Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 4694
var det noen som så "Politiet" forrige torsdag? (det var det sikkert)

han derre narkisen som var ute å gikk med bikkja si, så ble han dratt inn til test, det er greit nok det, men straffen han fikk var noe av det dummeste jeg har sett... 3000kr i forelegg til en narkoman, som sikkert har veldig lite oppsparte midler å bruke.

3000 kr i bot = 3000 kr ekstra i tyverier...

hurra for norge...
Greit nok at han får 3000 kr i bot, men det som jeg synes er værre i den situasjonen, er at han som metadon bruker/tidligere rus misbruker, aldri skal få fred fra politiet.

Litt uheldig eksempel med denne fyren, men la oss si han var nykter, og blir dratt med inn på stasjonene, fordi han har en fortid fom narkoman. Finger i rompa, pisse på glass osv

Det finnes jo ikke noe respekt for "indivitet" som Odin ville ha sagt det. Dette gjør politiet hver eneste dag. Har de en ledig stund sjekker dem jo bil nr og narkomane. Akk ja, gla er jeg i alle fall at jeg ikke har en slik drit jobb.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Det er jo helt borte i natten. Hva skade gjør han vel noen? I allefall mye mindre enn om han har 3000 ekstra å betale. Det er så tåplig. Forresten er det en serie helt action, når de tar in en metadonbruker og bruker det i serien, så sier det seg selv at da har politiet virkelig feil prioriteringer. Hvor mye koster det å ta de testene?
hmm, bare dere vet det.
Besittelse og bruk av narkotiske stoffer er ulovelig i Norge.
Om de prioriterer feil betyr forsåvidt ikke noe, det han gjør er _ulovelig_.
Opprinnelig postet av klumpen
det han gjør er _ulovelig_.
Vis hele sitatet...
Helt ening med deg der, det han gjør er ulovlig. Det er fastsatt av norsk lov at det ikke er tillatt og bruke narkotiske stoffer.
Men det er tillatt og bruke ikke minst ressurser og tid på noe mer fornufig enn og sjekke om en narkoman har røyka ei bønne eller to. Han er syk, og har fått hjelp med metadon, men kom ikke og tro at straks du setter en på metadon så er han rus fri.

Det første som slo meg da jeg så episoden, var en litt PR kåt konstabel som skulle vise for kameraet hvem som er sjefen. Dra han med inn fordi han på "avstand" så de store pipillene til den narkomane. Men som sagt er det lov for politiet og bruke litt sunn fornuft også. Hadde alle som har gjort noe ulovlig blitt straffet, hadde nok ikke dette forumet eksistert.
Jeg tviler på at fyren ble tatt med inn for sjekk uten grunn. Det er vistnok nokså enkelt å se tegn på amfetaminbruk, både i ansiktet og i generell oppførsel. Synes politiet i Oslotraktene skal ha cred for det de må igjennom.
Marken:
"Det de må igjennom" ?
Stakkars onkel blå som må slite seg gjennom nok en hard dag med plaging av de som plager seg selv nok fra før.

Som Tobb sa:
3000kr i bot = 3000kr i tyverier.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
En liten digresjon bare: metadon er også et narkotisk stoff, et opiat. Du kan se på det som et heroin lite, og er man metadonavhengig så er man like mye rusmissbruker som man er når man er heroinavhengig.

Ellers må jeg si meg enig med dere, folk tenker ikke på menneskene lengre. Det er greit å bare sette folk i en eller annen bås, han er junkie, en narkoman, derfor er han et samfunnsproblem og vi må gjøre hva vi kan for å trakasere han til han slutter med dette tullet. Hvorfor ikke bare la folk leve livet sitt som de selv vil?
Ole er heroinmisbruker. Han har drevet på i mange år, og har prøvd å slutte, men klarer det bare ikke. Han bor i en pappeske nær Oslo S, og der har han bodd de siste mnd.
Ole skulle gjerne hatt hjelp.

Hvordan burde vi hjelpe han?
Ved å gi han heroin på resept så han klarer å få tilbake et verdig liv selv om han er rusmisbruker?
Eller skal vi trakkasere og bøtelegge han og virkelig gå inn for å fortelle han hvor mye samfunnet hater han?

