Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 12019
Heihei. Jeg har nettopp kommet hjem og har hatt ett veddemål med en av kompisene mine. Han mener bestemt at det er brekningsmiddel i polsprit, men jeg mener det ikke er det. Kan noen av dere hjelpe oss litt med hva som er riktig?
høres det logisk ut at noe du kjøper som nytelsesvare er tilsatt midler kun for å få deg til å spy?
Jeg kan garantere deg at det ikke er noen som helst form for brekningsmiddler i noen form for polsprit. Det er en grunn til at all sterk alkohol selges på polet, kvaliteten skal være i perfekt.
Sist endret av Cyan; 22. mai 2010 kl. 01:16.
Dette er en gammel myte. Om den er sann eller ikke, kan ikke jeg svare på, men jeg holder meg deg,trådstarter. Dette er bare piss..
Det er en myte ja, men det er brekningsmiddel i rødsprit! Noe som for så vidt er forståelig..
Har alltid blitt fortalt at polsprit er tilsatt et stoff som skal hjelpe til å motvirke at du like lett drikker deg ihjel på spriten.
Har dog ingen beviser å bygge opp for det.
Det stemmer, de har tilsatt en gift kalt alkohol i den. Store mengder også! :P
Polspriten fungerer jo som et brekningsmiddel, om du får i deg nok? Det er jo fordi alkohol er et giftstoff, og kroppen er jo ikke så veldig glad i giftstoff, og vil prøve å holde deg i live lengst mulig, selv om mange synes det er kulere å bare helle nedpå.. =)
Polska ville nok prostestert hvis dem fant ut at dem var ilagt brekningsmiddel i drikken sin
Sist endret av Sluzzz; 22. mai 2010 kl. 01:31.
Bare tullball alt sammen,det er ikkje knust glass i snus heller.Aldri vore,kjem aldri te å bli.

waffe
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Bare tullball alt sammen,det er ikkje knust glass i snus heller.Aldri vore,kjem aldri te å bli.

waffe
Vis hele sitatet...
Knust glass HAR vært i snus, men i nyere tid så har det blitt fjernet


Når det kommer til sprit, så er det mer eller mindre et naturlig brekningsmiddel...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Knust glass HAR vært i snus, men i nyere tid så har det blitt fjernet
Vis hele sitatet...
Knust glass har aldri vært i snus. "Snus inneholder ikke glass, og har heller aldri gjort det. Myten om glass i snus er gammel og det er ukjent hvordan den har oppstått. Før kunne det forekomme at saltkrystaller utkrystalliserte seg i snusen, noe som muligens kunne se ut som glass."

Kilde
at polet tilsatte/tilsetter noe i sin tekniske sprit dyrlege/legesprit som gjør at en kaster opp. Selvsagt ikke i polvarer. dette var kun i deres tekniske vaskesprit fordi leger og dyrleger misbrukte dette i gamle dager.
Sitat av Pipa Vis innlegg
Det er en myte ja, men det er brekningsmiddel i rødsprit! Noe som for så vidt er forståelig..
Vis hele sitatet...
Tenkte man ikke måtte kaste opp på grunn av andre komplikasjoner hvis du drikker rødsprit?
De sier jo at man ikke må prøve å kaste opp greiene hvis du først har klart å drikke det.
Husker jeg trodde dette i mine yngre dager jeg og.

Regna med det var fordi det skulle bli "vanskligere" å bli alkoholiker.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av mortalf Vis innlegg
at polet tilsatte/tilsetter noe i sin tekniske sprit dyrlege/legesprit som gjør at en kaster opp. Selvsagt ikke i polvarer. dette var kun i deres tekniske vaskesprit fordi leger og dyrleger misbrukte dette i gamle dager.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner folk som fortsatt misbruker dette systemet og det går fint å drikke "legesprit". Jeg tror forskere og leger hadde blitt veldig skeptiske hvis de hadde bestilt ren alkohol og fått noe annet, spesielt hvis man skal bruke det i eksperimenter ol.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kjenner folk som fortsatt misbruker dette systemet og det går fint å drikke "legesprit". Jeg tror forskere og leger hadde blitt veldig skeptiske hvis de hadde bestilt ren alkohol og fått noe annet, spesielt hvis man skal bruke det i eksperimenter ol.
Vis hele sitatet...
Det er fordi polet lager to typer. en helt ren og en med brekningsmiddel. vaskespriten disse folka drakk mengder av før har brekningsmiddel.
Altså, det er mye lettere å drikke russisk vodka enn den norske. Så jeg vet ikke ass. har lurt på det samme
Har hørt om denne myten jeg også, og har lenge trodd at det var sånn!
Hadde vært kult å funnet ut med sikkerthet at det ikke inneholder brekningsmiddel.
Sitat av zevz Vis innlegg
Har hørt om denne myten jeg også, og har lenge trodd at det var sånn!
Hadde vært kult å funnet ut med sikkerthet at det ikke inneholder brekningsmiddel.
Vis hele sitatet...
Alle ingredienser på en drikkevare i Norge, skal angis på flasken. Står det noe om brekningsmiddel der? Skjekk for eksempel ingrediensene på Imsdal flaskene, så ser du at det ikke er 100% vann.

