Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 9661
Var på vei hjem fra trening for en times tid siden, da jeg helt tilfeldig ble stoppet av to sivilbiler. Jeg rullet ned ruta med serfikatet klart og spurte om grunnen til at jeg ble stoppet var at jeg sto i ei busslomme (snakket i tlf). Fikk "standard rutinekontroll" som svar, jeg smilte og spurte om de også hadde behovs for å se vognkort.

Da jeg sadet, ble jeg beordret ut av bilen mens han lyste meg i øynene og spurte om jeg hadde problemer med skjeling, noe jeg aldri har hørt før idag. Deretter ble jeg spurt om jeg hadde vært i kontakt med politi før, så dum som jeg var sa jeg at jeg kun hadde fått bot for snakk i tlf under bilkjøring, men det var det. Sannheten er at jeg ble tatt for å røyke i sommer (hadde ingenting på meg, ble bare tvingt til pisseprøve, derav 2000.- i bot), noe de fant ut rimelig kjapt.

Da kommer tredjemann bort og begynner å lyse inn i bila, måtte i tilegg gi fra meg telefonen hvor hvor dama, mr 'badcop' av de tre, begynte å lese meldinger rett forran meg! Spurte om hun hadde lov til det, eneste jeg fikk til svar var et stygt blikk og ble beordret om å stille meg bak den ene politibilen så de fikk 'arbeide' i fred.

De ransaket HELE bila, da mener jeg vært minste sted! De fant ingenting, men oppførte seg som assholes likevel. Sto ute i 30min i bare skjorte på meg, og da de var ferdig med å ransake bila ble de bare enda mer mistenksom pga. jeg virket så nervøs (blanding av litt noia + skjorte i 30min i 8grader) + hånduken jeg hadde brukt etter trening var for tør til at jeg kunne ha brukt den nylig, mente de. De prøvde å få alt jeg sa til å virke som løgn. Måtte til og med vise frem studentbeviset mitt etter jeg sa jeg var student da de spurte hva jeg drev med, lol (bare tilfeldig at jeg hadde studentbeviset med meg)

De spurte meg om jeg ville teste positivt på en pisseprøve her og nå, greide å holde meg i skinnet og sa at det var i midten av august i Amsterdam, en mnd etter jeg ble tatt for røyking. Da jeg fortalte det, begynte de å planlegge rassia hjem til meg - noe som hadde vært utrolig kjipt da jeg fortsatt bor hos foreldrene mine.

Ble så tatt med inn i den ene sivilbilen (en grå audi stasjonsvogn + en kassebil), hvor jeg satt i typ et kvarter før de åpnet døren og da meg den speachen om at fuckups som jeg burde gjøre noe med livet mitt istedet. Endte med at jeg fikk dra, etter en times tid med skikkelig noia for rassia.


Har de virkelig lov til dette? Lese SMSene mine, ransake bila, tvinge meg ut i 8 grader i bare skjorten (måtte ta av skoa + sokkene, gjorde ikke akkurat kroppen varmere), ble nektet å ta på meg jakka + true med rassia hjem hos meg? Bor selvfølgelig i TRONDHEIM til dere som har erfaring med politi herfra!
Sist endret av khalifa; 23. september 2011 kl. 00:28.
Ja, fordi du er tatt for bruk tidligere. Enkelt og greit. Da har de skjellig grunn til mistanke om at du bruker enda.
Og skjellig grunn til mistanke = ransakning.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Ja, fordi du er tatt for bruk tidligere. Enkelt og greit. Da har de skjellig grunn til mistanke om at du bruker enda.
Og skjellig grunn til mistanke = ransakning.
Vis hele sitatet...
Du mener de har full rett til å ransake hjemmet til alle som har blitt tatt for å røyke en gang tidligere?
Jeg har selv blitt tatt med stapp, ja stapp faktisk. Min kompis som jeg var med da ble i samme slengen tatt for røyking.

De kjørte rassia både hjemme hos meg og han.
Blir en litt annen setting da han ble tatt for røyking og det ble rassia, men dog så er du tatt for det tidligere. De skulle også sende inn hund hos oss, men det fikk vi heldigvis snakket dem bort ifra da begge bodde hjemme på den tiden.

Foreldra våre merket ikke noe til det da han hadde rom på loftet og jeg rom ved siden av inngangen hjemme hos oss på den tiden.

Om de har lov eller ikke har jeg ikke peiling på.
Fy faen så jævlig ubehagelig. Du ble tatt for røyking, ikke å ha drept og voldtatt 20 barn. Er det virkelig mulig?
Khlafia: ser du bor i Tr.heim. Fikk du noe navn fra de?

Han ene hett ikke tilfeldigvis Tom til fornavn?
Sist endret av stagg; 23. september 2011 kl. 00:40. Grunn: Derfor
Sitat av khalifa Vis innlegg
...Sannheten er at jeg ble tatt for å røyke i sommer (hadde ingenting på meg, ble bare tvingt til pisseprøve, derav 2000.- i bot), noe de fant ut rimelig kjapt. ...
Vis hele sitatet...
Det var dumt av deg å lyve. Jeg er enig i at politiet opptrådte uhyggelig, men de har sitt på det rene.
Når de spør om du er tatt for bruk eller besittelse tidligere så er du veldig tjent med å være ærlig.
Svarer du nei på dette spm og de tar deg i løgn mistenker de deg jo automatisk for en av delene.
Du ser logikken i dette eller?
Utrolig ergelig opplevelse!
Du har tatt din straff, og da er det dumt at de skal "straffe" deg igjen og igjen for samme "forbrytelsen", spesielt om det er kun denne ene gangen du er tatt for det.

