Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5345
når man skal levere en oppgave på skolen har man jo ikke lov til skrive av kildene man bruker, men man må gjøre det om til egne ord. regnes det som plagiat dersom jeg oversetter ganske direkte fra engelske kilder? skal levere en oppgave hvor jeg har gjort dette i morgen, kommer uansett til å levere den slik, men det jeg ikke har betemt meg for er om jeg skal gidde å oppgi riktige kilder.
Tviler på at programmet er glupt nokk til å identifisere at du har oversatt fra en engelsk kilde .tror du er ganske trygg der.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ja, det er fortsatt plagiat.
Skulle likt og sett på setningskonstruksjonen din dersom du ikke har skrevet den om noe. Uansett; det kommer jo helt ann på oppgaven. Er det snakk om en norskstil, og du har skrevet rett av en engelsk en, er det klart du stryker.

Du kan forsåvidt bare legge ved kilder som omhandler samme tema. Tryggest uansett, med mindre lærern din er veldig skeptisk å føler for å google det opp selv.
Selvfølgelig regnes det som plagiat, men jeg har aldri blitt tatt for det. De gangene jeg hadde skikkelig dårlig tid på en oppgave på vgs, så pleide jeg å finne en oppgave eller en god kilde og kjøre den tre-fire ganger igjennom babelfish slik at jeg måtte skrive setningene selv.
Når vi har engelskoppgaver bruker jeg veldig ofte gå på norsk wikipedia og oversette til engelsk, har ikke blitt "tatt" for det ellernoe, vet ikke om det er noe de kan ta meg for heller. Lærerne mine har sagt at det er lov å kopiere så lenge man skriver det med egne ord også.
Klart dette er plagiat, poenget her er om plagiatkontrollen kan oppfatte dette... Men jeg mistolket første tråden litt. han spurte ikke om plagiatkontrollen ville observere at han hadde plagiert. Uansett: Ja som sagt tideligere, det er plagiat. Spørsmålet er om læreren din vil finne ut av dette...
Sist endret av Spelly; 23. november 2008 kl. 22:12.
Jeg sjekker opp hver eneste setning i teksten min på google før jeg leverer inn også, og jeg tror det er det it's learning gjør.
det er en naturfagsoppave om genteknologi. han klarer jo aldri å finne kildene dersom jeg ikke oppgir dem, men det kan være han stusser litt på hvor alle faktaopplysningene kommer fra, siden det er mye av det som ikke står i bokka eller på de anbefalte kildene.. derfor tror jeg at han kommer til å sjekke siden jeg oppgir, dersom jeg oppgir den da :P. men hvis dette ikke regnes for å være plagiat kan jeg jo liksågodt gjøre det..
Sist endret av fuckface; 23. november 2008 kl. 22:19.
bare si at du fant på wikipedia, men har skrevet massivt om...
Sitat av fuckface Vis innlegg
det er en naturfagsoppave om genteknologi. han klarer jo aldri å finne kildene dersom jeg ikke oppgir dem, men det kan være han stusser litt på hvor alle faktaopplysningene kommer fra, siden det er mye av det som ikke står i bokka eller på de anbefalte kildene.. derfor tror jeg at han kommer til å sjekke siden jeg oppgir, dersom jeg oppgir den da :P. men hvis dette ikke regnes for å være plagiat kan jeg jo liksågodt gjøre det..
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skal du ikke nevne kildene dine? Du har da ingenting å tape på det. Direkte sitering er også tillatt, så lenge det går tydelig frem hvor du har hentet det fra og at du ikke har skrevet det selv. Tror du virkelig du skal finne på dine egne faktaopplysninger til en oppgave om genteknologi..?
tanken var at jeg eventuelt kunne oppgi boka og en anna nettside som kilde uten å nevne den kilden jeg egentlig oversate fra, men det er nok like greit å bare oppgi kilden ja..
Sitat av fuckface Vis innlegg
tanken var at jeg eventuelt kunne oppgi boka og en anna nettside som kilde uten å nevne den kilden jeg egentlig oversate fra, men det er nok like greit å bare oppgi kilden ja..
Vis hele sitatet...
Jada. Å skrive om fakta til ditt eget språk tar deg ikke mye lengre tid enn å oversette direkte uansett. Dessuten vil det å oppsøke andre kilder i tillegg til pensum ofte bli oppfattet som positivt, så kjør på.
Vær dog litt kildekritisk. Det er ikke alt på internett som er sant
Hvis du oversetter direkte fra språket til norsk så kanskje... men det er jo direkte idioti.

Men du må jo omforme en god del for å få det til ordentlig norsk, og da har du ganske fort faktisk skrevet det med dine egne ord. Savvy?
Om du bør oppgi kilde kommer an på hvor mye som er direkte oversatt. Har du kopirt 3/4 av oppgaven din derfra er det gjerne ikke så lurt å oppgi, men samtidig gjerne ikke så lurt å levere slik da læreren forstår at det ikke er ditt.

Har du bare hentet fakta derfra så er det like greit å henvise, raskere enn å spørre her og lese svarene.

