Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1747
Det har seg slik at kjeresten min har gått 2 år i kunst klasse på Olsvikåsen VGS, dette er begynnelsen på siste året (3klasse), læreren de har er 63 år gammel dame, som er ganske sløv, sær osv. Noen eksempler er at hun snakker treigt, det er flere timer de sitter å ikke gjør noe, hun kommer for seint i timer, går ut midt i timen for å se på hvor flink den andre kunst klassen hun har er og blir borte ofte veldig lenge, hun lar noen elever få lengre tid på innleveringer en andre. Alle i klassen hater hun, og er skikkelig lei av væremåten hennes.
Før slutten av 2 klasse, sendte klassen inn en søknad til administrasjonen på skolen om å få bytte kunstlærer, hvor det stod alle elevene sine underskrifter på. Denne søknaden avslo skolen, og i dag fikk kjæresten min og resten av resten av kunstklassen beskjed om å møte opp til klasseromm 2xx, de visste ikke hva som skulle skje, før de så 2 inspektører og kunstlæreren der inne.
Administrasjonen på skolen hadde visst forøvrig oversendt klagebrevet fra klassen til denne læreren dette gjaldt (bare for å nevne ble brevet skrevet av en av de smarteste elevene i klassen)
Kunstlæreren var svært sur, og behersket seg ikke som en voksen, hun prøvde å gjøre alt for at elevene i klassen som hadde skrevet under på brevet skulle få dårlig samvittighet; hele sommerferien min ble ødelagt, det som ble skrevet i brevet var direkte ment til hun som person, og at alt i brevet var simpelt og ironisk skrevet. Eleven som skrev brevet var skrevet av en 6er elev, og var fantastisk bra skrevet, eleven som skrev det ble forøvrig svært lei seg.
Det er jo opplagt at de iallefall ikke vil ha denne personen som lærer no lengre i allefall etter dette + at elevene har aøø grunn til å tro at hun ikke kommer til å forbedre seg og heller gi dårligere karakter til elevene. administrasjonen sier også at det er uaktuelt at de får ny lærer. ( de har 50%av tiden i kunst med denne læreren sikkert)

Hva kan gjøres? ser ut til at elevene er helt maktesløs, administrasjonen gir direkte faen.
Har forøvrig administrasjonen på skolen gjort noe ulovlig ved denne saksbehandlingen, tenker da med å sende brevet direkte til læreren dette gjaldt?
er det noen som hadde hatt lyst å hjelpe å lage en søknad / klage til høyere hold, kan dette hjelpe?
Tusen takk for all hjelp!
Hva med å ta kontakt med elevorganisasjonen i kommunen/fylket ditt og høre med dem hva dem synes om saken?

Link
Sist endret av Markus; 19. august 2008 kl. 14:51.
Jeg kunne gjerne tenke meg å se dette brevet. Jeg leser at du syns brevet var bra skrevet, men det er tydelig at hun er av en annen oppfatning. Er brevet skrevet med sarkastiske vendinger som kan bortforklares, men som allikevel er tydelige forstår jeg at hun blir sur.

Når det gjelder lovlighet av det som er gjort av ledelsen er jeg i tvil. Når alle elevene i klassen kommer med klager på henne synes jeg det er på sin plass at også hun får lese brevet slik at hun kan vurdere endringer i oppførsel og pedagogisk tilnærming.

Kjipt at dama di har fått seg en ræva lærer. Tror ikke det er slik at man klarer å kvitte seg med henne så lenge hun ikke gjør noe alt for graverende.

Jeg er også spent på å høre hva elevene i klassen gjorde før de sendte dette brevet. Læreren føler seg kanskje forbigått i og med at brevet var sendt til ledelsen uten at hun har fått noen mulighet til å endre sin oppførsel. Dette vet jeg dog ikke...

