Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 4298
Finnes det i det hele tatt folk som fortsatt tar fyren (og partiet hans) på alvor?

Men for all del, det er jo ganske sjokkerende hvor religionsfiendtlig og generaliserende han tillater seg å være.
Jeg tar både Hagen og FrP på fullt alvor jeg. Jeg er enig med han på såogsi samtlige punkter han har for og mot forskjellige saker.

Og for meg kan Israel bare brenne til grunnen og bli gitt tilbake til Palestinerne..

edit; Thx, King, gikk litt raskt i svingene der :P
Sist endret av Goda; 13. juli 2004 kl. 19:37.
Øh, hva faen prater du om? Islam kan brenne til grunnen og bli gitt tilbake til Palestinerne? Hvis du mener ISRAEL så sier jo din store gud klart og tydelig at det ikke må skje, for da vil hele verden bli Islamisert.
Takk for påminnelsen, men allikevel. Hele verden vil bli islamisert og greier? Var ikke helt det jeg mente
Carl I. Hagen bekrefter bare nok en gang hvor lite orientert han er anngående religion generellt. Det som sender småunger ut som selvmordsbombere, er ikke vanlige muslimer, men medlemmer av ekstreme utbryter-grupper fra den "vanlige" islamen. Akkurat som i Kristendommen, er det noen grupper med forskjellig "tolkning" av den hellige skriften (i dette tilfellet Koranen) som utøver horrible handlinger. Det Hagen sier, er det samme som å si at "Ateister er en gruppe mennesker som lar barn arbeide som slaver hele livet igjennom helt til de dør av utmattelse", siden det faktisk er noen få ateister som gjør det. Dette er absolutt helt forkastelig av Hagen, og gjør meg skikkelig forbanna. Jeg er selv kristen, men når jeg hører slike uttalelser blir jeg rett og slett rasende.
Litt uryddig skrevet, men dere forstår sikkert poenget mitt.
Kan ikke tro hvor langt Carl I. går for og sette "utlendinger" i dårlig lys. Levende Ord kan også bare gå og dø. CIH skulle vært bannlyst som politiker her i landet.
muslimer i norge tar avstand fra de virkemidler som radikal politisk islamisme benytter seg av?

Hvis man ser litt nærmere etter vil man fort oppdage at det er et ganske betydelig innslag av politisk islamisme som forkynnes ved moskeer i Oslo. Det er påfallende hvordan pakistanske kvinner som ikke benyttet hijab når de kom hit til landet på 70-tallet, nå plutselig "må" bruke det i det offentlige rom... Resultat av en radikalisering/"politisk islamisering" , eller hva....

EDIT: vet det er offtopic men ble bare litt forbanna etter at en kunde (ikke fra Norge....) kalte en norsk-pakistansk kollega av meg for hore da hun ikke dekte seg til med hijab på jobben....
Sist endret av dubeldarr; 13. juli 2004 kl. 20:47.
Opprinnelig postet av steinarlima
Carl I. Hagen bekrefter bare nok en gang hvor lite orientert han er anngående religion generellt. Det som sender småunger ut som selvmordsbombere, er ikke vanlige muslimer, men medlemmer av ekstreme utbryter-grupper fra den "vanlige" islamen.
Vis hele sitatet...
selvmordbombingen i israel/palestina konflikten er vel ikke relegiøst betinget?
Landet deres er okkupert og de kjemper for sin rettige frihet. Akkurat som alle andre ville gjort, uavhengig av relegion. Gutta på skauen bad kanskje aftenbønnen sin de og.

Det høres brutalt og ektremt ut med selvmordsbombing, men utenom stein og moloktov'coctails er det det de eneste har. Hadde ikke sett mange selvmordsbombende palestinere hvis russerene eller andre hadde forsynt de med våpen. Kanskje hadde de hatt en sjangs mot kamphelekoptrene.
Skulle hatt en kronerulling og kjøpt inn anti-luft raketter til Palestina. Så kunne vi kanskje for en gangs skyld hatt en verdig kamp. Bare en dag liksom....

snakk om david og goliath......
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Carl på bærtur I Hagen har endelig sunket så lavt at han må ty til kristenfundamentalistene (svevende ord) for å finne likesinnede, og jaggu meg klarer han å se like kjekk ut som vanlig mens han gjør det!

