Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 3894
Jeg, har som sikkert mange andre, blitt døpt når jeg var liten, såklart hadde det vært annerledes om jeg faktisk kunne tenke da... så nå har jeg lyst å gjøre noe med det, altså å melde meg ut av statskirken, men har ikke noen anelse om hvordan jeg gjør det, så er det noen som vet?
Opprinnelig postet av aphex
Jeg, har som sikkert mange andre, blitt døpt når jeg var liten, såklart hadde det vært annerledes om jeg faktisk kunne tenke da... så nå har jeg lyst å gjøre noe med det, altså å melde meg ut av statskirken, men har ikke noen anelse om hvordan jeg gjør det, så er det noen som vet?
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men jeg lurte bare på hva grunnen var? det gjør jo ingenting å være medlem der, eller gjør det det?
Jeg er selv ikke kristen men medlem der, har det noe betydning?

topic: du kan jo ringe statskjerka å høre?
http://www.human.no/innmelding/statskirkenPDF.pdf her er et skjema for utmelding!

/offtopic
Hvorfor være medlem når du ikke er kristen? Blir jo nesten det samme som feks å være medlem i en nazi gruppe , men ikke mene noe med det! Anbefaler alle som ikke er kristne til å melde seg ut av statskirken!
/offtopic
Sist endret av Jin Corax; 21. oktober 2003 kl. 20:35.
Er vell en grunn at man ikke vil stå oppført i noe man ikke støtter eller bryr seg om.
Opprinnelig postet av Dweep
Litt offtopic, men jeg lurte bare på hva grunnen var? det gjør jo ingenting å være medlem der, eller gjør det det?
Jeg er selv ikke kristen men medlem der, har det noe betydning?

topic: du kan jo ringe statskjerka å høre?
Vis hele sitatet...
Kirken får vel penger for alle som står oppført som medlem. Så dersom man heller egentlig syns human-etisk forbund er bra, så kan det være greit å være medlem der istedet, sånn at de får statsstøtten..

Edit: Jeg fikk ikke linken til jin corax til å funke, men her kan du finne skjemaet: http://www.human.no/innmelding/utmelding.html
Sist endret av aislinn; 20. oktober 2003 kl. 23:32.
For å svare på det du spør om;
Du kan enten stikke innom prestekontoret (hvis det finnes noe slikt i nærheten av der du bor) og gi beskjed der, så ordner de det med en gang. Eller, du kan se her.

Lykke til.
Husk også at statskjerka får støtten din hvis du er utmeldt men ikke er medlem av noe annet! Dvs at du kan være utmeldt av statskirka så mye du bare vil, men så lenge du ikke er medlem av f.eks Humanetisk Forbund (HEF) får kirka pengene dine likevel. Helt sykt selvsagt, men sånn er det.

Altså:
1. Meld deg for guds skyld ut av statskirka.
2. Meld deg samtidig inn i noe annet. F.eks HEF.
Må man betale noe tli HEF da?
Hovedmedlemskap - Kontingent kr. 300,- pr år
Personer under utdanning - Kontingent kr. 50,- pr år
Pensjonister/Trygdede - Kontingent kr. 50,- pr år
Personer uten fast inntekt - Kontingent kr. 50,- pr år
Husstandsmedlemskap - (når andre du bor sammen med er medlem) - kontingent kr 50,- . pr år
Den såkalte "kirkeskatten" er på ca 200,- pr år. Dette tilskuddet får statskirken for alle innbyggere minus de som er registrert med noe annet.

Før var det ihvertfall mulig å spesifisere at kirkeskatten skulle gå til HEF uten å melde seg inn i HEF.

Hvorfor støtte kirka hvis man ikke er enig i det den står for?


WZ
Synes dere er litt trangsynte...

Synes humanetisk forbund er noe jævla dritt som nesten er verre enn statskirka... Meld deg for all del inn i en annen religion istedenfor!
Opprinnelig postet av necro
Synes dere er litt trangsynte...

Synes humanetisk forbund er noe jævla dritt som nesten er verre enn statskirka... Meld deg for all del inn i en annen religion istedenfor!
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Så humanetisk forbund ikke får pengene, noe jeg synes er like ille som at statskirka skal få...
Jaja, men hva er det som er problemet med HEF, det er det jeg lurer på? Hvis man ikke tror på Gud/Allah/Buddha eller noen andre ser jeg ingen grunn til å ikke støtte HEF.
Jeg er døpt, borgerlig konfirmert og absolutt ikke religiøs.

