Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1890
Hei.

Jeg og en kompis har starta det mange vil si er ett sinnsykt prosjekt for oss som ikke har mye peiling/erfaring innen elektronikk.
Vi har en god del erfaring innen dataprogrammering, jeg har litt erfaring innen C++ og en del andre programmerings språk... Kompisen min har akkurat starta på 5 årig master grad innen informatikk. Begge vi toan har nyrlig startet med å lære oss C språket (C og C++ har jeg oppdaget at har ikke store forskjeller så for meg skal dette gå fort).

Angående elektronikken så er kompisen min så å si helt blank på elektronikk, men han skal ta elektronikk som valgfag på informatikk. Jeg har noen år på elektro, så jeg vet hva det er og hvordan det funger, men er ikke noe flink på å designe kretser. Når det kommer til lodding og slikt så er jeg meget flink innen det.

Antenne teknologi har jeg og kompisen min noen års erfaring innen, har produsert en god del wlan antenner fra før av. Veldi mye helix antenner.

Design og mekanisk arbeid av chassi, motor funksjoner å slikt skal jeg nok klare ganske bra.

Men tilbake til prosjektet, vi har lyst til å bygge en array av wlan antenner som står på ett motor styrt stativ.

Angående motor styringen så hadde vi lyst til å bygge slik at motorene styres fra PC, via RS232/konsole porten, slik at vi kan programmere programmer til å automatisk styre/søke etter wlan nettverk.

Når det kommer til kordinasjon av antenne, så har vi snakket om at antennen må kunne styres 359 grader horisontalt, (ikke helt rundt pga av kabler og slikt som kommer til å bli tvinnet da). Måten vi hadde tenkt å markere punkt og slikt er at man setter et hjul me 359 sensorer som forteller antall grader, og ett hjul som har 100 sensorer som har 1/100 utveksling på det andre hjulet slik at man kan telle 100-dels grader.
Vi har snakket om å sette lysdioder på ett hjul og lyssensor som reagerer på hvilke lysdioder som er tent. Det finnes nok sikkert en bedre løsning på dette, så vi er åpne for forslag.

Angående antennene så hadde vi tenkt å bygge 9 stk helix antenner 3 i høyden & 3 i bredden for å konsentrere signalet mest muligt, slik at vi for det til å gå lengst muligt.

Nå har vi fortalt litt om prosjektet og vil gjerne høre en liten mening om hvor vidt dette er muligt å gjennomføre. Evt litt tips om hvordan vi enkelst muligt kan få til sensorer og slik evt andre ting som kan være greit å ha med på prosjektet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når du skal ha 0-359 slewing er beste måten å kontrollere vinkelen på et potmeter trur eg. Det kan du få rimelig nøyaktig, men du treng ein A/D-konverter. Då kan du få vinkelen med oppløsning på hundredels grader, rimelig billig. Du vil få .27mV per 1/100 grad om du nyttar 0-10v signal, og det bør jo ein AD greie å takle. For å få hundredels grader må du ha ein 15 eller 16-bits A/D-konverter.

Når det gjeld styringa ville eg satsa på PID-kontroller for å styre motorer, med mindre du går for steppermotorer. Går du for steppermotorer kan du strengt tatt kaste ut vinkelsensoren din.

Som kontroller? ATMEL med USB-tilkopling, uten tvil.
Jeg ville, som slashdot nevnte gått for stepmotor. Litt tyngre å sette seg inn i, men genialt når man lærer seg det. Bruk en mikrokontroller til å styre alt sammen, enten en PIC fra Microchip (som du kan få gratis sample av) eller en Atmel (som du sikkert også kan få en sample av). PIC kretser er veldig enkle, og det finnes gratis programmeringssoftware og det er lett å bygge eller billig å kjøpe en simpel programmerer til de.
Hvis du kikker inni en diskett stasjon (lesehodet), kan du se at de har kobinert stepmotor og en mikrobryter.
Bryteren indikere 0 pungtet for motoren.
Hvis antenna går tilbake til dette pungtet hver gang, slipper du problemer med at ting kan komme ut av stilling.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis jeg får lov til å komme med et forslag til kontroller, så vil jeg anbefale dere en arduino (http://www.arduino.cc/).
Det er i praksis en atmel mikrokontroller, som er programmert med en bootloader, slik at du kobler den rett til USB og programmerer den via usb.