Finnes det en person i Norge som er like invalidisert mellom ørene som Carl så må det nesten være Einar, flåtten på den bergenske bys rumpe
very impotent freak
Delusional's Avatar
Tror hagen burde blitt leder i "Hvit valgalianse".
Selv om enkelte av utspillene deres er totalt borti natta, vil jeg fortsatt si at de virker som en fin motpol mot mange andre radikale partier og deres egne påfunn.
Opprinnelig postet av GoatboyReloaded
selvmordbombingen i israel/palestina konflikten er vel ikke relegiøst betinget?
Landet deres er okkupert og de kjemper for sin rettige frihet. Akkurat som alle andre ville gjort, uavhengig av relegion. Gutta på skauen bad kanskje aftenbønnen sin de og.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at man snakker om Israel/Palestina konflikten her? Og at du kan forsvare at barn blir sendt ut som selvmordsbombere er helt utrolig. Selvmordsbombing er ikke under noen omstendigheter akseptabelt. Se for deg denne situasjonen: Du og barnet ditt sitter i en låst kjeller med 40 illsinte tyskere på utsiden. Det er like før de kommer inn, og dreper begge to. Sender du da ut barnet ditt med 10 kg dynamitt rundt livet? Neppe.
Fine tv repotasjer (nrk, tv2), kryssklipping? og intervju med div. "fagfolk". Er det egentlig noen som tar den "uavhengi" pressen alvorlig lenger?
Hva med å starte kronerulling for å kjøpe Hagen en koran?
Muslimer ser jo også på jesus som en profet, men Hagen tenker vel som Arne And: Å tenke før man snakker, er som å tørke seg i raua før man driter.
Satt nå nettopp og browsa gjennom kanalene på TV'n, og FoxNews kom fram.. Det er utrolig hvor mye republikanere faktisk tror på at Bush og hans regjering har hjulpet USA i krigen mot terror. Til og med ankermannen gikk løs på intervjuobjektet som var en demokrat. Nå er riktignok begge disse partiene ganske til høyre, men denne terrorfrykten har kommet inn under skinnet på amerikanerne (republikarnerne) og de hører bare på deres egne som mener at alt de gjør er riktig - krigen mot Irak, krigen i Afghanistan etc. Det ble nevnt et tall - 87 mrd dollar brukt i krigen mot Irak til nå - det er røft regnet 600 mrd kroner - altså omtrent 1,5x det norske budsjettet, hvis amerikanerne hadde brukt dette til å hjelpe land rundt om i verden istedet for å leke politi og peke ut "mulige" trusler og fiender rundt om i verden og innsette "USA-vennlige" regjerninger, er jeg overbevist om at en hel del mennesker i den muslimske verden hadde sett annerledes på USA.

Ble kanskje litt utover emnet, men det er faktisk bekymrende at en så høytstående person i Norge kan være såpass arrogant i sine utspill - og at det fins mennesker som faktisk er enige i disse utspillene. Og "demokratene" i Norge hyller hvert drap på palestinske terrorister, fordi den eneste måten en kan utrydde terror på er å utrydde de som utfører den. Den feite tønna Simonsen, hva gjør han på Stortinget? Har det norske folk såpass til overs for en så arrogant og nedlatende person, at han har fått plass blant 164 andre til å lede dette landet? Jeg får lyst til å både le og spy samtidig. Det eneste FrP og Demokratene (Norge) og republikanere (USA) kommer fram til ved slike utspill er å bygge en enda større mur mellom den vestlige og den arabiske verden - og hvem vet, kanskje det som er hensikten?

Er vel ikke lenge før korstogene kommer igjen? Har vi virkelig ikke lært noe av historien?
Opprinnelig postet av steinarlima
Hvem har sagt at man snakker om Israel/Palestina konflikten her? Og at du kan forsvare at barn blir sendt ut som selvmordsbombere er helt utrolig. Selvmordsbombing er ikke under noen omstendigheter akseptabelt. Se for deg denne situasjonen: Du og barnet ditt sitter i en låst kjeller med 40 illsinte tyskere på utsiden. Det er like før de kommer inn, og dreper begge to. Sender du da ut barnet ditt med 10 kg dynamitt rundt livet? Neppe.
Vis hele sitatet...
For det første er aldri "barn" selvmordsbombere. Unge voksne, ja, men aldri hva jeg vil definere som barn.