Plagiat er det forsåvidt uansett hvilket språk det opprinnelig sto på. Dersom jeg oversetter en engelsk bok til norsk så kan jeg ikke gi den ut som mitt verk..
Kommer du med fakta du ikke kan dokumentere for, så er det ikke rart om læreren begynner å lure. Fakta du kommer med må kunne dokumenteres for at læreren skal kunne regne de som gyldige, ellers kan du jo bare finne på en hel rekke ting.

Å oversette direkte fører ofte til dårlige tekster hvor man lett kan se at dette ikke er kildeteksten eller skrevet av "forfatter".
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
bare si at du fant på wikipedia, men har skrevet massivt om...
Vis hele sitatet...
Dårlig idé, da wikipedia står fritt for redigering, og ikke er noen pålitelig kilde.
Sitat av fuckface Vis innlegg
tanken var at jeg eventuelt kunne oppgi boka og en anna nettside som kilde uten å nevne den kilden jeg egentlig oversate fra, men det er nok like greit å bare oppgi kilden ja..
Vis hele sitatet...
1. Legg alt du trenger av kildestoff på wikipedia, oppgi wikipedia som kilde.
Cheroxx: Det du sier er både sant og usant. Diskusjonen har vært oppe mange ganger før, men det finnes dessverre ikke noen verden hvor man har en av/på-bryter for pålitelighet når det gjelder kilder. Ingen kilder er 100% pålitelig, og de færreste er helt upålitelige. Og for å dra strikken lenger kan man bruke upålitelige kilder som pålitelige kilder på hvordan enkelte mennesker eller grupper av disse på et gitt tidspunkt har tenkt eller gjort noe. Såeh, vel. Trekk påliteligheten til Wikipedia i tvil, men ikke avskriv den. I alle fall ikke på VGS og lavere. Det får da være måte på.
Sitat av fuckface Vis innlegg
men hvis dette ikke regnes for å være plagiat kan jeg jo liksågodt gjøre det..
Vis hele sitatet...
Sitat av spelley Vis innlegg
Klart dette er plagiat ,..... Uansett: Ja som sagt tideligere, det er plagiat.
Vis hele sitatet...
Sitat av slækkern Vis innlegg
Selvfølgelig regnes det som plagiat
Vis hele sitatet...
Sitat av apatisk Vis innlegg
ja, det er fortsatt plagiat.
Vis hele sitatet...
Hvis du vet at det er faktaopplysninger i teksten som han vil reagere på fordi det ikke står i boka, hvorfor tar du ikke bort de faktaene fra teksten da?! Når du skriver om fra Engelsk til Norsk så må du uansett skrive med egne ord, ellers vil du få usedvanlig snål grammatikk på innleveringen
Sitat av fuckface Vis innlegg
når man skal levere en oppgave på skolen har man jo ikke lov til skrive av kildene man bruker, men man må gjøre det om til egne ord. regnes det som plagiat dersom jeg oversetter ganske direkte fra engelske kilder? skal levere en oppgave hvor jeg har gjort dette i morgen, kommer uansett til å levere den slik, men det jeg ikke har betemt meg for er om jeg skal gidde å oppgi riktige kilder.
Vis hele sitatet...
For at det ikke skal bli tatt for å være plagiat, må det komme tydelig frem hvor stoffet er hentet fra.
Dette gjør du ved at du setter en parantes etter setningen, hvor du skriver
(<etternavn på forfatteren som skrev boka>, <årstall boka er skrevet i>, <sidetall i boka>)

Eksempel dersom du bruker bøker som kilder:
"...Når det ikke finnes forskjellige stater, vil det heller ikke finnes internasjonale forhold, ettersom at alt er underlagt et styre. Og derav vil også grunnlaget for konflikter mellom stater forsvinne hevder Bull (1966) (Bull 1966: 49)..."


Eksempel dersom du bruker nettsider som kilder:
"... Dette kan man også se i arbeidet mot å få en felles grunnlov. Flere land har stemt imot forslagene (Aftenposten 2008). Altså, kan det derfor være mulig at statene også ser på en grunnlov som noe som er elementært og viktig for statenes suverenitet... "

Det er selvsagt viktig i denne forbindelse å ha litteraturliste på slutten av teksten
eks:

Aftenposten (2008): Polen vil ikke undertegne Lisboa-traktaten. Hentet 18.10.2008 fra
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2514514.ece

Bull Hedley (1966) “Society and anarchy in international relations”. I Herbert Butterfield and Martin Wight (red.) Diplomatic investigations. London: Hertford & Harlow

Dersom du gjør dette i teksten din, kan du ikke bli tatt for plagiat, ettersom at du ikke har plagiert noen, men konsekvent oppgir hvor all informasjonen er hentet fra
Det er vanligere å bruke nummererte referanser innen naturvitenskap og medisin. Referansen merkes som (1) eller [1] alt ettersom hvilken stil man bruker.

Så har man en nummerert referanseliste til slutt, der referansene nummereres fortløpende etter når de første gang dukker opp i teksten.
(Samme referanse skal alltid ha samme nummer!)