Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6738
Kjenner en rusmisbruker og jeg lurer på hva jeg egentlig kan og bør gjøre for å hjelpe han.
Jeg er usikker på hvilke stoffer det er han har brukt, men han vet han aldri har satt nåler.
Han har vært innlagt på veksthuset (oslo) avrusningsklinikk og har vært rusfri over en lenger periode. han er nå 27år gammel og har egentlig ikke noen serlig med venner som er rusfrie, så med andre ord, nå som han slutter har han ikke noe serlig med venner.. Han har fått seg en jobb av noe slag, men hverdagen er ikke alltid like lett for han.
Han vil gjerne være med ut å være i aktivitet og slikt men er ikke alltid han tørr. spesielt ikke alene.

For et par dager siden så sprakk han. Jeg har ringt Veksthuset og pratet med dem. De sier at de kan dra ut å besøke han og spørre om han vil være med tilbake, men det er det eneste de kan gjøre.

Nå lurer jeg veldig på hva jeg kan/bør gjøre, og ikke minst hva denne vennen egentlig vil/trenger jeg skal gjøre for han.

Jeg bruker selv ingen rusmidler og er ikke inni dette miljøet. Jeg bor 2t unna han og har egen familie og derfor ikke mulighet til å stille opp så mye for han fysisk, men jeg holder kontakten over telefon og melding og prøver å besøke 1gang i mnd.

Og legge han bak meg er overhode ikke et alternativ.

takker for alle svar!
En god venn som støtter opp, selv om man ikke har mulighet til å stille opp fysisk hele tiden er jo noe alle trenger. Still opp, vær motiverende, vær støttende. Om jeg var rusmisbruker tror jeg ikke at jeg ville blitt behandlet som om jeg var anneledes. Jeg ville blitt behandlet som et normalt menneske, og en normal venn. Jeg ville ha satt god pris på at folk rundt meg ville ha støttet meg og hjulpet meg å slutte, uten at de skulle gå å mase på det hele tiden.

Hva med å arrangere ei helg der dere to kan finne på noe sammen? Dra på konsert eller på hyttetur. Finne på noe og bare ha det gøy. Om ikke er det sikkert mange her inne som har bedre tips å gi enn det jeg har
Jeg tar kanskje feil, men jeg føler selv at man må ha opplevd litt selv for å greie å hjelpe en rusmisbruker på en god måte...

Hvilke stoffer han har tatt er også av stor betydning for å få gode svar her..
Kan du ikke bare være kamerat?
Han må jo selv fikse rusproblemet sitt, det blir lettere med en venn i ryggen. Synes det er alt du skal "gjøre" for ham.

Still spørsmålet til fyren selv, spør om det er noe du kan gjøre for ham, om han trenger å finne på noe. Ikke gjør det så veldig komplisert fordi han har ruset seg for mye. Er bare folk for det vel?

Just be!
Støtter Marisa her. Behandl han som en venn, ferdig med det. Du kan også på en noe nonchalant måte gjøre det klart for han at du er der hvis det skulle være noe spesielt. Når det er sagt, ikke la han tro at du ser på han som syk på noen som helst måte. Ikke ta opp rollen som den som skal "fikse" han ihvertfall. Et menneskets integritet er noe man skal være uhyre forsiktig med å fikle med. Ikke kompliser forholdet mellom dere.
Har det ikke noe å si, om det er opiater(heroin) eller speed, eller begge deler?
Sitat av Marisa Vis innlegg
Kan du ikke bare være kamerat?
Han må jo selv fikse rusproblemet sitt, det blir lettere med en venn i ryggen. Synes det er alt du skal "gjøre" for ham.

Still spørsmålet til fyren selv, spør om det er noe du kan gjøre for ham, om han trenger å finne på noe. Ikke gjør det så veldig komplisert fordi han har ruset seg for mye. Er bare folk for det vel?

