Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  174 14552
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Nei, fordi de allerede gjør det jeg sier, de prioriterer saker fremfor andre. Det er ikke snakk om at de skal sitte med en vekstskål og måle hvilken sak som veier mest, det pleier i de aller fleste tilfellet å være temmelig enkelt å se..
Vis hele sitatet...
Enkelt å se? Vennligst forklar nærmere.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
det jeg lurer på er om dere som skriker ut om at dyr skal prioriteres likt som mennesker, er dere virkelige klare for det?
Hvis din søster/bror for eksempel blir drept og det kommer betraktelig mindre ressurser til denne saken fordi 5 løshunder var også drept samtidig og politiet klarer dermed ikke løse saken din, hva ville du tenkt om det?
Vis hele sitatet...
Jeg ville for fanden forstått at politiet gjorde alt de kunne både med min og hundenes sak, jeg kan ikke bare sitte og tenke at politiet skulle drite i hundene fordi jeg også trengte hjelp.
Sist endret av Sky; 11. august 2010 kl. 22:55.
Du finner sikkert noen humanetikere som mener at msk utelukkende er et fantastisk vesen....
Jeg gir opp og delta i en diskusjon med dere i kombo.
Sargasm/Sky: Det virker som dere har kommet inn i en spiral nå.

En person som har fått hunden sin skutt skal selvsagt ikke tenke at han ikke bør ringe politiet fordi de er opphengt i x antall mordssaker. Jeg er enig i at politiet bør prioritere mordssaker av mennesker over hunder, men jeg tror dere misforstår hverandre med at en av dere argumenterer som om politiet skulle droppe 50% bemanning fra drapet på brygga og dratt til hundedrapet eller at hundedrapssaker aldri bør kunne etterforskes fordi politiet konstant må prioritere og bruke alle ressurser på pågående morddsaker. Politiet har ikke alltid ressurser, riktig det, men ofte har de det og det er viktig å alltid gi litt innsats over alle ansvarsområder for å virke litt avskrekkende på de felt.

Diskusjonen begynte uansett som en generell bemerkning om holdninger rundt dyrevelferd og ikke prioritering av politiressurser. Politiressurser er en veldig detaljert del av debatten; men jeg tror også der at poenget om at "prioritering" ikke betyr at man bare kan lage falske dilemmaer og rasjonaliseringer også gjelder der.


Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg gir opp og delta i en diskusjon med dere i kombo.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg holde kjeft og la deg diskutere med Provo .

...hihi...
Sist endret av Kinseek; 11. august 2010 kl. 23:03.
Sitat av Sky Vis innlegg
Enkelt å se? Vennligst forklar nærmere.

Jeg ville for fanden forstått at politiet gjorde alt de kunne med både min og hundenes sak, jeg kan ikke bare sitte og tenke at politiet skulle drite i hundene fordi jeg også trengte hjelp.
Vis hele sitatet...
Voldtekt vs. drap på hund. Jeg ville valgt det første, men det er bare meg

Er ikke det jeg sier. Vil du at det skal prioriteres likt mellom hunder og mennesker så kommer det til å bli en lavere oppklaringsprosent på saker angående mennesker nettopp fordi de bruker så mye av ressursene sine på "dyresaker" og du vil ikke kunne få på nært det samme apperatet for å løse saken "din". Så istedenfor at politiet løser mordet på broren/søsteren din så må de dele ressursene med disse 5 hundedrapene og klarer ikke løse saken din. Ville du virkelig prioritere dette foran å ta drapsmanene til din bror/søster?

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Diskusjonen begynte uansett som en generell bemerkning om holdninger rundt dyrevelferd og ikke prioritering av politiressurser. Politiressurser er en veldig detaljert del av debatten; men jeg tror også der at poenget om at "prioritering" ikke betyr at man bare kan lage falske dilemmaer og rasjonaliseringer også gjelder der.
Vis hele sitatet...
Sant det Kinseek, føler at jeg bare gjentar meg selv. Er enig at noen steder i samfunnet så må holdninger til dyr forandres, men jeg kan virkelig ikke si at det er så gale i dagens samfunn, spesielt her i Norge.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dyr har ikke moralsk ansvar. Det har mennesker.
Vis hele sitatet...
"Moral er menneskenes forsøk på å gjøre seg viktige overfor naturen."

- Friedrich Nietzsche
Sitat av nsain Vis innlegg
Satt å så på vg nett å kom over denne videoen http://www.vgtv.no/?id=31485&category=1
så startet jeg å tenke på hvordan vi mennesker behandler dyr etc. bare for vår egen fornøyelse.
Etter min mening så skulle de som drev med det blitt behandlet på akkurat samme måte som de har behandlet dyrene på sånn at de får se hvordan det er
Vis hele sitatet...
Sikkert mange mennesker som har det like ille som dyrene du henviser til, viss ikke verre. Så hvorfor bli så overrasket over at ett mindretall gir f*en i dyrs velstand?
Har ikke sett videoen, rekner med at jeg har sett lignende før og har ikke behov for å lignende igjen....
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Forbered deg før du ser denne.
Vis hele sitatet...
Jeg er forbausa over at ingen har kommentert denne videoen enda.
Dette er helt klart det værste jeg har sett på nettet noen gang.

At noen er i stand til å gjøre slikt mot ett annet levende individ, om det er menneske eller dyr, går langt LANGT forbi min fatte-evne..
Jeg blir ikke så veldig lett satt ut av å se blod, men denne var helt jævlig.
Hadde problemer med å se hele filmen, men å GJØRE noe slikt, og atpåtil LE av det, kunne jeg aldrig i mine villeste fantasier forestille meg.

Men dette var faktisk en tankevekker også, å se brutaliteten som foregår, i stedet for å bare høre om det, eller se det på dagsrevyen der de sensurerer bort sterke bilder.. Brenner seg mye mer fast i hjernen liksom..
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Da skal jeg holde kjeft og la deg diskutere med Provo .

...hihi...
Vis hele sitatet...
Greit det var nesten ment som en spøk, sorry. Jeg bare føler at uansett hvor godt jeg prøver å begrunne hvorfor jeg sier som jeg sier så er det ofte ikke bra nok for spesielt dere to For å gå litt på sak igjen, mitt første innlegg var egentlig mest for å vise frem den videoen. Ville at folk skulle se den i en slik tråd som dette, selv om mange vet om den er det tydeligvis mange som ikke har sett den og.

