Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 9797
Kan vi ikke bruke et annet ord enn trosbekjennelse for teksten som forteller om "vår tro"?

Selv om jeg personlig varierer mellom å tro på Ånden, en samling av all energi i naturen som får hendelser til å skje og skaper en naturlig balanse mellom godt og vondt, positivt og negativt, og det å være ikke-religiøs er jeg interresert i å melde meg inn i en jalla-religion hvis det gir penger i kassa til nFF
Leste i Engler og Demoner av Dan Brown, og der stod det at Jesus var egentlig født i mars, men siden høytiden kan kollidere med jesus død i påsken, ble det flyttet til desember der det er en gammel religion som har noe med vintersolverv å gjøre...

Jeg og noen andre får starte et vegetar-trosamfunn, så får vi 270 kr hver hvert år.
Sitat av gæærn
En jøde i klassen min er borte støtt og stadig. Han skal ha sånne helligdager 24/7, kanskje jødedommen er noe å vurdere? ihih
Vis hele sitatet...
Nei, vi har ikke lov å leke med jødene. Om du ikke er født jøde må du giftes inn og da er det visst kun kvinner de vil ha.
Veldig offtopic, men det med jødene og ikke-jødene er intressant. Det er 2 typer jøder, de veldig ortodokse, altså de "veldig jødiske" de som virkelig lever seg inn i det, og de som bare er jøder, og lever etter reglene, men ikke "tar helt av" hvis dere skjønner.

Er du født jøde, og lever ureligiøst, men masse drikking, man eter mat som er forbudt osv, driter skikkelig i hele jødegreia, så ser selv den mest ortodokse jøden på deg som jøde. Uansett hvordan du oppfører deg, så vil de regne deg som en jøde.
Er du ikke født jøde, men konverterer og lever veldig ortodokst, følger alle reglene til punkt og prikke, går korrekt kledd og hele greia, så vil ikke den mest liberale jøde se på deg som jøde. Dette er litt sprøtt, men sant, leste det på en side om jøder, skrevet av en jøde selv. Tror ikke de sitter og finner på sånt . Dessuten, hvis du vil bli jøde bare pga høytidene, så minner jeg deg på en ting: de bli omskjært..
Tror faktisk ikke det er så dumt å bli omskjært når jeg tenker meg om..
For eksempel, hvis du har for mye forhud kan det gjøre sexen ikke like bra, hvis du har for trang forhud er det heller ikke så bra, så ved å snitte av deler av forhuden blir ting bedre.
Det er også rensligere å være omskjært fordi da legger det seg ikke like mye drit under forhuden som det ville gjort ellers(hvis du ikke er veldig flink til å vaske deg :P)
Så da skal alle gutter i nFF menigheten omskjæres altså . Glad jeg er jente...
Du må nok ikke tro at kjønnsleppene dine får være i fred de heller

edit: men fra spøk til alvor, bare kommenterte din offtopic om jødene om at de måtte omskjæres, var ikke inne på tanken om å foreslå noe slik for denne nFF religionen
Sist endret av L0rdMeL; 15. november 2005 kl. 14:26.
heei!

edit: åja da så.
Sist endret av Lille My; 15. november 2005 kl. 14:27.
Dette er hva jeg ville vurdert å ha som "bud" i min religion:
1. The world is full of fascinating problems waiting to be solved.
2. No problem should ever have to be solved twice.
3. Boredom and drudgery are evil.
4. Freedom is good.
5. Attitude is no substitute for competence.
Tatt fra http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

Kanskje lagt til at informasjon skal ikke eies, men deles. Merge alt dette sammen med hva Lille My hadde, bortsett fra noen detaljer... du skal kunne ha andre browsere enn Firefox (f.eks Opera). Jeg bruker FF selv, men ville ikke vært medlem i en sneversynt religion.

Of course, det er selvsagt ikke så viktig, det viktigste er å slippe både Kristendommen og de andre altfor aktive, ekstreme og sneversynte religionene. Sørge for at pengene havner på et bedre sted
zpn*: Du har ikke lest posten min. Jeg kjenner til FSM, men det kvalifiserer ikke til det jeg er ute etter. Aner ikke om det er en norsk avdeling heller.