Jeg bruker ikke noe, og da heller aldri blitt tatt for noe, men jeg ser nok fryktelig kriminell ut siden de stopper meg og til stadighet. Så jeg kan gjette noenlunde hvordan du har det nå.

Greit at de sjekket deg opp, det må de få lov til, men normal folkeskikk kan de og få lov til å utvise.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Khlafia: ser du bor i Tr.heim. Fikk du noe navn fra de?

Han ene hett ikke tilfeldigvis Tom til fornavn?
Vis hele sitatet...
Hm, fikk ikke navn. Var en fyr på rundt 1.75, småfeit og mellomrom mellom tenna - lignet litt på en voksen utgave av tegnefiguren Louie! Nummer to var åpenbart er tidligere mobbeoffer. Kledde seg litt 'street' med caps på. Blond, ganske høy og tynn. Han hadde litt den "just got out from the gutter, man, been there, done that"-attituden, han var bare komisk.. Nummer tre, mr badcop, var ei blond småfrekk og ekkel dame med verdens mest utrolige fjes!
Sist endret av khalifa; 23. september 2011 kl. 00:48.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg er enig i at politiet opptrådte uhyggelig, men de har sitt på det rene.
Vis hele sitatet...
Har de det? Er alle som har blitt narkotatt rettsløse? Det er da faen ikke greit at politiet går gjennom telefonen til TS uten skjellig grunn.
Sitat av khalifa Vis innlegg
Hm, fikk ikke navn. Var en fyr på rundt 1.75, småfeit og mellomrom mellom tenna - lignet litt på en voksen utgave av tegnefiguren Louie! Nummer to var åpenbart er tidligere mobbeoffer. Kledde seg litt 'street' med caps på. Blond, ganske høy og tynn. Han hadde litt den "just got out from the gutter, man, been there, done that"-attituden, han var bare komisk.. Nummer tre, mr badcop, var ei blond småfrekk og ekkel dame med verdens mest utrolige fjes!
Vis hele sitatet...
Ok. Ikke det at jeg er på fornavn med politiet i Tr.heim. Men det er en ved navn Tom som går igjen.

Ut i fra den beskrivelsen du gir, så er det nok ikke Tom.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Når de spør om du er tatt for bruk eller besittelse tidligere så er du veldig tjent med å være ærlig.
Svarer du nei på dette spm og de tar deg i løgn mistenker de deg jo automatisk for en av delene.
Du ser logikken i dette eller?
Vis hele sitatet...
Jo, er en oppegående fyr og ser logikken
But still, når de kommer til narkosaker behandler de folk som dritt - enkelt og greit fordi de tror det er avvik som ikke har peiling uansett. Veit av en fyr som fikk rassia som endte opp med at klærne lå i en dunge hvor bongvannet (!!!) var tømt over. Nojoke!
Og hvorfor skulle de se studentkortet mitt? Som bevis for at jeg studerer, for de som har blitt tatt for røykings tidligere og ikke studerer er navhoodies og narkiser? Er en utrolig menneskekjenner - å lese den igorante simpleminded intensjonen dems var ingen sak :-)

Og ja, jeg mener de behandlet meg jævlig urettferdig. Skreiv kanskje tråden litt kjapt og fikk kanskje forklart hendelsen llitt dårlig - hadde jeg hatt det hele på tape hadde du ment noe annet!

Edit: Beklaget meg kanskje 10 gang for at jeg ikke nevnte jeg hadde blitt tatt.
Sist endret av khalifa; 23. september 2011 kl. 00:56.
Sitat av khalifa Vis innlegg
Jo, er en oppegående fyr og ser logikken
But still, når de kommer til narkosaker behandler de folk som dritt - enkelt og greit fordi de tror det er avvik som ikke har peiling uansett. Veit av en fyr som fikk rassia som endte opp med at klærne lå i en dunge hvor bongvannet (!!!) var tømt over. Nojoke!

Og ja, jeg mener de behandlet meg jævlig urettferdig. Skreiv kanskje tråden litt kjapt og fikk kanskje forklart hendelsen llitt dårlig - hadde jeg hatt det hele på tape hadde du ment noe annet
Vis hele sitatet...
Hos meg var de heldigvis "snill" da de ikke rotet.

