Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8610
Hei,

Var ute i skogen en liten tur (hehe).

Så kom jeg over noe veldig fasinerende. Kall meg gjerne dom nok til og plukke den opp, men drit i moral preken akkurat nå. Jeg mener jeg har funnet en bombe, kansje dere kan fortelle meg noe om den?

http://imageshack.us/g/560/imag0119ho.jpg/

Jeg fant også en granat av fargen blå som dere kan se i albumet, er denne fortsatt brukbar skal tro?

Skulle tro jeg har funnet en liten camp, men jeg fant ikke noe mer en dette.
Ser ut som du har fonnet øvelse utstyr, rakketen ser ut som lys rakett og håndgranaten ser blå ut ifra bildet som det ser ut som blir brukt til blåfis trening.
Hobby Filosof
Ja du har funnet en bombe og en håndgranat, meld fra om funnet til politiet - og ikke la denne tråden ende opp som den forje brukeren her inne som fant en lignende gjenstand, plaserte den mellom beina og prøvde og brekke den opp .. .

For alt vi vet, så er den/de istand til og sprenge vekk deler av huset ditt.
Ring 02800 og hør om de har tid til og ta turen innom imorgen.
De kommer nok til og forhøre seg med deg om hvordan du kom over disse gjenstandene uten om det, så har du ikke en dritt og frykte.

Kult funn da, jeg hadde blitt litt hypa opp om jeg hadde kommet over noe sånt!

(Eller som CookieY sier, øvelses utstyr. Better safe than sorry.)
Sist endret av WhyNot!; 17. juli 2012 kl. 02:54.
Det overrasker meg at det er så mye millitært hardvare liggende rundt på helt tilfeldige plasser.
Spar det til nyttår!
On-Topic ville jeg prøvd og googla litt på det som står på raketten og sånn, for og finne ut om det er ekte eller bare øvings matrielle.
Du Er faen meg tøff som tørr og ta opp granaten + en smule du hadde det vert meg hadde jeg løp til HeLvette og litt lenger.
Googla litt det som sto på "bomben", og fant dette: http://en.wikipedia.org/wiki/M252_mortar

Illumination (ILLUM): Designations M853A1 and M301-series. Used in night missions requiring illumination for assistance in observation.
Vis hele sitatet...
Morterraketten er en lysrakett (bla litt ned på siden)
Håndgranaten ser blå ut, og er derfor ment til øving, men begge kan uansett brenne ned huset ditt. Legg dem rolig et trygt sted, og ring politiet, nå.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Vil tro at det er mortar ammunisjon, etter litt googling så tyder ILUM på at det er Illuminating, ikke at det sier meg så mye.

Men vil tro at det er ett bluss/flare.

Og jeg mener å ha lest ett eller annet sted at lyseblå/blå håndgranater er for øvelse.
Den blå handgranaten er vel ufarlig siden det er en øvelse-handgranat, skal ikke være noe sprengstoff i den meg bekjent.

Den der Mortaren ville jeg vært litt mere forsiktig med ... som dem sier så er det nok ikke eksplosiver som i andre, men den vil være fullpakket med fosfor eller annet "lysende" stoff, så du skal nok ikke demontere denne å tro du har masse fete greier å leke deg med. Åpnes denne å det antennes så regner jeg nesten med at det brenner seg gjennom gulv å setter ellers fyr på huset ditt ... så den bør du nok ikke sitte på lengere. Denne synes jeg du SKAL levere inn ... du har ikke noe med å gjøre med den, lever den inn å behold heller den blå handgranaten om du heller vil beholde noe av det.

Det er nok mye rart som finnes ute skauen ... er nok forsvaret som har hatt øving eller noe, å det er jo på slike ting dem bruker opp overskuddslageret sitt, samt bruker det opp før det går ut på dato.