Hva skal jeg gjøre, jeg vil ikke kalle meg human-etiker, er jeg nødt til og være med der for og få slippe og være "kristen"
Opprinnelig postet av Sepultura
Jeg er døpt, borgerlig konfirmert og absolutt ikke religiøs.

Hva skal jeg gjøre, jeg vil ikke kalle meg human-etiker, er jeg nødt til og være med der for og få slippe og være "kristen"
Vis hele sitatet...
Du kan kalle deg en ateist. Altså en uten tro på noen guder
Du behøver ikke kalle deg noe i det hele tatt. Bare si at du vil melde deg ut. Og om han spør hvorfor så si at du ikke er kristen.
Er selv en kristen(ikke statskirken men pinsevenn, litt annerledes) og syntes det er tull å tvinge folk til å enten være medlem eller å si at dem er kristen dersom de ikke er det! Men klart, om man vil støtte statskirken ved å være medlem der ser jeg heller ikke noe problem med det!

Forresten: blir man ikke automatisk støket fra medlemslisten dersom man ikke har konf der? I og med at konf er en bekreftelse på dåpen? litt lite kunnskap om de reglene der ja!
Sist endret av Bønna; 21. oktober 2003 kl. 17:10.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, du er med der så lenge du ikke melder deg ut, konfirmasjon eller ei.
Det bør merkes at hvis man melder seg ut av kirken så kan man ikke lenger være fadder under dåp i kirken, til for eksempel sin beste venns barn.

Et par hvor ingen er medlem av kirken, kan de ikke gifte seg der (sikkert heller ikke ønskelig). Men det er mulig så lenge en av de to er innmeldt/medlem.
[offtopic]
det er jo helt på trynet at kirka skal få 35 millioner nok hvert år for undervisning mht dåp og lignende.
men trenger du medisiner for å overleve (f.eks diabetikere) må du betale en del selv!
Faen ta! blir sint!

dessutten er de som brenner kirker dumme,for de får bare mer skattepenger å bygge nye av.. vent til kirke og stat skilles, da skal jeg faenmeg brenne ned hver og en!
[/offtopic]
Opprinnelig postet av DonTomaso
Jaja, men hva er det som er problemet med HEF, det er det jeg lurer på? Hvis man ikke tror på Gud/Allah/Buddha eller noen andre ser jeg ingen grunn til å ikke støtte HEF.
Vis hele sitatet...
Samfunnets etikk stemmer jævlig dårlig overens med min egen. Dessuten er jeg veldig dårlig på ting som medmennesklighet og troen på at vitenskapen vet alt...
Opprinnelig postet av STX
Et par hvor ingen er medlem av kirken, kan de ikke gifte seg der (sikkert heller ikke ønskelig). Men det er mulig så lenge en av de to er innmeldt/medlem.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke ettersom jeg har forstått. Man kan gifte seg der men medlemmer blir i første rekke prioritert. Tror muligens man må skaffe seg en egen vigsler(har ikke peil på hvordan det staves) Altså en som vier paret. Vet om flere fra pinsemenigheten der jeg bor som har giftet seg i statskirka men med pastoren fra vår menighet. De har bare måttet ta helger som ingen andre ville ha!
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
jeg ble aldri døpt og har i etterkant meldt meg inn i human-etisk forbund fordi det er noe jeg tror på.

HEF arbeider for blant annet å opprette alternativer til kristne seremonier som begravelser, bryllup, konfirmasjon, dåp (navnefest), etc. konfirmerte meg borgerlig også (5 år siden elns nå), og det syntes jeg var en fin ting som jeg absolutt ikke angrer på

GO HEF

btw:
les om humanetikk/etc her: http://www.human.no/humanisme/humanisme.html
Meld dere ut av statskirken, så får staten se hvor få som faktiskt er kristne her i landet og kanskje de splittes og kirken forsvinner...
Opprinnelig postet av Laurentius
Meld dere ut av statskirken, så får staten se hvor få som faktiskt er kristne her i landet og kanskje de splittes og kirken forsvinner...
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke forsvinner da men. Tror nok den vil bestå likevell... Er jo andre frimenigheter som klarer seg fint bare på statsstøtten de får pr medlem, og eventuelle gaver og lignende!
synes hovedgrunnen for utmelding er at vi kanskje blir kvitt statskirken, som jo er og blir noe herk.
uansett om du melder deg inn i noe annet eller ei så får de som støtter statskirka som del av norge mindre å legge på bordet.

hvis du ikke vil at HEF skal ha støttepengene kan du jo bare lage en egen religion, det er ingen bestemte krav til hvor mange medlemmer du må ha ( hvis det ikke er endra ), og du kan få de 200,- hvert år i egen lomme
selve opprettelsen av en religion er også kjempeenkel, du bare sender inn en beskrivelse av hva du tror, hvorfor, og kanskje en kort trosbekjennelse til fylkesmannen der du bor, samt hvem som er med i religionen.
OFFTOPIC som faen:

Så bare en morsom liten formuleringsfeil på den humanetikk siden: "Det er en misforståelse at humanetikeren ser mennesket som utelukkende godt. Mennesket har iboende muligheter for å utvikle både gode og mindre gode sider."