Poenget mitt er at jeg vil ha en livssynsorganisasjon rett og slett av nødvendighet for å unngå at statskirken tjener penger på meg, og at jeg vurderer å starte en fordi jeg ikke finner en som lar deg tro på akkurat hva du vil. Nei, human-etisk forbund sin art-onani om at menneskeheten kan la seg styre av gode ting og derfor gjøre gode gjerninger teller ikke

marsboer: det er mye rart som er flyttet rundt av datoer i de fleste historiske sammenhenger, langt verre blir det i Bibelen. Vet allikevel ikke om det er så lurt å lese Dan Brown for faktaen sin om religion...
btw.. Omskjæring er bullshit. Å være omskjært er for det første dårligere for sex enn ikke å være det. Det er bevist at omskjæring gir en liten beskyttelse mot AIDS, og diverse andre kjønssykdommer, men i alle disse tilfellene gir kondom 100% beskyttelse. Ikke strid i mot evolusjonen =P Så lenge du vasker under forhuden (ikke farlig å bruke såpe), så er det faktisk bedre..
Jaha sikkert kjekt å vite...btw hvordan går det med saken? blir det noe religion utav det? Vurderer å melde meg inn i HEF, for å melde meg utav kirken..hva er galt med HEF siden dere ikke liker dem her? Er litt enig at det virker litt...hva skal jeg si.. men hva mer er "galt"?
Sitat av Lille My
Jaha sikkert kjekt å vite...btw hvordan går det med saken? blir det noe religion utav det? Vurderer å melde meg inn i HEF, for å melde meg utav kirken..hva er galt med HEF siden dere ikke liker dem her? Er litt enig at det virker litt...hva skal jeg si.. men hva mer er "galt"?
Vis hele sitatet...
Spesielt? Å dyrke mennesker og forhellige seg selv på den måten? Æsj, jeg vil være nøytral, men det er jo som sagt ingen alternaiver Håper nFF får religion/trossamfunn/whatever snart
Jammen, du er ikke nøytral hvis du velger å gå inn i nFF sin "religion"...Da tar du jo et standpunkt selv om dette standpunktet ligger nøytralt iforhold til de andre standpunktene.
Sitat av L0rdMeL
Jammen, du er ikke nøytral hvis du velger å gå inn i nFF sin "religion"...Da tar du jo et standpunkt selv om dette standpunktet ligger nøytralt iforhold til de andre standpunktene.
Vis hele sitatet...
Men, siden jeg først MÅ være med i noe for at kirka ikke skal få penger fra meg, og jeg heller ikke vil være med i HEF, så er nFF det mest logiske for meg iallefall. Selvfølgelig VIL jeg helst være nøytral, men i dagens samfunn er jo dette umulig
Better than thou.
Sitat av SkyFex
... men i alle disse tilfellene gir kondom 100% beskyttelse. ...
Vis hele sitatet...
Tull, kondom gir ikke 100% beskyttelse mot noenting. Og ved vise kjønnsykdommer beskytter ikke kondom noenting.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sånn uten lest alle postene sånn 110%, spør jeg om det er noen som vil være med å starte et nytt trossamfunn.
n5k sa noe om en 23 år gammel person, 2000 spenn og ei bok. Det kan vi vel fikse?

(JEG SKAL HA EN KUL TITTEL!!!)

IvIoyner:::: Hva sier du? plz plz plz!
Sitat av Kakcoo
Sånn uten lest alle postene sånn 110%, spør jeg om det er noen som vil være med å starte et nytt trossamfunn.
n5k sa noe om en 23 år gammel person, 2000 spenn og ei bok. Det kan vi vel fikse?

(JEG SKAL HA EN KUL TITTEL!!!)

IvIoyner:::: Hva sier du? plz plz plz!
Vis hele sitatet...
Det har, så vidt jeg har forstatt, blitt laget en søknad allerede.