Når det er sagt så forsvarer jeg ikke handlingen til selvmordsbomberene, men jeg forstår hvorfor de gjør det. De har blitt fortalt av ekstreme religiøse ledere at de vil komme til himmelen, få 70 jomfruer, OG, og dette er kanskje viktigst, familiene deres vil bli tatt vare på når de har gjort dette.

Det virker ikke som om du forstår hvilke forhold palestinerene lever under. Tenk deg at du blir forskjellsbehandlet på skolen, men istedenfor at læreren gir deg dårligere karakter går hun hjem til familien din, voldtar moren og søsteren din, dreper faren og broren din, og sprenger huset ditt, for så å si at det er din feil.


Opprinnelig postet av windoze
Fine tv repotasjer (nrk, tv2), kryssklipping? og intervju med div. "fagfolk". Er det egentlig noen som tar den "uavhengi" pressen alvorlig lenger?
Vis hele sitatet...
Kun folk som ikke er helt blåst.
Sist endret av King Ghidora; 14. juli 2004 kl. 02:40.
Angående Israel/Palestina konflikten:

Hvis noen hadde invadert Norge og undertrykt og forskjellsbehandlet det norske folk, hadde dere kjempet i mot eller stått å sett på? Jeg hadde kjempet i mot, selv om jeg er 16 år og kanskje kan regnes som et barn, kan jeg faktisk utføre en krigshandling under de ekstreme forholdene.
Sist endret av Jave; 14. juli 2004 kl. 04:45.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Derfor, er religion bare noe vås, som ikke forutsaker noe annet en vold og slike ting... Nei, religion burde vært avskaffet...
Konge av Hagen. Snart får vi vel to nye lover til grunnloven:

1. Muslimer nektes all adgang til norske flyplasser
2. Muslimer tilbys ikke utdannelse innen kjemi

Skulle blitt artig reaksjonene på det :P
Det beste var Siv Jensen på TV2 i fjor sommer: "Norge SKAL ikke være et flerkulturelt samfunn. Vi lever i et samfunn bygd på gamle kristne verdier."

Det Hagen gjør nå bærer sterke likheter med det Hitler gjorde. Hitler var antisemitt, Hagen står fram som Anti-islamist. Begge hausset opp en stemning og ensrettet forsamlinger. At Hagen bruker sånne virkemidler for å forsvare jøder blir bare så deilig historieløst.

Og Norge faller ikke hvis Israel gjør det.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Morsomt å se Dagens vinkling på denne saken: http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=6121

Får håpe noe godt kommer ut av saken og at dette hindrer Frp i å bli inkludert i regjeringsamarbeid.

Les også om saken på levende ords sider: http://www.levendeord.no/?vis=nyhete...&lang=1&id=569
Sist endret av snegler; 14. juli 2004 kl. 11:14.
Vi forsvarer Israels rett til å eksistere og til å forsvare seg, sa en sommerblid Carl I. Hagen
Vis hele sitatet...
Står det på sidene til Dagen. Hva med palestinerne Hagen? Etter 2. vk ble et helt folk kastet rett inn i landet deres. Ingen tenkte på palestinerne. Hvorfor? Fordi alle syntes så synd på jødene. Hvem ble forfulgt, trakassert og drept over hele Europa under 2. vk? Jødene. Hvem er det som forfølger, trakasserer og dreper i Israel nå? Jødene. Ganske ironisk. Nå er det palestinerne som trenger et nytt land.
Opprinnelig postet av Aciid_boot3r
Derfor, er religion bare noe vås, som ikke forutsaker noe annet en vold og slike ting... Nei, religion burde vært avskaffet...
Vis hele sitatet...
Ehm, NEI? Tror ikke alle mennesker er klar for å leve et liv uten religion. Jeg tror ikke på noen kristendom, jødedom osv. Men jeg kan forstå at det er noen som rett og slett MÅ ha det, og trenger å ha en slags "far" for så i finne styrke i,til å takle dagens gleder og skuffelser.