Vi står foran et viktig valg som vi har utsatt i mange år.
Når skal vi slutte å gjøre det vanskelig for rusmisbrukerene, og heller gjøre det lett for menneskene?
Opprinnelig postet av Tias
En liten digresjon bare: metadon er også et narkotisk stoff, et opiat. Du kan se på det som et heroin lite, og er man metadonavhengig så er man like mye rusmissbruker som man er når man er heroinavhengig.

Ellers må jeg si meg enig med dere, folk tenker ikke på menneskene lengre. Det er greit å bare sette folk i en eller annen bås, han er junkie, en narkoman, derfor er han et samfunnsproblem og vi må gjøre hva vi kan for å trakasere han til han slutter med dette tullet. Hvorfor ikke bare la folk leve livet sitt som de selv vil?
Vis hele sitatet...
Du blir så vidt jeg vet ikke ruset på metadon, på samme måte som heroin, så du er ikke like mye rusmisbruker. Det gjør vel bare sånn at den fysiske avhengigheten forsvinner, så er det det psykiske igjen?

"Hvorfor ikke bare la folk leve livet sitt som de selv vil?"
For det er andre folk som må rydde opp i alt trøbbelet han skaper!

Btw: 3000 kroner i bot = 3000 i tyverier, men hvis han fortsetter med dop kommer han til å stjele for MYE mer enn 3000 kroner!

Orgazmus: Derfor får de metadon!
Metadon er fullt mulig å ruse seg på.
Og, hvis man ikke trengte å kjøpe heroin for flere tusen i uka, men heller kunne ha brukt ett par hundre, hadde ikke det hjulpet?
Dessuten er metadon værre enn heroin på mange måter. For det første er det mye mer helseskadelig, og minst like vanedannende.
Jeg vil mye heller se narkiser som sitter inne og ruser seg på statstøtta heroin, enn å se de vandre gatelangs etter en metadonbehandling.
Metadon kan være et bra verktøy, men det er ingen løsning!
Opprinnelig postet av Orgazmus
M
Metadon kan være et bra verktøy, men det er ingen løsning!
Vis hele sitatet...
Så hva mener du er løsningen for at de narkomane, skal få bedre livskvalitet??
Løsningen er å gjøre bruk av heroin lovlig i sprøyterom, og så selge billig heroin til de man kan fastslå at er "fortapte"
Både de og vi ville fått det bedre, så hvorfor klage?

Litt mer om metadon, anbefalt lesning for de som har meninger om metadon:
http://www.erowid.org/chemicals/hero...diction1.shtml
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Laurentius
Du blir så vidt jeg vet ikke ruset på metadon, på samme måte som heroin, så du er ikke like mye rusmisbruker. Det gjør vel bare sånn at den fysiske avhengigheten forsvinner, så er det det psykiske igjen?

"Hvorfor ikke bare la folk leve livet sitt som de selv vil?"
For det er andre folk som må rydde opp i alt trøbbelet han skaper!

Btw: 3000 kroner i bot = 3000 i tyverier, men hvis han fortsetter med dop kommer han til å stjele for MYE mer enn 3000 kroner!

Orgazmus: Derfor får de metadon!
Vis hele sitatet...
Nå har egentlig Orgazmus svart på det meste, men okey. Heroinrus sies å ha to stadier: det første er når du skyter, røyker ol. Nå opplever du den mest sinnsyke følelsen du noengang har opplevd: tusen orgasmer på en gang, og da snakker vi jenteorgasmer, ikke gutteorgasmer. Det andre stadiumet er etterpå. Du er pakket inn et beskyttende lag og verden er helt okey. Du føler deg avslappet, rolig og alt er bare ok.

Metadon tar deg rett til stadium to. Du opplever ikke rushet, men du har det alikevell såpass okey at du klarer å gjøre det du skal uten å måtte vri deg i smerte.

