Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2759
Parkettetterligning
Hei har veldig lyst til å begynne med et programmeringspråk som man kan lage programmer med. Har bare erfaring med Html og kan derfor ikke så mye om programmering. Hva er enklest å begynne med? Har hørt at det ikke er lurt å begynne med noe på visual basic da dette er utrlolig lett og bare lærer deg snarveier til ting. Har veldig lyst på et språk som det er lett å begynne i men etterhvert som du blir bedre får du bare bedre og mer kompliserte applicasjoner. Med andre ord vil jeg ha noe som gir litt resultat etter ikke alt for lang tid men som man kan utvikle seg forbi begynnerstadiet med.
Takker for alle svar og om noen kanskje kan komme med sider, bøker eller videoer hvor jeg kan lære litt av språket.
Java gir et veldig godt utgangspunkt.
Sist endret av WhyKing; 20. januar 2011 kl. 20:19.
Det finnes en haug med disse trådene fra før.
Kort fortalt så er det C, Java og Python som folk flest anbefaler. Det er jo masse personlige meninger bak valg av språk og like mange meninger som personer.
Selv liker jeg C veldig godt veldig deilig syntax og oppbygging, men Java er etter min mening et "kraftigere" språk.
Som en lærer sa til meg: "C er som en skalpell, mens Java er motorsag".

Men, kort fortalt: min personlige mening blir C
Parkettetterligning
Trådstarter
Ok hva er egentlig den store forskjellen på C og Java? Har ikke peiling på hva Python er, tenkte litt på Java spesielt på grunn av kompabiliteten på flere plattformer.
Den største forskjellen er at C ikke gir deg noe sikkerhetsnett - når du gjør noe galt, så kan du gjøre noe VELDIG galt så programmet bare dør uten en eneste feilmelding. Java gir i det minste en feilmelding om hvor ting går galt, som er veldig greit når man lærer seg programmering første gangen.

Selv vil jeg anbefale Python, siden det er mer lettleselig og du ikke trenger bry deg så mye med å sørge for at variabler finnes før du bruker dem osv. Python er også kryssplattform.
http://wiki.answers.com/Q/What_is_th...mming_language
Jeg vet ikke om du egentlig forstår noe av det som står her, men det er forklart mye bedre enn hvis jeg skulle prøvd
Parkettetterligning
Trådstarter
Forsto en del av det, mest sannsynlig velger jeg Java. Men har noen noen gode argumenter på Phyton? Høres litt innteresant ut egentlig.
Mitt forslag er at du bestemmer deg for noe du vil lage, og så velge et programmeringsspråk og utviklingsverktøy på bakgrunn av det. Ellers kommer du til å bli lei ganske så fort.
Parkettetterligning
Trådstarter
Hadde vert litt morsomt med et program som man kan legge inn filene sine der hvor man kan få litt bedre kontroll og oversikt over det enn på vanlige windows utforsker. Hva kan passe best til dette?
Sist endret av trappetryne; 20. januar 2011 kl. 21:40.
Sitat av tristen799 Vis innlegg
Hadde vert litt morsomt med et program som man kan legge inn filene sine der hvor man kan få litt bedre kontroll og oversikt over det enn på vanlige windows utforsker. Hva kan passe best til dette?
Vis hele sitatet...
C# .NET, godt rammeverk mot Windows.
Parkettetterligning
Trådstarter
Ok men er det mer eller mindre lett å komme i gang med? vet ikke hvor jeg har fått det fra men betyr ikke C# objective c?
Har også tenkt litt på det der. Hvis jeg først skal lære meg noe for å lage applikasjoner bør det kunne brukes på de fleste plattformer. Det er begrensninger på det, er det ikke?

Vil C# , Visual Basic, Java eller lignende fungere på både Linux, Windows, Mac osv?
Sist endret av Freak; 20. januar 2011 kl. 22:13.
jeg er av den bastante oppfatningen at absolutt *alle* burde begynne med Python. det er fantastisk selvforklarende, men samtidig nesten ufattelig kraftig. det finnes dessuten et u-tall "non programmer's guide to Python"-bøker, som forutsetter at leseren ikke har sett noen kode før. jeg anbefaler denne boka: http://learnpythonthehardway.org/ - den lærer deg ikke bare å programmere i Python, men også hvordan man skal "tenke programmering". noe som er *meget* viktig. vel så viktig som å faktisk kunne språket iseg selv.