Det med at folk sier de ikke blir like dårlige i sørlige strøk, er fordi alkohol, som vann, fordamper raskere i varme. I tillegg har alkohol et kokepunkt som er 22 grader lavere enn vann, og forsvinner raskere.

Fra Wikipedia; Nedbrytningen av etanol skjer gjennom flere ulike mekanismer, men den helt dominerende veien er nedbrytning til acetaldehyd ved hjelp av enzymet ADH (alkoholdehydrogenase). Acetaldehyd er en giftig substans som er skyld i mye av ubehagsfølelsen «dagen derpå».

Om det har vært brekningsmiddel i alkoholvarer som er beregnet til konsum, hvorfor spyr man ikke av en øl, istedenfor 17? Så klart kan man spy av en øl også, om man ikke liker det eller har en dårlig dag, men det har ingenting med brekningsmiddel å gjøre! Alkohol blir du ikke dårlig av før du får det i blodet, mens brekningsmiddel gjør sin jobb i magesekken.

Denne myten vil jeg tro er oppfunnet av fjortisser og mennesker som liker å ha en unnskyldning for at de ikke er "flinke" til å innta masse alkohol. Noe som i seg selv er litt skummelt å tenke på. Som at det er status å drikke mest mulig, liksom? Lavmål etter min mening...
Sist endret av Lachrymology; 22. mai 2010 kl. 19:33.
"I budsjettet for 2005 ble det lagt fram forslag til nytt og forenklet regelverk for innførsel, tilvirkning og omsetning av etanol ment til annen bruk enn drikk (teknisk sprit/etanol). Etter forslaget vil de eneretter Arcus Produkter AS i dag har til innførsel, produksjon og omsetning av teknisk etanol avvikles, og erstattes med en registreringsordning for produsenter og importører. Videre vil systemet med kjøpetillatelser og kvoter for brukere av teknisk etanol erstattes av en ordning med registrering av godkjente brukere, og med generelt godkjente denatureringsmetoder (metoder for å gjøre produktet utjenlig til drikk)."

Innstilling fra finanskomiteen om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2005

Regelverket sier at all teknisk sprit som rødsprit spylerveske osv skal tilsettes stoff som gjør det uegnet til drikk. Stoffene skal ha samme koketemp som sprit så de ikke kan destilleres bort.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Dette er forresten tatt opp før en gang. Slik ca i denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=63056

Kort sagt: Det er ikke brekningsmiddel i noen varer du får kjøpt på polet.
Men Arcus (som leverer til polet) lager/selger teknisk sprit, legesprit osv.
Mange laboratorier har ett internt system for distrubiering av etanol:

Det finnes et låst skap hvor en ansvarshavende har nøkkel, denne personen har plikt til å sørge for at alt blir loggført.
Man skal kunne gjøre rede for hva all etanol har blitt brukt for om man står oppført i loggen for å ha hentet ut etanol.

Om det er brekningsmiddel i etanolen så holder det å forklare det med vask av utstyr. Om det er uten så er det mer nøye. Hvis det er unormalt mye etanol uten brekningsmiddel som blir tatt ut av en person på kort tid får man en telefon fra kjemikalieansvarlig og man forklarer.

Om man ønsker å skaffe seg sterk og billig etanol til drikkeformål er det enklest å skaffe seg noe HB fra noen man stoler på, eller lage selv.

Selv anbefaler jeg polet (:
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Bare tullball alt sammen,det er ikkje knust glass i snus heller.Aldri vore,kjem aldri te å bli.

waffe
Vis hele sitatet...
ehm jo det er faktisk det:P skal lete opp noe bevis om du vill.
Sitat av rusmaenz Vis innlegg
ehm jo det er faktisk det:P skal lete opp noe bevis om du vill.
Vis hele sitatet...
Han har jo allerede postet en kilde som motsier deg. Hvorfor har du rett bare fordi dine venner har sagt det?

Kilde 1: http://www.swedishmatch.com/sv/Media...myter-om-snus/
"Snus inneholder glass!"

