Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3287
Jeg har noen spørsmål angående hva politiet har lov til og ikke lov til i sammenhenge med å ta folk i å røyke hasj. For å få best mulig svar så skriver jeg kort ned hendelsen.

Det starta med at vi jeg og en kamerat (vi kan kalle denne kameraten O ) stakk ned til en venn av oss (som vi kan kalle T) for å ta oss noen trekk. Når vi kom ned så satt det allerede en liten gjeng der (inkludert faren til T som er åkei med at vi blazer) som hadde bønne men mangla tobakk, så vi bestemte oss for å gå opp til O som bodde fem minutter unna T. Når vi kom tilbake igjen lagde vi en bong ut av en melkekartong og røyke litt av den, etter lagde vi jointer av resten av bønna.
Når vi satt og puffa på siste jointen ringte det på ( T og Faren bor i en sosialleilighet i en blokk) og T løp for å høre hvem det var, når han fikk høre at det var snuten fikk vi alle helt noia og begynte og slenge stæsj under sofaen og fjerne alt utstyret, trodde vi..
Når snuten kom inn døra ble alle sjokka, fordi vi hadde forventa en politimann men det dukka derimot opp 4 snuter. Vi hadde jo ikke rukket å lufte eller fjerne hasjlukten så vi med en gang snuten kom inn døra så fyrte han ene som var der en sigg for å fjerne lukta. Når snuten hadde snakka litt med Faren til T og T så fikk vi høre at de skulle ned på snutestasjonen og at vi bare skulle vente hos T. Når snuten gikk så la jeg merke til at det var en ting vi hadde glemt, og det var melkebongen! Den hadde stått på bordet hele tiden mens snuten var der og de hadde vist sett den.
Etter to timer med sinsykt noia og flere forsøk på å fyre opp stemninga med de andre som var der ringte vi til T. T fortalte at han hadde tatt pisseprøve på stasjonen og at han hadde tilstått i å ha røyka "noen ganger i skogen" men nekta for at vi hadde vært med på noe. Så T fikk en kraftig bot og som jeg har forstått det så får han ikke lov å bo hos sin Far lenger og at han må flytte til sin Mor.



Så jeg det jeg lurer på er om politiet kommer til å kontakte oss andre senere? avhør eller noe lignende? Hadde de lov å oppholde oss hos T i to timer uten å kontakte oss?
Hva kan i det verstefall skje med oss andre?

Jeg syntest denne episoden viser hva politiet bruker tiden sin mest på her i Norge, og at jeg blir helt satt ut av at de går så langt som å oppsøke sosialleiligheter når de vet at mange av de som bor i sosialboliger er på kjøret eller har rusproblemer og har hatt problemer med snuten før.

Jeg takker for alle svar, håper på grei respons.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nekt for det, og nekt å godta pisseprøve med mindre dei kan forelegge rettskraftig dom på at du må det.
ja, jeg glemte jo faktisk å fortelle at alle var under atten men over femten, sorry. Kan jeg fremdeles nekte for pisseprøve med mindre de har noe bevis på at jeg har gjort det eller at de har fått kontakten foreldrene mine?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp. Du kan nekte, men dei foresatte *kan* overkjøre dette og tvinge deg afaik.
Sitat av amputechture
Jeg syntest denne episoden viser hva politiet bruker tiden sin mest på her i Norge, og at jeg blir helt satt ut av at de går så langt som å oppsøke sosialleiligheter når de vet at mange av de som bor i sosialboliger er på kjøret eller har rusproblemer og har hatt problemer med snuten før.
Vis hele sitatet...
Og du klarer ikke se det selv nettopp på grunn av det du skriver der?
GeirBauer: Jeg syntest det bare er teit av dem å rakke ned på tunge rusmisbrukere når de er såpass på kjøret. At de bruker tid på å kjøre ned der når det eneste som foregår er at noen røyker bønne et sted hvor 80% av de som bor i det strøket har problemer med tunge rusmidler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amputechture
GeirBauer: Jeg syntest det bare er teit av dem å rakke ned på tunge rusmisbrukere når de er såpass på kjøret. At de bruker tid på å kjøre ned der når det eneste som foregår er at noen røyker bønne et sted hvor 80% av de som bor i det strøket har problemer med tunge rusmidler.
Vis hele sitatet...
Ikkje ta politiet for det. Dei har eit lovverk dei skal handtere.
Kanskje de har vært hos de andre med rusproblemer i de andre leilighetene også? Er ikkes sikkert at de bare sjekket hos dere. Forresten, hadde de papirer på å få komme inn?
Nei, de var bare hos oss. De hadde ikke papirer, men T glemte at han kunne nekte dem i å komme inn. Men men, gjort er gjort og sånn er det. Ingen som har peiling på hva som kommer til å skje eller hva som kan skje?
Unnskyld meg og dette kommer fra en som røyker selv. Du synes det er rart de slår ned på at en voksen mann lar personer under atten røyke i hans hus??? Da kan det være det samme hvor mange tunge missbrukere som bor der. De vil prøve å hindre dere i å bo dær som tung missbruker om noen år.
Sitat av murloc
Unnskyld meg og dette kommer fra en som røyker selv. Du synes det er rart de slår ned på at en voksen mann lar personer under atten røyke i hans hus??? Da kan det være det samme hvor mange tunge missbrukere som bor der. De vil prøve å hindre dere i å bo dær som tung missbruker om noen år.
Vis hele sitatet...
Skal si meg fullt enig i murloc sin uttalelse... Feil miljø å havne i. SPESIELT når man er ung og lettpåvirkelig..

