Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 654
etter reinstallasjon av windows, så får jeg nå en feilmelding like etter at maskinen booter. DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER...

Hvis jeg setter inn installasjons-cden til windows, og restarter, så starter windows opp på vanlig måte... hva kan forårsake denne feilen?
MBR (Master Boot Record) kanskje?

Prøv å start opp fra windows cden, gå i reparasjonsmodus (velg installasjonen og trykk "Reparer denne windwos isntallasjonen" elns) så skriver du fixboot og fixmbr skulle jeg mene.
Det jeg tenker er at bootrekkefølgen er feil.

Prøv å sette HDDen med windows på først, hvis den ikke er det. Hvis ikke fixmbr funket.
kommer meg ikke inn på oppsettet for å endre bootrekkefølgen... feilmeldingen kommer før jeg får trykt noe... har prøvd reparasjonsmodus og fixbmr kommandoen.. dette løste ingenting

hva kan jeg gjøre?
Du skal inn i BIOS. Kommer du så langt at du har fått forsøkt "reparasjonsmodus" har du kommet mer enn langt nok. Med en gang maskinen starter opp må du trykke DEL/F10/F2 eller noe i den dur. Det står sikkert hva du skal trykke.
Sitat av generalolzen
kommer meg ikke inn på oppsettet for å endre bootrekkefølgen... feilmeldingen kommer før jeg får trykt noe... har prøvd reparasjonsmodus og fixbmr kommandoen.. dette løste ingenting

hva kan jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
FØR du får trykt noe?
Du skal altså inn i BIOS og endre dette, og BIOS går du inn i rett etter dataen er slått på - altså FØR dataen i heiletatt har begynt å tenke på om du har windows på maskina, eller disker som kan bootes fra...

Følg med på skjermen. Står at du skal trykke eit eller anna.
F.eks. Del, F2, F10, eller noko anna...


EDIT:
comicz var raskere...
Litt bra at me lista samme tastene dog
Har du tatt ut eventuelle disketter?
Om det ikke funker å bytte boot hardisk i bios er hardisken din død.
Slik brukte det å komme til meg da IDE-kablene mine begynte å bli dårlige og sklei ut av seg selv etc. Sjekk om IDE-kablene dine står skikkelig i.

Håper det hjelper