Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 20869
Ja da er det bare 92dager til nyttår å det nærmer seg snart den store dagen for en hver hobby pyroteknikker,
å jeg tenkte at skulle videre føre tråden vi altid pleier å en liten stund før nyttår

Er interessert i hva planer du har for nyttår så bare kom med hva planer du har

venneligst ikke post noe om at du har tenkt å demontere kommersielt fyrverkeri å lage en bombe av det!

Selv har jeg tenkt å kjøpe litt kommersielt fyrverkeri å skal også
ha noen 1lb bp raketter pga noe stram økonomi så blir det trolig nok bare noen små sylinder shell som header,
Skal også ha noen småting ,strobe poter , waterfall å noen Titan å ferro-titan fontener.
Får jeg litt tid til overs så skal jeg prøve meg på en 1" 50skudds fan cake

Hadde riktig nok en plan om å ha mye mer i vår , men som sagt pga litt dårlig råd , delvis også pga at jeg desverre har hatt litt forlite tid til pyro i vår å i sommer en det jeg hadde tenkt
så blir det ikke så mye jeg hadde tenkt men skal nok bli fornøyd uansett!

Edit: for dere som vil mimre litt fra i forige nyttår : http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=121517
Sist endret av Bowman; 1. oktober 2009 kl. 00:30.
Very Important Pyrotechnician
Fa.. jeg skvatt når jeg så 92 dager - er det ikke lenger...
Vel, har ikke lagt detaljerte planer ennå, men lover å oppdatatere her etterhvert. I morgen var i allefall planen å dreie en rakettspindel, så jeg får si det er årets første nyttårsprosjekt for min del
Kjøpte noen 4" og 2 1/2" shells fra pyrocreations sammen med kulemølla, planen må jo være å få til et 4" shell til nyttår, men da må jeg nok stå på litt

I allefall noen 2 1/2 shells, noen raketter med shells på toppen, kansje en cake eller et batteri med 1" shells. Blir sikkert endel andre ting også.
3-4" HE-shells og saluttraketter er det som er hovedplanene mine i år, men blir nok mer enn som så.
Oppdaterer under veis.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kommersielt klasse 3 fyrværkeri
Very Important Pyrotechnician
Da var den klar, 1lb whistle spindel, High output... Den er mulig jeg må kappe den noe hvis det blir for mye "action"
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Da var den klar, 1lb whistle spindel, High output... Den er mulig jeg må kappe den noe hvis det blir for mye "action"
Vis hele sitatet...
har du egen dreiebenk?
isåfall kor mye kostet den hvor kjøpte du den?
Very Important Pyrotechnician
Ja, og rundt 7000 den gangen clas ohlson solgte de. Du finner samme benken hos Jula nå. Er ikke noe å hoppe i taket for med hensyn til kvalitet og presisjon, men til slikt småtteri er de helt ok. Send meg en PM om du lurer på noe mer, så vi ikke sporer av her.
91 dager igjen nå

Jeg kommer nok for det meste til å fyre av kommersielt fyrverkeri, men det blir nok også litt thermite, zinkitt og kanskje en aldri så liten KNO3 røykbombe.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Et par-tre-fire 5" blir det nok i allefall. Tror jeg skal smiske litt med hanses for å lure litt bow-tie-hemmeligheter ut av ham
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Didrik147 Vis innlegg
91 dager igjen nå

Jeg kommer nok for det meste til å fyre av kommersielt fyrverkeri, men det blir nok også litt thermite, zinkitt og kanskje en aldri så liten KNO3 røykbombe.
Vis hele sitatet...
Just like last year Didrik147!? det var stilig og artig da! " tenker tilbake..."
Får prøve å få til noe sammen i år igjen!?
Men synes kanskje vi bør ta alt til en litt større skala i år;

Enda mer thermite, som kan brenne seg igjennom noe mer krevende og kanskje sette opp noe slik at det blir en fin effekt med masse gnister i thermite-style som vi liker! (film fra i fjor) (kanskje droppe å gjøre de i hagen din da.. banen eller et annet sted) xD

Samme med zinkitt, som kan lage _en stor røyksopp_ (bør da gjøres rett etter klokken 18.00, når det er lov med fyrverkeri, slik at ingen kommer å klager på en ekstra sky på himmelen! i tillegg så lyst som mulig, slik at man ser røyksoppen bra! ) (film fra i fjor, også tenke seg den bare 10 ganger større )