Sitat av Provo Vis innlegg
Strengt tatt ikke — avsnittet inneholder kun ett tema og ett argument. Men jeg kan forklare det på nytt. Du kritiserer at andre bryr seg om dyr fordi det finnes mennesker som lider mye verre. Jeg regner med at du ikke lekser opp kameratene dine når de gjør prioriteringer som ikke direkte gagner er lidende tredjepart? Hvis kameraten din kjøper seg en Bluray-spiller, vil du da lekse han opp fordi pengene kunne vært brukt til å redde lidende mennesker? Hvis kameraten din kritiserer en voldtektsmann, lekser du han opp fordi det finnes verre skjebner enn å bli voldtatt? Selvfølgelig gjør du ikke det, men du velger å kritisere noen som gjør en utvilsomt god handling — nemlig å tale dyras sak — fordi handlingen i din mening kunne vært bedre. Det er da innlysende at dette er tett knyttet opp mot din egen samvittighet, og ikke mot trådstarters engasjement.
Vis hele sitatet...
Jeg syns bare det å lage en tråd om dårlige forhold for sirkusdyr i Kina var litt uinteressant, så -ja jeg prøvde å lede diskusjonen inn på noe annet men relatert. Det er aldri en tråd der man holder seg kun til teksten til trådstarter, man forteller gjerne noe relatert om det er litt døvt. Hvis trådstarter hadde jobbet litt med tråden, og omtalt dyreplaging generelt istedenfor å fortelle at han ikke likte å få greie på at noen sirkusdyr i Kina ikke har det bra så hadde det blitt mye mer diskusjon. Ikke bare; Ja enig! Nei ikke enig! Og svar til de postene igjen.

Ikke fordi jeg setter mennesker høyere enn dyr, personlig ville jeg heller torturert et menneske enn å torturert en hund hvis jeg måtte en av delene.
Jeg er selv glad i dyr og er helt enig i at dyreplaging blir tatt alt for lett på av oss som samfunn - ikke som individer. Som individer så er de aller fleste av oss enig i at det er en avskyelig handling, men det får sjelden reelle konsekvenser (i form av fengsel o.l.), og de er heller lite vi som enkeltindivider får gjort med det.

Samtidig synes jeg det er interessant å spørre hvorfor mange av oss ofte reagerer sterkere på dyredrap og -plageri, enn på menneskedrap og -plageri. Jeg vet for eksempel at jeg ofte synes det er tristere når dyr dør i filmer, enn når mennesker gjør det.

Jeg kan vel også legge til at jeg selv har donert noen kroner til Big Cat Rescue som er en non-profit organisasjon som hjelper løver, tigre og andre kattedyr som er ofre for privat handel i Amerika. Det virker som en veldig fin organisasjon som drives av utrolig dyktige folk med peiling og hjerte for dyr. De har et stort landområde sør i Amerika et sted (tror jeg det var), med store områder hvor dyrene de hjelper kommer og bor.

De har også en egen youtube channel hvor de jevnlig legger ut filmer.

Om noen er interessert, så mener jeg óg å vite at de tar imot frivillig arbeid i form av at man kan komme dit og jobbe der mot kost og losji.
Sist endret av Gamgee; 12. august 2010 kl. 00:34.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Samtidig synes jeg det er interessant å spørre hvorfor mange av oss ofte reagerer sterkere på dyredrap og -plageri, enn på menneskedrap og -plageri. Jeg vet for eksempel at jeg ofte synes det er tristere når dyr dør i filmer, enn når mennesker gjør det.
Vis hele sitatet...
Hadde tenkt å skrive en lengre tekst men det norske språket er for fattig. Poenget hadde uansett vært at dyr ønsker som oftest ikke å gjøre andre dyr eller mennesker noe vondt. Mens mennesker veldig ofte påfører andre fysisk eller psykisk smerte med vilje og uten god nok grunn.

En hund som ikke har blitt gal av gale mennesker, vil aldri angripe noen uten en god grunn. Sjansen er så mye større for å møte på et dårlig menneske enn den er for å møte på et dårlig dyr.
eeeh,sorry meg ass,men syns dere det er greit at noen torturer små kattunger å bikjer? sier vel egentli mest om dere !!!
Sikter du til meg eller hasjen din?
Trådstarter
heh ser at det er stor diskusjon her, noe jeg er glad for å se.

men grunnen til at jeg tar dyreplageri så seriøst er at vi har muligheten til å ikke gjøre det, vi er ansvarlig for å ta vare på det fine her på jorda etter min mening og dermed ikke gjøre sånt mot dyr (inkludert mennesker)
Dyr kan ikke tenke på den måten vi gjør, de kan ikke fange oss å buke oss til fornøyelse, derfor ser jeg på dyreplageri så alvorlig.

Krig/drap/mishandling av mennesker er en annen sak spør du meg, mye av det som skjer oss mennesker imellom er fremprovosert av begge parter men kunne vært avverget men vi velger å ikke gjøre det.
vi mennesker er likestilt, vi kan velge hva vi skal gjøre å vi vet utfallet av det. Dyr er "svakere" en oss og kan ikke tenke som oss, derfor blir jeg så sint av å se sånt å skulle ønske det var mere fokus på dyremishandling og det skulle vært MYE strengere straffer rundt det.

Har selv kuttet kontakt med 3-4 venner pga de fortalte at de hadde tatt en katt etter halen å kastet den i luften, å da jeg konfronterte dem med min mening å sa at det var helt sykt så flirte de å sa at det BARE er en katt!
Verden har godt av en krig en gang iblant, alt for mange mennesker hvis ikke folkeslag som ikke er noe å spare på. Det er vel vår måte og la naturen gå sin gang på, mens dyra eter hverandre for å overleve. Tellus er på god vei til å bli overbefolket på almenn basis, min personlige mening er at vi har vært overbefolket veldig veldig lenge. Og det er ikke akkurat andre dyr sin feil.



...Med tanke på om det fins en høyere makt, eller om moder jord har en måte å tenke på er det ikke rart vi opplever naturkatastrofer osv. Jeg hadde blitt veldig sur hvis noen hadde forsøplet og forurenset mitt sted eller meg. Morsom tanke
Trådstarter
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Verden har godt av en krig en gang iblant, alt for mange mennesker hvis ikke folkeslag som ikke er noe å spare på. Det er vel vår måte og la naturen gå sin gang på, mens dyra eter hverandre for å overleve. Tellus er på god vei til å bli overbefolket på almenn basis, min personlige mening er at vi har vært overbefolket veldig veldig lenge. Og det er ikke akkurat andre dyr sin feil.