Du skjønner tydligvis ikke hva jeg mener. At han fortsetter med stoffet er en ting, tilgjengeligheten på stoffet er en helt annen. Hvis han hadde fått GRATIS eller ufattelig billig heroin gjennom statlige kanaler (les vinmonopolet) så hadde han ikke trengt å stjele eller deale for å opprettholde eget forbruk. Brukeren kunne hatt en vanlig jobb og levd et vanlig liv. Metadonbehandling tar ikke hensyn til jobb, familie eller sosialt liv.
Trådstarter
poenget er ikke at han blir straffet, eller hva det koster å ta han inn, men det at straffen er et forelegg på 3000 kr han ikke har mulighet til å skaffe seg på lovlig måte, i stedet for å la han sone de 21 dagene han hadde ubetinget mot at han ikke skulle ta narkotika er jo helt latterlig.

på de 21 dagene så rekker han å bli ganske så nykter, og han får ikke gjort noe annet som skader samfunnet.

fikk jo et flott eksempel i dagbladet i dag... narkomane som hadde brutt seg inn i huset til en 71 år gammel dame, og rasert hele greiene, sannsynligvis bodd der noen dager, og var klare til å komme tilbake igjen.

hvordan motvirke dette: 2 måter

ene er å gå til kilden, selve rusproblemet, og gi SAMTLIGE narkomane avvending. dette er jo vanskelig å gjennomføre på 1-2-3, så derfor blir det andre mer aktuelt:

narkotika på resept, til man har klart å få gjennom et system for avvending for alle. "men det er jo galt og ulovlig" sier kanskje noen. det er kanskje det, med da sover vel bl.a. den 71 år gamle damen som ble robba litt bedre om natta?
på de 21 dagene så rekker han å bli ganske så nykter, og han får ikke gjort noe annet som skader samfunnet.
Vis hele sitatet...
Og på dag 22 løper han ut og skyter igjen.

narkotika på resept, til man har klart å få gjennom et system for avvending for alle. "men det er jo galt og ulovlig" sier kanskje noen. det er kanskje det, med da sover vel bl.a. den 71 år gamle damen som ble robba litt bedre om natta?
Vis hele sitatet...
Og da er vi så og si enige
Trådstarter
Og på dag 22 løper han ut og skyter igjen.
Vis hele sitatet...
det jeg mener er at det er bedre å la han sitte i fengsel i 21 dager, enn at han er ute på gata og leter etter en måte å skaffe 3000kr i tillegg til penger til dop...
Det er uansett rimelig forkastelig å straffe noen for å skade seg selv med noe som samfunnet har skapt en kunstig høy pris på.
Opprinnelig postet av Delusional
Det er jo helt borte i natten. Hva skade gjør han vel noen? I allefall mye mindre enn om han har 3000 ekstra å betale. Det er så tåplig. Forresten er det en serie helt action, når de tar in en metadonbruker og bruker det i serien, så sier det seg selv at da har politiet virkelig feil prioriteringer. Hvor mye koster det å ta de testene?
Vis hele sitatet...
For det første:
1. Hvilken skade? Hvor tror du han får pengene til dop? Tigge? Tviler man tjener de rundt 1000 kr på dette. Jeg har en familie som jobber med narkomane frivillig flere ganger i året. Tro meg, ikke alle, men de fleste er ikke så ærlige som dere tror.
2. Det som sjokket meg mest var at det faktisk var 3 politi menn som stod rundt han der. Snakk om å utnytte ressuser?
3. Greia var at han mistet muligheten å få bruke metadon. Er dette dems feil? Er det riktig å gi dem metadon og sende dem ut på gata etterpå(dette er ikke en løsning som Orgazmus sier)? De trenger mer hjelp enn som så...


Det jeg prøver å sikte til er at den norsk narko politikk er helt på trynet!