+ som sakt en grei mengde kommersielt fyrverkeri, og null alkohol
Det var mine lille nyttårs-brainstorming :P så får vi se hvordan det utvikler seg!
Sist endret av Thoryllo; 2. oktober 2009 kl. 13:16.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Skal lage 10-15 2" shells, noen cometer og kansje en starmine + noe kommersielt fyrverkeri
Sist endret av P-freak; 4. oktober 2009 kl. 20:34.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Den her tråden gikk visst på en smell Er folket travelt opptatt?
Jeg har i allefall laget stjerner for fullt, å rullet akkurat på diverse prime nå i kveld. Har fortsatt noe igjen. Har også lagt en grov plan for hvilke og hvor mange shells jeg skal sende opp. Tror jeg er i rute
Hehe ja ble plutseligt veldig rolig her, hvertfall hvis vi skal sammenligne med tidligere "nyttårs proskjekt"-tråder.

Har alt fordårlig tid her for min del , nyttår kom mye raskere en ventet delvis også pga at jeg har vært kraftig redusert i snart 2uker pga svineinfluensaen.

Har måtte kutte ut noen av planene jeg skrev om i inlegg nr1, men planene nå er:
hvertfall en 65skudds 32mm kake (13rekker på 5skudd) , med 30 Ti-salutter å 35 star miner med disse stjernene , røra plugget jeg forige uke å stjernene som jeg skal ha vil jeg lage om en uke eller to å saluttene lager jeg sikkert etpar dager før nyttår.

Skal også lage rundt 20 2" shell å forhåpentlig vis blir det et eller to 4" shell også, vil bruke kun Kno3 baserte stjerner i shella.
Håper på å få til 45stk 4" cremoraer som jeg skal ha rundt 450g kull i , men det kommer an på om det er brukbart vær til å lage så mye kull som jeg trenger til de før nyttår.

Vil sette cremoraene på en rekke med en avstand på 1m fra hverandre ,
tenkte å prøve å få de til å gå av nesten på likt med å bruke sticky match, men det jeg sliterlitt med nå er hvordan jeg skal vær helt sikker på at de går av etterhverandre å uten å få et alt forstort delay mellom hver, trenger tross alt rundt 23kg kull å over 2kg lift til bare til det!

Selve "oppsettet " med lunta (Noen som har et bedre norsk ord for det?) tenkte jeg å gjøre enten slik,
Plan a: Strekke sticky match over alle cremoraene å så ta en SM fra den som går over å ned til liften.

plan b: Borre to små hull rett over pluggen i hvert rør som jeg går inn med sticky matchen i hull nr1 å ut i hull nr 2, tenkte å legge liften i poser så tror det kan være et problem å få antent stickymatchen som går ut.

Bruker en del mer sticky match i plan a en du gjør i plan b , men sjangsen for at kun et par av cremoraene antenner med plan b i forhold til plan a så tror plan a er best ,
Noen som har noen innspill ?, hvis dere i det heletatt forstod hva jeg mente
Sist endret av Bowman; 21. november 2009 kl. 20:34.
Hehe! når jeg leste denne tråden kom det en haug av gammle minner om lighter og hårspray turer i skogen bensinbomber, og et tre som brått tok fyr! minner..minner..
Edit: fatal skrive feil i det forige inlegget mitt! fint om en mod endrer på det.
dette:
Sitat av Bowman Vis innlegg
Skal også lage rundt 20 2" shell å forhåpentlig vis blir det et eller to 4" shell også, vil bruke kun Kno3 baserte stjerner i shella.
Håper på å få til 45stk 4" cremoraer som jeg skal ha rundt 450g kull i , men det kommer an på om det er brukbart vær til å lage så mye kull som jeg trenger til de før nyttår.

Vil sette cremoraene på en rekke med en avstand på 1m fra hverandre ,
tenkte å prøve å få de til å gå av nesten på likt med å bruke sticky match, men det jeg sliterlitt med nå er hvordan jeg skal vær helt sikker på at de går av etterhverandre å uten å få et alt forstort delay mellom hver,[COLOR="Red"] trenger tross alt rundt 23kg kull å over 2kg lift til bare til det![/COLOR]
Vis hele sitatet...
skulle seffølgelig vær sånn :
Sitat av Bowman Vis innlegg
Skal også lage rundt 20 2" shell å forhåpentlig vis blir det et eller to 4" shell også, vil bruke kun Kno3 baserte stjerner i shella.
Håper på å få til 45stk 4" cremoraer som jeg skal ha rundt 450g kull i , men det kommer an på om det er brukbart vær til å lage så mye kull som jeg trenger til de før nyttår,[COLOR="Red"]trenger tross alt rundt 23kg kull å over 2kg lift til bare til det![/COLOR]