...Med tanke på om det fins en høyere makt, eller om moder jord har en måte å tenke på er det ikke rart vi opplever naturkatastrofer osv. Jeg hadde blitt veldig sur hvis noen hadde forsøplet og forurenset mitt sted eller meg. Morsom tanke
Vis hele sitatet...

hehe ^^, ja så sant så sant
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Verden har godt av en krig en gang iblant, alt for mange mennesker hvis ikke folkeslag som ikke er noe å spare på. Det er vel vår måte og la naturen gå sin gang på, mens dyra eter hverandre for å overleve. Tellus er på god vei til å bli overbefolket på almenn basis, min personlige mening er at vi har vært overbefolket veldig veldig lenge. Og det er ikke akkurat andre dyr sin feil.



...Med tanke på om det fins en høyere makt, eller om moder jord har en måte å tenke på er det ikke rart vi opplever naturkatastrofer osv. Jeg hadde blitt veldig sur hvis noen hadde forsøplet og forurenset mitt sted eller meg. Morsom tanke
Vis hele sitatet...
Verden har godt av en krig en gang iblant? Har du egentlig en aning hva krig er?

Stikk til krig du, og hvis du i det hele tatt kommer tilbake, så skal jeg vedde livet mitt på at du ikke kommer med "verden har godt av en krig".

Og hvordan i kan du sammenligne mennesker og dyr i den forstand? Mennesker, har hvertfall intellekt de kan bruke til å stoppe en krig. "Vi" har bare oss selv å takke, hvis det blir krig. Dyr har ikke intellekt nok til å skjønne hva som er rett og galt.
Vi har ikke intellekt til å skille mellom rett og galt vi heller. Se på kriminalitetsstatistikken...
Sitat av Sargasm Vis innlegg
I grove saker skal politiet bli innblandet ja. Men verden er ikke slik at vi har ubegrenset med ressurser og kan prioritere hver eneste lille sak som om det skulle være et mord, dermed må man sette ting opp mot hverandre og se hva som veier mest. Selfølgelig skal man gjøre det som kan bli gjort men noen ganger strekker rett og slett ikke evt. ressurser til. Hva ville du f.eks prioritert, at politiet skulle ta personen som uttøvet grov vold og ranet deg eller ta personen som skjøt en eller annen hund.
Vis hele sitatet...
Begge deler. Dette er, som andre har påpekt, ikke en diskusjon om intern prioritering av ressurser hos politiet, og vi som innbyggere bør kreve at politiet prioriterer alle typer saker. Ressursene tildeles av de folkevalgte, og de folkevalgte må på et eller annet nivå gjøre som folket krever for å komme i posisjon. Å lage et fiksert prioriteringsdilemma som alltid skal gå i dyrenes disfavør vil være det samme som å avkriminalisere dyremishandling.

Mishandling og plaging av dyr er allerede ekstremt nedprioritert av politiet, i tillegg til at de som blir tatt får forsvinnende lave straffer. Jeg kan derfor ikke se at et argument for å nedprioritere slike saker har noe sted i debatten i det hele tatt.

Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
"Moral er menneskenes forsøk på å gjøre seg viktige overfor naturen."

- Friedrich Nietzsche
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Hva med å formulere et argument i stedet for å bare poste et sitat?

Sitat av sneipen
Sikkert mange mennesker som har det like ille som dyrene du henviser til, viss ikke verre. Så hvorfor bli så overrasket over at ett mindretall gir f*en i dyrs velstand?
Vis hele sitatet...
Spiller liten rolle om andre har det verre, og hvem har sagt at trådstarter ble overrasket? Jeg blir heller ikke overrasket når jeg leser om folk som har brent pinnsvin levende, men jeg reagerer likevel.

Sitat av Totskalle
Ville at folk skulle se den i en slik tråd som dette, selv om mange vet om den er det tydeligvis mange som ikke har sett den og.
Vis hele sitatet...
Men hva vil du frem til? Hva er hensikten med å poste videoen?

Sitat av Totskalle
Jeg syns bare det å lage en tråd om dårlige forhold for sirkusdyr i Kina var litt uinteressant, så -ja jeg prøvde å lede diskusjonen inn på noe annet men relatert.
Vis hele sitatet...
Men du skjønner vel at utsagnet ditt om at "ærlig talt, det finnes verre ting" er upassende? Det hadde vært upassende hvis det angikk noen som hadde blitt voldtatt, og det er upassende her også.

Sitat av Katalysator
Vi har ikke intellekt til å skille mellom rett og galt vi heller. Se på kriminalitetsstatistikken...
Vis hele sitatet...
Jo, vi har kapasitet til å skille mellom rett og galt på et prinsipielt plan. At noen velger å handle på tvers av moralen betyr ikke at mennesket ikke er i stand til å forstå den.
Sitat av nsain Vis innlegg
menneskerasen gjør meg kvalm
Vis hele sitatet...
word.

Det er ennå helt utrolig hvor ondskapsfulle vi mennesker er i stand til å bli. Jeg skjemmes på vegne av oss alle.
Jeg er stolt av hva vi har potensiale til å kunne gjøre og bli (utvikle oss),
Men jeg gremmes over hvor primitive enkelte av oss er - man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd..
Sitat av Provo Vis innlegg
Men hva vil du frem til? Hva er hensikten med å poste videoen?

Men du skjønner vel at utsagnet ditt om at "ærlig talt, det finnes verre ting" er upassende? Det hadde vært upassende hvis det angikk noen som hadde blitt voldtatt, og det er upassende her også.
Vis hele sitatet...
Dette er det så og si samme svar til, jeg skjønner godt hva du mener om at det er upassende. Men noen hadde allerede vært inne på emnet og jeg tenkte som så, ja vel jeg kan jo vise frem den lille videoen. Jeg burde kanskje sitert litt.

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Verden har godt av en krig en gang iblant? Har du egentlig en aning hva krig er?

Stikk til krig du, og hvis du i det hele tatt kommer tilbake, så skal jeg vedde livet mitt på at du ikke kommer med "verden har godt av en krig".

Og hvordan i kan du sammenligne mennesker og dyr i den forstand? Mennesker, har hvertfall intellekt de kan bruke til å stoppe en krig. "Vi" har bare oss selv å takke, hvis det blir krig. Dyr har ikke intellekt nok til å skjønne hva som er rett og galt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet veldig mye om krig, både historisk og i vårt mere "moderne" samfunn. Folk starter kriger fordi de er sinte, på grunn av religion, rase-hat eller andre ting. Det startes krig for å få prøvd ut nye våpen skikkelig, det startes og krig for å erobre og gjøre sitt eget rike større. Og masse andre grunner, det er ingen fasit på hvorfor og når man har rett til å føre krig.