Opprinnelig postet av Orgazmus
Det er uansett rimelig forkastelig å straffe noen for å skade seg selv med noe som samfunnet har skapt en kunstig høy pris på.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke skjønt det. Samfunnet har laget lover som gjør at det er vanskligere og mer risikabelt å kjøpe/selge dop. Grunnen til dette er at miljøet skal dra inn flere offere. Heroin er mye mer avhengi dannende enn alkohol. tar du deg noen "shoots" et par ganger i mnden blir du mest sannsynlig avhengi innen en kort stund. Alkohol kan man drikke til fest hele livet uten å være avhengi!
Sist endret av InsomniA; 4. oktober 2004 kl. 15:56.
InsomniA:
1. Dette kan løses med heroin på resept. Billig/"gratis" heroin = mindre narkokriminalitet.
2 og 3: Enig

Da har du ikke skjønt det. Samfunnet har laget lover som gjør at det er vanskligere og mer risikabelt å kjøpe/selge dop. Grunnen til dette er at miljøet skal dra inn flere offere. Heroin er mye mer avhengi dannende enn alkohol. tar du deg noen "shoots" et par ganger i mnden blir du mest sannsynlig avhengi innen en kort stund. Alkohol kan man drikke til fest hele livet uten å være avhengi!
Vis hele sitatet...
Derfor skal vi ta kvalifiserte valg basert på harde faktia, og ikke løgner og atter løgner.
Bare det å sette alle rusmidler i samme bås gjør jo at overgangen fra ett stoff til et annet et blir mye lettere.
Og heroinavhengighet er ikke noe stort problem så lenge du har heroin, så de få som faktisk begynner med det trenger ikke straff, men hjelp.
1. Så da skal vi sitte å betale skatte pengene våre til folk som er avhengi av et stoff som faktisk gjør dem bare værre og ødlegger livet deres? For mye hjelp kan bli for mye av det gode. Skal det være noen som helst fordel å være kriminell? jeg vil gjerne få gratis sprit på apoteket!

Heroinavhengighet er ikke noe stort problem? ja, hvis du ser bort i fra dette:
Kilde: http://www.fmr.no/index.php?id=75775

"Toleranseutviklingen er høy, det vil si at dosen må økes merkbart mellom hver gang for å gi samme rus, ofte til mer enn det tidoblede."

- Dette blir billig for oss i lengden?.

Men du har riktig her: "Hvis en er heldig og slipper disse akutte skadene ved bruken, har opiumsstoffene liten giftighet på kroppens organer ved langvarig bruk."

Kilde: http://www.rusmiddeletaten.oslo.komm...idler&id=26953

Du har også riktig at det som er værst med å være avhengi er å skaffe pengene. Dette tyr til kriminallitet og prostitusjon.
Men skal vi betale for noen andres feil? tja, hvis vi kan hjelpe dem ut av det! Hjelpe dem. Ikke ved å gi dem mer av det. MEN FÅ DEM UT AV DET!
Trådstarter
det med gratis stoff burde bare være en midlertidig løsning, til de har fått et tilbud til ALLE om avrusning...
Metadon burde være bra for midlertidig hvis det fungerer. Men ingen løsning i lengden. Og jeg mener at det å gi ut gratis stoff ikke er riktig. Spess siden du selv har gjort deg avhengi av det. Er noe annet å få hasj for å fjerne sånn stær eller hva det heter i øyet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Greit, vi ser bort ifra gratis. Opiumsproduksjonen i Afghanistan økte med 657 % fra 2001 til 2002, etter at Taliban forsvant. Opiater er BILLIGE, vi kan få de for en slikk og ingenting. Hvis myndighetene reiser ned, kjøper billig så kan de selge litt dyrere og faktisk tjene penger på dette. Dét må da være positivt for oss alle?
ja, Tror du det ville hjulpet for de som er avhengi av sterkere stoffer som i denne posten Tias?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hva mener du? Om billigere stoff ville hjulpet de som trengte det? Hvorfor skulle det ikke det?
hehe leste feil :-) beklager! Men da ville jo regjeringen støttet narkotika bruk... Ville gjerne sett hele norge dopa på jobb.
Om alle narkomane fikk utlevert nok heroin om dagen til å klare seg, ville vi i samme slengen rivd bort bakken under beinene til heroinlangere, og med det stoppet det meste av nyrekrutering til miljøet. De narkomane ville fått akkurat det de trengte av staten, og ville ikke langet noe av det til andre, mens langerene nesten ikke hadde noen å selge til lengere, og ville dermed forhåpentligvis slutte å lange.
da hadde de presset den yngre generasjonen! Funnet nye kunder. Og hvis de alltid fikk hva de trengte ville de bare begynt å bruke mer og mer. Ikke prøve å begrense forbruket sitt.
Opprinnelig postet av Lee
Om alle narkomane fikk utlevert nok heroin om dagen til å klare seg, ville vi i samme slengen rivd bort bakken under beinene til heroinlangere, og med det stoppet det meste av nyrekrutering til miljøet. De narkomane ville fått akkurat det de trengte av staten, og ville ikke langet noe av det til andre, mens langerene nesten ikke hadde noen å selge til lengere, og ville dermed forhåpentligvis slutte å lange.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis med en gang nei. Narkomane har en god del gjeld, som oftest. Tro meg, det kriminelle miljøet hadde vært der en stund til.