Behold handgranaten og mal den grønn ( så sant jeg ikke tar feil å den er "live" ) ... vær flink gutt å lever inn resten.
Blågranaten blir brukt til øvelser, men har en sikkerthetsavstand på 10-15 meter da det opprinnelig er krutt i den og den faktisk sprenger. De kan brukes om igjen, så om den er "ladd" vet jeg ikke uten å titte oppi Høyst sannsynlig er det nok ikke krutt i den, though.
Var lysgranaten hel da du fant den? Om ikke så sitter du med en blindgjenger, og som noen sier; lett kan brenne ned huset ditt om den går av...
Disse deles som regel mellom hale/kropp da de går av, og ut kommer ei lysende kule som henger i en fallskjerm og lyser opp alt lende på flere hundre meters omkrets.

Granaten er en øvelsesgranat. Du kan se om den er gått av om du snur den opp ned. Om det er et hull i midten der så har den gått av, og om det er tett med en slags silikonmasse så er den ubrukt. Uansett så er øvelsesgranaten relativt ufarlig. Den bare smeller, men eksplodrer ikke. Har en del sånne i garasjen. Litt morsomme å leke med
Sitat av Mammot Vis innlegg
Blågranaten blir brukt til øvelser, men har en sikkerthetsavstand på 10-15 meter da det opprinnelig er krutt i den og den faktisk sprenger. De kan brukes om igjen, så om den er "ladd" vet jeg ikke uten å titte oppi Høyst sannsynlig er det nok ikke krutt i den, though.
Vis hele sitatet...
Vanlige er at det står en rødfis inni slik at den "smeller". Kraftig nok til å ta noen fingre, men ikke farlig. Er ganske enkelt å sjekke, bare skru av toppen.
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vanlige er at det står en rødfis inni slik at den "smeller". Kraftig nok til å ta noen fingre, men ikke farlig. Er ganske enkelt å sjekke, bare skru av toppen.
Vis hele sitatet...
Tar nok ikke noen fingre skal du se, men er en god idé å ikke holde den i hånda uansett... med eller uten splint. Har jo ligget ute en stund virker det som.
Den 81 mm bombekaster granaten bør du melde fra om til politiet (el. forsvaret). Den er livsfarlig (hvis den var hel da du fant den). The blå håndgranaten er helt ufarlig - det er en øvelsesgranat. Blindgjengere helt tilbake til siste verdenskrig kan godt eksplodere under håndtering og det trenger ikke engang å være særlig røff behandling før den går av. Jeg har ikke selv skutt med BK lysgranater, men vet at disse er ekstremt kraftige. Brenner intenst!!!! i ca 1 minutt. Har selv skutt med 84 mm RFK granater og vet hvor kraftige de er og BK lysgranatene er MYE kraftigere enn RFK.

Dette er IKKE en øvelsesgranat, disse er merket DUMMY.

Slike blir detonert av forsvaret hvis de blir funnet udetonert:
http://www.an.no/indresalten/article3690747.ece
Samma i USA:
http://thevalleysentinel.com/?p=618
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Meg bekjent så er granaten en øvningsgranat. Kan hende det er krutt/rødfis i den, men det er bare å skru opp, ikke glem handsker Øvningsgranater er ikke alltid det står dummy på, da det som regel er slitt vekk.
Såvidt jeg kan se er det ikke en øvelsesgranat.

Denne siden viser bilder av en dummygranat:
http://passionford.com/forum/general...tar-bombs.html

Ut fra bildene i denne posten ser det neppe ut som om DUMMY markeringen kan være slitt bort. Jeg er ikke BK utdannet selv, men jeg ville ikke tatt sjansen på å rote rundt med en blindgjenger. Det kan bli de siste du gjør...

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Meg bekjent så er granaten en øvningsgranat. Kan hende det er krutt/rødfis i den, men det er bare å skru opp, ikke glem handsker Øvningsgranater er ikke alltid det står dummy på, da det som regel er slitt vekk.
Vis hele sitatet...
Du bør ikke uttale deg om ting du overhode ikke har greie på!

