Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7828
Vil det være å overbelaste el-anlegget hjemme om jeg kobler 4-5 elektriske komponenter utifra en stikk kontakt med forgreninger på? Snakker om rundt 1000-1200 watt utifra en kontakt.
Kommer jo helt an på hvor mange A som er på kursen og hvor mye de elektiske komponentene trekker.
Sist endret av Spelly; 6. november 2011 kl. 16:57.
Nei, så lenge sikringen holder så.
Sitat av spelley Vis innlegg
Kommer jo helt an på hvor mange A som er på kursen og hvor mye de elektiske komponentene trekker.
Vis hele sitatet...
Legge i sammen ampere på alle apparatene, og er det under det sikringen klarer maks så er det greit?
Ikke anbefalt å trekke så mye ut av en skjøteledning, uavhengig av sikringstørrelse på kursen.
Hvis du må bruke skjøteledning, pass på at du kjøper en med bra tverrsnitt på lederne(minst 1,5 mm2, helst 2,5mm2), og ikke seriekobler dem.

EDIT: gikk ut fra at du med forgreining mente skjøteledning med flere uttak.
Hvis du mente forgreining som i en fast splitter, er det bedre, men heller ikke optimalt.
Sist endret av The Great Catsby; 6. november 2011 kl. 17:03.
Yeah, hvis du skal være tilnærmet 100% sikker så bruker du skjøteledning med samme tversnitt som kursen. 10A = 1.5 og 16A = 2.5mm2 hvis jeg ikke husker helt feil.

Legge i sammen ampere på alle apparatene, og er det under det sikringen klarer maks så er det greit?
Vis hele sitatet...
Blir litt vagt å beregne på den måten. Jeg ville ikke bekymret meg over overbelastning. Blir kursen overbelastet, går sikringen. Da burde du vurdere å koble fra en komponent.
Sist endret av Spelly; 6. november 2011 kl. 17:07.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Legge i sammen ampere på alle apparatene, og er det under det sikringen klarer maks så er det greit?
Vis hele sitatet...
ja.

I en normal kontakt er det vel 13A sikring? så du kan trekke rett under 3000 watt totalt på den kursen. Om du ønsker kan du trekke alt sammen ut av en enkelt stikkkontakt, eller du kan fordele det over flere.

Om du koblet til skjøteledninger må du se om disse også tåler å trekke så mye strøm.
Sitat av etse Vis innlegg
ja.

I en normal kontakt er det vel 13A sikring? så du kan trekke rett under 3000 watt totalt på den kursen. Om du ønsker kan du trekke alt sammen ut av en enkelt stikkkontakt, eller du kan fordele det over flere.

Om du koblet til skjøteledninger må du se om disse også tåler å trekke så mye strøm.
Vis hele sitatet...
13A sikring ? hvor fikk du det tallet fra ?

Standardsikringer i norske hjem er på 10 og 16ampere.

Enkeltstikk har heller ikke "egne sikringer" utenom i spesielle tilfeller, sikringen gjelder for en hel kurs som godt kan innbefatte fire lysarmatur, femten veggstikk og en varmeovn.
Sist endret av AtXbYeA; 6. november 2011 kl. 17:08.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
13A sikring ? hvor fikk du det tallet fra ?

Standardsikringer i norske hjem er på 10 og 16ampere.
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha hørt at man kan trekke 13A fra en 10A kurs.
Sist endret av Spelly; 6. november 2011 kl. 17:10.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
13A sikring ? hvor fikk du det tallet fra ?

Standardsikringer i norske hjem er på 10 og 16ampere.
Vis hele sitatet...
Det blir feil å si at 13A sikringstørrelse er "normalen", da det varierer, men 13A er en vanlig sikringstørrelse ja.

I nyere hus er de fleste kurser på 16A, mens på eldre hus finner man som oftest 10A eller 13A kurs på forbrukskurser.
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg mener å ha hørt at man kan trekke 13A fra en 10A sikring.
Vis hele sitatet...
Den kommer til å slå ut etter en time om 13A er belastningen over lengre tid
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg mener å ha hørt at man kan trekke 13A fra en 10A sikring.
Vis hele sitatet...
Klart du kan, hvis det er trege sikringer og vi snakker om oppstartstrøm.

Ser at 13A er relativt vanlig i danmark, men dette var ikke noen del av pensum når jeg gikk på skolen og har aldri sett en slik installasjon i norge.
Jeg har (på 'hobbyrommet') 3*13A så det finnes ja.
Det lar seg gjøre å kjøre 13A lovlig på 1,5mm2 i følge instalatøren, noe som er bra for meg da jeg har et jævla kraftig lydanlegg her..