Vil sette cremoraene på en rekke med en avstand på 1m fra hverandre ,
tenkte å prøve å få de til å gå av nesten på likt med å bruke sticky match, men det jeg sliterlitt med nå er hvordan jeg skal vær helt sikker på at de går av etterhverandre å uten å få et alt forstort delay mellom hver.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Bowman; 21. november 2009 kl. 20:44.
Vist du er redd for delay og ikke greier å fjerne det problemet så kan det jo skape en ganske tøff effekt med delay også
se link: http://www.youtube.com/watch?v=0DPG0zF8oqY

For å få alt til å gå av likt så vil jeg brukt el-avfyring, vist ikke så kan en delay være tøft.
På linken ser du jo at når di 2 "veggene" møtes så går det en ekstra stor cremora, mener å huske at det var 5 stk som gikk av samtidig, di var plassert med 1 i midten og di andre på 1-2 meters avstand i ring rundt...

Bare ett lite innspill, håper det gav litt innspirrasjon og idèer
Sist endret av PyroSarp; 21. november 2009 kl. 20:54.
Very Important Pyrotechnician
Bowman, må bare si at jeg faktisk har fryktet influensa, det kunne og kan fortsatt ødelegge mye godt fyrverkeri, så jeg skjønner godt at ikke alt gikk som planlagt. Har forresten et spørsmål om kaken, plugger du med leire? Og hvordan monterer du lunter i så mange små shells?

En annen ting, du kan jo kjøpe vanlig grillkull på biltema til de cremoraene?
25 kroner for 3 kilo, så det blir ikke helt ille. Men du må selvfølgelig knuse det uansett, og det er jo utearbeid for å si det slik

Ellers så er jeg enig med Pyrosarp, en delay er flott effekt, man da bør den også være jevn og stødig, noe som kan by på problemer med hjemmelagde lunter. Bruker du eltennere så må du nesten ha elektronikk som setter av så mye med delay. Skal du ha alle av på en gang og ikke har lyst å svi av 45 el-tennere, så kan du lunte i sammen mindre grupper cremoras, og så bruke én eltenner på hver gruppe. Men selv med lynrask quickmatch så vil du likevel se en forsinkelse når vi snakker avstand på flere meter. Da må du bare passe på hvor du plasserer tennerene, slik at du får ønsket / lik effekt på alle gruppene.
Har laget et 45 skudds rack, og et 18 skudds vifterack til 3/4" shells. Skal lage et rack med 2 1/2" shells også, men vet ikke helt hvor mange mortarer jeg klarer å skaffe før nyttår..har det med å bruke det jeg kommer over av rør, så vi får se hva jeg kommer over

Satser på et par 4" shells også.

Hvis pakka fra keten kommer i tide så blir det fargeshow med flere forskjellige farger, men dersom den ikke kommer får jeg holde meg til Chrysanthemum, D1 glitter, granite og muligens litt veline blue om jeg får dem til. Har fokusert på å lage mortarer og racks nå, men må komme i gang med stjerneproduksjon snart..trenger jo endel
PyroSharp:
Har sett den fimen , er utrolig bra laget det der, hadde vært morsomt å prøvd noe lignede selv.
gjør ikke noe om at det blir litt delay mellom hver så lenge at de antenner rett etter hverandre ,vil annta at det blir 1, max 2sek delay om alt går greit,
men det jeg er redd for er at foreksempel den første antenner så antenner nr 5 etter 2sek nr 2 etter 4sek osv.

Har ikke tilgang til eltenner akuratt nå , har ikke tid til å begynne å lage eller råd til å kjøpe en eltenner med flere uttak før nyttår så vil nok gå for sticky match uansett .

Snøfokk:
Bruker tre-plugg , kappet opp et kosteskaft som passet akuratt inni røret i biter på 25mm så tok jeg bare litt lim rundt pluggen med en limpistol å etter på festet jeg pluggen med enliten spiker.
Kan ikke utdype litt hva du mente med hvordan jeg monterer lunter på mange små shells?
hvis jeg virker noe småtreig nå så er det for at jeg veldig trett så du får ha meg unnskylt , hehe.

Har faktisk vurdert å bruke grill-kull , er litt av en jobb å knuse grill kull,
men ja får nok kjøpe hvis jeg ikke får laget med noe kull,
Bruker 2x 20l gamle oljefat til å lage kullet i nå som jeg setter oppi en tønne , lager rundt 5kg kull på 2t så det er nesten enklere å lage

Ja, å delt de inni grupper å brukt en tenner på hver gruppe hadde vært genialt kunne laget noe lignede det de hadde i filmen fra pgi som Pyrosarp viste også.

