Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5128
Hei.

Har ikke mye kunnskaper om kjemi, og jeg må ta valget mellom fysikk, kjemi og biologi til neste år på skolen. Eventuelt to av de hvis jeg vil.

Det jeg lurer på er om det er mye jobb muligheter innen kjemi, og hva man eventuelt kan jobbe innenfor/med?

Lurer også på hva slags skole valg og linjer man kan ta på universitet eller høyskoler. Er kjemi generelt veldig vanskelig?


Edit: Overskriften ble litt teit, men det får la gå.
Sist endret av fth; 24. mai 2012 kl. 16:05.
Jeg sitter i dette øyeblikk og øver til en prøve i Kjemi 1 (KJ1). Faget er utfordrende, men jeg klarer meg greit. (Karakter 4).

Med litt arbeid tror jeg ikke kjemi skal være noen altfor stor utfordring. (Dette kommer an på deg, selvfølgelig)

Når det gjelder jobbmuligheter er det mange jobber for en som har studert kjemi på høyere nivå. Du kan jobbe innenfor produksjon av diverse matvarer og innen industri. (Det finnes mange fler muligheter enn det jeg lister opp her)

Det norske medisinstudiet er et eksempel på fag som krever KJ1. (og KJ2?)
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjemiker

Les litt her Dette er forsåvidt en veldig god side, du kan velge hvilken utdanning du vil ta, så får du opp relevante yrker og informasjon om forventet lønn osv. Står også oppgitt hvilke skoler som tilbyr utdannelsen.

Om det er vanskelig vet jeg desverre ikke noe om

Good luck!
Velg kjemi, det er moro og mer praktisk enn de andre realfagene. Klarer du deg bra i kjemi 1, velg kjemi 2, mer moro men en del vanskeligere.
Fins det studier i Norge som krever kjemi 1?
De fleste som tar master i kjemi ender opp som naturfaglærere, er mye matte og fagstoffet er som regel på engelsk når man tar høyere utdanning innen det.
fth
Trådstarter
Okei, tusen takk for den linken kristiner

Har lenge vurdert å bli astronom, universet har alltid vært veldig spennende å lære om. Men matte kunnskapene mine er ikke av de alle beste, og har funnet ut etter litt lesing om yrket at matten er veldig krevende :/

vonSlaaen: Karakter 4 er jo bra det Hadde nettopp muntelig eksamen i naturfag og fikk 3 :P
Kan tenke meg at det er ganske mye å huske på, men det skal vel være greit å komme seg igjennom.
Er det muntelig eller skritfelig eksamen i kjemi btw?
Sitat av fth Vis innlegg
Hei.

Har ikke mye kunnskaper om kjemi, og jeg må ta valget mellom fysikk, kjemi og biologi til neste år på skolen. Eventuelt to av de hvis jeg vil.

Det jeg lurer på er om det er mye jobb muligheter innen kjemi, og hva man eventuelt kan jobbe innenfor/med?

Lurer også på hva slags skole valg og linjer man kan ta på universitet eller høyskoler. Er kjemi generelt veldig vanskelig?


Edit: Overskriften ble litt teit, men det får la gå.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ta alle tre? Det går ihvertfall på min skole. Jeg tar det, tror ikke det skal bli all for mye jobb. Da er du ihvertfall sikret.
Sitat av fth Vis innlegg
vonSlaaen: Karakter 4 er jo bra det Hadde nettopp muntelig eksamen i naturfag og fikk 3 :P
Kan tenke meg at det er ganske mye å huske på, men det skal vel være greit å komme seg igjennom.
Er det muntelig eller skritfelig eksamen i kjemi btw?
Vis hele sitatet...
I Kjemi 1 (2. klasse VG) er det muntlig, i Kjemi 2 (3. Klasse VG) kan du komme opp i begge.
Sitat av fth Vis innlegg
Er det muntelig eller skritfelig eksamen i kjemi btw?
Vis hele sitatet...
Du kan komme opp i begge deler i kjemi 2, kjemi 1 er jeg ikke sikker på.