Snus inneholder ikke glass, og har heller aldri gjort det. Myten om glass i snus er gammel og det er ukjent hvordan den har oppstått. Før kunne det forekomme at saltkrystaller utkrystalliserte seg i snusen, noe som muligens kunne se ut som glass.
Vis hele sitatet...
kilde 2: sakset fra vikipedia
A common belief was that snus contained fragments or particles of glass as a method of absorbing nicotine into the users blood, however, mucous membranes in the lips obtain the nicotine much like nicotine plasters. The prick or burning sensation in the palate is a result of salt and not glass fragments.
Vis hele sitatet...
Så vær så snill, legg fram dine kilder som motsier dette.

Dette er egentlig alt for OT.
Sist endret av MikeHunt; 24. mai 2010 kl. 05:57.
Brekningsmiddel i polsprit?
Høres logisk ut for meg, jeg spyr bestandig
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Brekningsmiddel i polsprit?
Høres logisk ut for meg, jeg spyr bestandig
Vis hele sitatet...
Haha, nå er jeg faktisk ikke 100% sikker på om du tullet eller ikke, men jeg gir et KP i tro om at du var ironisk
Sist endret av olli408; 24. mai 2010 kl. 12:06.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har noen håndfaste kilder på om det finnes eller ikke?
Dritt lei alle diskusjonen med kompisene mine som er så skråsirke på at det er brekningsmiddel i Norske polvarer..
Jeg mener selv at det ikke er det og at det kun er en myte. Uansett om jeg kan ta feil så hadde det vært deilig å fått slått en strek over hele saken.

Jeg prøvde å si dem at det står i loven at det skal stå på alle drikkevarer hva de inneholder, men da fikk jeg bare "det står på godteri også, men det gjør jo ikke det alikevel!"..
Det at det finnes brekningsmiddel i polvarene var noe "alle visste" så det måtte være sant.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Noen som har noen håndfaste kilder på om det finnes eller ikke?
Dritt lei alle diskusjonen med kompisene mine som er så skråsirke på at det er brekningsmiddel i Norske polvarer..
Jeg mener selv at det ikke er det og at det kun er en myte. Uansett om jeg kan ta feil så hadde det vært deilig å fått slått en strek over hele saken.

Jeg prøvde å si dem at det står i loven at det skal stå på alle drikkevarer hva de inneholder, men da fikk jeg bare "det står på godteri også, men det gjør jo ikke det alikevel!"..
Det at det finnes brekningsmiddel i polvarene var noe "alle visste" så det måtte være sant.
Vis hele sitatet...


Ingen kilder, men se nå her:

N E I - Det er IKKE brekningsmidler i polsprit.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Noen som har noen håndfaste kilder på om det finnes eller ikke?
Dritt lei alle diskusjonen med kompisene mine som er så skråsirke på at det er brekningsmiddel i Norske polvarer..
Jeg mener selv at det ikke er det og at det kun er en myte. Uansett om jeg kan ta feil så hadde det vært deilig å fått slått en strek over hele saken.

Jeg prøvde å si dem at det står i loven at det skal stå på alle drikkevarer hva de inneholder, men da fikk jeg bare "det står på godteri også, men det gjør jo ikke det alikevel!"..
Det at det finnes brekningsmiddel i polvarene var noe "alle visste" så det måtte være sant.
Vis hele sitatet...
Ok, tenk logisk. Om dette bare skal gjelde Norge i din setting, så betyr det at alle flasker som kommer innom polets varelager må åpnes, tømmes ut en skvett sprit, og så helles oppi brekningsmiddel. Er dette sannsynlig?

Det fins ingen bevis mot at det er slik utenom merkelappene, men det fins heller ingen bevis for - Uten om at folk spyr når de drikker alt for mye sprit.
Men dette er noe helt annet enn tilsatt brekningsmiddel. Det er en naturlig reaksjon fra kroppen vår, ettersom den blir forgiftet med alkohol, og prøver å redde seg selv ved å få ut giften.
Og dessuten: brekningsmiddel virker raskt. Da betyr det at vi hadde begynt å spy med en gang vi tok en slurk, dessuten tømmer brekningsmiddelet hele magen, noe oppkast som resultat av for mye sprit ikke gjør.
Er det ikke bare å dra ned til polet å spørre dem da ?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Er det ikke bare å dra ned til polet å spørre dem da ?
Vis hele sitatet...
Det ville da være altfor enkelt.

@Kirie
Kompisene dine er noen idioter, evt unge og lettpåvirkelige. Selvfølgelig tilsettes ikke brekningsmiddel til spriten, det ville forringet både smak og kvalitet. I tillegg ville det eksistert kilder som bekreftet dette.