Hvordan du blir behandlet er vel mer opp til hver enkelt politimann. Some are assholes, some are your smoke buddys.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Ja, fordi du er tatt for bruk tidligere. Enkelt og greit. Da har de skjellig grunn til mistanke om at du bruker enda.
Og skjellig grunn til mistanke = ransakning.
Vis hele sitatet...
Tull. Det at man er tatt tidligere gir ikke skjellig grunn til mistanke i slike saker. Har man gjort opp for seg så har man det. Har litt på rullebladet jeg, og samme hvor mistenksomme politiet har vært har dem aldri tørt å ransake bilen min uten samtykke.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tull. Det at man er tatt tidligere gir ikke skjellig grunn til mistanke i slike saker. Har man gjort opp for seg så har man det. Har litt på rullebladet jeg, og samme hvor mistenksomme politiet har vært har dem aldri tørt å ransake bilen min uten samtykke.
Vis hele sitatet...
Han er tatt tidligere, men nekter for at han er tatt, mener du at det ikke er grunn til skjellig mistanke?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Han er tatt tidligere, men nekter for at han er tatt, mener du at det ikke er grunn til skjellig mistanke?
Vis hele sitatet...
Beklager, blinksa litt der. Blir fort litt værre når man har "løyet" på den måten ja. Min erfaring er at det beste er å be politiet sjekke sine registre hvis dem spør om en har vært borte i dem før, da det av erfaring er kjedelig å stå i 40 minutter å krangle med politifolk som tror en juger da enten sambandet eller registerne dems roter.
Sist endret av legalize_it; 23. september 2011 kl. 01:06.
Er det ikke sånn at man snakke minst mulig til politiet? Nettopp fordi det kan bli brukt mot deg. Virkelig, man kan vel nekte razzia? Og da må politiet komme tilbake med blålapp, ransakelsesordre de har fått av en dommer? Er det ikke sånn det fungerer? Kan noen sitere kilder sånn at vi får en fasit? Nekter å tro at politiet har lov til å gjøre slikt. Jeg ville aldri tillatt det.

TS, var du beruset da du kjørte? Så beruset ut? Siden de sjekka øynene? Kanskje de visste hvem du var allerede før de stoppet deg, siden de ble så mistenksom? De gjør da ikke slikt med "vanlige" folk?
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er det ikke sånn at man snakke minst mulig til politiet? Nettopp fordi det kan bli brukt mot deg. Virkelig, man kan vel nekte razzia? Og da må politiet komme tilbake med blålapp, ransakelsesordre de har fått av en dommer? Er det ikke sånn det fungerer? Kan noen sitere kilder sånn at vi får en fasit? Nekter å tro at politiet har lov til å gjøre slikt. Jeg ville aldri tillatt det.

TS, var du beruset da du kjørte? Så beruset ut? Siden de sjekka øynene? Kanskje de visste hvem du var allerede før de stoppet deg, siden de ble så mistenksom? De gjør da ikke slikt med "vanlige" folk?
Vis hele sitatet...
Om de har skjellig grunn til mistanke, så tar de det opp med vakthavende Politijurist og får en tillatelse av denne.
De trenger IKKE å ha med seg noe skriftlig for å foreta en ransakning.
Du som mistenkt har ikke krav på noen som helst dokumentasjon i forkant av en ransakning.
Synes det er utrolig alle de historiene som dukker opp her på freak. Høres faen ut som om purken vår er sånn ala grensepolitiet i "Machete" som bare plaffer ned folk for no reason. Det høres så absurd ut, men samtidig så utrolig "legit" ut... Er det ikke virkelig sånn at du kan nekte dem å ransake bilen din, mobilen din osv? Kan du ikke virkelig bare be dem dra til helvette inntill de har fått ransakelsesordre? Kan ikke du ringe en advokat som igjen kan ringe og be dem ta seg en god dag å hute seg bort? Det høres så sinnsykt absurd ut... Vi har jo trossalt en rettstat og jeg synes det er rart at det ikke er noen freaks som har sjekka disse ulike lovene ang. rassia, ransaking og det med å ringe advokat før du sier en dritt.

Chronic ninjaet meg littegrann ^^

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Om de har skjellig grunn til mistanke, så tar de det opp med vakthavende Politijurist og får en tillatelse av denne.
De trenger IKKE å ha med seg noe skriftlig for å foreta en ransakning.
Du som mistenkt har ikke krav på noen som helst dokumentasjon i forkant av en ransakning.
Vis hele sitatet...
Vil ha det svart på hvitt hentet ut i fra lovdata.no eller andre plasser. Nekter å tro at det skal være slike "texas-tilstander".
Sist endret av uaexed; 23. september 2011 kl. 01:19.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Synes det er utrolig alle de historiene som dukker opp her på freak. Høres faen ut som om purken vår er sånn ala grensepolitiet i "Machete" som bare plaffer ned folk for no reason. Det høres så absurd ut, men samtidig så utrolig "legit" ut... Er det ikke virkelig sånn at du kan nekte dem å ransake bilen din, mobilen din osv? Kan du ikke virkelig bare be dem dra til helvette inntill de har fått ransakelsesordre? Kan ikke du ringe en advokat som igjen kan ringe og be dem ta seg en god dag å hute seg bort? Det høres så sinnsykt absurd ut... Vi har jo trossalt en rettstat og jeg synes det er rart at det ikke er noen freaks som har sjekka disse ulike lovene ang. rassia, ransaking og det med å ringe advokat før du sier en dritt.

