Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 967
Hallo!

Jeg har Telio, som hjemmetelefon leverandør, og Canal digital som internett leverandør.
Problemet er at når snakker i telefon, og laster ned samtidig, så hakker det i telefonen, jeg hører hva folk sier, men de hører ikke meg tydelig, det "hakker" sier dem.

Hvordan kan jeg få dette fikset?
Regner selvfølgelig med at du har IP-telefon. Enten så får du la vær å laste ned eller kjøpe deg en større linje. Nedalstningen tar for mye båndbredde.
Sist endret av vonS; 13. november 2008 kl. 16:39.
Ikke last ned mens du prater, du bruker for mye båndbredde.
Sitat av Dani87 Vis innlegg
Ikke last ned mens du prater, du bruker for mye båndbredde.
Vis hele sitatet...
Det funker ikke slik. IP-telefoni skal ha dedikert båndbredde.
Vel siden du kan høre de, men ikke de kan høre deg betyr det at opplastningshastigheten er for dårlig. Hva med å skru ned på opplastningshastigheten i torrentprogrammet?

Jeg regner med at du benytter torrents..
Dvs. at du må gå opp i båndbredde, eller kontakte Telio.
Trådstarter
17 0
Jeg har ikke ip-telefon, og ja jeg laster ned torrent, laster opp og ned ;P
Hvordan kan det begynne å hakke i telefonen når du laster ned, hvis du ikke har ip-telefon?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det funker ikke slik. IP-telefoni skal ha dedikert båndbredde.
Vis hele sitatet...
Isåfall må huset kobles gjennom IP-telefoni routeren.

Hjelper lite å ha QOS på bare ip-telefonboksen når routeren som den er koblet framfor ikke støtter QOS.

Hadde samme problemet hjemme hos mor, byttet over til PFsense med router og fikk den til å prioritere VOIP framfor * så gikk det fint.
Trådstarter
17 0
Det er det jeg lurer på, hvorfor det hakker, når jeg laster ned og opp.. Noe jeg ser er at Telioboksen, har en ledning som er koblet inn i Routeren? Har det noe med saken å gjøre?
Sitat av Johy Vis innlegg
Det er det jeg lurer på, hvorfor det hakker, når jeg laster ned og opp.. Noe jeg ser er at Telioboksen, har en ledning som er koblet inn i Routeren? Har det noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Fordi du stjeler både latency og pakkeslot fra IP-telefonen.

Dersom du har mulighet for det skru på QOS på routeren, eventuelt begrens torrentprogrammets antall connections (både global og per torrent) og begrens opp\ned hastigheten.

Eventuelt få deg en bedre linje \ router.
Trådstarter
17 0
Linja mi er 5 mbps ned / 900 kbps opp. IKKE ip-telefon, men jeg vet ikke hvordan man skrur på QOS på routeren ?
Sjekk nettsidene til Telio. Du har nok IP-telefon, også kalt VOIP eller bredbåndstelefoni...
Trådstarter
17 0
Ja, har funnet ut at jeg har bredbåndstelefoni.. men hvordan kan jeg ornde det? Skal jeg gjøre noe på Utorrent?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det funker ikke slik. IP-telefoni skal ha dedikert båndbredde.
Vis hele sitatet...
Det må settes opp i routeren for at det skal være sånn. Vi har ip-telefonen koblet på routeren... Sett opp en maks nedlastningshastighet i nedlastningsprogrammet

Bilde: https://imma.gr/7628

Hvis du deler 900kbps:8=112,5kB\s (Opplastning)
Da bør du bruke ca 50 av dem
Sett dette inn i den første boksen: 50

Hvis du deler 5000kbps:8=625kB\s
Bruk ca. 400 av dem (maks)
Sett dette inn i den andre boksen: 400

Sitat av Johy Vis innlegg
Det er det jeg lurer på, hvorfor det hakker, når jeg laster ned og opp.. Noe jeg ser er at Telioboksen, har en ledning som er koblet inn i Routeren? Har det noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
jepp, du har ip-telefon
Sist endret av hawken07; 15. november 2008 kl. 13:53.