Sitat av tristen799 Vis innlegg
Ok men er det mer eller mindre lett å komme i gang med? vet ikke hvor jeg har fått det fra men betyr ikke C# objective c?
Vis hele sitatet...
C# er Microsofts voldtekt av C++ og Java, da de ikke fikk lov hos Sun å lage en kopi av Java som kun virka slik Microsoft ville den skulle. det er til dags dato det språket som har gjort meg mest ukomfortabel.

når det gjelder grafiske programmer så forutsetter C# at man skal lage GUI først, siden programmere faktisk funksjonalitet. FYSJ. stikk istrid med hvordan jeg lærte å programmere. stikk istrid med all fornuft. fælt språk.



Sitat av Freak Vis innlegg
Har også tenkt litt på det der. Hvis jeg først skal lære meg noe for å lage applikasjoner bør det kunne brukes på de fleste plattformer. Det er begrensninger på det, er det ikke?

Vil C# , Visual Basic, Java eller lignende fungere på både Linux, Windows, Mac osv?
Vis hele sitatet...
C# og Visual Basic er Microsoft-greier. hold deg unna om du vil kompilere på flere systemer. anbefaler (som ovenfor) Python. det er bra (om ikke det beste) førstesrpåk(et).


Sitat av kme Vis innlegg
Mitt forslag er at du bestemmer deg for noe du vil lage, og så velge et programmeringsspråk og utviklingsverktøy på bakgrunn av det. Ellers kommer du til å bli lei ganske så fort.
Vis hele sitatet...
dette er et utrolig dårlig forslag som oppfordrer til "code & fix"-mentalitet.

folk burde lære seg rammeverket *først*, ikke bare hoppe ut idet og be om at alt går fint. du blir ikke flink å programmere med den fremgangsmetoden.
Sist endret av Anonym57965; 20. januar 2011 kl. 22:21.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg er av den bastante oppfatningen at absolutt *alle* burde begynne med Python. det er fantastisk selvforklarende, men samtidig nesten ufattelig kraftig. det finnes dessuten et u-tall "non programmer's guide to Python"-bøker, som forutsetter at leseren ikke har sett noen kode før. jeg anbefaler denne boka: http://learnpythonthehardway.org/ - den lærer deg ikke bare å programmere i Python, men også hvordan man skal "tenke programmering". noe som er *meget* viktig. vel så viktig som å faktisk kunne språket iseg selv.
Vis hele sitatet...
Det er nok din oppfatning, og jeg går utifra det var det første språket du lærte. Jeg er enig i det du sier, men da med tanke på C\C++. Han burde velge et språk som reflekterer det han ønsker å få utført.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er nok din oppfatning, og jeg går utifra det var det første språket du lærte. Jeg er enig i det du sier, men da med tanke på C\C++. Han burde velge et språk som reflekterer det han ønsker å få utført.
Vis hele sitatet...
Python var - dessverre - ikke språket jeg begynte i.

han burde lære et språk som lærer han å *programmere*. å tenke programmering. å lære seg å programmere er som å lære seg å regne (i voksen alder). det funker dårlig å finne et stort teorem du ønsker å mot/bevise, og så jobbe utifra det. du må begynne med pluss og minus. det samme gjelder for programmering.

iallfall om du skal bli *flink* til det.
Sist endret av Anonym57965; 20. januar 2011 kl. 22:24.
Dere som kan flere språk; blander dere lett mellom de når dere koder? Dumt spørsmål men ^^
Sist endret av Freak; 20. januar 2011 kl. 22:25.
av og til. om jeg koder veldig lenge i Python, så kan det hende at jeg glemmer ";" når jeg skal kode i C - for å ta et enkelt eksempel.

men som oftest koder du ikke et sekund i x, så et sekund i y, og så et sekund i z. vanligvis er du ganske "inne" i et språk av gangen. det er med andre ord ikke noe problem. snarere tvert imot. det er jo gjevt at det er mange fellestrekk. lettere å lære nye ting da. :-)
Sist endret av Anonym57965; 20. januar 2011 kl. 22:26.
Sitat av Freak Vis innlegg
Dere som kan flere språk; blander dere lett mellom de når dere koder? Dumt spørsmål men ^^
Vis hele sitatet...
Ehh.. Jeg kan blande litt, men det er nesten som norsk og engelsk for min del. Når jeg sitter i et språk og koder så tenker jeg på det språket. Det detter kanskje inn en System.out.println i stedet for printf noen ganger, men som oftest klarer jeg meg fint å holde meg "ren".
▼ ... over en uke senere ... ▼
python så absolutt, raskt enkelt og med de rette biblotekene blir dette til en ren lek. se nærmere på python og biblotektet pygame hvis du er intressert
Det er mange som anbefaler C, og det helt forståelig. C er det språket som er lavest blant høynivåspråkene, og blir ofte kalt «portable assembly». C blir ofte brukt i systemprogrammering og i programmer som krever særdeles høy effektivitet.