Her er Freuds sitt syn på religion:

1 Mennesket lever først i en slags paradisisk tilstand, i pakt med seg selv og naturen.
2. Gradvis skaper menneskene et gudsbilde. Men de gjør det uten å være seg det bevisst. De tror at denne guddommen representerer en objektiv realitet, og at menneskene er guddommens skapning. I virkeligheten forholder det seg omvendt. Gudsforestillingen er en projeksjon av visse sider ved mennesket, forstørret opp til det fullkomne: Godhet, kjærlighet, allmakt, allvitenhet, osv.
3. Den situasjon mennesket nå befinner seg i, kan beskrives som spaltethet. Mennesket er spaltet mellom seg selv og de deler av seg det har spaltet ut og overført på guddommen. Denne spaltede tilstanden kan ses som et forhold mellom avmakt (mennesket) og allmakt (guddommen). Mennesket har med andre ord bøyd seg under et gudebilde det selv er opphavet til, det har gjort seg avhengig av et vesen det selv har skapt. Mennesket er på denne måten fremmedgjort fra seg selv.
4. Løsningen på denne fremmedgjorte situasjonen går gjennom erkjennelse. Når mennesket innser at guddommen i virkeligheten er en projeksjon av det menneskelige, vil det være i stand til å overvinne splittelsen, og igjen leve i harmoni med seg selv, men på et høyere og mer reflektert nivå enn i den opprinnelige uskyldstilstanden (pkt 1). Det vil nå være i stand til å bygge sin morallære på et rent humanistisk grunnlag, og ikke lenger forankre den i en gudstro.

Ble litt offtopic eller ?
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Aciid_boot3r
Derfor, er religion bare noe vås, som ikke forutsaker noe annet en vold og slike ting... Nei, religion burde vært avskaffet...
Vis hele sitatet...
Dessuten er en slik uttalelse lettvint og historieløs.
Religion har brakt med seg mange gode ting. Se på frigjøringsteologien i sør-amerika, Kirkens innsats i apartheid sør-afrika og under kampen for å gi retter til svarte i USA.

Kristendommen er selvsagt ikke den eneste religionen som jobber for at mennesker skal ha det godt. F.eks budhister gjør svært mye for fattige og undertrykte.

Selvsagt fører religion også med seg dårlige ting, men glem nå for all del ikke å også se på de positive sidene...
hrafnidr: Enig.. Men nå i det siste har det vært litt fler negative sider enn positive?
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av jOkKeJacKaL
hrafnidr: Enig.. Men nå i det siste har det vært litt fler negative sider enn positive?
Vis hele sitatet...
Det kan nå diskuteres. Det selger ikke særlig godt å skrive saker om forskjelige trossamfunns hjelp til trengende. Mye bedre å fokusere på den fanatiske mindretallet som forvrenger religionene til å bli voldsreligioner...
Jeg tror ikke mennesket trenger religion for å kjempe viktige kamper.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av commie
Jeg tror ikke mennesket trenger religion for å kjempe viktige kamper.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke mennesket trenger religion for å kjempe kriger...
Opprinnelig postet av hrafnidr
Det kan nå diskuteres. Det selger ikke særlig godt å skrive saker om forskjelige trossamfunns hjelp til trengende. Mye bedre å fokusere på den fanatiske mindretallet som forvrenger religionene til å bli voldsreligioner...
Vis hele sitatet...
Mindretall eller ikke, terror blir det..
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av jOkKeJacKaL
Mindretall eller ikke, terror blir det..
Vis hele sitatet...
Noe det også blir av fanatisk sosialisme, kommunisme, konservatisme, miljøvern og nasjonalisme...
Det er jo ganske åpenbart at man ender opp med to betydninger når man sier at religion er ondskap: Slik jeg ser det er folk for dårlige til å skille mellom en religion og en religiøs administrasjon.

Punkt 1, religion er helt ok: Slik jeg ser det ender alle opp med en eller annen form for støttestolpe i livet, måtte det være gudstro, sosialisme, narssisme eller noe helt annet. Man kan neppe klandre noen for at det de tror på er religiøst motivert når den eneste forskjellen på en personlig kristen og en som er delvis f.eks. kommunist er hvilke idealer de bygger på, og de har antagelig en del til felles. Vi bør har religiøs frihet, og folk må få støtte seg til hva de vil for å takle hvor forferdelig grusom verden er sosialt, politisk og økonomisk. Realiteten knuser de fleste hvis de ikke har en eller annen form for håp eller hat de kan bygge et beskyttende skall utav.

