Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1414
jeg var ute en dag på aboretet og tok noen bilder. jeg har egentlig ikke så mye erfaring, men dette bilde synes jeg ble ganske bra. kameratet jeg brukte var canon eos 400d.
bildet er uredigert men jeg vurderer å ta vek prikkene på en av blomstene.


kritikk?
Sist endret av F1sh; 4. mai 2008 kl. 22:16.
Nå er ikke jeg noen stor fotograf selv, så jeg skal vel egentlig ikke si så mye...

Jeg synes det er imponerende at du har kommet så tett innpå fluen uten at den fløy, men likevel er jeg nødt til å konsentrere meg litt for å se den - jeg ser den ikke ved første øyekast liksom... kanskje du kan klippe vekk litt av det rundt (ikke så mye men litt)...?

Ellers synes jeg det er stilig bilde, og jeg er som sagt veldig imponert over at du kom så nært.. =)
Bildet var helt greit det! Fin fokus.
er det 18-55mm ? Hadde nok vært fett med ei macro linse der
F1sh's Avatar
Trådstarter
ja, det var 18-55mm. og ja, det hadde vært fett med et macro objektiv.
Jeg syntes du skal fjerne prikkene på den ene blomsten. Du skulle ikke ha fått med asfalten, det ødela litt av bildet. Jeg syntes det er tøft at noe er "difused" men hva skjer med den høye blomsten bak som plutselig er "klar"? Du skulle endra på det. Fluen var fin.
Det var et stilig bilde! Jeg likte det. Jeg lastet bildet ned til PCen min, for å se hvilke endringer man kunne gjøre for å gjøre bildet noe mer behagelig å se på (i mine øyne, ihvertfall).

Jeg croppet bildet, og plasserte fluen i det gyldene snitt. Jeg flyttet da fluen møt høyre og oppover. Da croppa jeg også bort en del av blomstene til høyre og over fluen. Etter det stilte jeg litt på levels og curves, for å gjøre det hvite i blomstene hvitere og mindre grått og for å få større kontraster i bildet. Etter det var det bare å skarpe opp bildet.

Etter det synes jeg ikke at det var nødvendig å ta bort de to sorte prikkene på den ene blomsten, selv om kanskje noen fortsatt vil finne de irriterende...

fredeve: Du bør prøve å behandle bildet i Photoshop, eller et annet bildebehandlingsprogram, om du vil. Det vil føre til mye bedre bilder til forumet, og ofte triveligere og mer konstruktive kommentarer. Lykke til videre!
Kan ikke si jeg syns bildet er noe bra i hele tatt. Motivet er ei flue, men flua drukner i et hav av blomster og farger. Dersom du skal ta bilder av insekter trenger du makro for å komme tett nok, punktum finale.

Crop bildet betraktelig og fjern mest mulig av alt rundt så blir det muligens halvgreit
Jeg er glad du ikke var så mye tettere på flua. Hvis du bare fikk flua fra en litt annen vinkel, så ville det ha føltes mye mer makro med en gang. Bildet trenger crop, eller aller helst en god komposisjon i det bildet ble tatt, og litt små justeringer, så er det fint. Jeg setter faktisk pris på bakgrunnen, fordi den byr på muligheter utenom det helt generiske fluebildet. Flua ser lik ut enten den sitter der, i hagen min, eller hvor som helst. Får du med litt bakgrunn slik som her, så er bildet straks mer unikt. Det blir ikke ekte makro, men noe annet som jeg synes er mer interessant.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
EXIF:
Camera Make: Canon
Camera Model: Canon EOS 400D DIGITAL
Image Date: 2008:05:02 13:27:07
Flash Used: No
Focal Length: 55.0mm
CCD Width: 22.28mm
Exposure Time: 0.0013 s (1/800)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 100
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix

Kanskje prøve med annen vinkel neste gang? Fra siden f.eks.? Det grå området i venstre hjørne forstyrret litt.
Sitat av moridin
Kan ikke si jeg syns bildet er noe bra i hele tatt. Motivet er ei flue, men flua drukner i et hav av blomster og farger. Dersom du skal ta bilder av insekter trenger du makro for å komme tett nok, punktum finale.

Crop bildet betraktelig og fjern mest mulig av alt rundt så blir det muligens halvgreit
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med det moridin sier. Det er for lite flue og for mye omgivelser. Du kunne med fordel prøvd å komme mye tettere innpå, men det er vel ikke så lett med 18-55mm.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du har potensiale til et godt bilde, men du må bli mere bevisst på bæskjæring, fargejustering og skarping av bildet

Fluen er ikke så i fokus som den burde vært.


Liker du, eller nok jeg lufta ut av bildet?

Sku vært bare en stor blomst liksom, og fått det i det gyllne snitt, så hadde det vært en 5+
Sist endret av Vangen; 14. mai 2008 kl. 22:51.
Liker Vangen's forslag. Men du må klippe til så fluen havner mer i det gyldne snitt!
Vangens forslag var godt, men det burde vært mer luft rundt den øvre vingen, jeg synes utsnittet ble litt for tett. Og flua kunne også blitt plassert litt mer til høyre.
Sitat av Vangen
...og fått det i det gyllne snitt, så hadde det vært en 5+
Vis hele sitatet...
Som sagt.