Men det er mange som tror de kan C, uten at de egentlig forstår C fullt ut. Pointere er for eksempel ett av flere områder innenfor C som mange tror de kan, men som de egentlig har en overfladisk forståelse av. Konseptet er enkelt, men omfattelsen er dyp. Skal man først lære C, bør man lære det ordentlig – ellers kan man like så godt lære et annet språk, da C ikke er stort sett bedre enn andre språk dersom man ikke utnytter C til det C er dedikert til.

Skulle jeg lært programmering fra starten av på nytt, ville det ha vært Python. Det er et raskt, fleksibelt og enkelt språk samtidig som det er smidig og kraftig. På sine bruksområder er det svært godt. Dermed blir det en naturlig oppfølger å fortsette med for eksempel C eller et annet språk som lærer deg programmering på et dypere nivå. Det er dessuten gunstig å lære Java eller .NET-språkene (primært sett C#) hvis man er på utskikk etter en karriære som programmerer.

Så min anbefaling er Python, så C, dermed andre språk av interesse.
Sist endret av Glowiej; 3. februar 2011 kl. 21:43.
Hva med Ruby? Det er et språk som ligner en del på engelsk i syntax og skal vist nok være lettere for en "førstegangsprogramør" en for en som har programmert andre ting før. Jeg sitter å leser meg opp på Ruby nå, og har kommet et godt stykke på vegen. Og kan jo si det at syntaxen er veldig forskjellig fra det microsoft oppkastet, som vanligvis blir kalt visual basic (ugh). Uansett ruby er absolutt å anbefale. Du bør kanskje starte med boken "Beginning ruby, From Novice to Professional, second edition" helt genial telefonkatalog hehe
Jeg er veldig glad for at jeg begynte med Java! Kan du java blir det plutselig langt enklere å lære C, c++ osv...
Her er en veldig god video for innføring i Python, fra Google: http://www.youtube.com/watch?v=tKTZoB2Vjuk
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sorry sent svar/tråd-dump, men jeg synes jeg har et godt fungerende alternativ til hvordan man skal finne ut hvilket programmeringsspråk du ønsker deg.
Spørsmålet er hvilket programmeringsspråk du ikke ønsker deg!
Jeg Googlet ganske enkelt "why not Perl" og voila!
Evt. noe slikt som "Perl cons", altså språket du ønsker deg + con, som betyr noe sånt som "svakhet".

Og selv vil jeg anbefalle Perl for alle som ikke ender opp med å lage store koder, rett og slett.
Perl er for alle de som lager små koder, små-scripts, "get things done" - mener hvertfall jeg.

Ellers vil jeg anbefalle trådstarter å prøve å vende seg til å gjøre ting selv her i livet, da man som oftest ikke får mye til hjelp om man allerede er kreativ og/eller smart. Og om man ikke er kreativ og/eller smart, tror jeg man aldri kommer seg så altfor langt uansett.

Eventuelt så reflekterer påstandene mine ovenfor hvor arrogant, naiv og dum jeg er. Det funker det òg!
Sist endret av 32b; 15. februar 2011 kl. 04:02.
Sitat av WhyKing Vis innlegg
Java gir et veldig godt utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Java <3 har lyst til å lage os i java, er det vanskelig?
Sitat av junkiehelvete Vis innlegg
Java <3 har lyst til å lage os i java, er det vanskelig?
Vis hele sitatet...
Tror du skal sitte å kode en god stund da. Har selv lekt med tanken, men har funnet ut at det blir mer jobb en jeg har lyst til å legge i det.
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaOS
Du kan sjekke ut JNode eller JX, begge er open source om jeg ikke tar feil, så kan du jo se hva som egentlig trengs.
et OS i Java ville vært helt tilbakestående.
Hei! Hvis du vil hoppe over alle kjedelig kommandolinjeapplikasjonene du blir nødt til å lage, kan du se på Hackety Hack! Det er basert på Ruby, kjempelett, kult og gøy å skrive!