Punkt 2, og her er det folk ofte ser på som religion: Organisasjoner med religiøst fundament er noe helt annet. Der hvor folk læres opp til å tro bestemte ting organisert, og hvor organisasjonen skiller seg ut fra mennesker med en annen tro (eller mangel på derav), og hvor individet nærmest går tapt i troen på organisasjonen som Gud eller herskende makt, det er der det man skal frykte ligger. Organisasjoner som prøver å gjøre seg selv til en religion er i mine øyne ene og alene grunnen til noen av de største blodbadene i historien. Korstogene hvor en allmektig kirke og stat sender ut krigere. Nazi-tyskland hvor nazipartiet definerte tro. Soviet, hvor de Partiet aksepterte holdt resten av nasjonen i et jerngrep. Nå i dag har få organisasjoner så mye makt at de kan styre hele nasjoner, men det hindrer ikke at de kan gjemme seg bak religionsfriheten og danne grupper innad i Norge, Midt-Østen og alle andre steder i verden.

Jeg vil ha religiøs frihet hvor ingen prøver å bli Gud.
Halleluja, Carl I. Hagen

Jeg må si at det ikke var noen overraskelse at en slik uttalelse kom fra den kanten. Carl Ivar har ved tidligere anledninger kommet med hintinger i denne retningen, uten at han noen gang har vært så klar før. Men nå har han endelig tatt mot til seg og sagt det han mener.
Nå må ikke dette misforståes, dette er ingen støtte-erklæring til Carl Ivar. Det jeg mener å si er at nå må snart disse skap-nazistene komme frem i lyset å si det de mener.
Det er umulig for enhver som ikke sympatiserer med denne siden i norsk politikk å si at FrP ikke er et parti for rasister, for enhver med sunn fornuft vil innse dette enkle faktum.
Det som er så synd, er jo at store deler av det norske folk er blitt hjernevasket av dette politiske geni, for det skal Carl I. Hagen ha kreditt for. Han er en mester i manipulering av svake mennesker. Han kan prate de aller fleste sønder og sammen. Det viser bare at store deler av det norske folk er et folk som er kravstore, har null respekt for fremmede kulturer, tror at altting kan drive seg selv, og at alle andre har det så utrolig mye bedre enn seg selv.
I tillegg er de lette å hjernevaske.

Men, over til sakens hovedtema; Carl Ivar's uttalelse. Det som skremte meg mest under denne talen hans, var publikums reaksjon; En hjertelig latter. Dette er jo horribelt. En ting er ironi og uttalelser på et humoristiskt grunnlag. Det er noe helt annet når vedkomne mener det i ramme alvor.
Merkelig nok var dette i en kristen forsamling
(ironi, for de som ikke skjønte det).

Dette viser bare den voksende fremmedfrykten blandt både kristne og nordmenn generelt. Nå må nordmenn få øynene opp før Norge ender opp som Tyskland på 1930-tallet, for hvis det fortsetter i den retningen det gjør nå, mot den radikale høyresiden, vil resultatet bli det. Et Norge der fremmedkulturen vil bli trampet ihjel uten at noen reagerer på det, og dette mener jeg i ramme alvor.

De som tror at verden vil bli islamisert må jo være hjernevasket så til de grader at de faen ikke lenger vet hva de heter.

Fortsett å støtt Carl I Hagen, og Norge vil gå RETT til helvete, tro meg.

Bare for å ha det sagt; religion er noe faenskap.

Det er ingenting som dreper mer en religion.
De aller fleste kriger opp gjennom årene har vært tuftet på religiøse motiver, hvis man ser bort fra de siste 50-60 år.
Som sagt mange ganger i denne tråden, religion kan være noe dritt. Men hvor hadde vi vært idag uten religion? Tenk heller litt på det, og overse heller alle som prøver og frelse deg.
Det er mange FrP støttende i Levende Ord. Det er også en del FrP-politikere som er medlemmer, og også noen som er i by-styret.
Opprinnelig postet av mongeland
Står det på sidene til Dagen. Hva med palestinerne Hagen? Etter 2. vk ble et helt folk kastet rett inn i landet deres. Ingen tenkte på palestinerne. Hvorfor? Fordi alle syntes så synd på jødene. Hvem ble forfulgt, trakassert og drept over hele Europa under 2. vk? Jødene. Hvem er det som forfølger, trakasserer og dreper i Israel nå? Jødene. Ganske ironisk. Nå er det palestinerne som trenger et nytt land.
Vis hele sitatet...

Derfor noen påstår at nazismen og jødedommen ironisk sett er ganske lik.....