'Kan hende det er rødfis i den'......????? Vet engang hva rødfis er???
FYI: Rødfis er løsskudd med litt krutt i. Selve ammoen er rød og av plast og det lille smellet har av vittige blitt sammenlignet med en fis. Derav navnet rødfis.
For å summere opp: Den blå granaten du har er en øvelsesgranat, såfremt det er et hull i bunnen som bekrefter dette. Det kan være tettet igjen, men på ordentlige granater, så er den solid under.

Ang "mortaren", meld ifra til forsvaret. Politiet har ingenting med dette å gjøre, og har stort sett null peiling på hvordan den skal hånteres. Denne kan fint brenne av deg beina, og litt til. Den inneholder som nevt tidligere fosfor, som bruker for opplysning. Det samme er i fronten av sporingskuler til MG, og div andre våpen.

Ellers, dritfett funn! Ikke nevn granaten til hvem du enn måtte kontakte, dette er dritkult å ha. Rødfis er ikke så forbanna vanskelig å få tak i, så her har du litt morro fremover Hvis ikke så er den dritfet å ha på hylla etter at du har sparklet den igjen i bunnen, og malt den grønn
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Den inneholder som nevt tidligere fosfor, som bruker for opplysning. Det samme er i fronten av sporingskuler til MG, og div andre våpen.
Vis hele sitatet...
Selve satsen sitter i et hulerom i bakkant av kulen, omsluttet av mantelen. Vet ikke om du har prøvd det, men du ser ikke sporlys godt forfra.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av BClr Vis innlegg
Såvidt jeg kan se er det ikke en øvelsesgranat.

Denne siden viser bilder av en dummygranat:
http://passionford.com/forum/general...tar-bombs.html
Vis hele sitatet...
Sitter her og små ler litt nå, tror ikke du helt har lest rett, virker som om du bare snakker om mortaren, når vi har sakt trenings/øvelses granat mener vi den blå granaten på bildet til høyre. Mortaren er helt klart ikke for øvelse, og den bør han levere inn snarest.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hiv dem i peisen og se det lyse ut av pipa pa toppen!
Eller du kan levere dem inn hvis du er pingle.


iternettironi fungerer alltid, right?
Bare lever den inn til politiet, eller kontakt forsvaret! og spør om finnelønn
Sitat av Melcor Vis innlegg
Sitter her og små ler litt nå, tror ikke du helt har lest rett, virker som om du bare snakker om mortaren, når vi har sakt trenings/øvelses granat mener vi den blå granaten på bildet til høyre. Mortaren er helt klart ikke for øvelse, og den bør han levere inn snarest.
Vis hele sitatet...
Yup, du har rett. Vi snakket forbi hverandre. Men det sagt - den blå granaten er det vel ikke vits i å diskutere fram og tilbake om, den er uten tvil en helt ufarlig øvelsesgranat.

Den andre er også en granat - bombekastergranat er den korrekte betegnelsen på norsk. Så der oppstod forvirringen for min del. Betegnelsen mortar er fra engelsk og brukes ikke på norsk(i forsvaret omtalte vi disse utelukkende som granater).

Så til 'stickyshift': Beklager, nå ser jeg hva du mente.
slik skal den blå granaten se ut hvis den er tom, her er den demontert. Den rfk-granaten har jeg lite erfaring med.
Link
Sitat av BClr Vis innlegg
Yup, du har rett. Vi snakket forbi hverandre. Men det sagt - den blå granaten er det vel ikke vits i å diskutere fram og tilbake om, den er uten tvil en helt ufarlig øvelsesgranat.

Den andre er også en granat - bombekastergranat er den korrekte betegnelsen på norsk. Så der oppstod forvirringen for min del. Betegnelsen mortar er fra engelsk og brukes ikke på norsk(i forsvaret omtalte vi disse utelukkende som granater).

Så til 'stickyshift': Beklager, nå ser jeg hva du mente.
Vis hele sitatet...
Helt ufarlig er håndgranaten ikke. Er korrekt at det er en øvelses granat om den er blå men det står en kruttladning i disse som fint ødelegger fingre, øyne osv. Kruttladningen smeller ut i bunn av granaten. Med et bilde av bunnen kan jeg si om denne er brukt eller ikke.