(Beklager at jeg ble fristet til å skrive off topic TS!)
Sist endret av woff; 6. november 2011 kl. 17:31.
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg har (på 'hobbyrommet') 3*13A så det finnes ja.
Det lar seg gjøre å kjøre 13A lovlig på 1,5mm2 i følge instalatøren, noe som er bra for meg da jeg har et jævla kraftig lydanlegg her..
Vis hele sitatet...
Den kursive skriften bekrefter det jeg tidligere sa:

Jeg mener å ha hørt at man kan trekke 13A fra en 10A kurs.
Vis hele sitatet...
Hvor får du ta i 13A sikringer ?
Sist endret av Spelly; 6. november 2011 kl. 17:32.
Du klarer ikke å få 13A ut av 10A kurs, men det var en liten periode det ble brukt 13A på 1,5mm2.
Min automat (3*13A) ble kjøpt her: http://www.elektroskandia.no/

Ser at du sparer MYE på å kjøpe de på Biltema... http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...matsikringer1/
Sist endret av woff; 6. november 2011 kl. 17:40.
For å svare på trådstarter: I utgangspunktet ikke. 5.2A er ikke så mye. Går helt fint an å bruke en vanlig skjøteledning med hvilket som helst tverrsnitt til akkurat dette. Problemene kommer dersom du skal koble andre ting på som trekker mye strøm og du bruker en skjøteledning med en tynn ledning. Men til akkurat dette som du spør om går det helt fint.

Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg mener å ha hørt at man kan trekke 13A fra en 10A kurs.
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på hvilken type sikring det er. På en vanlig automatsikring kan man trekke 1.45 ganger merkestrømmen i en time før vernet ryker. (alle sikringer har en gråsone hvor produsenten ikke kan garantere på når vernet vil ryke før innen en time. Denne er mellom 1 og 1.45 ganger sikringsstørrelsen)

På gamle skrusikringer er denne verdien på hele 1.9 ganger sikringsstørrelsen, så man kan i teorien få ut 19A ut av en 10A sikring i en time før sikringen ryker.
Trådtyven slår til igjen!

Hvilken mekanisme er det egentlig i en automatsikring som gjør så den kan brukes om og om igjen?
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Trådtyven slår til igjen!

Hvilken mekanisme er det egentlig i en automatsikring som gjør så den kan brukes om og om igjen?
Vis hele sitatet...
Hei, jeg kommer fra internett og vil gjerne fortelle deg om google.no, denne fantastiske siden er ultrakul!

http://no.wikipedia.org/wiki/Automatsikring
Nå skal jeg skjekke i montørhåndboka til bror min:
Vet ikke om det er rett side men jeg kjører på:
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hei, jeg kommer fra internett og vil gjerne fortelle deg om google.no, denne fantastiske siden er ultrakul!

http://no.wikipedia.org/wiki/Automatsikring
Vis hele sitatet...

Hvorfor googlet ikke du 13A automatsikring før du begynte å synse, og endte opp med å komme med feilinformasjon?
Sitat av woff Vis innlegg
Min automat (3*13A) ble kjøpt her: http://www.elektroskandia.no/

Ser at du sparer MYE på å kjøpe de på Biltema... http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...matsikringer1/
Vis hele sitatet...

Elektroskandia er en grossist, og prisene du har sett er nok listepriser. Når elektrikere kjøper derfra(gjennom et firma) så kan du regne med at de får 60-80% rabatt.
Bare fyr i alt. Så merker du fort om det ikke går. Huset brenner ikke ned, ved mindre du har feilkoblet alle komponentene du skal plugge i, å at tverrsnittet er under 0,75 :P
Liker hvordan en haug med folk uten grunnlag kommer med generell synsing og utsagn basert på egen tankegang og google. Synes dere ikke det er greit å faktisk vite hva dere snakker om når det er et tema som dette? Det er som om jeg skulle sagt at du gjerne må lodde CPU'en din fast i hovedkortet eller prøve å injisere smirnoff vodka i årene.

Om heller TS gidder å forklare ordentlig, så jeg slipper å gjette hva han lurer på. Så skal jeg heller gi han det rette svaret han lurer på.

Edit: Jøss, iløpet av den tiden det tok meg å skrive dette kom det enda flere dårlige anbefalinger.
@iphonefreak: Du syns det høres ut som en god ide? La oss prøve å kjøre i 250km/t på E18, det kan jo bare kanskje gå galt
Sist endret av iMAGINE123; 6. november 2011 kl. 19:06.
Ett godt tips hvis du skal belaste skjøteledninger MYE.. IKKE bruk kabelen opprullet / på trommel. DET er faktisk meget brannfarlig!

Bruk hodet uansett! De største strømbrukerene egner seg ikke til å hekte i enden av en sjøteledning!
Skal prøve å gitt mitt svar utifra hvordan jeg tolker TS sin post.