Hah!

[EDIT]

Araziel: Du kan ikke bare stikke schpenna i din egen lomme, du må sende inn budsjett til fylkesmannen. Budsjettet kan såklart si "200 kroner til MEG", men fortsatt...

Du må også ha en leder som har god vandel og er over 23 år, hvis du skal ha prester - som utfører ting som vielse og slikt - må disse personene også ha god vandel og være over 23 år.
Sist endret av necro; 23. oktober 2003 kl. 03:53.
Evt. hedning.no
http://www.human.no/innmelding/statskirkenPDF.pdf

der har du et fint skjema som du kan bruke til å melde deg ut av statskirka...
Opprinnelig postet av STX
Det bør merkes at hvis man melder seg ut av kirken så kan man ikke lenger være fadder under dåp i kirken, til for eksempel sin beste venns barn.
Vis hele sitatet...
Det er jo så logisk som det kan bli. Når du er fadder for et barn betyr det faktisk at du påtar deg å følge opp ungens kristne oppdragelse. Noe som kanskje kan være vanskelig hvis du ikke er kristen selv.
Opprinnelig postet av araziel


hvis du ikke vil at HEF skal ha støttepengene kan du jo bare lage en egen religion, det er ingen bestemte krav til hvor mange medlemmer du må ha ( hvis det ikke er endra ), og du kan få de 200,- hvert år i egen lomme
Vis hele sitatet...
Tror nok du må ha et visst antall underskrifter, 1000 elns.

-edit-
/offtopic
Hvilken formuleringsfeil snakker du om necro? Du har selv dine skrivefeil...
Sist endret av chill; 26. oktober 2003 kl. 20:00.
Her er det ikke snakk om skrivefeil, men formuleringsfeil. Du ser jo selv min quote.

Ikke se på menneske med utelukkende gode sider.
Mennske ha: Gode egenskaper. Mindre gode sider.


[EDIT: Fixxe egne formuleringsfeil ]
Les om hvordan starte egen religionså slipper vi alle som tror og synser om hvordan dette gjøres...)

http://www.pluto.no/Doogie/Ga/huset/kmv/abc/unndra.html
▼ ... flere år senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
noen som vet hva hvilke rettigheter man mister med dette? er 16 og langt ifra kristen, men vil ikke melde meg ut hvis dette betyr at jeg ikke kan gifte meg uten enorme mengder stress senere i livet
og er det ikke slik at man får en viss sum penger ved utmelding og? da har jeg jo to gode grunner
Start din egen religion og ta pengene selv
Sitat av drittsekken Vis innlegg
noen som vet hva hvilke rettigheter man mister med dette? er 16 og langt ifra kristen, men vil ikke melde meg ut hvis dette betyr at jeg ikke kan gifte meg uten enorme mengder stress senere i livet
og er det ikke slik at man får en viss sum penger ved utmelding og? da har jeg jo to gode grunner
Vis hele sitatet...
Du får ingen penger ved å melde deg ut men du kan både gifte deg, være fadder og dø uten å stå i statskirka. Dvs, det er presten som bestemmer hvem han eller hun ønsker å vie, så hvis du møter en erkekonservativ en kan det hende du får nei, men det et sjeldent.
Dessuten er det ikke helt uvanlig at kriken tar betalt hvis man gifter seg i en kirke man ikke sogner til, en tusenlapp eller to for leie av lokale og honorar til presten.
Sist endret av Mith; 27. oktober 2011 kl. 09:44.
er det andre forbund en HEF man kan melde seg inn i? eventuellt en oversikt over de forskjellige.. har planer om å melde meg ut av statskirken selv å ønsker å melde meg inn i noe annet om de fortsatt for pengene dersom jeg ikke gjør dette.

vil vel si at jeg er ateist så en annen religion er heller ikke noe jeg er interessert i.