Chronic ninjaet meg littegrann ^^



Vil ha det svart på hvitt hentet ut i fra lovdata.no eller andre plasser. Nekter å tro at det skal være slike "texas-tilstander".
Vis hele sitatet...
Skal si du ble engasjert
Sitat av Staggere Vis innlegg
Skal si du ble engasjert
Vis hele sitatet...
Jeg føler bare at mange disse storyene er tatt ut av mange av romanene jeg har lest. Hvis du har hørt om Tom Clancy, en av de største innen krigs/våpen-romaner, har lest nesten alle bøkene hans, John Grisham en av de største innen advokatromaner, Colin Forbes annen stor forfatter, Robert Ludlum osv. Har lest over 300 romaner, "voksen romaner" liksom. Mange av historiene som blir fortalt er nesten som om de man leser om der uskyldige folk blir hefset rundt av en eller annen wannabe duchebag av en politimann. Det blir liksom litt absurd, denne storyen er jo veldig lik den med han som hadde hatt 1 gram, hanket inn av sivil, senere kom tre stykker og ransaket leiligheta mens dama var der... de oppførte seg som "monstre", masse spørsmål, ingen svar.

Synes det er utrolig søkt at de bare skal kunne komme inn å fucke opp liva til folk som bare har blitt tatt for besittelse av ETT gram. ETT usselt lite gram med narkotika, det er jo farsken ikke en atombombe det er snakk om?....
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er det ikke sånn at man snakke minst mulig til politiet? Nettopp fordi det kan bli brukt mot deg. Virkelig, man kan vel nekte razzia? Og da må politiet komme tilbake med blålapp, ransakelsesordre de har fått av en dommer? Er det ikke sånn det fungerer? Kan noen sitere kilder sånn at vi får en fasit? Nekter å tro at politiet har lov til å gjøre slikt. Jeg ville aldri tillatt det.

TS, var du beruset da du kjørte? Så beruset ut? Siden de sjekka øynene? Kanskje de visste hvem du var allerede før de stoppet deg, siden de ble så mistenksom? De gjør da ikke slikt med "vanlige" folk?
Vis hele sitatet...
Nei - var ikke beruset! Hadde faktisk på meg ganske greie klær uten caps som jeg vanligvis går i. Så bedre ut enn de, for å si det sånn Er helt enig med deg - vil gjerne se kilder på dette jeg også
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det var dumt av deg å lyve. Jeg er enig i at politiet opptrådte uhyggelig, men de har sitt på det rene.
Vis hele sitatet...
De har overhodet ikke sitt på det rene. Han trenger ikke oppgi noe som helst uten en advokat tilstede. Han kan be dem ryke og reise så lenge de ikke har ransekelsesorde på bilen hans (skulle jeg tro), politiet kan jo ikke gjøre noe stort utover det (ikke i min illusjonerte verden ihvertfall, tror den verden het norge basert på ett rettferdigsystem ^^, rettstaten.)

Utrolig rå video
Sist endret av uaexed; 23. september 2011 kl. 01:40.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Om de har skjellig grunn til mistanke, så tar de det opp med vakthavende Politijurist og får en tillatelse av denne.
De trenger IKKE å ha med seg noe skriftlig for å foreta en ransakning.
Du som mistenkt har ikke krav på noen som helst dokumentasjon i forkant av en ransakning.
Vis hele sitatet...
De kan ikke gå gjennom telefonen hans med mindre de tar ham med/på dop eller i ferd med å gjøre noe annet kriminelt..
Sitat av uaexed Vis innlegg
De har overhodet ikke sitt på det rene. Han trenger ikke oppgi noe som helst uten en advokat tilstede. Han kan be dem ryke og reise så lenge de ikke har ransekelsesorde på bilen hans (skulle jeg tro), politiet kan jo ikke gjøre noe stort utover det (ikke i min illusjonerte verden ihvertfall, tror den verden het norge basert på ett rettferdigsystem ^^, rettstaten.)
Vis hele sitatet...
Dette VET ikke du! Du sitter bare hjemme og sysnser. Slutt med det.
Dette har blitt tatt opp gang på gang, og konklusjonen er alltid at polititet kan gjøre mye rart under påstanden "skjellig grunn til mistanke."
Løgn om rulleblad, og tidligere rulleblad er skjellig grunn. Norsk og amrikansk lov er forøvrig forskjellige, og du bør ikke sitte og sitere ting du har sett på amerikanske filmer.
(og jeg sier ikke at ovennevnte nødvendigvis gir dem rett til det heller..)
Sitat av gorm Vis innlegg
De kan ikke gå gjennom telefonen hans med mindre de tar ham med/på dop eller i ferd med å gjøre noe annet kriminelt..
Vis hele sitatet...
Akkurat, akkurat. Dette er titusenkronersspørsmålet, hvor er paragrafen som kan beskytte oss arma stakkarer mot slike overhøvlinger av politiet? Jeg, for eks. ville hatt en app som gjorde min android phone om til norges bank slik at politiet ikke fikk noe ut av den uten en lovlig ransakelsesordre.

