler med tilstrekkelig motorkraft? Om du skal kjøre i 30 ja kanskje. Og på vintern opp i fjellet? Hahaha. Og hvor mange av norges befolkning bor utafor "byene".. Han der fyren må jobbe for think eller noe sånt.. Og vi ser jo hvor bra det går med dem.. At det står i klassekampen sier jo også litt..
Vis hele sitatet...
Du bør virkelig sjekke snittfarten din. Dei gongane eg har gjort det i bytrafikk har den enda på kring 35-40km/h (frå åsane, langs motorveg i godt over 80, til klostergarasjen ved Nøstet).

På landevegar derimot har eg ikkje problem med å få snittfarten opp på 60-70. Å komme over 60-70 i snittfart krever imidlertid at du ikkje måler over lengre strekninger, eller at en driter langt i fartsgrenser her i Noreg.
Sist endret av vidarlo; 25. januar 2009 kl. 01:40.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Som altså er meir energieffektivt enn at kvar bil kjører rundt med kvar sin ICE, spesielt om ein brukar spillvarme til boligoppvarming.
Vis hele sitatet...
Og hvor mange steder skjer det?

Ja, forbrenning av fossilt materiale slepp ut svovel. Metan kan eg imidlertid ikkje tenke meg at det slepp ut - denslags blir forbrent. Kol kostar pengar, og dei som driv kolkraftverk vil ha mest mogeleg igjen. Altså sørger dei for så fullstendig forbrenning som mulig. I tillegg blir avgassane som nemt vaska for partikler i stor grad. Om du ser på eit typisk europeisk kolkraftverk er einaste utsleppet til atmosfæren CO2 og vassdamp. Flygeaske, kvikksølv, uran, svovel o.l. blir fanga i filter eller i gassvaskere. I Kina ser ein på dei utfordringane no, og det kjem seg der også.
Vis hele sitatet...
De nyeste typene kullkraftverk har en effektivitet på 46%, og alle disse giftige tinga, blir ikke tatt opp av filtre nei.. Forresten hvor har du tenkt til og gjøre av filtrene? Og asken med alle forurensningen den har?

Og en forbrenning av bensin er mye renere enn forbrenning av kull, du slipper ut mye mer svovel og andre gasser ved forbrenning av kull en bensin. Det er ikke uten grunn kull blir betenga som den mest skitne energikilden vi har..

Og som sagt er det ønskelig å flytte forurensinga ut frå sentrumskjerna. Det er eit ikkje ubetydlig antall mennekser som får helseplager på grunn av forurensing i byer...


I tillegg er kolkraft slik at det kjører på eit nivå. Du kan ikkje skru av eit kolkraftverk på nattestid. Det fører til at ein ofte har overskotsstraum tilgjengeleg på nattestid, og det er jo tross alt slik at dei fleste bilturer er til og fra jobb, så lading på nattestid er ikkje et vesentlig drawback for flesteparten...
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, men vi bruker en god del strøm om natta og..


Så samla er kolkraft eit betre alternativ enn forbrenningsmotorer i biler.
Vis hele sitatet...
Hvis du liker og gå en tur i en død skog, fiske i ett dødt vann eller er lei av kulda vi har i norge, eller kanskje vil dø tidligere, så ja. Men faktumet er at kull er mye mer skittent en en bensinmotor.


Så bør en arbeide for utbetring av gruveteknologi og ikkje for bensindrevne biler.
Vis hele sitatet...
Ulykker en en del av gruvedriften..

Har du kjelder på det du hevder der?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Environ...ffects_of_coal
Jo, du har to hensyn med vegtrafikk:
Tidsbruk og miljøhensyn.

Eg er faktisk rimelig overbevist om at ved stor trafikk så vinn lyskryss hands down på begge punkt. Og uansett så kjem ein til eit punkt der ei rundkjøring er upraktisk grunna trafikkmengda.

Forøvrig trur eg ikkje på grunngivinga du hevder ligg bak fjerning av rundkøyringa...
Vis hele sitatet...
Synes selv at rundkjøringene i byen går vesentlig fortere unna enn lyskryssa, selv i rushtiden. Fordelen med rundkjøringer jo også at du slipper og bremse noe særlig om det ikke er noe trafikk, og at de er effektive hele døgnet.

Det krevst energi til å lage batterier, og det krevst energi for å lage motorer. Så det tipper eg ender ut *rimelig* likt alt i alt.
Vis hele sitatet...
Bil +Bensinmotor=Energi
Bil + Elmotor +flere batterier= mer energi.