Tusen takk for alle tips å innspill!
Sist endret av Bowman; 22. november 2009 kl. 00:58.
Skal "serie-koble" en haug med røykbomber!
Gleder meg til å se resultatene!
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Bowman Vis innlegg
Snøfokk:
Bruker tre-plugg , kappet opp et kosteskaft som passet akuratt inni røret i biter på 25mm så tok jeg bare litt lim rundt pluggen med en limpistol å etter på festet jeg pluggen med enliten spiker.
Kan ikke utdype litt hva du mente med hvordan jeg monterer lunter på mange små shells?
hvis jeg virker noe småtreig nå så er det for at jeg veldig trett så du får ha meg unnskylt , hehe.
Vis hele sitatet...
Ah, mulig det ble flere misforståelse her, var det bare rørene til selve kaken du hadde plugget? Jeg trodde nemmelig du hadde plugget den ene halvdelen av shellene du skulle sende opp. Jeg gikk ut i fra du skulle skyte opp sylinder-shells i papp, slik som på kommersielle kaker. Og i den forbindelse så lurte jeg på hvilken form for tidslunte du skulle bruke på hver shell. Men hvis du skal bruke små plasthell, så regner jeg med du timer med visco?

Har mange ganger tenkt å lage en liten kake, men jeg har ikke funnet en effektiv og rask måte å plugge, samt feste en form for tidslunte på mange små sylindershells. Plastutgaven er derimot grei nok, og det er mulig jeg får tak i slike før nyttår.
Amatør el-tenning på 45stk samtidig vil jo nesten kreve ett mange tusen watt aggregat da..

Gå for quick match du. Og dropp det å ha SM på slutten (det gir bare mer sjangs for delay). Det blir ett helvete å lage det, men du har ikke så mye andre muligheter når du skal ha de 1m fra hverandre og sette av 45stk samtidig. Har du 45 meter med quickmatch, vil du få ca en delay på 0,5 sek fra start til slutt, hvis du tar vekk tiden liften tar for å tenne. Noe som man ikke merker i det hele tatt.

45m med quickmatch er dritt liksom, men hvis du skal sette deg ned å teipessammen 45m med sticky match kommer du til å ta livet ditt før du er ferdig.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Ah, mulig det ble flere misforståelse her, var det bare rørene til selve kaken du hadde plugget? Jeg trodde nemmelig du hadde plugget den ene halvdelen av shellene du skulle sende opp. Jeg gikk ut i fra du skulle skyte opp sylinder-shells i papp, slik som på kommersielle kaker. Og i den forbindelse så lurte jeg på hvilken form for tidslunte du skulle bruke på hver shell. Men hvis du skal bruke små plasthell, så regner jeg med du timer med visco?

Har mange ganger tenkt å lage en liten kake, men jeg har ikke funnet en effektiv og rask måte å plugge, samt feste en form for tidslunte på mange små sylindershells. Plastutgaven er derimot grei nok, og det er mulig jeg får tak i slike før nyttår.
Vis hele sitatet...
Det var mortarene jeg hadde plugget ikke shella , tenkte å kjøpe noen papprør som passer akuratt i røret så tenkte jeg å plugge jeg de med noen papp plugger så ja det blir sylinder-shell.

Tidslunten jeg skal bruke er den gode gamle kinesiske-tidslunten, var hadde kun 30-40cm igjend med visco, men hadde jeg hatt mer så hadde nok jeg brukt det som tidslunte.
skal kjøpe noen 1" rør til neste nyttår å lage en kake av hvis kaka jeg lager i år blir en suksess.


Sitat av Bob Vis innlegg
Amatør el-tenning på 45stk samtidig vil jo nesten kreve ett mange tusen watt aggregat da..

Gå for quick match du. Og dropp det å ha SM på slutten (det gir bare mer sjangs for delay). Det blir ett helvete å lage det, men du har ikke så mye andre muligheter når du skal ha de 1m fra hverandre og sette av 45stk samtidig. Har du 45 meter med quickmatch, vil du få ca en delay på 0,5 sek fra start til slutt, hvis du tar vekk tiden liften tar for å tenne. Noe som man ikke merker i det hele tatt.