Jeg vil ikke stikke til en krig jeg ikke har noe med å gjøre. Jeg gidder ikke å føre andres krig om jeg ikke holder med dem. Krig er aldri etisk riktig mener man, men likvel er det et faktum at noen kriger hver dag, likevel tenker ingen over det. Er det da så ille? Har du vært i krig? Fortell litt om hvordan det var da! Hvis du ikke klarer tanken på at personer du overhode ikke kjenner dør, at land du ikke har noe med å gjøre blir invadert osv så får du ta tak i det da vet du.
Jeg for min egen del bryr ikke så jævlig mye om hva som foregår på andre siden av kula. Bringes krigen til mine føtter tar jeg et standpunkt, ut ifra det jeg syns er riktig. Vi kan ikke stå imune i en krig vi er involvert i, men vi burde heller ikke blande oss i andres kriger, mener jeg.

Jeg mener at mennesker er noen forbanna dyr alle sammen, og teknisk sett er vi faktisk dyr. Vi er på toppen av næringskjeden fordi vi er av den sterkeste og mest krigerske arten på jorda. Hvordan vet du så mye om dyrs intelekt? Har du vært katt for eksempel? Kankje du skulle ønske at mennesker også var så simple da, uten forstand og logisk sans. Ser for meg din verden
Sist endret av Totskalle; 12. august 2010 kl. 12:44.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
word.

Det er ennå helt utrolig hvor ondskapsfulle vi mennesker er i stand til å bli. Jeg skjemmes på vegne av oss alle.
Jeg er stolt av hva vi har potensiale til å kunne gjøre og bli (utvikle oss),
Men jeg gremmes over hvor primitive enkelte av oss er - man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd..
Vis hele sitatet...
Hva? Hører jeg noe som ligner sterkt på historien om Adam og Eva? Vi har alle skyld for noe en liten gruppe gjorde, og vi skal alle leve i skam fordi "det svakeste leddet" gjør mye rart?

Provo og Kinseek, dere tar opp dette med falske dillemaer, hvorfor ikke ta opp de falske dillemaene dyreforkjemperne også drar opp?

Så kom jeg på et tankeeksperiment her, som mest sannsynlig vil gjenspeile det som er virkeligheten for flere av dyreplageriepisodene som har blitt avdekket. Person X i Kina lever under fattige kår, uten skolegang. Men X har lært av bestefaren hvordan man temmer en bjørn, og får den til å danse. X har også en familie med ønske om å brødfø disse, men ser ingen annen løsning enn å slå bjørnen med en stokk dagen lang for at han skal få mat på bordet. Det er enten dette eller å stjele/plyndre/ty til andre ulovligheter. Jeg vil ikke frem til at dyreplageri er OK, men at det i visse situasjoner er eneste utvei for å ikke å dø selv. Det er også så klart noe annet når store sirkus bruker slike teknikker, for der handler det åpenbart ikke om å overleve. Men hva er synet deres på dette, er alle mennesker og dyr verdt like mye til enhver pris?
Sist endret av Xasma; 12. august 2010 kl. 13:45.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg vil ikke frem til at dyreplageri er OK, men at det i visse situasjoner er eneste utvei for å ikke å dø selv.
Vis hele sitatet...
Det handler om næringskjeden, vi er toppen. That's it. Men bare sånn rent hypotetisk tror ikke jeg at jeg ville psket en bjørn med stokk for å temme den
Sist endret av Totskalle; 12. august 2010 kl. 14:10.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det handler om næringskjeden, vi er toppen. That's it. Men bare sånn rent hypotetisk tror ikke jeg at jeg ville psket en bjørn med stokk for å temme den
Vis hele sitatet...
Bare fordi menneskene er på toppen, betyr ikke det at man skal ta seg til rette for enhver pris. Man skal kun ta det man absolutt trenger.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Bare fordi menneskene er på toppen, betyr ikke det at man skal ta seg til rette for enhver pris.
Vis hele sitatet...
Heh, nei men de fleste av oss tar oss ikke mer til rette enn de atrene under oss igjen. En hval åpner kjeften og suger inn alt ifra 100-1000 fisk om gangen, vi spiser kanskje 4-5 fisk hver i måneden.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Man skal kun ta det man absolutt trenger.
Vis hele sitatet...
Ja, og noen gjør faktisk det. Det er et faktum at vi mennesker trenger for eksempel proteiner, omega-3, vitaminer og mineraler. Man får ikke i seg alt dette uten å ta seg litt til rette i næringskjeden.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Heh, nei men de fleste av oss tar oss ikke mer til rette enn de atrene under oss igjen. En hval åpner kjeften og suger inn alt ifra 100-1000 fisk om gangen, vi spiser kanskje 4-5 fisk hver i måneden.
Vis hele sitatet...
Diskusjonen går da ikke ut på hvor mye vi spiser i forhold til andre. Og vil du første prøve å se på hvor mange liv vi dreper konta andre osv, så kan du ikke se på det så enkelt. Da må du ta med alle de dyrene som menneskelig innblandelse dreper. Hvor mange dyr dør i regnskogen pga. kutting hvert år? Hvor mange bjørner og ulver kunne levd i Norge om vi ikke skulle holde bestanden nede? Du skjønner fort at da dreper vi mer enn hvaler, selv om vi spiser kun en brøkdel av hva den gjør.


Sitat av Totskalle Vis innlegg
Ja, og noen gjør faktisk det. Det er et faktum at vi mennesker trenger for eksempel proteiner, omega-3, vitaminer og mineraler. Man får ikke i seg alt dette uten å ta seg litt til rette i næringskjeden.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte får sirkustrenere i seg proteiner ved å slå bjørner? På hvilken måte får Herr Hansen i seg Omega-3 ved å slå en liten kattunge? Mitt tankeeksperiment går ikke ut på at man trenger riktig ernæring og skal ta seg til rette. Det går ut på å se om prinsippet for dyrebeskyttelsen er et absolutt.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Diskusjonen går da ikke ut på hvor mye vi spiser i forhold til andre. Og vil du første prøve å se på hvor mange liv vi dreper konta andre osv, så kan du ikke se på det så enkelt. Da må du ta med alle de dyrene som menneskelig innblandelse dreper. Hvor mange dyr dør i regnskogen pga. kutting hvert år? Hvor mange bjørner og ulver kunne levd i Norge om vi ikke skulle holde bestanden nede? Du skjønner fort at da dreper vi mer enn hvaler, selv om vi spiser kun en brøkdel av hva den gjør.
Vis hele sitatet...
et eksempel kalles det. Jeg tar ikke på meg skylda for at russiske tråler fisker alt for mye eller at kinesiske sirkusfolk slår dyr, jeg tar på meg skylda for det jeg gjør. Du kan ikke se på det sånn, jeg driter vel i hvor mye alle andre gjør. Vi mennesker har ikke en felles skyld bare fordi vi er samme art. Om ingen hadde fisket fisk jeg kunne kjøpe i butikken, hadde jeg fisket den selv. Vi forbrukere kan ikke ta på oss skylda for annet enn det vi selv benytter oss av.