er btw ingen av linkene til utmeldingsskjemaer postet her som fungerer :P

vi kunne jo satt sammen en NFF religion, brukt overskuddspengene til freakfest :P
Det er nok ikke lenge igjen før kirke og stat skilles. Oppfordrer alle som vil, om å melde seg it av statskirken. Den har vært basert på tvang siden den oppsto. Dessverre ble vår konge, Olav den hellige hjernevasket under sin skolegang i england. Våre forfedre var nok ikke de snilleste under utenlands toktenene sine, men de satte alltid familien og kongen høyest. Og kongen var alltid med i krigen. Kristendommen som kom under tvang, korset eller sverdet, har alltid basert seg på at alle som ikke er kristen, er hedninger og havner i helvete. De kristne setter seg selv høyest fordi de mener gud er med de og kun de. God er høyest, de kristne under, og alle andre er 3 rangs mennesker som havner i helvete. "What is somebody to a king? Whats is a king to a God? What is a God to a non-beliver?"
Sist endret av Christer87; 27. oktober 2011 kl. 11:37.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
noen som vet hva hvilke rettigheter man mister med dette? er 16 og langt ifra kristen, men vil ikke melde meg ut hvis dette betyr at jeg ikke kan gifte meg uten enorme mengder stress senere i livet
og er det ikke slik at man får en viss sum penger ved utmelding og? da har jeg jo to gode grunner
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du gifte deg i kirken hvis du ikke er kristen? Humanetisk forbund tilbyr ikke-religiøse vielser "med litt ekstra", men du kan også gifte deg hos sorenskriveren uten å involvere noen livssynsorganisasjoner.
Som Provo sier, så er det ikke noe problem å gifte seg utenfor kirka.
Dersom din motpart absolutt skal gifte seg i kirken, så holder det (vanligvis) at én av dere er medlem.

At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normal være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.
Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirken. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien for vigsel i Den norske kirke.
Vis hele sitatet...
Vigselbrosjyre fra Den norske kirke

§ 13. En vigslers adgang til å nekte å foreta vigsler.

En vigsler som nevnt i § 12 bokstav a, kan nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene ikke er medlem av trossamfunnet eller livssynssamfunnet, eller ingen av dem tilhører menigheten.

En kirkelig vigsler kan også nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene er skilt og den tidligere ektefellen lever, eller dersom brudefolkene er av samme kjønn.
Vis hele sitatet...
Ekteskapsloven § 13
▼ ... noen uker senere ... ▼
hva er poenget med å melde seg ut av statskirken?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hva er poenget med å melde seg ut av statskirken?
Vis hele sitatet...
Tja, hvis en ikke er kristen, hva er poenget med å være medlem?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Tja, hvis en ikke er kristen, hva er poenget med å være medlem?
Vis hele sitatet...
vel kirken er fin å ha i visse stunder..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
vel kirken er fin å ha i visse stunder..
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har selv en kompis som sier han "trenger noe å tro på i tunge tider", men jeg har aldri fått bruk for det, og heller ikke mange andre jeg kjenner så... men de som trenger det, trenger ikke melde seg ut.

Personlig har jeg ikke vært i kirken siden konfirmasjonen, og nå er jeg "omvendt" til helt ateist (når jeg var yngre hadde jeg en del tvil ang. Gud og sånn).
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
vel kirken er fin å ha i visse stunder..
Vis hele sitatet...
I hvilke stunder trenger du å bruke kirken om du ikke er kristen?
Det fins alternativer til alt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis man ikke er kristen, skal man selvfølgelig ikke stå som medlem i et kristent trossamfunn. Er man ikke muslim, skal man selvfølgelig heller ikke stå som medlem i et islamsk trossamfunn.

På Facebook er det en liten tjeneste for folk som ønsker å melde seg ut av kirken. Det er Sosialhumanistene som står bak. Medlemskap hos Sosialhumanistene er forresten gratis, og når du melder deg inn støtter du FNs barnefond (Sosialhumanistene donerer penger til nødhjelp).
Da er jeg meldt ut! Får håpe vi får slutt på dette tullet en vakker dag.

Nå er jeg en ekte pastafarian!
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hva er poenget med å melde seg ut av statskirken?
Vis hele sitatet...
Du betaler penger til en gjeng med idioter som propper hodet ditt fult av propaganda og løyner.
Jeg håper statskirken blir avskaffet snart, så skal vi se hvor lang tid det tar før religionen råtner bort.
Trøttjævel
Vil bare si at om man melder flytting til en annen kommune, burde man sjekke på nytt om man er oppført som medlem. Dette har jeg opplevd to ganger nå. Meldte meg ut for tredje gang før i år...