45m med quickmatch er dritt liksom, men hvis du skal sette deg ned å teipessammen 45m med sticky match kommer du til å ta livet ditt før du er ferdig.
Vis hele sitatet...
Har traumer fra når jeg lagde et waterfall med 10 fontener så antente ikke quick matchen alle fontenene ,
bare 2 om gangen! kommer aldri over det hehe

Uansett , skal se om jeg ikke klarer å forbedre qm`en min litt, hadde nok vært litt bedre en med Sm.
Men å lage sm går jo greit , er jo noe dritt å jobbe med sm siden den fester seg til fingrene når du lager den.
Hehe, du er nok i alene når det gjelder den feilen

Nøkkelen ligger i hvordan du setter QM inn i element røret. En QM failer ikke på midten liksom.
Når jeg skulle lage mine første QM prøvde jeg alltid å komme meg unna på alle mulige måter ved bruke masse dårlig BM, dritt papir til å rulle osv. Det endte ofte opp i at kun noen av elementene ble tent, og som du sier det legger igjen traumer. Cluet er bare å ikke være gjerrig på noe.

Bruk ordentelig gummiert papirteip til rørene, og premium blackmatch av beste sort Da failer selve lunten aldri. Ang hvordan du setter selve lunten inn, må du la blackmatch tuppen på quickmatchen hvile i selve liftbaggen og sette en teipbit utenfor element røret.

Lykke til, og film hvis du gidder Høres fett ut.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Bob Vis innlegg
Amatør el-tenning på 45stk samtidig vil jo nesten kreve ett mange tusen watt aggregat da..
Vis hele sitatet...
Neida hvis man går for såkalte ematch chips som man lodder ledningen på selv, eller kjøper ferdig loddet, så tenner mange av de på bare 0.5A, noen typer ennå mindre. Et lite 12 volt blybatteri ala motorsykkel, kunne tent flere hundre på en gang. Et godt bilbatteri kan gi opp til 1000A i "startøyeblikket" så da har man vertfall strøm nok.

Nå så jeg akkurat at pyrodirect har fått fatt i noen kinesiske tennere, ferdigloddet med 90 cm ledning. $19 for 50 stykker, ganske gunstig! Bare og dyppe de å fyre i vei. Når de er brukt, så kan man kjøpe løse chips å lodde fast i samme ledningen og bruke de på nytt.
Hvis de er komersielle, så er det jo ikke:
Sitat av bob
Amatør
Vis hele sitatet...
Men godt poeng. Jeg tenker alltid at man enten kjører fult proffesionelt utsyr, eller hjemmelaget deto-kasse og nichrom opplegg. Men fult mulig å blande

Edit: den posten så litt fakka ut..
Sist endret av Bob; 23. november 2009 kl. 19:30.
Very Important Pyrotechnician
Skulle bare føye til et par ting, elektrisk kompostkvern er tingen å knuse kull med
Og så ser jeg at pyrodirect har tilbud på el-tennerene sine, $15.25 for 50 stykk
Takk for opplysningen(e).

Støver denne kverna mye under bruk eller?

Selv pleier jeg å knuse kullet mitt i en gammel kjøttkvern som man må sveive rundt med håndmakt.
Dette støver veldig mye mer enn det jeg liker!
Very Important Pyrotechnician
Du binder fast en søppelsekk på utløpet, så der skal det ikke komme noe støv. Men litt kommer det sikkert fra innløpet da. Har også brukt kjøttkvern med en pose på utløpet og det funket veldig fint.
Tenker å kjøre en liten bestilling fra www.pyrocreations.com nå før nyttår, noen som er intressert i å sammkjøre for å spleise på frakten? send meg en PM
5-10kg ANSU smoke bomb!=D

Skal ta den midt i sentrum å sjekke om brannvesnet kommer^^

Å jada, film, film og atter film
Very Important Pyrotechnician
Det lukter litt dårlig pr av den røyken din
Hva oppnår du med det?

Vennene dine synes du er retard, forhåpenteligvis må foreldrene/du betale en saftig bot fordi du forstyrret brannvesenet når de hadde andre viktigere ting å gjøre, du sprer dritt ryktet om amatør pyroteknikere og WIP generelt og han karen som faktisk trengte brannvesenet fordi huset hans brenner ned, mister sønnen og datteren hans..

DET er fett det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Helt ærlig. Når det er massiv røykutvikling i sentrum, på _nyttårsaften_ så tror jeg ikke det er spørsmål om de kommer.
Men kan ikke legge til så mye mer til det Bob og Snøfokk skrev!
Sentrum=havna
ikkje Sentrum=bilvei..

Har tenkt på det, kor kom ditta med rykter om amatør folk på WiP frå?
Etter eg tar ei røykbombe som er kanskje dårlig, springer eg ikkje rundt og gauler:
"Eg er den beste på Warispeace.co.uk". Det ville vert feil..
Det er eg og muligens 4 stk. som skal gjere det, kva søren? retard? alle digger røykbombe:P

Men kan tenke over det med sentrum, for "havna" eller kva eg skal kalle det er vell 200-300 meter frå. Så stikker på ei åpen slette eller noe.