Sitat av Xasma Vis innlegg
På hvilken måte får sirkustrenere i seg proteiner ved å slå bjørner? På hvilken måte får Herr Hansen i seg Omega-3 ved å slå en liten kattunge? Mitt tankeeksperiment går ikke ut på at man trenger riktig ernæring og skal ta seg til rette. Det går ut på å se om prinsippet for dyrebeskyttelsen er et absolutt.
Vis hele sitatet...
Igjen det med inntak av mat var et eksempel, ikke vri det om til noe annet. Jeg tok tak i det du sa om næringskjeden, og svarte på det. For å ha sagt det så benytter jeg meg ikke av sirkus, da det er drit kjedelig og ikke liker jeg den buisinessen heller. Mine innlegg er ikke noe mer off-topic enn dine, om prinsippet for dyrebeskyttelsen er et absolutt. Det handler ikke om dyrebeskyttelse når det kommer til mishandling. Skal vi beskytte andre dyr mot de som mishandler? Det er jeg enig i, men det får være måte på til tiltak vi skal føre også da. Vi kan ikke beskytte hver eneste lille katt eller hund. Det har vi verken kapasitet eller mulighet til.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd..
Vis hele sitatet...
Enda et sitat/ordtak som ikke er relevant.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
et eksempel kalles det. Jeg tar ikke på meg skylda for at russiske tråler fisker alt for mye eller at kinesiske sirkusfolk slår dyr, jeg tar på meg skylda for det jeg gjør. Du kan ikke se på det sånn, jeg driter vel i hvor mye alle andre gjør. Vi mennesker har ikke en felles skyld bare fordi vi er samme art. Om ingen hadde fisket fisk jeg kunne kjøpe i butikken, hadde jeg fisket den selv. Vi forbrukere kan ikke ta på oss skylda for annet enn det vi selv benytter oss av.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt du eller noen andre har en kollektiv skyld i det visse driver med, hvis du ser mitt første innlegg ser du at jeg er sterkt imot det. Så jeg misforsto, og du tar på deg skylda for å spise 5 fisk i måneden, det var alt du ville si? Det er heller ikke relevant i forhold til diskusjonen om dyremishandling.



Sitat av Totskalle Vis innlegg
Igjen det med inntak av mat var et eksempel, ikke vri det om til noe annet. Jeg tok tak i det du sa om næringskjeden, og svarte på det. For å ha sagt det så benytter jeg meg ikke av sirkus, da det er drit kjedelig og ikke liker jeg den buisinessen heller. Mine innlegg er ikke noe mer off-topic enn dine, om prinsippet for dyrebeskyttelsen er et absolutt. Det handler ikke om dyrebeskyttelse når det kommer til mishandling. Skal vi beskytte andre dyr mot de som mishandler? Det er jeg enig i, men det får være måte på til tiltak vi skal føre også da. Vi kan ikke beskytte hver eneste lille katt eller hund. Det har vi verken kapasitet eller mulighet til.
Vis hele sitatet...
Det er du som dro inn både næringskjeden og næringshold i mat. Og du har kanskje lyst til å forklare det jeg har uthevet? Det har heller aldri vært snakk om en total beskyttelse, men at å slå dyr eller andre skapninger for den saks skyld er forkastelig. Men jeg skal ikke stå på noen høy stol og preke, jeg skjønner godt desperasjonen til de som gjør forkastelige ting mot dyr for å overleve selv.
Dios mío...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg vet veldig mye om krig, både historisk og i vårt mere "moderne" samfunn. Folk starter kriger fordi de er sinte, på grunn av religion, rase-hat eller andre ting. Det startes krig for å få prøvd ut nye våpen skikkelig, det startes og krig for å erobre og gjøre sitt eget rike større. Og masse andre grunner, det er ingen fasit på hvorfor og når man har rett til å føre krig.
Vis hele sitatet...
Nekter ikke på at du sikkert vet mye om krig, men du vet ikke en dritt som følelser for enkeltpersoner og familier som er involvert i krig. Og all tårene den har kostet. De som starter krig, ser på dette som et spill føler jeg.. kunne de ikke bare tatt stein saks papir og blitt ferdig med det?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg vil ikke stikke til en krig jeg ikke har noe med å gjøre. Jeg gidder ikke å føre andres krig om jeg ikke holder med dem. Krig er aldri etisk riktig mener man, men likvel er det et faktum at noen kriger hver dag, likevel tenker ingen over det. Er det da så ille? Har du vært i krig? Fortell litt om hvordan det var da! Hvis du ikke klarer tanken på at personer du overhode ikke kjenner dør, at land du ikke har noe med å gjøre blir invadert osv så får du ta tak i det da vet du.
Vis hele sitatet...
Du som skrev at du vet mye om krig, burde jo hvertfall vite at det er ille. Er mye mere enn bare "overhode ikke skjenner dør".
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg for min egen del bryr ikke så jævlig mye om hva som foregår på andre siden av kula. Bringes krigen til mine føtter tar jeg et standpunkt, ut ifra det jeg syns er riktig. Vi kan ikke stå imune i en krig vi er involvert i, men vi burde heller ikke blande oss i andres kriger, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Enig.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg mener at mennesker er noen forbanna dyr alle sammen, og teknisk sett er vi faktisk dyr. Vi er på toppen av næringskjeden fordi vi er av den sterkeste og mest krigerske arten på jorda. Hvordan vet du så mye om dyrs intelekt? Har du vært katt for eksempel? Kankje du skulle ønske at mennesker også var så simple da, uten forstand og logisk sans. Ser for meg din verden
Vis hele sitatet...
Vi er faktisk noen forbanna dyr selv, men vi har fått utdelt en ekstremt intelekt hjærne, vi må bruke den.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Nekter ikke på at du sikkert vet mye om krig, men du vet ikke en dritt som følelser for enkeltpersoner og familier som er involvert i krig. Og all tårene den har kostet. De som starter krig, ser på dette som et spill føler jeg.. kunne de ikke bare tatt stein saks papir og blitt ferdig med det?
Vis hele sitatet...
Det er klart at verdens overhoder ser på jorda som sin egen medisinball Bare å trille den dit de vil. De spiller helt enkelt monopol i toppen. Det jeg prøver å si, er at i en krig så kan man ikke tenke på følelsene til enkeltpersoner. Det blir alt for mange følelser og enkeltpersoner og tenke på. I krig handler det om store sjakktrekk, ikke den enslige bonden som måtte bukt i starten av spillet Og derfor burde vi ikke sørge over en krig som ikke gagner oss selv heller, og ta til seg unødvendig sorg på den måten er tullete syns jeg da. Greit å tenke som så "huff så leit" osv, men ja