Og hvor er FN i alt dette? Jeg har null tro på FN i det hele tatt (snakker ikke om unicef men sikkerhetsrådet)....Det de gjør er å vokte de største kakedelene i verdensøkonomien. Hadde de hatt noen behov for å utføre de noble sakene som de 'påstår' at de gjør, hadde de stoppet okupasjonen for lenge siden. Ikke gjemt seg bak 'åååågid denne konflikten er så kompleks og vanskelig' . For det er den ikke....Ikke mer kompleks enn andre verdenskrig. Hvor vanskelig kan en okupasjon bli.

ser frem til den dagen USA trekker seg ut av israel.
Du er min venn
niigu's Avatar
Kvote fra Zahid Mukhtar, ang saken:
Jeg tror nok at Hagen må komme til oss og studere Islam før han uttaler seg mer.
Vis hele sitatet...
Say no more.
Opprinnelig postet av GoatboyReloaded
Derfor noen påstår at nazismen og jødedommen ironisk sett er ganske lik.....
Vis hele sitatet...
Nazismen er en ideologi, jødedommen er en religion. Du er helt på viddene med den sammenligningen der, alle verdens jøder bor IKKE i Israel, og det er ikke direkte religionen som fører til at de er i konflikt med palestinerene.
...Critisising in the sake of critisism noen?

Nei, hagen er en ræv, og en god en på det. Manipulerende, slesk, rævkjekk og ikke minst appelerende.

Sorgen ligger i at tillhengere som ble sjokkert av denne talen vil snu det døve øret til og si at de liksom er enig med allt det andre, og derfor ikke kan gi opp frp på grunn av èn uttalelse.
Summ og summarum sitter Hagen igjen med enda flere velgere, og uendret tillit hos akademikerne (siden den allerede er moteriktig på bunn).

IvIoyner: Der tar du litt feil. Nazismen og jødedommen kan sammenlignes, med glimrende resultater: I bunn og grunn handler jødedommen og nazismen først og fremst om livsstil og holdninger (jf. fordommer). Altså, nazistene ble lært til å tro at jødene var underlegne og onde, mens [NotaBena]Israelske[/NotaBena] unger faktisk blir fortalt at muslimer er blodtørstige og manne(el. "jøde-")vonde dyr.
Slik som dette kan man i all evighet trekke paraleller, så kort sagt:

Nazister vill bli kvitt jøder
Jøder(el. Israelere) vill bli kvitt muslimer

Hva er galt med denne sammenligningen?

Og, jo, jøder bor over hele verden, og fellesopponionen hos dem er faktisk "nei til arafat" hvis du skjønner. Det du får høre om at jøder i resten av verden har den vageste sympati for palestinerene er BS.

Gud, bibelen og toraen kommer på siden ettersom vi er ute etter faktorene som skaper politiske situasjoner.
Sist endret av aximilli; 14. juli 2004 kl. 22:51.
IvIoyner: Der tar du litt feil. Nazismen og jødedommen kan sammenlignes, med glimrende resultater: I bunn og grunn handler jødedommen og nazismen først og fremst om livsstil og holdninger (jf. fordommer). Altså, nazistene ble lært til å tro at jødene var underlegne og onde, mens [NotaBena]Israelske[/NotaBena] unger faktisk blir fortalt at muslimer er blodtørstige og manne(el. "jøde-")vonde dyr.
Vis hele sitatet...
Du blander politikk og religion, noe jeg skrev mitt forrige innlegg for å presisere på. Jeg gjentar meg selv - det er ikke jødedommen som får israelerene til å hate palestinere (og alle gjør ei heller det), det er en politisk strid som ikke er basert på prinsippene i jødisk religion, det er klart en følge av at jødene har felles hellige steder som muslimene, men det er på ingen måte religiøst betinget at jøder skal hate palestinere. Det finnes en hel del jøder som stiller seg på de undertrykkede palestinerenes side i denne saken også, både i Israel og utenfor.