Lykke til med slitet...
Leker du med ilden så blir du brent. Du kan dessverre ikke forkaste mennesker i autoritetspersoner bare fordi du ikke liker dem og dere såret antagelig en person - selv om det var en "6er elev" på atten som hadde trukket fram sarkasmedefinisjonen fra ordboka for anledningen. Dette er uansett ikke noe jeg ser på som nFF-relevant, men jeg håper kjæresten din sin klasse utviser litt mer gangsyn i fremtiden.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar
Leker du med ilden så blir du brent. Du kan dessverre ikke forkaste mennesker i autoritetspersoner bare fordi du ikke liker dem og dere såret antagelig en person - selv om det var en "6er elev" på atten som hadde trukket fram sarkasmedefinisjonen fra ordboka for anledningen. Dette er uansett ikke noe jeg ser på som nFF-relevant, men jeg håper kjæresten din sin klasse utviser litt mer gangsyn i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Såret hun eller ei, hun må tåle å høre fakta. Måten hun har valgt å tolke brevet, er hennes problem, alt var saklig. Skal prøve å hoste det opp. de har tapt verdifulle timer, grunnet hennes sløvhet, og trang for å se til hennes andre kunstklasse.Forøvrig tviler jeg på at administrasjonen hadde utlevert ett usaklig, ironisk og sarkastisk brev.
Sist endret av Spelly; 19. august 2008 kl. 15:06.
For det første: det er svææært vanskelig å få fjernet en lærer pga. slike ting som du nevner. Det dere burde gjort var å ta dette opp med læreren på en voksen og konstruktiv måte, gjerne med rektor eller lignende tilstede. Da vil nok læreren deres vise mer respekt om dere ikke "går bak hennes rygg". I tillegg kan dere utarbeide felles regler med læreren, som gjelder både dere og ikke minst læreren deres.

However. Jeg ser ikke helt hva dere ønsket å oppnå med dette. Ser at du setter spørsmålstegn ved at læreren fikk lese brevet. Men helt ærlig, hva forventet du skulle skje? At skolen skulle sparke læreren uten å engang fortelle henne grunnen? Hvis læreren deres aldri hadde fått lest dette brevet, hvordan skulle hun da forbedret seg hvis hun bare ante fred og ingen fare?

Misforstå meg rett; det er jo helt klart at noe må gjøres. Her handler det bare om å gjøre det på riktig måte. Mitt råd er som sagt å ta dette opp med læreren i et klasseråd e.l. Funker ikke det, vil jeg anbefalle Elevorganisasjonen som er fint organ i slike "håpløse" saker.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Det ble tatt opp med læreren etter 1 året, hun forbedret seg svært lite. JEg har fått intrykk av at hun lever i sin egen fantasiverden, hun er 63 år å kommer ikke til å ta til seg det som var sagt i brevet. hun tolket det jo som ironi og sarkasme, så hva skal elevene egentlig gjøre da ? altså hun FORSTÅR JO IKKE DET SOM ER SKREVET. brevet til administarasjonen ble avvist, elevene måtte bare snakke med en pottesur lærer som gjorde alt i sin makt for at elevene skulle få dårlig samvittighet. Forøvrig høres elevorginaisasjonen ut som ett bra alternativ, men har på følelsen at 0 kommer til å skje. uansett det er bare å prøve, bare pøs på med fler svar i mellomtiden.

glemte å si dette @ ivioynar
jeg er helt enig med deg at pga en ikke liker en person så er det langt i fra godt nokk grunnlag til å få en person fjernet.
Sist endret av Spelly; 19. august 2008 kl. 15:17.
Ser problemet veldig godt. Greien med slike lærere er at de er utbrent. De har (sikkert) jobbet hele livet med "snørrunger" som tror de vet alt om alt og alle. Nå venter de bare på at pensjonisttilværelsen skal komme for en dag, og da driter de 100-0 i hvordan det går med elevene. Dette er et stort problem i det norske skolevesenet.

Som jeg sa, prøv å kontakt Elevorganisasjonen. De har god peiling på slike ting.
At læreren går fra klasse til klasse viser bare hvor dumt system det er på skolen til dama de. Elevene stiller krav og forventninger ovenfor læreren, om ikke læreren klarer å lære etter disse kravene og forventningene ser jeg all grunn i at dere må få en annen lære eller eventuelt konfrontere læreren å be hun skjerpe seg!
Opplevd nesten helt identisk sak på Ungdomskolen når jeg var yngre.

vår kristendoms lærer var veldig spesiell. Hun forsjkells behandlet elever, mobbet osv.

Alle klagde skriftelig direkte til personal ansvarlig på skolen.

Resultatet ble at lærer kom og "kjeftet" og gren til oss, pga at vi var så onde og skrev noe slikt.

Men hun forbedret seg dog, men bare 2 mnders tid, så var det samme ulla igjen. Men vi fikk heldigvis ny lærer neste år.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Jeg hadde også en veldig snål lærer i året som gikk. Han var rar og dårlig til å lære bort på en del måter (ikke bare min personlige mening). Det vi gjorde var å sende tillitsvalgt og varatillitsvalgt til å prate med ham en gang han var alene på kontoret. Han tok det litt tungt, men forandret seg veldig etterpå. Tror nok det beste er å prate direkte med personen det gjelder. Hvis hun blir sint og ikke forbedrer seg, da kan dere gå til høyere hold.
Sitat av ivioynar
Leker du med ilden så blir du brent. Du kan dessverre ikke forkaste mennesker i autoritetspersoner bare fordi du ikke liker dem og dere såret antagelig en person - selv om det var en "6er elev" på atten som hadde trukket fram sarkasmedefinisjonen fra ordboka for anledningen. Dette er uansett ikke noe jeg ser på som nFF-relevant, men jeg håper kjæresten din sin klasse utviser litt mer gangsyn i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Interessant, for en lignende post hadde jeg for ikke så lenge siden, hvor du skrev;
Du må tåle at det finne større autoriteter enn deg selv, sa han og stengte tråden.