Når det gjeld kor mykje energi som går med til transport så kan en jo berre vise til at think bruker .2kWh/km, noko som ved 30% effektivitet på elektrisitetsproduksjon fra kullkraft svarer til 175g CO2 per kilometer. I tillegg har ein dei ekstreme fordelane ved å få flytta utsleppet vekk frå sentrum av Oslo til ein annan plass, og at effektiviteten nok er over 30% om ein nyttar spillvarme til oppvarming.
Vis hele sitatet...
Slepper en think ut 175 g co2 per km er dette myeee! spessielt i forhold til hvor svak motro den har. Husk på at co2 ikke kjenner noen grenser.

Du bør virkelig sjekke snittfarten din. Dei gongane eg har gjort det i bytrafikk har den enda på kring 35-40km/h (frå åsane, langs motorveg i godt over 80, til klostergarasjen ved Nøstet).
Vis hele sitatet...
Jeg kjører dog ofte ikke når det er mest trafikk heller.

På landevegar derimot har eg ikkje problem med å få snittfarten opp på 60-70. Å komme over 60-70 i snittfart krever imidlertid at du ikkje måler over lengre strekninger, eller at en driter langt i fartsgrenser her i Noreg.
Vis hele sitatet...
Vel verden er større en norge.. Skal vi drite i resten av verden montro og la tollerne få jobben med og stoppe co2, og de andre utslippa på grensa?

Quote wiki

"oal mining and abandoned mines also emit methane, another cause of global warming. Since the carbon content of coal is higher than oil, burning coal is a serious threat to the stability of the global climate, as this carbon forms CO2 when burned. Many other pollutants are present in coal power station emissions, as solid coal is more difficult to clean than oil, which is refined before use. A study commissioned by environmental groups claims that coal power plant emissions are responsible for tens of thousands of premature deaths annually in the United States alone.[citation needed] Modern power plants utilize a variety of techniques to limit the harmfulness of their waste products and improve the efficiency of burning, though these techniques are not subject to standard testing or regulation in the U.S. and are not widely implemented in some countries, as they add to the capital cost of the power plant.[citation needed] To eliminate CO2 emissions from coal plants, carbon capture and storage has been proposed but has yet to be commercially used."
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Du forteller meg at politikerene er dumme, har du glemt det er deg de representerer?
kjedelig streiting
Sitat av Cadex Vis innlegg
Du forteller meg at politikerene er dumme, har du glemt det er deg de representerer?
Vis hele sitatet...
Du sier noe der.. Selv så stemmer jeg på en politiker av mangel på og ha noen bedre.. Føler ikke at politikerne i norge har noe særlig kontakt med folket, noe vi har sett gang på gang med feks pensjonsskandale, det åslaug haga drev med osv. Dette er også helt sykt at partier med 5-6% av stemmene kan få posisjoner som statsminister og finansminister(Bondevik og Halvorsen)

Det må være deilig og være politiker og kritisere andre folk sin bilbruk, når de sitter der med privatsjåfør og pansra bil som veier 4 tonn...
visste dere at for å starte et politisk parti så trengs det kun 5000 underskrifter for å få statsstøtte? tenk deg freakforum på stortinget a haha
Jeg skriver lett under på en kampanje som nFF starter. Det burde ikke være noe problem for denne gjengen å starte et stort politisk parti, som kanskje klarer å gjøre noe med Norge.

Det er en del kunnskap som strømmer gjennom her hver dag, og den kunnskapen ser i allefall ikke jeg,
hvorfor skal være bundet til et forum og IRC. Selv om den er helt offentlig, og ikke helt "trådbundet" (Haha! Ordspill).

Når det er sagt, så tviler jeg egentlig på at alle her inne er politisk interisert nok til å gjøre dette, men jeg hadde lett stilt opp!
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du sier noe der.. Selv så stemmer jeg på en politiker av mangel på og ha noen bedre.. Føler ikke at politikerne i norge har noe særlig kontakt med folket, noe vi har sett gang på gang med feks pensjonsskandale, det åslaug haga drev med osv. Dette er også helt sykt at partier med 5-6% av stemmene kan få posisjoner som statsminister og finansminister(Bondevik og Halvorsen)

Det må være deilig og være politiker og kritisere andre folk sin bilbruk, når de sitter der med privatsjåfør og pansra bil som veier 4 tonn...
Vis hele sitatet...
Ang. "det haga gjorde" - det er vel nesten like vanlig som å kjøre 10 over fartsgrensa på motorveien, og folk flest får ikke engang en bot for det. Derimot kan man jo si at såpass ledende politikere burde gå foran med et godt eksempel, men det blir en helt annen sak. Feilen var veldig menneskelig, så å klage på at politikerne ikke har kontakt med folket, på dette grunnlaget, blir tåpelig. At pensjonsløsningen på tinget (og lønna/fradrag++) ikke henger på greip, er en helt annen sak, som man definitivt burde gjøre noe med.