Nazismen derimot, er en politisk ideologi som baserer seg på raselære og nasjonalsosialisme. Dette er en avsporing, og siden de fleste vet hva nazismen står for, så skal jeg ikke kverulere det i år og dag.
Slik som dette kan man i all evighet trekke paraleller, så kort sagt:

Nazister vill bli kvitt jøder
Jøder vill bli kvitt muslimer
Vis hele sitatet...
Sprøyt. Du skjærer alle jødene over en kam, det blir det samme som Karl I. Hagen sier her om Islam, han har fordommer. Nazistene er ute etter å bevare sin "ariske" rase ren, og beholde seg som herskerrase. Det eneste problemet er at ariere historisk sett har kommet fra Midt-Østen.
Hva er galt med denne sammenligningen?
Gud, bibelen og toraen kommer på siden ettersom vi er ute etter faktorene som skaper politiske situasjoner. [/b]
Vis hele sitatet...
De faktorene som skaper politiske situasjoner er i stor grad politiske her.

Edit, svar på redigert innlegg.
Og, jo, jøder bor over hele verden, og fellesopponionen hos dem er faktisk "nei til arafat" hvis du skjønner. Det du får høre om at jøder i resten av verden har den vageste sympati for palestinerene er BS.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg skal si jeg kjenner så altfor mange jøder, så har jeg snakket med en del, og det ser ikke ut som om de liker verken Arafat eller Sharon, men de fleste har sympati for menneskene som blir drept i denne krigen, enten det er jøder i selvmordsangrep eller palestinere i flyktningeleire.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Bare for å gjøre dette klart. Jødedom og nazisme er helt forskjellige ting. Som sagt er jødedommen en religion og nazismen en ideologi. Det som derimot er sammenlignbart er sionismen og nazismen. Jeg vil å gå så langt som å si at begge er facistiske ideologier. Sionismen er den politikken Israel har ført i det siste.

Jødedommen derimot er en religion, som jeg vil anse som "god" og som krever respekt.
men den gode nyheten er at evolusjonen går fremover og flere velger å leve sine liv uten noen relegion.

Jeg vil ikke si det er noe positivt med relegion, men at det finnes positive egenskaper hos folk som tror på en eller annen relegion? Det er sikkert og visst.

En stor del av problemet bak fordommer og massesugesjon er at man kan trekke en fellesnevner og si at man hater det. Så CIH kan si Islam i ett 'kristent' land og alle hater de, sant.....men alle som tror på allah er vel ikke onde? Relegion er ett politikkens redskap, hvor en kan trekke en fellesnevner og rettferdiggjøre sin egen ondskap. Ufattelig at folk kan hate islamister og samtidig si 'skjønner ikke hvordan nazismen kunne oppstå'.

men evolusjonen går fremover takket være globaliseringen (ikke den finansielle til dere attaciser). Folk ser at den menneskelige psyke ikke er avhengig av tradisjonelle/kulturell bakgrunn, og at vi er ganske like igrunn. Det grunnleggende i mennesket er fred og frihet. Som burde være vår første prioritet
Opprinnelig postet av GoatboyReloaded
Derfor noen påstår at nazismen og jødedommen ironisk sett er ganske lik.....

Og hvor er FN i alt dette? Jeg har null tro på FN i det hele tatt (snakker ikke om unicef men sikkerhetsrådet)....Det de gjør er å vokte de største kakedelene i verdensøkonomien. Hadde de hatt noen behov for å utføre de noble sakene som de 'påstår' at de gjør, hadde de stoppet okupasjonen for lenge siden. Ikke gjemt seg bak 'åååågid denne konflikten er så kompleks og vanskelig' . For det er den ikke....Ikke mer kompleks enn andre verdenskrig. Hvor vanskelig kan en okupasjon bli.

ser frem til den dagen USA trekker seg ut av israel.
Vis hele sitatet...
FN har jo også ganske mye skyld i dette, det var jo tross alt de som ga jødene Israel. Det er da også de som burde skaffe palestinerne et nytt land. Tenk hvor mange menneskeliv som kunne vært spart hvis noen hadde tenkt på palestinerne sent på 40-tallet.
Vet ingenting
Er enig med Carl I Hagen på noen punkter, men som han og de fleste politikere, prater de, lover de, og sier at dette skal gjøres innen den tidsfristen, men hva skjer?
Jo, alt står stille, og han dytter avtalene sine på andre.

/me skal ta over hele regjeringen og gjøre hele greia psykotisk.
Er delvis enig med deg Calavera.

Egentlig er politikken i Norge bare kaos, bl.a. p.g.a for mange partier. Jo flere kokker, jo mere søl.