Fordelen er at man får kjøpt ferdige kits med kontroller, motorkort osv. osv. I tillegg er den relativt godt dokumentert og open source. Den har biblotek bla. for stepperstyriger, som igjen vil gjøre programmeringen av posisjonskontroll triviell. I tillegg er det (relativt) enkelt å lage et program til pc som kan komunisere med kortet over usb.

Selve kretsen med kontrolleren er også open source, så du kan finne layout på kretskort og koblingsskjema på hjemmesiden.
Sitat av e|mo Vis innlegg
Hvis jeg får lov til å komme med et forslag til kontroller, så vil jeg anbefale dere en arduino (http://www.arduino.cc/).
Det er i praksis en atmel mikrokontroller, som er programmert med en bootloader, slik at du kobler den rett til USB og programmerer den via usb.

Fordelen er at man får kjøpt ferdige kits med kontroller, motorkort osv. osv. I tillegg er den relativt godt dokumentert og open source. Den har biblotek bla. for stepperstyriger, som igjen vil gjøre programmeringen av posisjonskontroll triviell. I tillegg er det (relativt) enkelt å lage et program til pc som kan komunisere med kortet over usb.

Selve kretsen med kontrolleren er også open source, så du kan finne layout på kretskort og koblingsskjema på hjemmesiden.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har faktisk sett litt på arduino, vi har ikke enda kommet i gang med prosjektet siden vi må få taki ett verksted vi kan holde på i. Og en som kan sveise er en fordel.

Jeg har ikke studert arduino så veldig, bare sett på ett par youtube videoer. Og det ser jo lekende lett ut, men har ett lite spørsmål hvis du har noe erfaring med arduino, har sett folk som lager egne kretser og programmerer denne microcontrollern. Er det slik at denne programmerings enheten må stå i kretsen hele tiden, eller kan man fjerne den etter å ha programmert kretsen?

Og hvis denne microcotrolleren er uten strøm en stund, må den programmeres på nytt eller holder den på minne?
▼ ... noen uker senere ... ▼
har vurdert å gjør det samme en stund. mekka veldig likt før ut av en gammel dome + pc med net stumbler.

Jeg fikk i dag tak i en ny gammle ptz dome, med alle elektroniken som funger. (ikke fngerende kamera)

mitt prosjekt vil nok ikke bli like"stort" men funker veldig likt, skal prøve å få tak i gammelt kamera så jeg kan se hvor wlan punkten er. planen er på bytte ut kamera feste som med beqad antenne, koble så til net stumbler.

for å få styring til å funke brukes det normal peclo-D protokolen, som er comport som du sender hex tall til hvor den skal kjøre til, ptz domen bruker stepp motorer.

kommer kansje oppdatering i løp av helga hvis jeg rekker å starte på det.
Det vil være fordelaktig å ha en posisjonsgiver selv om du bruker stepmotorer, ettersom det kan skje at motoren hopper over steps, eller at den har blitt vridd på/ikke husker posisjon fra forrige gang den sto på.
har litten update her. husk at det er 3 retinger antenne må kunne styres:
opp/ned
høyre/venstre
horisontal/vertiakal polaritet. (sur antenna rundt mens den er på samme sted)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei!

En stund siden det har vært aktivitet i denne tråden, og jeg lurer på hva statusen på prosjektet er?
Har dere funnet verksted/begynt å programmere?

Så dette prosjektet som svært interessant, og er ivrig å se om dere kommer med en evt. oppdatering på prosjektet her i tråden.
Er sikker på at jeg ikke er den eneste som higer etter å høre om hvordan dette går!
Sist endret av Ondskap; 28. februar 2010 kl. 16:58. Grunn: Skriveleif