Akkurat i slike tilfeller så står jeg på onkel blå sin side. (Og det skjer faen ikke ofte)
Sitat av vidarlo
Ikkje ta politiet for det. Dei har eit lovverk dei skal handtere.
Vis hele sitatet...
Ja de har det, men mange som missbruker den "makten" de har fått, og prioriterer små kriminalitet og andre uviktige ting.
Sitat av murloc
Unnskyld meg og dette kommer fra en som røyker selv. Du synes det er rart de slår ned på at en voksen mann lar personer under atten røyke i hans hus??? Da kan det være det samme hvor mange tunge missbrukere som bor der. De vil prøve å hindre dere i å bo dær som tung missbruker om noen år.
Vis hele sitatet...
Ditto enig enig.
Hva er det for noe? Å la kidsa sitte i en bygård med mange tunge rusmissbrukere og røyke seg fjerne høres ut som noe av det minst smarte jeg har vært borti. Kanskje det er like greit at han bor hos sin mor og kommer seg bort fra et slikt miljø...

Sitat av selvmord
Ja de har det, men mange som missbruker den "makten" de har fått, og prioriterer små kriminalitet og andre uviktige ting.
Vis hele sitatet...
Du mener dette er uviktig, men jeg er av den oppfatning at dette er en av de viktigste jobbene politiet gjør.
Sist endret av Halalgeir; 9. januar 2007 kl. 16:28.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Vennligst hold diskusjonen så ontopic så mulig.

Jeg skulle likt å vite om dere gav navnene deres til politiet, eller om T (eller hans far) har fortalt politiet dette. Om politiet ikke vet hvem dere er skulle det vel ikke være noe problem?
Politiet kan ikke kreve at dere skulle oppholde dere i leiligheten til T i noen timer som helst. Dette gjor dere i så fall av egen fri vilje.

Det er viktig å kjenne rettighetene sine, og her har dere alle sviktet noe fryktelig. Dessuten synes jeg at du skulle lagt mer arbeid i å forklare hendelsen, slik at vi slapp å stille masse tilleggsspørsmål.
Vi ga bort navn, adresse og telefon-nummere. Sorry for at det ble rotete og sånt, skrev det rett etter at jeg dro ifra hendelsen så jeg hadde litt noia og tull.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Best å ikke legge ved innlegg her mens man er påvirket eller ikke helt klart i hodet.

Ved å oppgi telefonnummer har du nok engang gjort noe du strengt talt ikke trengte. Ikke at det er så mye stress å finne ut av et telefonnummer altså. I'm just saying.

Jeg vil foreslå at du og vennene dine nekter et evt. avhør og skyld i noe som helst. Holder dere sammen har de ingenting på dere, spesielt ikke med tanken på at vennen din heller ikke har dratt dere inn i dette.
Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for at de skal komme etter deg. Skulle de gjør det så er de nok bare ute og fisker.

Søk litt rundt på forumet og andre sider og lær deg om dine rettigheter. Finn ut av hva andre som har vært i liknende situasjon som deg har gjort feil i forhold til politiet og deres på-kanten-triks, og unngå å gjøre samme feil.
Sist endret av Mullah; 9. januar 2007 kl. 18:23.
Denne har vært oppe før, men here we go: http://www.youtube.com/watch?v=3NmC5wHfCdM

BUSTED - The Citizen's Guide to Surviving Police Encounters heter filmen, og selv om det kan være litt annerledes i Norge, så er det mange gode tips her.
Bilde fra blitz brosjyre fra 2004

Her er en fin plakat, står det viktigste enkelt forklart, vis du ikke gidder og lese den tjukke stygge boka.