Tilbake til trådstarter; Det skolen gjør er latterlig, klart det blir en forferdelig dårlig stemning i klassen etter en slik episode. Du bør kontakte først og fremst rektor, så rådgiver, snakk med din kontaktlærer. Hvis ikke dette hjelper, kontakt kommunen, og deretter utanningsdirektoratet. Skriv et brev der, få deg eventuelt en advokat.

Advokat var ironi.
Det er som regel ikke noe å gjøre i slike situasjoner bortsett fra å klage. Hadde en lærer som hadde svært omstridte læringspedagogikker etc, og vi klagde som bare rakkern, hadde samtaler annenhver time etc. Det som skjedde var at læreren selv valgte å bytte skole pga det frynsete ryktet når året var omme. Tipset til dama di må vel være å drite i lærern, og studere mer på egenhånd. Hvis man har viljen, er det ikke så vanskelig å lære seg pensum uten lærer.
Vi hadde en lærer i 2MX som ikke var noe særlig til å lære bort. Vi sendte et saklig klagebrev m/ underskrifter til administrasjonen og fikk en ny lærer i 3MX. Så og si alle i klassen gikk opp én karakter fra 2MX til 3MX, uten at 3MX-læreren var noe "snillere" i rettingen. Bare for å si at det hender at det nytter å klage :-]
Søsteren min hadde en jævlig lærer en gang. Dette var visstnok på grunnskolen i 6. eller 7. klasse. Klassen klaget på henne flere ganger, og da ingenting ble bedre, begynte foreldrene å bli ganske forbannet, da omtrent samtlige elever i klassen klaget over læreren. Det ble tatt opp på foreldremøte osv, og både foreldre og rektor pratet personlig med henne. Da dette ikke hjalp fikk hun til slutt sparken og alle (bortsett fra henne ) ble glade.

Dette var som sagt bare grunnskolen, men det er fortsatt et eksempel på at det hjelper å klage. Så bare fortell dama at hun må stå på, kansje de klarer det til slutt.
Sist endret av Deth; 20. august 2008 kl. 18:26.
Vi har en lærer på skolen som er spesielt ineterressert i jenter. Han er en, ca 40-50 år gammel mann. Og snakker veldig dårlig norsk.

Han har hatt et rykte på seg i ca 8 år om at han er pedofil. Han hadde et fotoalbum av ei jente med bare ho i og masse sånnt gris.

I timene lærer vi ikke stort (musikk) han bare snakker om hva som skal skje til neste år hva vi må kunne. Det vi må kunne burde han vel kanskje prøve å lære oss?..

Vel, vi har klagd og klagd år etter år. Og absolutt INGENTING har skjedd. Så det er vel ganske håpløst.

Og det står alltid i avisene at Norske elever er faen så dumme. Vel kanskje det har noe med lærerne å gjøre?
Elever burde gå ut i media med sånnt. min mening
Sitat av AndyCandy
Vi har en lærer på skolen som er spesielt ineterressert i jenter. Han er en, ca 40-50 år gammel mann. Og snakker veldig dårlig norsk.

Han har hatt et rykte på seg i ca 8 år om at han er pedofil. Han hadde et fotoalbum av ei jente med bare ho i og masse sånnt gris.

I timene lærer vi ikke stort (musikk) han bare snakker om hva som skal skje til neste år hva vi må kunne. Det vi må kunne burde han vel kanskje prøve å lære oss?..

Vel, vi har klagd og klagd år etter år. Og absolutt INGENTING har skjedd. Så det er vel ganske håpløst.

Og det står alltid i avisene at Norske elever er faen så dumme. Vel kanskje det har noe med lærerne å gjøre?
Elever burde gå ut i media med sånnt. min mening
Vis hele sitatet...
Ikke tilfeldigvis en viss spanjol av et slag, denne læreren? På en viss blåfarget skole?
Nemmen oi. Haha, jo det er det. xD
Hehe - han er en liten jævel på guitar da! Det skal sies! Mange av ryktene dere har hørt på denne blåfargete skolen er ikke sanne, bare for å ha sagt det.