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Du som skrev at du vet mye om krig, burde jo hvertfall vite at det er ille. Er mye mere enn bare "overhode ikke skjenner dør".
Vis hele sitatet...
Det er klart det er ille, men intill man selv har opplevd krigen ved egen dør kan man ikke uttale seg så mye om det. Jeg valgte derfor å la denne biten ligge litt rolig. Man burde ta seg av seg og sine i en krig, eller man må det. De fleste liker ikke å drepe, men får du spørsmålet: Meg og mine eller deg og dine så er svaret rimelig enkelt for det fleste.

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Enig.
Vis hele sitatet...
Nice

Sitat av eskil2k Vis innlegg
Vi er faktisk noen forbanna dyr selv, men vi har fått utdelt en ekstremt intelekt hjærne, vi må bruke den.
Vis hele sitatet...
Og vi nordmenn er ganske verdenskjent for å som regel bruke den OFF-TOPIC: Du leste kanskje tanken min jeg skrev i går Det er ikke så mye naturkatastrofer i Norge, man kan si at det skyldes nok klima (men hvorfor er klimaet sånn her vi bor?). Jeg tror ikke på det jeg bare syns det er litt artig å tenke sånn.
det at dyr blir behandlet på denne måten gjør meg også kvalm, men hvis du er så jævlig engasjert foreslår jeg at du kjøper deg en fin hagle og drar ned dit og redder dyrene, for når du skriver at menneskeheten gjør deg kvalm, så blir du vel også kvalm over deg selv? verden har jævlig mange problemer, og jeg har ikke sett et eneste problem bli løst av å whine om det på et forum, hadde du derimot startet en post der du hadde spurt folk hva som kan gjøres for å forbedre dette problemet hadde du nok fått en del flere positive tilbakemeldinger osv. og btw; NOAH er sikkert en fin organisasjon som hjelper dyr, men jeg syns det blir dratt for langt med det at alle skal være vegetarianere, slutte å bruke dyr som resurser osv. for det er bare livets gang . Også til alle vegetarianere ute der; jeg driter i om du ikke spiser dyr, la meg spise i fred uten å whine om den stakkars kua som blei slakta :P
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva? Hører jeg noe som ligner sterkt på historien om Adam og Eva? Vi har alle skyld for noe en liten gruppe gjorde, og vi skal alle leve i skam fordi "det svakeste leddet" gjør mye rart?

Provo og Kinseek, dere tar opp dette med falske dillemaer, hvorfor ikke ta opp de falske dillemaene dyreforkjemperne også drar opp?

Så kom jeg på et tankeeksperiment her, som mest sannsynlig vil gjenspeile det som er virkeligheten for flere av dyreplageriepisodene som har blitt avdekket. Person X i Kina lever under fattige kår, uten skolegang. Men X har lært av bestefaren hvordan man temmer en bjørn, og får den til å danse. X har også en familie med ønske om å brødfø disse, men ser ingen annen løsning enn å slå bjørnen med en stokk dagen lang for at han skal få mat på bordet. Det er enten dette eller å stjele/plyndre/ty til andre ulovligheter. Jeg vil ikke frem til at dyreplageri er OK, men at det i visse situasjoner er eneste utvei for å ikke å dø selv.
Vis hele sitatet...

Leser du ikke hva jeg skriver?

"Men jeg gremmes over hvor primitive enkelte av oss"
Hva du eller andre mener her, er helt urelevant. Dette er hva jeg gremmes over, men noe andre burde gremmes over.
Sist endret av RandomiZed; 12. august 2010 kl. 18:56.
ja ,det er sjikkeli smart av mennesker å torturere dyr .! vi viser oss overlegne når vi gjør det eller? Det som er kvalmt er at det finnes mennesker som syns sånt er greit ,de kan ikke forsvare seg!
Så, på grunn av et par idivider som skader dyr, gjør menneskerasen deg kvalm.

Det er som om jeg skulle hate hver eneste serber, fordi noen par politikere ga ordren om å slakte bosniere og kroater....
evolusjonen fucka seg selv da menneskeapen utviklet en så stor og kompleks hjerne at den ble istand til å ta full kontroll over alt av ressurser på hele jorda. Vi er for intelligente, mye er for seint å fikse. Byer, veier, biler over alt. At dyr blir behandlet dårlig er en peanøtt i den store sammenhengen. Alt i det kapitalistiske samfunnet dreier seg om penger.

Noen få sitter på toppen av pyramidene, mens vi andre svermer rundt med lite innflytelse og makt. Verden er så kompleks at det er vanskelig å peke en finger på hvem som egentlig ødelegger mèst. Alle strever for å komme høyere i pyramiden, mens etikk og moral kommer i andre rekke.

Personlig elsker jeg dyr, ville dyr mest av alt. At hunder trives i fangenskap er en illusjon. De vet ikke hvordan de ville hatt det i naturlige omgivelser - i en flokk. De fleste hunder er hjemme alene hver eneste dag, i timesvis, mens eieren(e) arbeider. De blir glad hver gang du kommer hjem og hver gang dere er ute på tur. Men de er dreprimerte over å være konstant innesperret (selvsagt?).

Det samme gjelder selvsagt de fleste andre husdyr og det er et paradoks at vi mennesker tror vi er så snille mot dyr. Egoismen rår.