Det som er med FrP, er at de til en hver tid rir på popularitetsbølgen. Det som folk er mest opptatt av til enhver tid, er også FrP opptatt av, kritiserer de andre partiene for ikke å gjøre noe, og sier til "folk flest" ,(hater det uttrykket), at hvis de kommer i regjeringsmakt, så blir det andre boller.

FrP kan si slike ting for de har aldri vært i regjering, og dermed kan ingen andre komme å si at: " Når dere satt i regjering, så gjorde dere ikke noen ting for å forhindre dette" o.l.

Det kan derimot FrP si, og dermed legges all skyld på det som er galt i vårt samfunn på de partiene som har vært i regjering; alle untatt FrP og SV. Da står FrP igjen som en frelser for hele folket, og alle svake og lett manipulerbare sjeler hopper til å tilber Carl Ivar som deres avgud. Helt sinnsykt.

Vi har det så godt i Norge at det har gått til hodet på oss, noe Carl Ivar vet å utnytte maksimalt. Som jeg sa i et tidligere innlegg, Carl Ivar er en jævel på å manipulere folk. Han kunne sikkert overtalt paven til å si at kondomer er et sikkert prevansjonsmiddel, noe som faen ikke er enkelt å få til

Når du kupper regjeringen, Calavera, kan jeg få bli utenriksminister ?? Skulle satt amerikanerne på plass
Opprinnelig postet av aximilli
Israelske unger faktisk blir fortalt at muslimer er blodtørstige og manne(el. "jøde-")vonde dyr.
Slik som dette kan man i all evighet trekke paraleller, så kort sagt:
Vis hele sitatet...
Du er så vanvittig generaliserende da.. Selvfølgelig kan det hende at en del jøder sier dette til barna sine. Dette har forresten ingenting med Jødedommen å gjøre.. Ikke sammenlign religion og ideoligi.
Opprinnelig postet av dingchvz

Egentlig er politikken i Norge bare kaos, bl.a. p.g.a for mange partier. Jo flere kokker, jo mere søl.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser dette er det den lille fordelen vi har - så lenge det er mange partier vil de fleste ha noen som reperesenterer deres sak, og samarbeid mellom dem sørger for at flere interesser ivaretas enn ett enkelt parti kanskje kunne klart. Se bare på USA hvor de har topartisystem - man har valget mellom Høyre og Enda Mer Høyre hvis man ser på reelle kandiadater
dingchvz: FrP nazistisk og hjernevaskende? LOL! Det er morsomt når man tenker litt på den andre siden, nemlig venstresiden. Det er vel ikke FrP politikk i Det tyske arbeiderpartiet. Må gi den norske venstresiden en god del cred for sin hjernevasking.
Vet ingenting
Opprinnelig postet av dingchvz
Er delvis enig med deg Calavera.
Vi har det så godt i Norge at det har gått til hodet på oss, noe Carl Ivar vet å utnytte maksimalt. Som jeg sa i et tidligere innlegg, Carl Ivar er en jævel på å manipulere folk. Han kunne sikkert overtalt paven til å si at kondomer er et sikkert prevansjonsmiddel, noe som faen ikke er enkelt å få til

Når du kupper regjeringen, Calavera, kan jeg få bli utenriksminister ?? Skulle satt amerikanerne på plass
Vis hele sitatet...
Seff. Du er skrevet opp på lista mi.

Bondevik er i grunnen verre (For å gå litt offtopic).
Han kan det å manipulere og få det han vil, dessuten er han prest, og får de kristne på hans side.

Men uansett, så tror jeg at jeg ikke blir å stemme når jeg nå blir 18. (Hm, om 3 år, hvis stemming enda eksisterer med tanke på vår regjering).
Orker ikke å delta i dette patetiske samfunnet vårt.
Jeg har lest hele talen til Hagen nå, og jeg forstår rett og slett ikke hvorfor han sa hva han sa. Jeg tror dette var planlagt, og nekter å tro på de som mener at dette bare "glapp ut" av Hagen. Det jeg ikke forstår er hva frp oppnår med dette, utenom at de blir sett på som uspiselige av alle mulige framtidige regjeringspartnere som Høyre og Krf.

Hagens våte drøm er å komme i regjering før han går av, og dette patetiske utspillet bidrar jo ikke akkurat til det.

Professor i statsvitenskap Bernt Hagtvet sier til Nettavisen at dette er "Dette er det mest storslåtte politiske selvmord som er skjedd". Herregud som jeg håper det er sant! Vi får se på neste meningsmåling.