Forskriftene sier:
1,5mm2 <10A
2,5mm2 <16A

Det vil si at du har kun lov å bruke tversnittet 1,5mm sammen med 10A sikring og ned, samme for 16A bare da 2,5mm.
Dette gjelder da ved husinstallasjon. Du har heller ikke lov å bruke skjøteledning som fast montasje, med andre ord det skal kun være en midlertidig løsning over en kort periode. Så du må bedømme selv om forholdet passer til forskriftene, om du skal gjøre dette mest mulig lovlig.

Derimot så spør du om det vil belaste el-anlegget ditt. Nei det vil det ikke. Det kan kanskje belaste kursen du bruker. Du spesifiserer ikke sikring størrelse eller hva annet som er koblet til på denne kursen. Du sier heller ikke noe om hva slags type forgrening dette er. Men 1000W - 1500W syns jeg personlig høres litt mye ut til å bli brukt på en skjøteledning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Skal prøve å gitt mitt svar utifra hvordan jeg tolker TS sin post.

Forskriftene sier:
1,5mm2 <10A
2,5mm2 <16A
Vis hele sitatet...
Nei, det seier ikkje forskriftene.

Forskriftene seier at du skal sikre at du ikkje har varmeutvikling som overgår det kabel og omgivelser tåler, og at du har spenningsfall som ikkje går utover tilkopla apparat. Kan du vise at det er trygt, kan du utmerka fint køyre 16A gjennom 1.5mm^2 kabel.

Det du tenker på er NEK400, som er ei norm. Å følgje norma er ein måte å følgje forskriftene på, men du står fritt til å avvike norma. Om du har avvik frå norma må du dokumentere dei avvika sjølv.
Ja, du har helt rett og jeg beklager forhastet utsagn fra min side...

derimot som unnskyldning, så er det helt klart at TS har 0 peiling på sikkerheten selv. Så det at han skal regne ut selv om det er forsvarlig, kan vi nok se langt etter.

Det er uansett gode rettningslinjer for å holde seg på den sikre siden.
Sett at du har en 10A sikring, så kan du fint trekke opp til 2300W fra den.
Det skal stå hva maks-belastningen er, på selve forgreiningen. Så forhold deg til det.


Når det kommer til 10A vs 13A på 1,5mm2, så er det fult mulig, og helt normalt å sette inn 13A automatsikring på 1,5mm2 PR som er belagt på vegg, der det har vært en slik gammel skrusikring tidligere.

Ellers så forholder man seg til 10A på 1,5mm2 og 16A på 2,5mm2, når det er lagt skjult.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ellers så forholder man seg til 10A på 1,5mm2 og 16A på 2,5mm2, når det er lagt skjult.
Vis hele sitatet...
2,5mm2 Skjult kan ikke lenger sikres med 16A. Maks nå, er 15A (som finns, og blir brukt). 13A finnes og er fortsatt i bruk. (Til de som påsto noe annet).

Slik som TS beskriver "situasjonen" sin, ser jeg ingen problemer med det. Det man kan sjekke er at ikke sikringen dekker flere rom, og det er like stor belastning der. De fleste installasjoner idiotsikre.

Test det. Går det ikke, så går det ikke. Det skjer ikke noe værre.
Fikk klarhet i dette tidligere idag av spelley over pm. Men kontakten har egen 16A sikring,tok i litt vel mye istad men maks 800w på denne kursen med alle komponentene tilkoblet,koblet opp alt istad på 1mm2 skjøteledning og stod på i over 5 min uten tegn til spenningsfall eller noe. El-anlegget er nytt forøvrig. Men skal kjøpe en tykkere skjøteledning uansett da litt overkill sikkert er greit.

derimot som unnskyldning, så er det helt klart at TS har 0 peiling på sikkerheten selv. Så det at han skal regne ut selv om det er forsvarlig, kan vi nok se langt etter.
Vis hele sitatet...
Nei derfor så spurte jeg her føre jeg koblet til,og gikk utifra sikringen som er 16A samt sjekket specs på apparatene oppimot det etter svar i tråden! Konklusjon er at det er god margin på kursen med denne belastningen,rett over 10A. Kunne kanskje lest litt om det føre jeg posta,men som jeg trodde så fikk jeg noen gode svar

Men det er slik å forstå at 2,5mm2 skjøteledning klarer en belastning på 16A?
Men det er slik å forstå at 2,5mm2 skjøteledning klarer en belastning på 16A?
Vis hele sitatet...
Ja, den skal forsåvidt gjøre det.
Men skal jeg kjøpe et vanlig veggstøpsel som har fire uttak til denne ledningen? Eller like greit med vanlig kabetrommel av kvalitet istede?
Kjøp bare en forgreiner med antall ønsket uttak.
Det er faktisk ulovelig med skøyteledninger eller lignende utstyr som fast opplegg. Det er også ulovelig å bruke annet utstyr som gir deg fler uttak som fast opplegg... Denne typen utstyr er bare til midlertidig bruk.