http://hackety-hack.com/
grunnen til at man må skrive "kjedelige kommandolinjeapplikasjoner" er at det er slik man lærer å programmere. lekespråk som Hackety Hack og Alice vil bare være forvirrende digresjoner. det er lettere å lære seg å programmere uten en forgiftet bakgrunn.
Sitat av moret Vis innlegg
Tror du skal sitte å kode en god stund da. Har selv lekt med tanken, men har funnet ut at det blir mer jobb en jeg har lyst til å legge i det.
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaOS
Du kan sjekke ut JNode eller JX, begge er open source om jeg ikke tar feil, så kan du jo se hva som egentlig trengs.
Vis hele sitatet...
Sykt kult så det på youtube. Så ut som fluxbox linux. Dette må jo være fremtiden på gammelt hardware, fuck linux, jnode ftw.

Kan man lage os med phyton?

Sitat av alexanderb Vis innlegg
et OS i Java ville vært helt tilbakestående.
Vis hele sitatet...
Fuck off
Sitat av junkiehelvete Vis innlegg
Sykt kult så det på youtube. Så ut som fluxbox linux. Dette må jo være fremtiden på gammelt hardware, fuck linux, jnode ftw.

Kan man lage os med phyton?



Fuck off
Vis hele sitatet...
Hmm.. litt usikker på om du klarer å lage en bootbar versjon av et pythonOS.
Tror at du i førsteomgang bør statse på å kjøre det oppå en mininal nix-utgivelse av et eller annet slag..
Tror alikevel dette ikke er noe du skal satse på å få gjort alene, du trenger nok litt hjelp. Mulig det finnes noen smartinger på eks http://www.python-forum.org/
Vil anbefale å poste en "søknad" der der du forklarer hva du vil gjøre, hva slags funksjonalitet du er ute etter og ha en slags kollektiv idèmyldring feks.

Sjekk denne tråden forresten:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=138840
Ser at det er en del personlige meninger ute og går her. Hvordan du skal velge programmeringsspråk er et godt spørsmål.

Dersom man ikke har noen forkunnskaper overhodet, så vil jeg ut i fra et teoretisk synspunkt si at du bør velge et strengt språk. Dette fordi at det er viktig å lære om de primitive typene, og hvordan man håndterer dem og hvordan man konverterer mellom de forskjellige typene. Dette vil være til hjelp i andre "løsere" språk senere.

Løse språk som f.eks PHP, hvor man ikke trenger å definere typen data man putter inn i en variabel (typen blir satt ved å gi variabelen data) gjør at man må kjøre egne valideringsrutiner for å sjekke at variabelen inneholder korrekt data. Dersom man ikke gjør det, har man potensielt et sikkerhetsproblem.

På den andre siden er PHP et fantastisk lett språk å begynne med. Ulempen er at mange slavisk ignorerer OOP(objekt orientert programmering) i PHP.

I et strengt typebasert språk, vil man måtte tilegne variabelen en type, og man må gi denne variabelen korrekt data. Dersom man forsøker å gi variabelen data av en annen type enn det den ble opprettet med, vil man få et såkalt unntak (exception) og programmet vil stoppe dersom man ikke har laget en rutine for å håndtere dette untaket dersom det skulle oppstå. (jmf. Java, C#, etc)

Teori du bør lære deg er OOP , MVC, Arv, Abstraksjon
Testing er også forøvrig et viktig element, og det finnes forskjellige varianter av typer tester man kan gjennomføre. Regner ikke med at dette blir det første du ser på :-)

Java og/eller C# er kurante språk å begynne med. Java er plattform uavhengig i den grad at det kjører på en virtuell plattform, mens C# er knyttet opp til MS Windows, evt i Linux via mono.

Til Java vil jeg anbefale denne boken: Objects first with Java (denne boken har det blitt undervist fra i introduksjonskurs i programmering på universitetsnivå).

Han som snakket tidligere om at C# var noe dritt, han kan forøvrig holde sine subjektive meninger for seg selv. Det at man i C# SKAL designe applikasjonen først er bare sprøyt fra ende til annen. Det er kun at man får designeren opp ved oppretting av et nytt prosjekt. Det er ikke noe hinder å skrive logikken først, for så å designe et GUI.
Sist endret av loppetrusa; 16. februar 2011 kl. 14:14.