Sitat av brunost Vis innlegg
Dette VET ikke du! Du sitter bare hjemme og sysnser. Slutt med det.
Dette har blitt tatt opp gang på gang, og konklusjonen er alltid at polititet kan gjøre mye rart under påstanden "skjellig grunn til mistanke."
Løgn om rulleblad, og tidligere rulleblad er skjellig grunn. Norsk og amrikansk lov er forøvrig forskjellige, og du bør ikke sitte og sitere ting du har sett på amerikanske filmer.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg den som sitterer å siterer ting sett på amerikanske filmer, jeg er en realist og jeg synes dette opplegget stinker. Når en realist finner ett opplegg som stinker har en realist lyst å renske opp i det stinkende opplegget...

Sitat av http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2004/nou-2004-6/8/7/8.html?id=385421
7.7.8.1 Metoden

Straffeprosessloven § 195 åpner for ransaking av person, men gir ingen definisjon av hva det innebærer. Ifølge Straffeprosesslovkomiteens innstilling side 251 omfatter ransaking først og fremst undersøkelse av personens klær, væske eller ting. Dernest omfattes også det å lete etter gjenstander som er festet til de ytre deler av kroppen. Det kan for eksempel være å lete etter en ring festet i håret, eller narkotika festet med tape i armhulen, altså gjenstander som fysisk kan beslaglegges. Men ransaking er ikke begrenset til å søke etter ”gjenstander”. Etter norsk rett faller også ”legemsbesiktigelse” inn under ransaking, se Straffeprosesslovkomiteens innstilling side 251. Det gjelder utvortes besiktigelse av selve kroppen for å lete etter spor som kloremerker, blodflekker, bitemerker eller kruttslam. Inn under ransaking faller kun en ytre besiktigelse uten noen form for inngrep. [COLOR="Red"]Er det aktuelt å gå inn i kroppen for å foreta medisinsk undersøkelse eller lete etter gjenstander, må hjemmel søkes i straffeprosessloven § 157 som hjemler kroppsundersøkelse.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Her er hva jeg fant etter et google søk.

Tilføyning til det jeg sa tidligere:
7.7.8.2 Ransaking av mistenkt person

For å ransake person i etterforskingsøyemed kreves skjellig grunn til mistanke – altså sannsynlighetsovervekt. Kriminalitetskravet er at det foreligger mistanke om en handling som kan medføre frihetsstraff. [COLOR="Red"]Det er altså det samme kravet som for ransaking av bolig, rom eller oppbevaringssted.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
utrolig skremmende å lese.

hva skjer hvis man nekter dem å lese meldingene på mobilen?

altså, hvis jeg bare grabber mobilen tilbake og sier" nei, hvorfor skal du lese mine meldninger?
jeg har private meldinger der med min kjæreste og føler du er på vei til å krenke privatlivet mitt, kan du begrunne handlingen du er på vei til å utføre?"

og tilfellet er som TS sitt, ikke noe dop er funnet eller noe sånt. blir det bråk da?
[COLOR="Red"]Også undersøkelse av en mistenkts datamaskin og andre lagringsmedier følger reglene om ransaking. [/COLOR]Opplysninger lagret på data anses som «ting». Politiet kan derfor i medhold av straffeprosessloven § 192 få innsyn gjennom ransaking i meldinger som en person har lagret på sin datamaskin uansett om det dreier seg om mottatte meldinger eller meldinger som han selv har sendt til andre. Befinner opplysningene seg hos en teletilbyder, kan politiet i medhold av straffeprosessloven § 210, jf § 211 kreve de der lagrede opplysninger utlevert, se punkt 7.11.
Vis hele sitatet...
Her er vell det vi trengte for å finne ut om ransakelse av telefonen, nå mangler jeg bare hovedpunktene i selve ransakelsesloven.

Primærkompetansen til å beslutte ransaking ligger hos retten, se straffeprosessloven § 197 første ledd. Når retten treffer sin avgjørelse i form av en beslutning, er det ikke noe krav om at dette skal skje i rettsmøte, jf straffeprosessloven § 53. Av den grunn vil ikke mistenkte ha rett til å bli underrettet på forhånd. Men retten vil ha adgang til å varsle siktede og eventuelt hans forsvarer om påtalemyndighetens begjæring forutsatt at slikt varsel kan gis uten skade eller fare for etterforskingen.
Vis hele sitatet...
Formålet med ransaking ville ofte forspilles hvis politiet alltid måtte vente på rettens tillatelse. Derfor er påtalemyndigheten i straffeprosessloven § 197 annet ledd gitt hastekompetanse dersom en utsettelse i påvente av rettens beslutning kan medføre at formålet med ransakingen ødelegges. Kompetansen er lagt til påtalemyndigheten, jf straffeprosessloven § 55. Gjelder det beslutning om å ransake redaksjonslokale eller tilsvarende, skal beslutningen tas av statsadvokat. Hastekompetansen kan benyttes når det er sannsynlig at etterforskingen vil bli vesentlig skadelidende. Dette vilkåret er strengt. Innst O nr 72 (1984-85) side 17 forutsetter Justiskomiteen at [COLOR="Red"]”det bare i heilt ekstraordinære tilfeller at dette blir aktuelt”.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Sist endret av uaexed; 23. september 2011 kl. 01:58.
Sitat av Dalaras Vis innlegg
utrolig skremmende å lese.