Kansje etter et par år så hadde det funket, men det hadde ikke vært noen umiddelbar virkning.

Insomnia: Man kunne da også ha hjulpet dem å slutte lettere.

Tviler sterkt på at narkomane prøver å begrense forbruket sitt. Enten vil de slutte, eller så vil de ikke.
Opprinnelig postet av pinnsvinet

Tviler sterkt på at narkomane prøver å begrense forbruket sitt. Enten vil de slutte, eller så vil de ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke å være på kjøret er så jævelig morro, en konstant kamp for penger så du kan få skuddet du så sårt trenger. Tror de fleste gjerne vil slutte, men de klarer det ikke alene.
Det må være folk som tar kontakt med de narkomane og spørr om de trenger hjelp, ikke alle som har energi til å gjøre det selv. Og om de takker ja må de øyeblikkelig komme inn på avrusningsklinikk og få hjelp, at folk skal dø av overdose mens de står i kø til avrusningsklinikk er for jævelig.
Heroin til de som trenger det, så de slipper å rane folk og selge kroppen sin, og et meget godt hjelpeprogram er det som må til for å få slutt på narkoproblemet vi har i Norge i dag.
Men Lee. Opium er vel ikke lov i Afghanistan heller? DA ville jo norge støttet dem å bryte lovene. Å forhandle med kriminelle kan ikke et land som norge drive med!
Opprinnelig postet av InsomniA
Men Lee. Opium er vel ikke lov i Afghanistan heller? DA ville jo norge støttet dem å bryte lovene. Å forhandle med kriminelle kan ikke et land som norge drive med!
Vis hele sitatet...
Vi kan da fandenmeg dyrke opiumen selv da! Etter hva jeg har lest skal det ikke være noe problem å få opiumsvalmuer til å vokse i Norge.
Opprinnelig postet av Lee
Om alle narkomane fikk utlevert nok heroin om dagen til å klare seg, ville vi i samme slengen rivd bort bakken under beinene til heroinlangere, og med det stoppet det meste av nyrekrutering til miljøet. De narkomane ville fått akkurat det de trengte av staten, og ville ikke langet noe av det til andre, mens langerene nesten ikke hadde noen å selge til lengere, og ville dermed forhåpentligvis slutte å lange.
Vis hele sitatet...
Fatter poenget ditt her, men...la staten "passe på" dop? Tror ikke det kommer til å gå. Det ender til slutt med en korrupt stat. Eller så kan det hende at de narkomane stormer Stortinget. Og da slenger vi sosialister oss med. Revolution!
Trådstarter
ja, og norge blir et narko-sosialistisk land! det første så vidt jeg vet...
Opprinnelig postet av charzer
Fatter poenget ditt her, men...la staten "passe på" dop? Tror ikke det kommer til å gå. Det ender til slutt med en korrupt stat. Eller så kan det hende at de narkomane stormer Stortinget. Og da slenger vi sosialister oss med. Revolution!
Vis hele sitatet...
En revolusjon annført av narkovrak? Hørtes ikke serlig fornuftig ut :P
Det skulle være et snev av sarkasme i det innlegget...
vel hvis dere ikke vet det er narkotika et veldig stort problem i asker og bæreum(kommer derfra) og mange av de som tar dop selger også til ungdommer. kjenner selv folk som startet og røyke hasj på barneskolen. det jeg synes de kanskje burde ta vekk fra serien er når de drev på og skifta dekk på en trailer(hvor spennede er det?)
Opprinnelig postet av findecano
det jeg synes de kanskje burde ta vekk fra serien er når de drev på og skifta dekk på en trailer(hvor spennede er det?)
Vis hele sitatet...
Så du syntes det å gi bot på 3000,- til narkomane er en god løsning på problemet og bra underholdning? Det har ikke slått deg at det ikke akkurat vil få ned kriminalitet og narkobruk?
Når en junkie får en bot bestemmer han seg vel ikke akkurat for å slutte med heroin og skaffe seg en ordentlig jobb for å betale den. Da er det vel heller kriminalitet og langing av dop til ungdommer for å få penger til mere dop.
Så det du sier er at hvis en fattig person som ikke har råd til å betale bøtene sine, skal slippe unna?