JEG VIL OGSÅ HA EN KUL TITTEL!!!11one (pave?)
marken sitter og konspirerer med søknad og slikt, Scha har gått med på å være formynder i bytte for gratis øl på årsmøtene, marken (igjen) har laget hjemmeside og satt meg til å lage logo
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av mongeland
marken sitter og konspirerer med søknad og slikt, Scha har gått med på å være formynder i bytte for gratis øl på årsmøtene, marken (igjen) har laget hjemmeside og satt meg til å lage logo
Vis hele sitatet...
Kan jeg få være med?
Kan sikker hjelpe til med diverse grafiske ting.
Tror vi bare kaster alt det grafiske på deg.

Men, ja, tar det på IRC.
Sitat av Popp
har ikke lest alle postene, men jeg har trua på at nff kunne dratt greit med penger på detta om det hadde vært mulig... Medlemmer: 8.386 x 270 = 2.264.220

når jeg tenker meg om, fy faen vært greie penger !!! hehe
Vis hele sitatet...
Man kan i tillegg søke om tilsvarende støtte fra kommunene der medlemmer av trossamfunnet holder til. Så du kan gange det der beløpet med 2
Man trenger 500 medlemmer for å få statsstøtte.

Forøvrig er det en regel om at "Stats- og kommunaltilskudd skal brukes til religiøse formål". Vet ikke helt hva de legger i "religøse formål", varierer vel etter hva trossamfunnet tror på.

Har litt greie på dette emnet da jeg har undersøkt litt rundt det å starte religion/trossamfunn før da jeg tenkte på å registrere Jedi som en religion :P

Nyttig lesestoff kan være
FOR 2005-04-19 nr 345: Forskrift om registrerte og uregistrerte trossamfunn.
FOR 1988-12-01 nr 996: Forskrift om tilskot til livssynssamfunn.

Jeg tror det kan være lurt å registrere en eventuell nFF-"religion" som et trossamfunn og ikke som et livssynssamfunn da det er kun human etisk forbund som har fått denne statusen hittil. HEF og diverse andre (åsatru osv) er registrert som trossamfunn.

Videre så må medlemmer registreres/føres i medlemslister med fullt personnummer/fødselsnummer.

Det må også registreres som forening/lag/innretning i brønnøysundsregistrene før man søker om status som trossamfunn, eksempel. Registrering er gratis.

Noen bekjente av meg laget et livssyn en gang, men de har ikke registrert det som trossamfunn eller noe. http://www.saklig.net/marius/mennesk1/om.php
Sist endret av perry; 19. november 2005 kl. 03:36.
Norsk FreakCommunity passer vel fint som navn på greia?
Sitat av Carlo
Tull, kondom gir ikke 100% beskyttelse mot noenting. Og ved vise kjønnsykdommer beskytter ikke kondom noenting.
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke hvor mye beskyttelse kondom gir. Poenget var at å omskjære deg bare for en minimal beskyttelse mot kjønnssykdom er tull.
Sist endret av Skyfex; 19. november 2005 kl. 13:27.
SkyFex: jammen hvem sa at omskjæring ga noe beskyttelse som helst mot kjønnssykdommer?
Sitat av IvIoyner
Opprinnelig post
Vis hele sitatet...
Når du melder deg ut av statskirken går pengene for ditt medlemskap ut av statskirken og til den andre potten "andre religioner som får statsstøtte" beklager , har ingen referanser/kilder til dette. men skal poste det når jeg kommer over det. Det du kan gjøre er og sende en epost til Kultur- og kirkedepartementet. Ja , du kan faktisk bare sende dem en e-post så får du faktisk svar. Sendte e-post til Arbeids- og sosialdepartementet i forrige uke og fikk svar per post faktisk 3 dager etterpå.
Sist endret av ivioyner; 19. november 2005 kl. 20:49. Grunn: Fjernet den unødvendig lange siteringen :)
God idé. Jeg sendte dem like så godt en e-post. Får se hva jeg får som svar.
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg må innrømme at jeg ikke har lest side 2 og 3 så sjansen er der for at dette er nevt før.
http://org.ntnu.no/dkk/kirkedoer/utmeldelse.html

et skjema som bare melder deg ut og ikke inn i noe som helst. Personlig ville jeg fjernet infoen om hvor skjemaet er utarbeidet hen.
Den skal jeg bruke spetznaz!! MEN Noen som kan hjelpe meg?