hva skjer hvis man nekter dem å lese meldingene på mobilen?

altså, hvis jeg bare grabber mobilen tilbake og sier" nei, hvorfor skal du lese mine meldninger?
jeg har private meldinger der med min kjæreste og føler du er på vei til å krenke privatlivet mitt, kan du begrunne handlingen du er på vei til å utføre?"

og tilfellet er som TS sitt, ikke noe dop er funnet eller noe sånt. blir det bråk da?
Vis hele sitatet...
Da ender du fort med ekstra anmeldelse for vold mot politi tenker jeg.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Her er vell det vi trengte for å finne ut om ransakelse av telefonen, nå mangler jeg bare hovedpunktene i selve ransakelsesloven.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du prøver å vise. At de hadde lov til det de gjorde?
Og hva hjelper definisjonene på ransakelse?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Da ender du fort med ekstra anmeldelse for vold mot politi tenker jeg.
Vis hele sitatet...
okay, jeg må le. "vold".

men takk for et ærlig svar. jeg vil vel ikke bli anmeldt for vold mot politiet, I guess.
Sitat av brunost Vis innlegg
Hva er det egentlig du prøver å vise. At de hadde lov til det de gjorde?
Og hva hjelper definisjonene på ransakelse?
Vis hele sitatet...
Jeg prøver / har funnet info i norges lover som viser at det de gjorde hadde de ikke gyldige tillatelser til. TS kan, hvis han vil ta kontakt med advokat også velge å gå til sak mot politiet på grunnlag av frihetsberøvelse, krenkelse av bevegelighet og kreneklse av TSes eienedeler.
Uansett vil det vel ikke skade å klage på saken, selv om det kanskje ikke fører noen vei... TS kan vel vurdere om politiet tok telefoner, brukte litt ekstra tid o.l. for å vurdere om de virkelig fikk ransakelsesordre? Ja, hvis de har skjellig mistanke kan de ransake deg, men de må jo fortsatt få den jævla ransakelsesordren? Kanskje ingen vits siden de vil få den uansett, men fortsatt, de må ha den? Beklager hvis jeg <s>snakker</s> skriver svada, må bare tenke litt høyt her .. Blir svært opprørt av at vi lever i et slikt samfunn.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Uansett vil det vel ikke skade å klage på saken, selv om det kanskje ikke fører noen vei... TS kan vel vurdere om politiet tok telefoner, brukte litt ekstra tid o.l. for å vurdere om de virkelig fikk ransakelsesordre? Ja, hvis de har skjellig mistanke kan de ransake deg, men de må jo fortsatt få den jævla ransakelsesordren? Kanskje ingen vits siden de vil få den uansett, men fortsatt, de må ha den? Beklager hvis jeg <s>snakker</s> skriver svada, må bare tenke litt høyt her .. Blir svært opprørt av at vi lever i et slikt samfunn.
Vis hele sitatet...
Klokken er 0445, opp om 5t og jeg får faen ikke sove. Ligger å vrir meg i senga og tenker på det som skjedde.. Ikke at det er noe big deal - men føler meg VELDIG urettferdig behandlet! Det er for jævlig at de skal lese veldig personlige meldinger mens jeg står å ser på! Det hele skjedde tilfeldig også - når telefonen min ringte spurte politidama om hvem det var, noe jeg ikke visste da telefonen lå i førersetet. Hun hentet den for meg, måtte si hvem det var og hvor han bodde - før hun gikk innpå meldinger og leste etter den sluttet å ringe.

Sende inn klage er en god ide. Men har bestemt meg - vil snakke med advokat om dette. Det fins vel telefontjenester man kan benytte? Dette er rett og slett for jævlig!
ArbeidsledigProletar
Nummer én, sssssshhhh. Ikke si noe som kan skade din sak. Eller, ikke si noe, det de kan kreve å få av deg er fullt navn, fødesldato (og personnumer) og adresse. De har ikke krav på annet, så bare nekt.

Nummer to, er du stressa for ting på mobilen, skaff deg en smartmobil med ordentlig tastelås med kode, nekt å oppgi koden. Da gir de som regel opp den.
Sitat av khalifa Vis innlegg
Klokken er 0445, opp om 5t og jeg får faen ikke sove. Ligger å vrir meg i senga og tenker på det som skjedde.. Ikke at det er noe big deal - men føler meg VELDIG urettferdig behandlet! Det er for jævlig at de skal lese veldig personlige meldinger mens jeg står å ser på! Det hele skjedde tilfeldig også - når telefonen min ringte spurte politidama om hvem det var, noe jeg ikke visste da telefonen lå i førersetet. Hun hentet den for meg, måtte si hvem det var og hvor han bodde - før hun gikk innpå meldinger og leste etter den sluttet å ringe.

Sende inn klage er en god ide. Men har bestemt meg - vil snakke med advokat om dette. Det fins vel telefontjenester man kan benytte? Dette er rett og slett for jævlig!
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med en advokat, du har ditt på det rene, de gjorde noe ulovlig. Secure lock telefonen din?
Sitat av gorm Vis innlegg
Har de det? Er alle som har blitt narkotatt rettsløse? Det er da faen ikke greit at politiet går gjennom telefonen til TS uten skjellig grunn.
Vis hele sitatet...
Det blir skjellig grunn når man ljuger til politiet.

