Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1919
Noen som har tanker om dette ? Hvis teoretisk sett en annen planet hadde samme klima som oss + dyr som kunne utvikle seg til mer intelligente skapninger (første skritt mot kultur osv), kunne dette ha skjedd uten empati? Eller er det helt nødvendig for sosiale skapninger?
Uten noen former for empati tror jeg ikke det hadde vært mulig å skape flokkkultur og derfor heller ikke noen former for kulturelt samfunn. At skapningene kunne blitt intelligente tviler jeg egentlig ikke noe på.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg tror ikke at en rase uten empati ovenfor sine artsfrender kunne stablet et samfunn på bena. Hvordan skulle det gått for seg?
Har maur empati? Jeg ville ikke si det. De bygger jo samfunn de.

Empati er evnen til å dele en andres følelser; mangelen av det betyr ikke at samfunnet nødvendigvis må falle fra hverandre; bare at deltakerne ikke evner å dele de andres følelser. Konsekvenser av handlinger kan fint være de samme.
Sist endret av Kinseek; 27. juli 2010 kl. 19:37.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Har maur empati? Jeg ville ikke si det. De bygger jo samfunn de.
Vis hele sitatet...
Men de er ikke intelligente. Det vil jeg påstå er den store forskjellen her.
For å utvikle intelligens er det vel nødvendig med læring, tviler på at dette kan finne sted i noen særlig grad hos en art som ikke lever i grupper.
Jeg vil bare legge til at det er viktig å skildre empati fra sympati

Sympati er egenskapen å vise følelser som følge av en annen persons følelser, eller som en følge av en annen persons lidelse. F.eks hvis en person er lei seg så kan en vise sympati ved å selv bli lei seg eller vise medfølelse.
Vis hele sitatet...
Sympati blir også bruk veldig mye feil i vårt samfunn da det er empati det siktes til i de fleste situasjoner hvor sympati blir sagt.


Empati er evnen til å forstå en annens sinnstilstand eller følelser.
Vis hele sitatet...
Uten empati ville det vært vanskelig for intelligente vesen å samarbeide godt nok til å utvikle seg veldig langt. Det kunne fort blitt et veldig anarkistisk samfunn blant de gjenlevende hulemennene, men det ville nok ikke vart lenge.
Sist endret av waf; 27. juli 2010 kl. 19:45.
Trådstarter
Hva hvis man hadde empati, men ikke sympati da?
Sitat av waf Vis innlegg
Jeg vil bare legge til at det er viktig å skildre empati fra sympati



Sympati blir også bruk veldig mye feil i vårt samfunn da det er empati det siktes til i de fleste situasjoner hvor sympati blir sagt.




Uten empati ville det vært vanskelig for intelligente vesen å samarbeide godt nok til å utvikle seg veldig langt. Det kunne fort blitt et veldig anarkistisk samfunn blant de gjenlevende hulemennene, men det ville nok ikke vart lenge.
Vis hele sitatet...
Ikke bland inn anarki inn i det her det blir bare dumt. Den eneste forutsetningen for et velfungerende anarki er at alle er utstyrt med menneskelig empati (kardemommeloven)
Anarki som i form av politisk uorden og forvirring
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikke at det ville blitt et velfungerende anarki, men med politisk uorden ville det fort blitt kaos og problematisk å utvikle seg som et samfunn. Og uten den typen forståelse for hverandre kunne det blitt en kort prosess på mennesket.
Sitat av Sukkertøy Vis innlegg
Ikke bland inn anarki inn i det her det blir bare dumt. Den eneste forutsetningen for et velfungerende anarki er at alle er utstyrt med menneskelig empati (kardemommeloven)
Vis hele sitatet...
En liten avledning: Hva er et "velfungerende anarki"?

Anarki er en situasjon der ingen/en gruppe ikke overholder lover og regler.
Anarki betyr lovløshet, rett og slett.

Selv om man har empati, så kan man bryte regler - for så eventuelt føle empati.
F. eks. kan jeg i din anarkistiske setting slå ihjel en person for så å føle empati for de gjenværende.
Se på tyskland.. De overlever nå godt...