Pga diverse familieproblemer får jeg ikke tak i dåpsattesten min. Jeg kan, men det vil si at jeg må spørre min gamle mormor å finne den, og hun er kristen. Så lurer hun sikkert på hva jeg skal med den "melde meg ut av den h@lv*ts kirka vel!"....jaa...så det enkleste ville være, fikse en kopi. Manipuleringsskillz har jeg, mangler bare en dåpsattest. Noen som føler for å scanne en til meg? PM takk.


Så er det bare å vente på innmeldingsskjema til nFF-religionen!
▼ ... over en uke senere ... ▼
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Bumper denne tråden fordi jeg ble litt nysgjerrig. Blir det noe av dette i det hele tatt?
hva med å ikke konfirmere seg i det hele ? å bare ta avstand fra alt =>?
Da vil statskirka fortsatt få penger, det er vel hele poenget
Riktig. Jeg har sendt e-post til kirke og kulturdepartementet, men svaret har foreløpig uteblitt.
Spørsmål om økonomiske konsekvenser av utmelding fra Den norske kirke

Vi viser til Deres e-post 19. november 2005.

Det er ikke slik at Den norske kirke mottar et visst beløp per medlem. Imidlertid blir støtten til andre tros- og livssynssamfunn utregnet på grunnlag av det offentliges utgifter til Den norske kirke, delt på antall statskirkemedlemmer. Dette beløpet blir så multiplisert med antall medlemmer i det aktuelle tros- eller livssynssamfunnet.

Dersom medlemstallet til Den norske kirke synker, vil det offentliges utgifter per medlem bli høyere. Som en konsekvens av dette vil utmelding fra Den norske kirke føre til at andre tros- og livssynssamfunn får mer offentlig støtte.


Med hilsen (navnet til avdelingsdirektøren etc)
Vis hele sitatet...
Ser ut til at jeg kan melde meg ut med god samvittighet. På tide å sette i gang printeren.
Så, statskirka får like mye penger uansett om du er medlem eller ikke, men hvis du melder deg ut blir støtten større til alle de andre tros- og livssynssamfunn automatisk uansett om hvilket du melder deg inn i? Måtte formulere det for meg selv for å forstå det.
Utrolig tungbyrokratisk lagt opp system, spesielt på måten de forklarte det på.
Men men. Heia Norge
Sitat av Lille My
Den skal jeg bruke spetznaz!! MEN Noen som kan hjelpe meg?

Pga diverse familieproblemer får jeg ikke tak i dåpsattesten min. Jeg kan, men det vil si at jeg må spørre min gamle mormor å finne den, og hun er kristen. Så lurer hun sikkert på hva jeg skal med den "melde meg ut av den h@lv*ts kirka vel!"....jaa...så det enkleste ville være, fikse en kopi. Manipuleringsskillz har jeg, mangler bare en dåpsattest. Noen som føler for å scanne en til meg? PM takk.


Så er det bare å vente på innmeldingsskjema til nFF-religionen!
Vis hele sitatet...

Ta kontakt med kirkekontoret der du ble født og si du skal ha tilsent ett eksemplar av dåpsattesten. Jeg fikk den i løpet av ett par dager.

mvh jsualk
Sitat av IvIoyner
Ser ut til at jeg kan melde meg ut med god samvittighet. På tide å sette i gang printeren.
Vis hele sitatet...


Tok det lang tid før du fikk svar? jeg er helt overrasket. Har hatt kontakt med flere offentlige myndigheter i det siste og de svarer jo helt utrolig raskt Dette burde vært praksis i alle offentlige instutisjoner.
Hva med å melde seg inn i Bifrost eller Forn Sed?
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå som temaet har blitt gjenopptatt føler jeg behov for å bumpe denne tråden. Er hele planen lagt på hylla, eller bare stoppet dere opp midt i prosessen?
hmm... kunne vert fet med en ny religion.
er ikke døpt, men er konfermert borgerlig, vet ikke hvor jeg er nå
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det kan jo være det er flere enn meg som tilfeldigvis leser denne tråden nå, litt i etterkant.

Church of the Subgenius er ikke nevnt noe sted. http://www.subgenius.com/

Noen som vet om man kan registrere seg i et internasjonalt trossamfunn, og dermed kutta støtta til statskirken?

-old bull