Kan anbefale å ta kjemi 1 ihvertfall, veldig bra allmennyttig kunnskap. Det kan komme til nytte innenfor mange forskjellige utdanningsområder som ikke har noe å gjøre direkte med kjemi også. Etter et år med kjemi kan du jo se ann om det er noe du har lyst til å fortsette med

EDIT: vonSlaaen kom meg i forkjøpet angående eksamen :P
Sist endret av WTyskeberget; 24. mai 2012 kl. 17:57.
Jeg anbefaler at du velger fysikk, selv om du vil studere kjemi videre etterpå. Kjemistudier på universitetet krever ikke at du har kjemi fra før av, de krever Generell studiekompetanse + (R1+R2) og FYS1.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av fth Vis innlegg
Kan tenke meg at det er ganske mye å huske på, men det skal vel være greit å komme seg igjennom.
Er det muntelig eller skritfelig eksamen i kjemi btw?
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg tatt kjemi 1 i Norge, men jeg kan i det minste svare deg ut i fra hvordan det er med kjemi 2.
Vi kan bli trukket til skriftlig og muntlig-praktisk eksamen. Muntlig-praktisk går ut på at man har en muntlig del og en praktisk del, der den praktiske delen typisk er en utførelse og presentasjon av at førsøk.

Kjemi er et fag jeg ikke ville valgt dersom man ikke har en spesiell interesse for det. Faget er ganske tungt og krever mye pugging, spesielt kjemi 2.
Naturfag på vgs henger ikke veldig tett inntil kjemi 2, men dersom du har liten interesse for dette faget (tatt i betraktning av at du har fått dårlig karakter), bør du vurdere noe annet enn kjemi. Kjemi er et fag man lett frafaller dersom man ikke har interesse eller er veldig motivert for å gjøre det bra i faget.

For mange har kjemi på videregående skole en tendens til å ødelegge mye av interessen for faget, inkludert meg dessverre.

Selv får jeg 5 som standpunktkarakter i kjemi 2, men de aller fleste har 4 eller dårligere i faget der jeg går.
Ikke meninga å ødelegge all lysten din for å velge kjemi, og har som nevnt ikke tatt kjemi 1. Siden faget er så bredt vil man i større grad enn mange andre fag møte på ting man syntes er utrolig spennende, men andre ting som dreper all motivasjon til og i det hele tatt åpne boka. Dersom man kommer seg gjennom kapitlene man misliker og sørger for å få med seg alt underveis vil man klare seg godt i faget, de fleste som ikke mestrer dette ender opp med en karakter farlig nær stryk.

Ser nå at posten min ikke svarer på topic, men håper det er nyttig nok å gi deg et bilde av min oppfatning av faget.
Om du er genuint interessert i kjemi, leser litt rundt her og der om faget før du begynner, så skal du klare 6 greit. Jeg gjorde tilsvarende og gikk ut med det i år til tross for en demotiverende lærer. Jeg synes boken ofte forklarer rimelig komplisert, og da er det greit å forstå det fra andre steder.

Men kjemi er gøy, og lett å like. Det er ikke noe problem.
Sitat av random4k Vis innlegg
De fleste som tar master i kjemi ender opp som naturfaglærere, er mye matte og fagstoffet er som regel på engelsk når man tar høyere utdanning innen det.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk litt skuffende. Ettersom at du har master i kjemi så er det vell mange andre gode muligheter enn naturfagslærer.

Selv har jeg tenkt å ta utdanning i kjemi, og skaffe jobb som noe i nærheten av farmasøyt eller lignende.

Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Om du er genuint interessert i kjemi, leser litt rundt her og der om faget før du begynner, så skal du klare 6 greit. Jeg gjorde tilsvarende og gikk ut med det i år til tross for en demotiverende lærer. Jeg synes boken ofte forklarer rimelig komplisert, og da er det greit å forstå det fra andre steder.

Men kjemi er gøy, og lett å like. Det er ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
nah, kjemi er litt vanskligere enn å lese litt her og der før du begynner :P
Kjøp heller boka og jobb deg igjennom før skolen starter. Skriv sammendrag og gjør alle oppgavene.