Just be!
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ut som et bra tips! skal prøve å slå meg til ro med det, og ikke prøve å pushe han inn på noe rehab mot hans vilje ihverfall
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitter med samme greia selv. har en venninne som er på kjøret.. gjort det klart for henne at jeg stiller opp for henne og alt det der. men det er vanskelig å finne ut hvilken måte man skal gå frem på, for å hjelpe noen. Skulle virkelig ønske hun ikke måtte gå igjennom det hun går igjennom nå. selv så har ikke jeg vært mye borti rusmidler, kun prøvd hasj 2-3 ganger. Men jeg har en følelse av at jeg ikke kan snu ryggen til, for vil det dukke opp enn annen som vil hjelpe henne?Har en følelse på at de aller fleste snur ryggen til sånt!? mener ikke at jeg stiller opp fordi jeg føler jeg må, jeg vil virkelig at denne jenta skal få det bedre enn det hun har det nå i dag. Det er helt opp til henne, men skulle ønske jeg kunne dytte henne i riktig vei på en eller annen måte.
Først må du finne ut om venninen din ønsker ut av det. Gjør hun det, vær en vennine og vis hun at du ønsker å hjelpe henne. Er hun ikke mottagelig for hjelp og ikke ønsker og prate noe særlig rundt emnet, så er det best å bare være en vennine og vente til hun ber om hjelp. Med tiden vil det mest sannsynlig komme en dag hvor hun føler seg så utafor at hun vil vekk fra helvete, men er du ikke der for henne da, så er det pågang igjen. Det tar tid og ofte klarer man ikke å hjelpe en person med rusproblemer alene. Du er egentlig langt på vei om du bare glemmer fordommer og normer og ikke angriper henne med spørsmål og kverulant holdning. Så lenge hun føler at du er på hennes side er det alltids en mulighet for at hun vil åpne seg for deg. Hva mener du egentlig med "på kjøret"?
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Først må du finne ut om venninen din ønsker ut av det. Gjør hun det, vær en vennine og vis hun at du ønsker å hjelpe henne. Er hun ikke mottagelig for hjelp og ikke ønsker og prate noe særlig rundt emnet, så er det best å bare være en vennine og vente til hun ber om hjelp. Med tiden vil det mest sannsynlig komme en dag hvor hun føler seg så utafor at hun vil vekk fra helvete, men er du ikke der for henne da, så er det pågang igjen. Det tar tid og ofte klarer man ikke å hjelpe en person med rusproblemer alene. Du er egentlig langt på vei om du bare glemmer fordommer og normer og ikke angriper henne med spørsmål og kverulant holdning. Så lenge hun føler at du er på hennes side er det alltids en mulighet for at hun vil åpne seg for deg. Hva mener du egentlig med "på kjøret"?
Vis hele sitatet...
"På kjøret" mener jeg med at hun er borti det meste av rus, og er avhengig.
kanskje feil ord å bruke?
Hun har åpnet seg for meg til tider vi har møtt hverandre, og hun har ringt hvis det har blitt for ille for henne. Forklart henne det at jeg forsvinner ikke, og at jeg skal gjøre det jeg kan for å hjelpe henne.
Det skulle vert flere som var som deg i verden
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei. Er nettop blitt bruker her på freak. Er selv amfetamin og hasj misbruker,og har vel egentlig vært det i 15 år. Har fast jobb og 2 barn og samboer, men er fortsatt rusmisbruker. Håper det går bra med kompisen din. Da jeg leste spørsmålet du stillte,fikk jeg lyst å prøve å forklare.

Å hjelpe en misbruker,er ikke lett. Misbrukere har en tendens til å skylde på ting/hendelser ol. når de "sprekker". Jeg kan fortelle deg at det har vært min hvilepute i mange mange år. Med det mener jeg ikke at det ikke finnes grunner som kan føre til at man ruser seg, (konjakk etter en hard dag på jobb, ol.)

Hvis du fortsatt vil hjelpe,må du kalle en spade for en spade. Fortell hva du mener og tenker om det han driver med. Kun rusmisbrukeren kan slutte, ingen kan gjøre det for ham. Det er ofte en god oppvekker som må til.

Når personen er nøktern, er det viktig med en slags ettervern. Oppsøke presonen, kansje bare for å ta en kaffe, gå en tur,
det være seg å ta en telefon hver kveld for å høre stemningen, lytt etter om personen er ved god eller middels psyke, og før samtalen i retning av hjelp til selvhjelp. Det har hjulpet meg.

Lykke til!
Spør han hvordan han tror livet vil være om 20 år om han fortsetter. Kanskje han ikke engang vil leve!

Bare en liten endring og fremtiden kan se helt annerledes ut...
Ta han med på et eller annet religiøst møte.Noen ganger hjelper det slik at han heller kan konsentrere seg om en eller annen religion.Da blir de heller fanatisk religiøs og kutter ut alkohol/dop....
Sitat av hallooghei Vis innlegg
Ta han med på et eller annet religiøst møte.Noen ganger hjelper det slik at han heller kan konsentrere seg om en eller annen religion.Da blir de heller fanatisk religiøs og kutter ut alkohol/dop....
Vis hele sitatet...
Det ville jeg hvertfall ikke gjort (min mening) Jeg selv var en rusmisbruker og kom meg ut av det selv ved å lese bøker om universet og livet generelt, begynte som dj også faktisk for musikk har alltid vært en stor del av livet mitt, og ikke minst begynne jeg å trene. Jeg tror det viktigste er å ha en form for hobby, uansett hva det måtte være, så lenge det tar tankene bort ifra rusen. Men nå er han litt eldre enn meg, jeg dro på byen nesten hver helg for å komme i kontakt med nye mennesker, møtte faktisk mange gamle kompiser som jeg ikke hadde snakket med på en del år pga rus og alt det. Livet mitt snudde seg på hode igjen og kom inn i en sunnere vennekrets

Viktigste er vel at du bare er der som en kompis, som du alltid har vært(?) spørr han om han vil være med ut på byen, spørr om han vil være med ut når du skal finne på noe, hjelp han med å komme i kontakt med andre mennesker og omgås de kanskje finne en hobby sammen elelr lignende.
Sitat av hallooghei Vis innlegg
Da blir de heller fanatisk religiøs og kutter ut alkohol/dop....
Vis hele sitatet...
Har møtt slike "Ble nykter gjennom kristendommen så nå er jeg en tempelridder" ved flere anledninger. For å si det sånn ville jeg foretrukket å ramle inn i speed reiret deres imens de stod på som verst. Makan til ustabile fanatikere finner du ikke.