Her blir det bekreftet at det ikke er det: http://www.lommelegen.no/328942/alko...rekningsmiddel

Edit: Har nå sendt en mail til vinmonopolet, slik at vi kan få avkreftet dette en gang for alle.
Sist endret av Ivellios; 23. juni 2010 kl. 13:27.
At det er brekningsmiddel i polsprit er vel bare en talemåte for at det skal ingenting til for å spy av polsprit.
"heimkok e tingen"
Da har jeg fått svar fra Vinmonopolet. Screenshot vedlagt. Det er ikke brekningsmiddel i polsprit.
Sist endret av Ivellios; 23. juni 2010 kl. 14:23.
Jeg har hørt at det er brekningsmiddel i sprit så du ikke skal klare å drikke deg ihjel på det, men det er ikke mye. Men et godt eksempel jeg har er at om jeg er på fylla å shotter 40% er det større sjanse for at jeg spyr enn om jeg hadd shotta rein heimbrent..
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har hørt at det er brekningsmiddel i sprit så du ikke skal klare å drikke deg ihjel på det, men det er ikke mye. Men et godt eksempel jeg har er at om jeg er på fylla å shotter 40% er det større sjanse for at jeg spyr enn om jeg hadd shotta rein heimbrent..
Vis hele sitatet...
NULL BREKNINGSMIDDEL! NULL!!!!!!!! INGENTING. Get it now?

Grunnen til at du "har større sjanse" for å spy av polsprit enn HB, er rett og slett fordi det fins HB som FAKTISK er av bedre kvalitet enn polsprit. Jeg har dessuten merket at selveste vodkasmaken gjør meg kvalm, på grunn av nettopp SMAKEN. Ren HB trenger ikke smake noe. prøvd å shotte en vodka fra polet med nøytral smak og lukt? lover at du merker forskjell fra DET og annen vodka med smak/lukt
Sist endret av Hybelkanin1; 23. juni 2010 kl. 15:31.
jepp, har flere kurs med bartending/barista og har hatt eksamen i sprit (haha, beste eksamen ever!) og nei, null brekningsmiddel. Er litt forskjellig hva folk tåler/liker bare. Det er forskjellige ingredienser i forskjellige vodkaer. Den norske blir stort sett destillert på poteter og/eller korn.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ok, tenk logisk. Om dette bare skal gjelde Norge i din setting, så betyr det at alle flasker som kommer innom polets varelager må åpnes, tømmes ut en skvett sprit, og så helles oppi brekningsmiddel. Er dette sannsynlig?

Det fins ingen bevis mot at det er slik utenom merkelappene, men det fins heller ingen bevis for - Uten om at folk spyr når de drikker alt for mye sprit.
Men dette er noe helt annet enn tilsatt brekningsmiddel. Det er en naturlig reaksjon fra kroppen vår, ettersom den blir forgiftet med alkohol, og prøver å redde seg selv ved å få ut giften.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har ingen problemer med å tenke logisk. Virker helt bisarr for meg, men å overtale vennene mine til å tro på det samme er en annen sak.


Sitat av Ivellios Vis innlegg
Da har jeg fått svar fra Vinmonopolet. Screenshot vedlagt. Det er ikke brekningsmiddel i polsprit.
Vis hele sitatet...
Nydelig Ivellios. Hyggelig at du tok deg bryet med det
Skulle bare mangle, Kirie. Blir irritert når folk går rundt å hardnakka påstår idiotiske usannheter. I likhet med Miza har jeg også bartenderkurs, eksamen i både sprit og annen alkohol så for min del var det ingen tvil. Men kompisene dine, og en del andre i tråden trengte tydeligvis mer enn som så for å forstå at man selvfølgelig ikke ødelegger godt brennevin med brekkmiddel.

/thread
Sist endret av Ivellios; 23. juni 2010 kl. 17:36.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Jeg prøvde å si dem at det står i loven at det skal stå på alle drikkevarer hva de inneholder, men da fikk jeg bare "det står på godteri også, men det gjør jo ikke det alikevel!"
Vis hele sitatet...
Joda, det står. Hvis de tenker på smågodt i løsvekt, så står dette på boksen de kommer i, og man får helt sikkert lov til å lese på boksen hvis man spør i butikken.

Forskrift om merking av næringsmidler:
§ 4. Merkeplikt
Næringsmidler skal ved omsetning merkes med:
(...)
2. ingrediensliste som bestemt i § 11, § 12, § 13, § 14 og § 15 og Vedlegg I, II, III og IV,
(...)

§ 11. Ingrediensliste
1. Ingredienslisten skal omfatte alle ingrediensene i næringsmidlet. Disse skal angis i fallende orden etter vekt på fremstillingstidspunktet. Listen skal innledes av en tekst hvor ordet «ingrediens» inngår.
(...)
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 23. juni 2010 kl. 17:54.