Åsså noen 42mm shells^^
http://www.youtube.com/watch?v=a46lh...eature=related
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Sentrum=havna
ikkje Sentrum=bilvei..

Har tenkt på det, kor kom ditta med rykter om amatør folk på WiP frå?
Etter eg tar ei røykbombe som er kanskje dårlig, springer eg ikkje rundt og gauler:
"Eg er den beste på Warispeace.co.uk". Det ville vert feil..
Det er eg og muligens 4 stk. som skal gjere det, kva søren? retard? alle digger røykbombe:P

Men kan tenke over det med sentrum, for "havna" eller kva eg skal kalle det er vell 200-300 meter frå. Så stikker på ei åpen slette eller noe.

Åsså noen 42mm shells^^
http://www.youtube.com/watch?v=a46lh...eature=related
Vis hele sitatet...
Ring til brannvesenet å forklar at du kommer til å ta litt røkbomber, så sier du også når og hvor du kommer til å ta den

Trur eg må gjere det, har veldig lyst å røyklegge hele nabolaget :P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Fyllingz; stikk på jordet, lite kult om du skulle røyklegge sentrum!
Bare tull å holde på sånn..

Ola: Da svarer de med rimelig sannsynelighet NEI. Røyk kan være livsfarlig for enkelte risikogrupper. Derfor er det også ulovlig med søppelbrenning eller gressbrenning.
Pleide å fyre av en 'hirossima' vi.... Dette var apoteket's toliters plastboks full av hjemmelaget svartkrutt (Kokt opp på hybelkomfyren) med en egenprodusert lunte (bommulstråd kokt i samme kjele som svartkruttet).. Gav en 10 meter høy ildfontene som holdt noen sekunder og som lyste opp et stort område! Gøy!
Det er kanskje gøy, men det er såpass grovt sløseri at det var smertefullt å lese det!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
At det er havna rettferdiggjør det? Ingen trenger nevne ordet WiP. Det som er greia er at de finner ut at det var bare en røykbombe, og da skjønner de at det må være noen som har fyrt den av, og det må nesten være noen hobbypyromane.
Om du ikke skjønner hvordan dette kan sette seriøse folk i dårlig lys, så burde du sette deg ned å tenke litt.

Går det an å gi omvendt KP? Neida, men det kan være indirekte
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Har tenkt på det, kor kom ditta med rykter om amatør folk på WiP frå?
Etter eg tar ei røykbombe som er kanskje dårlig, springer eg ikkje rundt og gauler:
"Eg er den beste på Warispeace.co.uk". Det ville vert feil..
Vis hele sitatet...
Up forklarte det fint. Hvem andre lager hjemmelagede røykbomber...

Det er en klar grense som trekkes mellom folk driver pyroteknikk for kunstens skyld/spenningen og folk som ødelegger andres eiendom/forstyrrer andre/irriterer samfunnet. Ditt forslag ligger klart på hærverk delen. Sett evt. av røykbomben ett øde sted, hvis du er keen
"Hellotitty", skal ikke grille/flame deg pga spørsmålet ditt ,
men takk for at du driter i tråden min pga at du ikke gidder å legge sammen 2 å 2 hehe

Jeg startet tråden 30.september i dag er det 6.desember som vil si at det er 66 dager siden , da var det 92dager nå i skrivende stund er det (ganske logisk ) 92-66 som da vil si at det er 26 dager til nyttår.

Fyllingz, skall ikke grille/flame deg heller , men kan ikke si at jeg synst at det er så veldig morsomt å tenne på så mye knsu i et tettbebygd strøk bare for å se om at brannvesenet kommer ,

1. Morsomt med knsu , men helst i kontrollerte omgivelser å en plass hvor du ikke skjenerer folk noe spesielt.

2. Vet ikke hvordan det er når brannvesenet rykker ut når det gjelder sånne ting ,
men når jeg gikk på ungdomskolen så var det stadig noen som måtte løse ut brannalarmen bare av ren faenskap,
den ene gangen var det ei jente som ble tatt , ende opp med at det kom to biler fra brannvesenet ,
å hun endte opp med å betale 13000kr(!) for utrykkningen , å hun var dum nok til å gjøre det selv om hun var klar over at det koster så mye for en utrykkning.
jeg tror ikke hun syntes at det var så spesielt "kult" etter på som hun trodde det var når hun utløste brannalarmen.