Jeg syns også at politiet pusha det litt langt hvis det er som TS beskriver. Det er lettere å gjøre jobben sin når man er hyggelig og grei, og det er noe de aller fleste politifolk jeg har vært borti har skjønt. Men alle har dårlige dager, og såfremt de ikke er noe annet enn uhøflige syns jeg ikke man kan kritisere dem noe særlig for en slik enkeltsak.

Samtidig er det ikke alle politifolk som er gode. Mange av de av oss som har vært rusbrukere i Bygde-Norge har opplevd det. Det er viktig at de politifolka som rett og slett er helt forjævlige får skjenn, og om dem ikke forbedrer seg, sparken. Det fins klageorgan man kan klage disse inn til. Det er viktig at man ikke sløver ned disse klageorganene med politifolk som bare ikke var høflige nok.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det blir skjellig grunn når man ljuger til politiet.

Jeg syns også at politiet pusha det litt langt hvis det er som TS beskriver. Det er lettere å gjøre jobben sin når man er hyggelig og grei, og det er noe de aller fleste politifolk jeg har vært borti har skjønt. Men alle har dårlige dager, og såfremt de ikke er noe annet enn uhøflige syns jeg ikke man kan kritisere dem noe særlig for en slik enkeltsak.

Samtidig er det ikke alle politifolk som er gode. Mange av de av oss som har vært rusbrukere i Bygde-Norge har opplevd det. Det er viktig at de politifolka som rett og slett er helt forjævlige får skjenn, og om dem ikke forbedrer seg, sparken. Det fins klageorgan man kan klage disse inn til. Det er viktig at man ikke sløver ned disse klageorganene med politifolk som bare ikke var høflige nok.
Vis hele sitatet...
Primærkompetansen til å beslutte ransaking ligger hos retten, se straffeprosessloven § 197 første ledd.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anta at det betyr følgende:
De har ikke lov å ransake vedkommendes bil og mobil uten en rettslig kjennelse, det hadde de ikke i dette tilfellet, det vil igjen si at politiet har gjort noe ulovlig.
Sitat av khalifa Vis innlegg
Hm, fikk ikke navn. Var en fyr på rundt 1.75, småfeit og mellomrom mellom tenna - lignet litt på en voksen utgave av tegnefiguren Louie! Nummer to var åpenbart er tidligere mobbeoffer. Kledde seg litt 'street' med caps på. Blond, ganske høy og tynn. Han hadde litt den "just got out from the gutter, man, been there, done that"-attituden, han var bare komisk.. Nummer tre, mr badcop, var ei blond småfrekk og ekkel dame med verdens mest utrolige fjes!
Vis hele sitatet...
Møtt'n og provosert noe jævlig med å si følgende, ETTER at de var ferdige med å ransake bilen og mye som ligner på det TS beskriver:

"Jeg vil gjerne gjøre det klart at dette er filmet med webkameraet som står i bilen og lastet opp på Internett"

Da ble det klikkings skal jeg si dere
Det VAR et webkamera der som jeg brukte til å lage en film ala "En kjøretur gjennom Trondheim". Akkurat da de var der, hadde jeg tilfeldigvis webkameraet i bakruta der alt skjedde. Noe Internett-opplastning var det heller ikke, men fy faen så sinte de ble
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Møtt'n og provosert noe jævlig med å si følgende, ETTER at de var ferdige med å ransake bilen og mye som ligner på det TS beskriver:

"Jeg vil gjerne gjøre det klart at dette er filmet med webkameraet som står i bilen og lastet opp på Internett"

Da ble det klikkings skal jeg si dere
Det VAR et webkamera der som jeg brukte til å lage en film ala "En kjøretur gjennom Trondheim". Akkurat da de var der, hadde jeg tilfeldigvis webkameraet i bakruta der alt skjedde. Noe Internett-opplastning var det heller ikke, men fy faen så sinte de ble
Vis hele sitatet...
Du har ditt på det rene Hørtes morsomt ut :P
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Møtt'n og provosert noe jævlig med å si følgende, ETTER at de var ferdige med å ransake bilen og mye som ligner på det TS beskriver:

"Jeg vil gjerne gjøre det klart at dette er filmet med webkameraet som står i bilen og lastet opp på Internett"

Da ble det klikkings skal jeg si dere
Det VAR et webkamera der som jeg brukte til å lage en film ala "En kjøretur gjennom Trondheim". Akkurat da de var der, hadde jeg tilfeldigvis webkameraet i bakruta der alt skjedde. Noe Internett-opplastning var det heller ikke, men fy faen så sinte de ble
Vis hele sitatet...
Har du lenke til denne videoen?
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Har du lenke til denne videoen?
Vis hele sitatet...
Lastet aldri den opp, står det jo Sa det bare for å provosere
Legalitetsprinsippet: Politiet kan kun ta inngrep i folks rettssituasjon med hjemmel i lov.

"Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og BARE
a) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller
b) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.
Visitasjonen skal gjennomføres så hensynsfullt og skånsomt som mulig" (Jf. politiloven § 7).

Mulig det finnes unntak for mistanke om narkotika, men jeg tror ikke politiet har hjemmel i lov til å drive slik virksomhet.
Du kan trøste deg med at Breivik trolig fikk en mer behagelig behandling enn deg.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg vil anta at det betyr følgende:
De har ikke lov å ransake vedkommendes bil og mobil uten en rettslig kjennelse, det hadde de ikke i dette tilfellet, det vil igjen si at politiet har gjort noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
Du har rett, bortsett fra at du mangler noen vesentlige momenter...

Hjemmelen til å utføre en ransaking gies i utgangspunktet av retten basert på skjellig grunn til mistanke, men det finnes unntak. Dog bør det først nevnes at en rettslig kjennelse til ransaking kan utstedes av vakthavende jurist da h*n er representant for påtalemakten, og det er ingen krav til at denne foreligger skriftlig før ransakingen finner sted. En politimann kan dermed når som helst ta en telefon til vakthavende og få tillatelse til ransaking, kjennelsen kan skrives ned i etterkant. En rettslig kjennelse behøver ikke gis av en domstol.
- Historien sier ingenting om at ikke denne telefonen ble tatt mens de undersøkte opplysningene TS gav, vi vet dermed ikke om de hadde en rettslig kjennelse eller ikke.

Så kommer da det vesentlige, nemlig straffeprosesslovens §198: Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking:
1) på sted som nevnt i § 193,
2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.


At TS har unnlatt å fortelle at han tidligere er domfelt i en narkotikarelatert sak vil kunne gi grunnlag for mistanke om at han er involvert i narkotikabruk, og dermed også en handling som kan gi fengselsstraff over 6 måneder. Det er også nærliggende fare for at formålet forspilles dersom man venter på en kjennelse.

Basert på strprl §198 har dermed politiet lovlig kunnet gjennomsøke bilen og telefonen til TS basert på tilbakeholdte opplysninger om narkotikabruk.



Sitat av intelpia Vis innlegg
Legalitetsprinsippet: Politiet kan kun ta inngrep i folks rettssituasjon med hjemmel i lov.

"Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og BARE
a) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller
b) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.
Visitasjonen skal gjennomføres så hensynsfullt og skånsomt som mulig" (Jf. politiloven § 7).

Mulig det finnes unntak for mistanke om narkotika, men jeg tror ikke politiet har hjemmel i lov til å drive slik virksomhet.
Vis hele sitatet...
Som jeg viser over, Straffeprosessloven gir denne hjemmelen. Forskjellen er at straffeprosessloven forutsetter mistanke, mens politiloven (som du siterer) gir politiet hjemmel til å visitere deg basert på at du befinner deg på et gitt område.
Sist endret av doseren; 23. september 2011 kl. 13:00.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Du har ditt på det rene Hørtes morsomt ut :P
Vis hele sitatet...
Javel? Lov å filme offentlige tjeneste menn uten tillatelse? For så å laste det opp på internett?
Damn! Hva skjer med politiet i Trondheim for tiden da? Kjente jeg ble irritert når jeg leste dette.
Sitat av doseren Vis innlegg
Du har rett, bortsett fra at du mangler noen vesentlige momenter...

Hjemmelen til å utføre en ransaking gies i utgangspunktet av retten basert på skjellig grunn til mistanke, men det finnes unntak. Dog bør det først nevnes at en rettslig kjennelse til ransaking kan utstedes av vakthavende jurist da h*n er representant for påtalemakten, og det er ingen krav til at denne foreligger skriftlig før ransakingen finner sted. En politimann kan dermed når som helst ta en telefon til vakthavende og få tillatelse til ransaking, kjennelsen kan skrives ned i etterkant. En rettslig kjennelse behøver ikke gis av en domstol.
- Historien sier ingenting om at ikke denne telefonen ble tatt mens de undersøkte opplysningene TS gav, vi vet dermed ikke om de hadde en rettslig kjennelse eller ikke.

Så kommer da det vesentlige, nemlig straffeprosesslovens §198: Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking:
1) på sted som nevnt i § 193,
2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.


At TS har unnlatt å fortelle at han tidligere er domfelt i en narkotikarelatert sak vil kunne gi grunnlag for mistanke om at han er involvert i narkotikabruk, og dermed også en handling som kan gi fengselsstraff over 6 måneder. Det er også nærliggende fare for at formålet forspilles dersom man venter på en kjennelse.

Basert på strprl §198 har dermed politiet lovlig kunnet gjennomsøke bilen og telefonen til TS basert på tilbakeholdte opplysninger om narkotikabruk.




Som jeg viser over, Straffeprosessloven gir denne hjemmelen. Forskjellen er at straffeprosessloven forutsetter mistanke, mens politiloven (som du siterer) gir politiet hjemmel til å visitere deg basert på at du befinner deg på et gitt område.
Vis hele sitatet...
Dette har du helt rett i Tenkte ikke over viktigheten av selve mistanken forbundet med å tilbakeholde informasjon om tidligere narkotikabruk.