At det er sprøtt at såpass små partier kan få makt... tja. 5-6% vil fremdeles si at de representerer et par hundre tusen mennesker, og når man er lederen for et av tre partier som sammen danner regjering, så er det ganske naturlig at man får en ledende rolle. Kristin Halvorsen har tross alt også gjort en helt fin jobb, selv om alle sikkert kan finne noe å utsette i den ene eller andre retningen avhengig av personlige politiske sympatier. Litt mer sprøtt er det jo med Bondevik, der lederen for det mest obskure partiet (husker ikke helt nå i farta - var det de eller venstre som var minst?) faktisk får TOPP-stillingen, men sånn er det jo når ingen av de andre har noen god kandidat/noen alle kan bli enige om, for selv hvor tåpelig det er med tanke på partistørrelsen, så kan man ikke komme utenom at han faktisk var den mest åpenbare lederfiguren hos de aktuelle partiene. Hvem skulle det ellers ha vært? Jern-erna? Sauebonden? (eller hvem det nå var som var partiledere den gangen) Nei, det var nok presten som var den beste løsningen, hvor tåpelig det enn var.
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Ang. "det haga gjorde" - det er vel nesten like vanlig som å kjøre 10 over fartsgrensa på motorveien, og folk flest får ikke engang en bot for det. Derimot kan man jo si at såpass ledende politikere burde gå foran med et godt eksempel, men det blir en helt annen sak. Feilen var veldig menneskelig, så å klage på at politikerne ikke har kontakt med folket, på dette grunnlaget, blir tåpelig. At pensjonsløsningen på tinget (og lønna/fradrag++) ikke henger på greip, er en helt annen sak, som man definitivt burde gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Var ikke det at hun kjørte for fort jeg mente, med det med utleia av stabburet hennes. Hun sendte inn en søknad for og få leid det ut, fikk ikke svar for og da tro det var greit basert på dette. Jeg har ikke fått skattekortet mitt enda, kan jeg da "tro" at jeg slipper å betale skatt?

At det er sprøtt at såpass små partier kan få makt... tja. 5-6% vil fremdeles si at de representerer et par hundre tusen mennesker, og når man er lederen for et av tre partier som sammen danner regjering, så er det ganske naturlig at man får en ledende rolle. Kristin Halvorsen har tross alt også gjort en helt fin jobb, selv om alle sikkert kan finne noe å utsette i den ene eller andre retningen avhengig av personlige politiske sympatier. Litt mer sprøtt er det jo med Bondevik, der lederen for det mest obskure partiet (husker ikke helt nå i farta - var det de eller venstre som var minst?) faktisk får TOPP-stillingen, men sånn er det jo når ingen av de andre har noen god kandidat/noen alle kan bli enige om, for selv hvor tåpelig det er med tanke på partistørrelsen, så kan man ikke komme utenom at han faktisk var den mest åpenbare lederfiguren hos de aktuelle partiene. Hvem skulle det ellers ha vært? Jern-erna? Sauebonden? (eller hvem det nå var som var partiledere den gangen) Nei, det var nok presten som var den beste løsningen, hvor tåpelig det enn var.
Vis hele sitatet...
Ja du har litt rett i det du sier der, de 5-6 prosentene er en del av folket. Men det blir litt dumt at de får alt for meget makt pga de er i en vippeposisjon. Ja egentlig så var ikke så mange gode kandidater ved bondevik-regjeringa. Men synes dog det var litt rart.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg har ikke fått skattekortet mitt enda, kan jeg da "tro" at jeg slipper å betale skatt?
Vis hele sitatet...
Det burde da være helt greit å "tro" at du kan la være å betale skatt, siden det ville vært det logiske i følge Haga..

Det du derimot da trenger å vite, er at du vil angre, og du vil heller da ikke bruke staten som sparebøsse.
Kanskje du heller skulle betalt 50% skatt til du får skattekortet ditt, og gjøre som oss andre:
Anse det som feriepenger..
Du "fortjener" det sikkert du som alle oss andre!
Sist endret av juzz; 28. januar 2009 kl. 02:41.
kjedelig streiting
Sitat av juzz Vis innlegg
Det burde da være helt greit å "tro" at du kan la være å betale skatt, siden det ville vært det logiske i følge Haga..