Ja, hvordan bruker man den bilde funksjonen foresten? så skal jeg få fiksa det.
Sist endret av Mullah; 9. januar 2007 kl. 20:22. Grunn: Jeg fiksa bildet for deg
du kan ikke nekte politiet å komme inn i rus sammenheng. da har de utvida fullmakt (eller noe i den duren) å trenger ikke ransaknings ordre....

Sitat av Halalgeir
Du mener dette er uviktig, men jeg er av den oppfatning at dette er en av de viktigste jobbene politiet gjør.
Vis hele sitatet...
HELT ENIG! Å hindre unge mennesker fra å havne på kjøret er blandt første prio. noe som er jævlig forståelig. Og andre som sier noe annet er fortsatt litt på fjortisstadiet vil nå jeg påstå da..
Sist endret av PsychedelicMind; 9. januar 2007 kl. 23:54.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Det der er pisspreik, han kunne fint ha nektet dem å komme inn i leiligheten. Ut ifra det amputechture har fortalt hadde de ingen skjellig grunn til å være der.
Vil tro at en skarp dunst av hasj skulle være skjellig grunn. Men trådstarter kommer med lite informasjon angående hvorfor de banket på i utgangspunktet, så dette blir bare spekulasjoner fra vår side.
Jeg fant ut idag at grunnen til at de kom var fordi de skulle snakke med T og faren fordi politiet hadde fått noen hint fra bla en lærer og faren til en venn av han. Jeg fant også ut at de hadde ringt foreldrene til han ene som var der senere på kvelden og informert om at han hadde vært der. Det som er litt rart er at de bare har ringt foreldrene til en av oss som var der og det er nå tre dager siden. Kommer de til å ringe resten av oss eller sende brev? Noen som vet om de har plikt til å gjøre det?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
De har ikke plikt, men når du er 18år kan de fritt gå imot dine ønsker om å la være.
Mullah: Åkei. Fordi det er litt rart at de bare ringer foreldra til han ene fyren. Tror du at de kommer til å kontakte foreldrene til oss andre? Jeg er selv litt i tvil i og med at det har gått tre dager siden de ringte foreldra til han andre fyren og ingen andre har blitt kontaktet etter det.
Noen idéer om hva som muligens foregår?
Jeg så hele filmen BUSTED på ca 45 minutter!
Noen som hva de sier der som gjelder for Norge og?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det som er feilen politiet gjor i den saken så vidt jeg forstår hadde de ikke ransakelse ordre, da kan du bare ta det opp med advokat .


Men slipp ikke inn snuten uten og få se ransakelse ordre , de er jævla sleippe på dette sirka rundt
60-70% av razziane purken utfører i norge er ulovlige ransakelser (altså dukker opp med universal nøkkel og har ikke blå lappen)


Purken må nemlig få god kjennelse fra en dommer for og komme inn i ditt hjem !!!

Stå på krava deres og dere kan nekte for og ha røyket,ta pisse prøver,og ta avhør, BARE NEKT !!!!
Jeg må si jeg støtter det DeZenT123 sier om å nekte politiet der man har mulighet til det. Men hvis dette er sant(noe jeg ikke betviler) vitner dette om en rettsløs politistat, der politiet selv bryter relgler og ikke bare det, men har gjort kriminalitet til sitt viktigste våpen i kampen mot borgernes rettsikkerhet og personlige frihet
Sitat av DeZenT123
Det som er feilen politiet gjor i den saken så vidt jeg forstår hadde de ikke ransakelse ordre, da kan du bare ta det opp med advokat .


Men slipp ikke inn snuten uten og få se ransakelse ordre , de er jævla sleippe på dette sirka rundt
60-70% av razziane purken utfører i norge er ulovlige ransakelser (altså dukker opp med universal nøkkel og har ikke blå lappen)


Purken må nemlig få god kjennelse fra en dommer for og komme inn i ditt hjem !!!

Stå på krava deres og dere kan nekte for og ha røyket,ta pisse prøver,og ta avhør, BARE NEKT !!!!
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at 60-70% av ransakelser politiet utfører er ulovlige? Dette er selvfølgelig bare tull! Ellers har du vel hørt om tusentipset i Dagbladet og VG?

Finnes vel ikke noe annet land i verden som beskytter kriminelle så godt som i Norge.

Nå stemmer jo ikke det du sier om at politiet må ha godkjenning fra en dommer for å komme inn heller. Hvis du ønsker å fremstå som kriminell, får du i hvertfall sette deg litt inn i lovene kriminelle er beskyttet av. Ellers bare skaper du unødige konflikter med politiet. Konflikter som du taper.

Hvis du ønsker å bli informert kan du kikke andre steder på forumet her eller www.lovdata.no under straffeprosessloven og politiloven.