Når det er sagt så ville jeg heller brukt min tid på å hjelpe fattige barn med å skaffe reint vann, enn å kjempe for bedre rettigheter for dyr. Ikke fordi mennesker er mer verdt enn dyr (vel..), men fordi man selv kan sette seg inn i hvordan det føles å være sulten/tørst, som et medmenneske.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det der var rett og slett en sterk link. Såg igjennom traileren og sitter igjen her med en forferdelig følelse i magen.
Jeg er like stor forkjemper av rasisme så det er vel ikke e helt sant? rart hvor mye du veit om meg ass) jeg sa ikke at jeg blir kvalm av alle mennesker ,men de som misshandler og syns det er greit gjør meg kvalme!!!
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Det der var rett og slett en sterk link. Såg igjennom traileren og sitter igjen her med en forferdelig følelse i magen.
Vis hele sitatet...

Samtidig en veldig viktig dokumentar, vil jeg tørre å påstå.
Sitat av quantrax Vis innlegg
Personlig elsker jeg dyr, ville dyr mest av alt. At hunder trives i fangenskap er en illusjon. De vet ikke hvordan de ville hatt det i naturlige omgivelser - i en flokk. De fleste hunder er hjemme alene hver eneste dag, i timesvis, mens eieren(e) arbeider. De blir glad hver gang du kommer hjem og hver gang dere er ute på tur. Men de er dreprimerte over å være konstant innesperret (selvsagt?).
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at mange hunder er for lenge alene og får for lite mosjon, men lenger enn det vil jeg ikke strekke meg. Hunder stortrives i menneskelig selskap og anser menneskene som en del av flokken sin. Dagens hunder stammer fra ulver som gjorde seg avhengig av menneskenes tidlige bosettinger for omtrent 100 000 år siden (fossiler viser anatomiske forskjeller mellom hunder og ulver fra ca 14 000 - 30 000 år siden, men DNA-undersøkelser tyder på at hunder og ulver skilte lag genetisk for ca 100 000 år siden), og menneskene gjorde seg samtidig avhengig av ulvene/"protohundene" ved f.eks. at de varslet om inntrengere, spiste åtselrester etter menneskers jaktsuksess osv. Dette gjorde det enda lettere for mennesker å forbli på samme stedet lenger. Det var altså ikke mennesker som temte hunder til sin egen fordel, men et samarbeid mellom to separate dyrearter, som sannsynligvis har blitt så tett på grunn av de mange likhetstrekkene mellom ulvers og menneskers sosiale struktur.

Du strekker det også videre til andre kjæledyr, og jeg antar du da mener for eksempel katter. Da er det smart å tenke på at katter går fritt stort sett hele tiden, og likevel blir de hos sin eier, selv om de i hovedsak knytter seg mer til steder/territorier enn de knytter seg til andre dyr. Hvis en katt mistrivdes i menneskelig "eie" ville den enkelt og greit ikke sittet i vinduskarmen og mjauet for å få komme inn.

Hva husdyrhold angår, altså hold av sauer, kyr e.l., så trenger det absolutt ikke å medføre mistrivsel blant dyrene, selv om det veldig fort kan det. Det er ingenting i veien for at dyrene kan gå ute hele sommeren og får gå fritt ut og inn i fjøset på vinteren. Selv om enkelte neglisjerer husdyrene sine og bryr seg fint lite om livskvaliteten til dyrene, så betyr ikke det at husdyrhold medfører lidelse som en ufravikelig regel. Det betyr bare at dyrevelferd er viktig å fokusere på også i landbruket, ettersom konsekvensene er så alvorlige og omfanget så stort når det først går galt.

Sitat av quantrax
Når det er sagt så ville jeg heller brukt min tid på å hjelpe fattige barn med å skaffe reint vann, enn å kjempe for bedre rettigheter for dyr. Ikke fordi mennesker er mer verdt enn dyr (vel..), men fordi man selv kan sette seg inn i hvordan det føles å være sulten/tørst, som et medmenneske.
Vis hele sitatet...
Falskt dilemma enda en gang. Les hele tråden, og da spesielt Kinseek sine innlegg, så ser du hvorfor dette bare er et tulleargument. Det er ingenting i veien for at du kan gjøre begge deler, og det er konsekvent et dilemma som kommer når noen ønsker å hjelpe dyr med tid og penger, ikke når noen skal kjøpe seg ny PC eller dra på fotballtrening — for jeg regner med at du ikke kommenterer til kamerater på vei til trening at du heller ville brukt tid på å hjelpe fattige barn med å skaffe rent vann?

Videre er årsaken du nevner heller ikke holdbar. Akkurat som jeg kan føle med et tørst barn i den tredje verden, kan jeg også føle med en elefant som blir slått med stokker på sirkus — fordi jeg kan sette meg inn i hvordan det føles å bli slått med stokker av de eneste flokkmedlemmene du kommer i kontakt med i løpet av ditt fastbundne liv.
Sist endret av Provo; 13. august 2010 kl. 14:56.
Det er helt utrolig hvor mange som vil si noe om dette å gi noe av seg selv -ved å gi noe generelt. Mitt poeng etter å ha lest alle innleggene her er at de fleste av dere ser etter en høyere makt, eller vet ikke egentlig hva dere skal se etter.

Og dere som ikke vet: Det finnes en løsning for dere også. Bare dere venter på den.
Syns ikke det er noe vits i å klage over at han lager en tråd om dette her. Er det ikke det et forum er til? Hva hadde dette forumet vært uten slike tråder? Et forum der man diskuterer musikk, dirking av låser og hasjprat. Syns det er bra at han gidder å dele det her med forumet. Det blir jo tross alt diskusjon ut av det her. Noe som er litt av pointet med et forum.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er enig i at mange hunder er for lenge alene og får for lite mosjon, men lenger enn det vil jeg ikke strekke meg. Hunder stortrives i menneskelig selskap og anser menneskene som en del av flokken sin. Dagens hunder stammer fra ulver som gjorde seg avhengig av menneskenes tidlige bosettinger for omtrent 100 000 år siden (fossiler viser anatomiske forskjeller mellom hunder og ulver fra ca 14 000 - 30 000 år siden, men DNA-undersøkelser tyder på at hunder og ulver skilte lag genetisk for ca 100 000 år siden), og menneskene gjorde seg samtidig avhengig av ulvene/"protohundene" ved f.eks. at de varslet om inntrengere, spiste åtselrester etter menneskers jaktsuksess osv. Dette gjorde det enda lettere for mennesker å forbli på samme stedet lenger. Det var altså ikke mennesker som temte hunder til sin egen fordel, men et samarbeid mellom to separate dyrearter, som sannsynligvis har blitt så tett på grunn av de mange likhetstrekkene mellom ulvers og menneskers sosiale struktur.