Det du derimot da trenger å vite, er at du vil angre, og du vil heller da ikke bruke staten som sparebøsse.
Kanskje du heller skulle betalt 50% skatt til du får skattekortet ditt, og gjøre som oss andre:
Anse det som feriepenger..
Du "fortjener" det sikkert du som alle oss andre!
Vis hele sitatet...
Hehe, så sant så sant . Har purra litt, så får vel ett nytt skattekort i postkassa snart. I værste fall blir jeg vel trukket etter fjorårets skattekort den første mnd
Det skal i teorien ikke gå an. Regn med at du må betale 50% skatt du!
Du får tilbake pengene alikevel!
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Var ikke det at hun kjørte for fort jeg mente, med det med utleia av stabburet hennes. Hun sendte inn en søknad for og få leid det ut, fikk ikke svar for og da tro det var greit basert på dette. Jeg har ikke fått skattekortet mitt enda, kan jeg da "tro" at jeg slipper å betale skatt?
Vis hele sitatet...
Å betale skatt er noe alle gjør, hele tiden. Derfor er dette mer allmen kunnskap. Det var heller ikke å kjøre litt for fort jeg snakka om, jeg sa at det hun gjorde er nesten like vanlig som å kjøre litt for fort.

For, byggesaker, utleie som ikke er helt etter boka, den brygga hennes osv, dette er faktisk veldig veldig vanlig. De nye naboene til foreldrene mine dreit seg f.ex. skikkelig ut nå i sommer, når de starta med store ombygginger uten å ha sendt inn papirer. Dette var i tillegg et verneverdig hus, og dermed ble det naturligvis stoppa etterhvert. Noen bot tror jeg ikke de har fått, men de ble nødt til å stoppe ombyggingen veldig lenge. Hadde ikke Haga vært så profilert som hun var, så hadde det aldri blitt noen større sak ut av det (og da mener jeg ikke mediedekningen, men bøtene og vanskelighetene). Selv her på forumet bare i løpet av de siste dagene har vi jo hatt en sak om ulovlig utleie, og hvis du søker litt er jeg ganske sikker på at du finner flere.

Edit: Se her f.ex: http://www.op.no/nyheter/article3644090.ece

Litt mer ang. Haga, legg merke til delen jeg har uthevet i kursiv (kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2477966.ece )
Sitat av aftenposten.no
–En søker kan aldri regne med at en søknad er godkjent hvis kommunen er treg med å svare. Hører man ikke noe fra kommunen, må man purre, og ikke bare ta for gitt at søknaden er godkjent. Samtidig vil jeg si at Ås kommune kunne opptrådt klarere i denne saken, sier bygnings- og reguleringssjef i Ås kommune, Ivar Gudmundsen.

Fjert.
Han sier at han har hatt adskillig verre byggesaker enn Hagas på bordet:
–Denne saken er en liten fjert, påpeker han.
Vis hele sitatet...
Hm, ja, der ble jo hele sitatet i kursiv, og jeg får ikke enda nå, men det er altså de siste to (tre) linjene jeg siktet til.
Sist endret av atomet; 29. januar 2009 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror Frp kommer til få et utrolig dårlig valg i år, med tanke på at folk vil trekke til de mer moderate partiene pga "krisetider" fordi de ikke ønsker å bruke så mye penger som da f.eks Frp. Selv kommer jeg til å stemme Arbeiderpartiet av den ene grunn at Jonas Gahr Støre kommer til å fortsette å være utenriksminister. Den siste tiden har bevist at vi trenger en god utenriksminister fremover de neste årene, og jeg synes faktisk han er den beste og mest reflekterte utenriksministeren på veldig lenge.
Pr. i dag topper Ap TV2s nyeste partibarometer:

Ap: 35.7
FrP: 23
Høyre: 14.8
V: 6.8
SV: 6.4
KrF: 5.6
Sp: 5.1
Rødt: 2.1
Andre: 0.4


Med tanke på at de borgerlige ikke klarer å danne en koalisjonsregjering uten FrP, ser jeg ikke for meg at høstens valg kommer til å by på noen store endringer i maktfordelinga.

Vil også legge til at trådstarter lever i demokratisk samfunn, og at han derfor er velkommen til å ha subjektive meninger om hva som helst. Den som ennå ikke har forstått at politikk stort sett er en retorisk runddans, og at det essensielle ved et valg er å finne et parti som faktisk kan gjennomføre politikken de reklamerer for, har tapt for lengst. Den personen kommer til å havne rett i den populistiske honningfella som i dag i største grad er representert av Fremskrittspartiet.