Når det gjelder denne andre granaten kan det som nevnt tidligere virke som om det dreier seg om en lysgranat. Fallskjermmerket kan indikere at denne sender ut lys som er ment å dale ned for å lyse opp et område over ett gitt tidsrom.

Er nok lurt å gjøre som folk sier å kontakte politi eller forsvar å levere dette fra deg.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Bare jeg som reagerer på at TS ikke har skrevet noe siden igår?
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Helt ufarlig er håndgranaten ikke. Er korrekt at det er en øvelses granat om den er blå men det står en kruttladning i disse som fint ødelegger fingre, øyne osv. Kruttladningen smeller ut i bunn av granaten. Med et bilde av bunnen kan jeg si om denne er brukt eller ikke.

Når det gjelder denne andre granaten kan det som nevnt tidligere virke som om det dreier seg om en lysgranat. Fallskjermmerket kan indikere at denne sender ut lys som er ment å dale ned for å lyse opp et område over ett gitt tidsrom.

Er nok lurt å gjøre som folk sier å kontakte politi eller forsvar å levere dette fra deg.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer bra.

Ut ifra bildet ser det ut som en "ananas"-granat, er den av metall? Isåfall er det en slik.
Er den av plast er det en øvelsesgranat av en annen type.

Det er ganske vanlig å finne i områder hvor forsvaret har hatt øvelser. Er div skytefelt i nærområdet og har en 5 - 6 slike blå granater stående.

Helt ufarlige så lenge de er detonerte (du kan skru av toppen for å ta ut kjernen, denne byttes ut og er armert igjen), gjenbruksartikler som ikke sprenges, men er fortsatt farlige.
Som nevnt harmløs om detonert, annet en som slagvåpen (typen av metall).

Den lysgranaten ville jeg ikke rørt uansett.

Jeg anbefaler deg å merke av området, gi beskjed til nærmeste millitærpoliti eller annet forsvarspersonell med høyere grad enn sjersant og meld fra om at du fant en mulig blindgjenger når du var ute i skogen.
Om du spør pent skal du ikke se bort ifra at personen finner ut at den øvingsgranaten er detonert og du kan beholde den.

Normalt vil troppen som skøt ut ha merket seg om det var en blindgjenger og lett den opp, om ikke du var å trasket i et skytefelt? Med advarsler om mulige blindgjengere?

Ps: en detonert lysgranat vil være en liten metallbit på størrelse med en snusboks med en liten hvit fallskjerm hengende på. Ikke som det der.
Noen oppdateringer å komme med TS?
xch
Premium Medlem
58 5
On-topic:
Som andre sier, lever inn den rakettlignede tingen.
Granaten ser trygg ut, men se (med verneutstyr?) om det ligger noe detonerbart inni den for sikkerhetens skyld.

OFF:
Hvor kan man skaffe slike øvelsegranater uten detonerbart stoff?
(male den grønn og kaste den inni huset til en venn, heheh)
Beklager for treig tilbakemelding. Jeg er fortsatt i live
Tusen takk for mange gode svar, raketten gav jeg bort til en som har peiling, han kommer nok til og levere den inn.

Angående granaten så beholder jeg den, den har et hull i bunnen og man kan se at den inneholder en ladning av noe som minner om rødfis
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Beklager for treig tilbakemelding. Jeg er fortsatt i live
Tusen takk for mange gode svar, raketten gav jeg bort til en som har peiling, han kommer nok til og levere den inn.

Angående granaten så beholder jeg den, den har et hull i bunnen og man kan se at den inneholder en ladning av noe som minner om rødfis
Vis hele sitatet...
Leverte du raketten til en kompis?
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Beklager for treig tilbakemelding. Jeg er fortsatt i live
Tusen takk for mange gode svar, raketten gav jeg bort til en som har peiling, han kommer nok til og levere den inn.