Du strekker det også videre til andre kjæledyr, og jeg antar du da mener for eksempel katter. Da er det smart å tenke på at katter går fritt stort sett hele tiden, og likevel blir de hos sin eier, selv om de i hovedsak knytter seg mer til steder/territorier enn de knytter seg til andre dyr. Hvis en katt mistrivdes i menneskelig "eie" ville den enkelt og greit ikke sittet i vinduskarmen og mjauet for å få komme inn.

Hva husdyrhold angår, altså hold av sauer, kyr e.l., så trenger det absolutt ikke å medføre mistrivsel blant dyrene, selv om det veldig fort kan det. Det er ingenting i veien for at dyrene kan gå ute hele sommeren og får gå fritt ut og inn i fjøset på vinteren. Selv om enkelte neglisjerer husdyrene sine og bryr seg fint lite om livskvaliteten til dyrene, så betyr ikke det at husdyrhold medfører lidelse som en ufravikelig regel. Det betyr bare at dyrevelferd er viktig å fokusere på også i landbruket, ettersom konsekvensene er så alvorlige og omfanget så stort når det først går galt.


Falskt dilemma enda en gang. Les hele tråden, og da spesielt Kinseek sine innlegg, så ser du hvorfor dette bare er et tulleargument. Det er ingenting i veien for at du kan gjøre begge deler, og det er konsekvent et dilemma som kommer når noen ønsker å hjelpe dyr med tid og penger, ikke når noen skal kjøpe seg ny PC eller dra på fotballtrening — for jeg regner med at du ikke kommenterer til kamerater på vei til trening at du heller ville brukt tid på å hjelpe fattige barn med å skaffe rent vann?

Videre er årsaken du nevner heller ikke holdbar. Akkurat som jeg kan føle med et tørst barn i den tredje verden, kan jeg også føle med en elefant som blir slått med stokker på sirkus — fordi jeg kan sette meg inn i hvordan det føles å bli slått med stokker av de eneste flokkmedlemmene du kommer i kontakt med i løpet av ditt fastbundne liv.
Vis hele sitatet...
enig i det meste, refererte ikke til katter forresten.

har bare en følelse av fortapthet i forhold til menneskenes fremtid. Hvorfor? vel.. jeg kommer sikkert til å leve et langt og godt nok liv, hvorfor tenke på folk som lever om hundrevis av år?

Jeg har ikke noe godt svar.

Jeg veit egentlig innerst inne at det nok er best å ikke tenke for mye på slikt.. uvane..

På motsatt side (i meg selv - 50/50 happy/lost); i happydalen så ser jeg hvert sekund ting rundt meg som forbauser meg. Hvordan mutasjoner kan gjøre oss så enormt kapable til å endre våre egne liv og omgivelser etter egne ønsker.

Dyr lever på innstinker for å skaffe mat og vann. Resten styres av hormoner.(basically).

I forhold til resten av evolusjonen ( jeg tenker dinosauruser for typ 500 mill år siden ) ( aper typ (gidder ikke google men tipper tja.. noen få mill år. )

Mennsket er vel caaa noen få hundretusen år.. fra stein og pinner som prototyper til dagens ultra high-tech multi-social society, på så kort tid. Umulig å ikke beundre det. Vår utvikling står uten sidestykke - vel naturen overasker konstant.


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

til topic(jaddasorry) atlast;D;

vær generøs, støtt gode saker, men lev livet etter beste evne og motkjemp hat i sinnet.
Sitat av quantrax Vis innlegg
Dyr lever på innstinker for å skaffe mat og vann. Resten styres av hormoner.(basically).
Vis hele sitatet...
Det er mye mer til dyr enn som så. Som Darwin presiserte er forskjellen mellom dyr (inkludert mennesker) en forskjell i grad, ikke i type. Jeg anbefaler at du leser Minding Animals: Awareness, Emotions, and Heart av Marc Bekoff. Du får den relativt billig på Amazon.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Crabman Vis innlegg
Så på bakgrunn av en nett-TV link om dårlige boforhold for dyr, så gjør hele menneskerasen deg kvalm?

Det som gjør meg kvalm er mennesker som dømmer store grupperinger på bakgrunn av hvordan et fåtall behandler andre.
Vis hele sitatet...
Det må da absolutt gå an å si at menneskerasen gjør han kvalm. Tror du virkelig det er et fåtall mennesker som behandler dyr ille? Oss som forbrukere gjør jo dette indirekte, ved å større kjøttindustrien. Vi lever hele våre liv og spiser kjøtt og kjøper skinn- og pelsprodukter helt ukritisk uten å tenke på hvilke forferdelige leveforhold dyrene lever under, bare for våre egne interesser. At man fortsetter å spise kjøtt og kjøpe skinn- og pelsprodukter på tross av alle vidoene og all propagandaen mot dette kun fordi man ikke vil endre sin egen livsstil til dyrenes fordel, bekrefter jo netopp dette.

Legger også ved et litt generaliserende men også sant sitat fra Agent Smith i Matrix.
"Human beings are a disease, a cancer of this planet."
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Selvfølgelig er det nok av problemer i verden. Betyr det at vi skal ignorere problemene da, fordi det er andre problemer i verden og? Logisk.
Vis hele sitatet...
Vet du hva priotering er?
Søppelpose: Synes du prioriteringen fungerer bra i dag? Da kan du få lov til å kalle deg Hitler isåfall.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
...Du tuller nå, sant?
Vis hele sitatet...
Når man lider av fattigdom, er det vanskeligere å føre sitt politiske budskap og man velger heller å prioritere det å sikre egen velferd mye høyere.

Det er jævlig det de gjør, men jeg kan jo ikke støtte en motkampanje når jeg spiser kjøtt som sikkert stammer fra slike steder? Dette er jo tydeligvis en jobb som er akseptert blant folk som vil tjene penger og overleve. Da bryr de seg ikke om de må slakte 100 kyr om dagen. Tviler på at disse slakterne hadde støttet dette arbeidet om de hadde hatt tilgang på bedre arbeid? Dessuten står vel disse produsentene for en god del av dagens tilførsel av mat (uten å ha konkrete tall eller kilder).

Verken for eller imot.
Har 4 kattunger hjemme nå jeg, er nesten redd for å gi dem bort. Er så jævlig mange dyre mishandelere der ute!