to andre idioter jeg vet om satte fyr på et søppel skur for 2-3år siden med fyrverkeri,
å de måtte betale rundt 30000kr(!!) hver pga at polti å brannvesenet måtte rykke ut kl 3 på natta + skadene de påførte skuret å for ulovlig bruk av fyrvekeri,

Å vet du hva? jeg synst at sånne idioter har godt av å bli tatt siden at det blir feil at det skal gå skattepenger til å betale for unødvendige utrykkninger pga faenskap å idioti for å ikke snakke om at det blir brukt resurser på å rykke ut for at det kun er noen som driver med faenskap.
Jeg håper å tror faktisk at du, å forhåpenligvis vennene dine er smarte nok til å holde dere forgode til å gjøre noe sånt,
for så morsomt er det ikke med knsu at dere ikke kan gjøre det dere kan for å ungå å skjenere folk å for å ikke ende opp med en saftig bot, i tilleg til å bringe noe skam over oss pyrotenknikkere.


For å utdype det jeg tror Bob mente å si er;
at selv om du ikke står å skriker ut at du er medlem av wip/nFF så får vanelige folk , brannvesen å polti et dårlig helhetsinntrykk av oss som er "litt" over gjennomsnittlig intresserte i fyverkeri,
Vi som er "litt" over gjennomsnitts intresserte i fyrverkeri kaller oss jo ofte pyroer , hobby-pyroteknikkere.

Et eksempel er på nyttår , mangen klarer faktisk å oppføre seg , men desverre så er det et par jævler som drikker seg drita full å skader seg selv å andre, å de gir en lang faen i om de bringer skam over oss "pyroer"
å de som oppfører seg slik på nyttår gjør at ola å kari normann blir for et total forbud mot fyrverkeri samt strengere lover å regler for bruk av fyrverkeri.

Husker jeg satt å så på nyhetene før nyttår i fjord å da viste de noen klipp fra nyttår i oslo å de viste fyrverkeri som går i alle andre rettninger en der de skall gå i tilleg til at de interjuet noen øyenleger som mener at fyrverkeri må forbys for folk lager kun et helvette med det å nesten ingen kan oppføre seg!
å da kjente jeg at jeg fikk vondt langt inne i skjelen når jeg så det,
etter nyttår intervjuet de en fra brannvesenet i oslo som sto å sa hvor bra det offentlige fyrvekeriet var å da var det faktisk rett før jeg felte en tåre, å tenkte bare at de skulle bare forstått hvordan der er å vær en hobby pyrotenkkker

Edit: sikkert en eller annen jævel som har lyst til å prøve å grille meg for at jeg har sagt eller skrevet et eller annet idiotisk en eller annen gang etter at jeg har skrevet tidligere en gang, men forstå meg nå rett.



Så litt mer on-tropic igjen:
Har hatt veldig mange andre viktig ting å tenkte på uten om pyro de siste ukene så har ikke hatt mye tid til pyro, men her kommer det en liten oppdatering her fra:
Har bestemt meg for å ha "kun" 30 , 4" cremoraer på nyttår nå i tilegg til å ha 300g kull i hver pga jeg da bare trenger 9kg kull å det er kun halve arbeidet med å lage kullet siden at jeg måtte hatt 20kg kull for å ikke snakke om hvor mye lift jeg måtte laget

Ble faktisk ferdig med kullet i går etter å ha laget kull hver dag denne uka, er i underkant av 10kg å jeg skal innrømme at jeg gruer meg til å begynne å knuse det, hehe
Begynte i kveld arbeidet med å plugge mortarene jeg skal bruke til cremoraene , fikk armert 15stk med noe gammeltgjerde vi hadde som jeg rullet sammen til noen rundinger så kjørte jeg i 8 3" spikre i hver endre, å i morgen håper jeg på å få i armert de siste mortarene i tilleg til å få i betongen.

må utsette arbeidet med shella å kaka jeg skal ha til ut i neste uke pga en et par leveringer som ble noe senere en forventet.

kommer sikkert noen bilder av proskjektene mine ut i uka

fint om noen andre også kommer med bilder eller lignende av nyttårs proskjektene sine her , nei da tenker jeg ikke på bomber kun skikkelig fyrverkeri; shell, raketter knsu osv

Stay green
Sist endret av Bowman; 6. desember 2009 kl. 02:36.
Okey, for det første var det ANSU ikkje KNSU..

for det andre var det ingen som leste at eg heller skulle stikke på ei åpen slette eller noe?
btw, eg bor ikkje i ein by. så tettbygde strøk er det lite av..(men går for det same)