Angående granaten så beholder jeg den, den har et hull i bunnen og man kan se at den inneholder en ladning av noe som minner om rødfis
Vis hele sitatet...
Kan du skru opp toppen på den da å ta en titt på kjernen. Post gjerne bilder så folk for se
Sist endret av Big Boss; 18. juli 2012 kl. 16:28.
Ja jeg leverte den til en kompis.

Kan sikkert ta noen bilder av kjernen. Men jeg er ikke hjemme akkurat nå
Sitat av Ch0 Vis innlegg
On-topic:
Som andre sier, lever inn den rakettlignede tingen.
Granaten ser trygg ut, men se (med verneutstyr?) om det ligger noe detonerbart inni den for sikkerhetens skyld.

OFF:
Hvor kan man skaffe slike øvelsegranater uten detonerbart stoff?
(male den grønn og kaste den inni huset til en venn, heheh)
Vis hele sitatet...
Om du har et skytefelt/område forsvaret/hjemmevernet bruker til øving er det et godt sted å starte.
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Om du har et skytefelt/område forsvaret/hjemmevernet bruker til øving er det et godt sted å starte.
Vis hele sitatet...
Eller hvilken som helst plastgranat. Trenger kanskje ikke å dra på skytefelt for å oppnå skremsel.
Sist endret av Big Boss; 18. juli 2012 kl. 20:15.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Om du har et skytefelt/område forsvaret/hjemmevernet bruker til øving er det et godt sted å starte.
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til noe som du kanskje tenkte var selvforklart, IKKE gå inn i blindgjengerområdet. Hvis noen freaks skal finne på å forville seg inn i ett skytefelt, hold dere på veiene og standplassene. Ikke begynn å lapp inn i området bak skivene. I tillegg til faren for å bli skutt på kan det også finnes udetonerte prosjektiler her, disse er ikke til å leke med.
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Vil bare legge til noe som du kanskje tenkte var selvforklart, IKKE gå inn i blindgjengerområdet. Hvis noen freaks skal finne på å forville seg inn i ett skytefelt, hold dere på veiene og standplassene. Ikke begynn å lapp inn i området bak skivene. I tillegg til faren for å bli skutt på kan det også finnes udetonerte prosjektiler her, disse er ikke til å leke med.
Vis hele sitatet...
Kanskje en grei forholdsregel å ikke gå inn på et aktivt skytefelt... Jeg så blant annet en tråd om å forlenge livet sitt.
Er enig med deg der, jeg hadde blitt forbanna hvis jeg hadde funnet uvedkommende på skytefeltet jeg bruker. Men hvis noen skulle finne på det likevel bør de i alle fall ta noen forhåndsregler.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har selv 2 slike blå håndgranater hjemme, hvis bunnen er hul og det ikke er noe der, så er de ufarlige, som meiten sier så mener jeg også de bruks til øving.

Spørs om det var et sjakktrekk å levere det andre snackset til en kompis.
Nå har jeg aldri hørt/sett et skytefelt i bruk som ikke har flere advarsler som flagg i tillegg til personell stående ved veien inn til skytefeltet.

Blindgjengerfelt bør man naturlig nok aldri gå inn i.
For de som lurer er det hvor forsvaret skyter med skarp ammo, både av granater og til skyting på blink. Her er det avmerket og gjerne inngjerdet område.

Men ja, om du vil skremme en kompis fins det nok av granater på lekebutikker av plast som kan brukes.
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Ja jeg leverte den til en kompis.

Kan sikkert ta noen bilder av kjernen. Men jeg er ikke hjemme akkurat nå
Vis hele sitatet...
Vet han noe mer om de, eller skulle han bare se på de?

Håper ikke han er helt retard og gjør noe dumt
Sist endret av KjemikalieX; 18. juli 2012 kl. 20:59.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg har selv 2 slike blå håndgranater hjemme, hvis bunnen er hul og det ikke er noe der, så er de ufarlige, som meiten sier så mener jeg også de bruks til øving.

Spørs om det var et sjakktrekk å levere det andre snackset til en kompis.
Vis hele sitatet...
Denne kompissen har selv vert i forsvaret og kjente godt igjen raketten.