Har du problemer med antall uttak kan du ringe en elektriker å be han sette opp 4-veis stikk i stede for doble. De kommer til å stikke litt ut fra veggen, men du kan sette opp så mange som du vil. det er heller ikke så veldig dyrt. Jobben er rask, og du betaler nesten bare for utstyren han setter opp.
Sitat av spelley Vis innlegg
Kjøp bare en forgreiner med antall ønsket uttak.
Vis hele sitatet...
Ja,åpne den og bytte ut ledningen med en 8meter lang 2.5mm2 kvalitetskabel.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Ja, den skal forsåvidt gjøre det.
Vis hele sitatet...
med mindre skjøteledningen har en viss lengde (50m + (kommer an på hvor langt unna en fordeling huset ditt ligger)) kan Ik1pmin bli for liten, som igjen kan føre til branntilløp. Men som sagt, jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å dra ut opp til 3000W (så lenge du har en 2.5mm skjøteledning).

Jeg har også sett det er en diskusjon rundt 13A sikring her. Som nevnt sier forskriften ingen ting om hva en kabel tåler, men normer gjør dette. Du står forsåvidt fritt til å dimensjonere et anlegg utifra forskrifter hvis du kan dokumentere at forskriften er fulgt. I praksis er dette en så stor oppgave at det ikke blir gjort, og man velger derfor å følge NEK400:2010 eller FebDok.

Sitat av NEK400:2010 533.2.1
NEK400:2010 533.2.1 sier følgende om 13A

Valg av utstyr for overbelastningsbeskyttelse av lednigssystemer.
.
.
.
.
* 13A eller mindre når ledningssystemets ledertversnitt er 15mm^2 forlagt med referanseinstallasjonsmetode forskjellig fra A1 og A2 gitt i NEK 400-5-52, Tabell 52B-1
.
.

Forlegning:
A1: Isolerte ledere i rør i en termisk isolert vegg
A2: Flerlederkabel i rør i en termisk isolert vegg
Vis hele sitatet...
Dette er da særnorske krav, da f.eks. en flerleder kabel forlagt i henhold til A2, teoretisk tåler 14.5A. Så nedover i Europa er det nok mer vanlig med 13A sikringer. [Uten at jeg har noen ref på det utsagnet]

13A sikringer blir hovedsakelig brukt pga to ting:
1. Den som prosjekterer anlegget ser muligheter til å spare noen kroner på å legge 1.5mm istedenfor 2.5mm og velger derfor å legge åpen kabel i nybygg [disse installatørene skulle blitt skutt umiddelbart, det finnes knapt noe som er styggere enn en åpen forlagt kabel]
2. En 13A sikring er veldig hendig i gamle hus hvor en 10A løser ut ofte. Ligger kabelen åpent forlagt er det da mye billigere å bytte til en 13A enn å rive den gamle kabelen, legge en ny 2.5mm og bytte til en 16A sikring (selv om dette er den beste løsningen).
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Det er faktisk ulovelig med skøyteledninger eller lignende utstyr som fast opplegg. Det er også ulovelig å bruke annet utstyr som gir deg fler uttak som fast opplegg... Denne typen utstyr er bare til midlertidig bruk.

Har du problemer med antall uttak kan du ringe en elektriker å be han sette opp 4-veis stikk i stede for doble. De kommer til å stikke litt ut fra veggen, men du kan sette opp så mange som du vil. det er heller ikke så veldig dyrt. Jobben er rask, og du betaler nesten bare for utstyren han setter opp.
Vis hele sitatet...
Er ikke fast opplegg vil jeg si. Ringe en elektriker for å trekke ledning disse 8 metrene og montere kontakt bare for å få det på veggen,ser jeg ikke nødvendigheten i.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Har du problemer med antall uttak kan du ringe en elektriker å be han sette opp 4-veis stikk i stede for doble. De kommer til å stikke litt ut fra veggen, men du kan sette opp så mange som du vil. det er heller ikke så veldig dyrt. Jobben er rask, og du betaler nesten bare for utstyren han setter opp.
Vis hele sitatet...
Betaler for utstyret+påslag, pluss påbegynte arbeidstimer og kjøring til+fra.
Blir i grunn en dyr stikkontakt.
Faen bare vær forsiktig!! Jeg hadde en forgreiningskabel som jeg kobla panelovnen til. Etter et par timer lukta det skikkelig svidd, og det tok fyr i hele kontakten. Jeg vil si maks 3-5A.