Var ein dum ide ja!
Og hærverk er noe eg virkelig ikkje gjør, høres kanskje ironisk ut og alle kommer til og kommentere det, men lavære.
Er ofte på fjellet

takker for deres oppmerksomhet!
Sist endret av Fyllingz; 6. desember 2009 kl. 02:53.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Okey, for det første var det ANSU ikkje KNSU..

for det andre var det ingen som leste at eg heller skulle stikke på ei åpen slette eller noe?
btw, eg bor ikkje i ein by. så tettbygde strøk er det lite av..(men går for det same)

Var ein dum ide ja!
Og hærverk er noe eg virkelig ikkje gjør, høres kanskje ironisk ut og alle kommer til og kommentere det, men lavære.
Er ofte på fjellet

takker for deres oppmerksomhet!
Vis hele sitatet...
ja sorry for å skrive feil da, men uansett,
Ser ikke helt poenget med å si at det er i "sentrum" i et tidligere inlegg
når i utgangspunktet det du kalte "sentrum" ikke var i tett bebyggetstrøk?
er det sentrum så er det nå tettbebygd hvertfall.
Inlegget jeg snakket om:
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
5-10kg ANSU smoke bomb!=D

Skal ta den midt i sentrum å sjekke om brannvesnet kommer^^

Å jada, film, film og atter film
Vis hele sitatet...
å nå tror jeg ikke at dere skal gjøre noe spesielt med hærverk da , men når du skriver "for å se om brennvesenet kommer"
så er det dirkete sløsing med resurser noe som kan føre til at noen andre som trenger hjelp av
brannvesenet ikke får det (som nå Bob også var inne på)
å det jeg også skulle fram til var at en utrykkning koster veldig mye,
i tilleg til at dere vil skjenere folk med alt røyken.
men seffølgelig gjøre dere det langt fra folk så gjør det hvertfall ikke meg noe så lenge dere ikke skjenerer noen

Men jeg synst at det er bra at du hører på råd fra andre medlemer her ,så det skal du ha
jo da , jeg forstod at du ikke skulle gjøre dette i "sentrum" som du først sa å at du heller skulle gjøre det en annen plass før jeg skrev det forige inlegget mitt,
Men meningen min bak det forige inlegget var å forklare et par ting som jeg så at du ikke forstod som andre prøvde å forklare.
Å jeg håper at du forstår at verken jeg eller noen andre sier det for å flame deg å for å prøve å drite deg ut ,
men at vi faktisk sier det for å prøve å hjelpe deg.
Sist endret av Bowman; 6. desember 2009 kl. 03:26.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Okey, for det første var det ANSU ikkje KNSU..
Vis hele sitatet...
BIG deal!
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
for det andre var det ingen som leste at eg heller skulle stikke på ei åpen slette eller noe?
Vis hele sitatet...
Eneste konkrete vi har hørt er din opprinnelige plan, som lyder slik
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Skal ta den midt i sentrum å sjekke om brannvesnet kommer^^
Vis hele sitatet...
Er lett å missforstå

Det værste er at det virker som du synes det er fett, å avslutter faktisk settningen med ^^. Så skriver du film film og atter film, som om folk kom til å mase etter filmen...

ONTOPIC: Jeg skal kjøpe et par 25 skudds batteri. Digger knallbatteriene. Så skal jeg ha et par .35 "Monster".

PS. Monster i anførselstegn, da 35" ikke er monster i vår verden. Prøv .150 Monster

EDIT: Ser Bowman kom heftig før meg der ja Jaja. Og at det er i sentrum, betyr at det er i tettbygde strøk, og kanskje at den massive røykutviklingen kan komme fra større bygg.
Sist endret av Up; 6. desember 2009 kl. 03:39.
Joda, så da hopper vi over på topic igjen så blir tråden hyggelig slik som den opprinnelig var?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Got balls?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Oi. De var store! Eventuelt har du en meget liten hånd, hehe Hva slags komp er de, hvor store er de og hva slags shell er de tiltenkt?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ahh, store stjerner! Lurer på det samme som Nygaard.
Selv har jeg å rapportere om at forberedelsene er i gang, men jeg føler jeg har dårlig tid nå! Har laget en god del 4" luftbomber, 3 relativt saftige kaker (salutter og kometer for det meste), 10 x 2" miner og en god del stjerner og komp Er også igang med en 10 skudds kake som skal fylles med 3" runde shells. Blir sikkert tøfft! Skal også ha noen runde 6'ere og litt annet småtteri Kommer med bilder senere!