Hmm, hvorfor ikke bare lage en ny lov som sier at personer som tjener under 100 000,- i året skal slippe unna bøter?
Det er definitivt ikke det jeg sier (selvom å regulere bøter etter inntekt og formue ikke er en dårlig idè).
Jeg sier at å gi narkomane bøter er feil måte å angripe problemet på. Istedet for bøter og utestengelse fra samfunnet trenger de rene sprøyter, steder å sette skuddene sine, og rent stoff fra staten så de slipper å måtte rane for å få penger til det. Å være avhengig av heroin kan sammenlignes med en sykdom, de trenger hjelp, ikke bøter som de uansett ikke kan betale.
Opprinnelig postet av Lee
Jeg tror ikke å være på kjøret er så jævelig morro, en konstant kamp for penger så du kan få skuddet du så sårt trenger. Tror de fleste gjerne vil slutte, men de klarer det ikke alene.
Vis hele sitatet...
Det var jo det jeg sa(eller mente). De vil slutte, og hvis vi hadde gitt dem narkotika ville de kansje vært lettere å samarbeide med, ettersom dem kommer tilbake til det gratis heroinet sitt.

Jeg vet godt at narkomane ikke har det bra.
▼ ... over en uke senere ... ▼
poenget er å drepe tilgangen, ikke stakkarene som dere driver å snakker om...

politiet sliter også tett med ressursene, gidder ikke ta folk for slanging på åpen gate engang. forestill dere papirarbeidet og alt som følger noe som helst av det det kanskje tar en politimann en halv time å gjøre på gata. da er det bedre å chille den i cruiseren og late som om de ikke ser det, stikke på statoil og kjøpe pølse isteden. gatepolitiet kunne likesågodt holdt seg hjemme, den hjelp de er nå...
Trådstarter
det å drepe tilgangen er ikke mulig å gjennomføre med politiets og tollvesenets ressurser i dag...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eg syns at da er feil å "bøtelegga" folk uten eller med liten økonomi. Ikkje bare treng dei betala bøtene, men også skaffa seg Dop, mat o.s.v

inføre billig dop går heller ikkje. Blli dop > meir dop > lettare å få dop > fleire begynne med dop > problemet blir større.

Det er ein ond sirkel som ingen burde vere ein del av, sjøl drive eg ikkje me narkotika, så eg veit ikkje ka eg går glipp av men i følge TV ser da ikkje ut som eg går glipp av noko.
Noen som vet hvor jeg kan få lasta ned "Politiet" , anet enn suprnova?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av InsomniA
For det første:
2. Det som sjokket meg mest var at det faktisk var 3 politi menn som stod rundt han der. Snakk om å utnytte ressuser?
Vis hele sitatet...
Det er vel som oftest tre politimenn/-damer i en bil.
Mannen hadde med seg en hund som så ut som en hund av den sinte typen.

Politiet vil unngå bråk.
Jeg syns det var tøft at de "sladda" den bikkja jeg.. hehe!
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som i det hele tatt vet noe om det ligger noen torrenter ute på nettet for sesong 2?
Sitat av CorLeX Vis innlegg
Noen som i det hele tatt vet noe om det ligger noen torrenter ute på nettet for sesong 2?
Vis hele sitatet...
Den var unødvendig, sjekk dato på tråden.