Men ellers gratulerer med 6 ;D
Sist endret av Fyllingz; 24. mai 2012 kl. 18:32.
kjedelig streiting
Sitat av Polesch Vis innlegg
Jeg anbefaler at du velger fysikk, selv om du vil studere kjemi videre etterpå. Kjemistudier på universitetet krever ikke at du har kjemi fra før av, de krever Generell studiekompetanse + (R1+R2) og FYS1.
Vis hele sitatet...
For å få realfagskompetanse som man må ha for å studere kjemi kan man jo velge mellom R1 + Kjemi 1 og 2, evt som du sier Fysikk 1 og 2, og da er det jo greit å ta kjemi om det er det man virkelig brenner for.
fth
Trådstarter
Jeg tarå det som privatist, så da må jeg ha eksamen muntelig og skriftelig antageligvis. Dette er også en grunn til at jeg ikke gidder å bruke nærmere 30.000 - 40.000 eller mer på å ta alle tre fagene.
Og karakter 3 i naturfag er verken dårlig eller bra vil jeg si, og jeg syns naturfag er ganske spennende, men selvfølgelig ikke alt. Fikk om DNA, Arv og redoksreaksjoner hvor jeg måtte forklare danielle cellen.

Har matte, norsk og engelsk igjen + noen av de jeg nevnte i første posten og da får jeg generell studiekompetanse.
Takk for allle postene, har fått det mer i perspektiv nå og lurer på om jeg ikke skal ta kjemi1 og fysikk 1 + 2 for å stå litt sterkere enn eventuelt andre søkere
Ta alle tre. Det vil åpne utrolig mange muligheter for deg. Du tror kanskje at videregående kjemi, fysikk og biologi er vanskelig, men det er faktisk ikke det. Følger du med i timene og gjør det læreren sier, vil du ligger på 5-6. Videregående er latterlig enkelt.
Sitat av erythrocyte Vis innlegg
Ta alle tre. Det vil åpne utrolig mange muligheter for deg. Du tror kanskje at videregående kjemi, fysikk og biologi er vanskelig, men det er faktisk ikke det. Følger du med i timene og gjør det læreren sier, vil du ligger på 5-6. Videregående er latterlig enkelt.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an på læreren. Selv fulgte jeg godt med i KJ2-timene, men kom aldri helt opp på karakteren 5. Så det er ikke sikkert det er latterlig enkelt for alle selv om du klarte å få 6 enkelt.
fth
Trådstarter
Det skal ikke mye til for å få topp karakter som han sier, men det kommer helt ann på deg selv og læreren. Jobber man jevnt med det, så går det som regel ganske bra, også har jo interessen mye å si.

Vet det vil åpne mange muligheter, men er ikke billig akkurat. Det som er litt kjipt :P
True phreak.
Sitat av random4k Vis innlegg
De fleste som tar master i kjemi ender opp som naturfaglærere, er mye matte og fagstoffet er som regel på engelsk når man tar høyere utdanning innen det.
Vis hele sitatet...
Det er pisspreik. De fleste som tar master i kjemi ender opp i industrien, i godt betalte jobber.

Faglitteratur er som regel på engelsk uansett om man går høyere utdanning (spesielt innen tekniske fag, realfag og økonomi og slikt).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Orker ikke lese hele tråden (beklager det), men jeg kjenner flere som har tatt batchlor i kjemi, og kun ett fåtall av de har fått seg jobb. Ville heller satsa på fysikk også tatt geologi/bygg utdanning..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av BuzzR Vis innlegg
Orker ikke lese hele tråden (beklager det), men jeg kjenner flere som har tatt batchlor i kjemi, og kun ett fåtall av de har fått seg jobb. Ville heller satsa på fysikk også tatt geologi/bygg utdanning..
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å bygge på med en master etter fullført bachelor. Selvsagt er det vanskelig å få jobb med bachelor i kjemi når du skal konkurrere med sivilingeniørene.

Og litt av greia med kjemi er at det går igjen i alt; grunnleggende kjemikunnskaper er nødvendig innenfor fysikk, geologi, petroleumsteknologi, biologi, bioteknologi, medisin, nanoteknologi osv., så å ta kjemi på videregående er så absolutt ikke bortkasta.
Sist endret av BomberMan; 14. august 2012 kl. 00:21.