Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 831
Jeg ville her om dagen fjerne Win Vista fra maskin og ville installere XP. men den ville ikke la meg gjøre d. Jeg valgte å installere Ubuntu (linux) for så å kunne installere Win XP, meeen tingen var at etter jeg hadde installert Ubuntu og var begynt på installeringa på Win XP, så får jeg opp det med at den ikke finner en harddisk.. wtf ?!?
Noen som har peiling ? ?
vil veldig gjerne få Win XP på min maskin for jeg forhatet Vista og er ikke den største Fan' av Ubuntu.
Så om noen hadde kunnet kommet med noen gode råd hadde det vært supert.
Har endel kunnskaper innenfor datafeltet men det er første gang dette har skjedd og jeg river snart håret av hodet.

Takker for all hjelp =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, få tak i SATA-drivere. Windows XP er eldgammelt og hører heime på skraphaugen.

Stikkord "sata windows xp"
Man må trykke F6 eller F11 ved oppstarten av Win XP innstalleringen, da innstalleres SATA-driveren til hovedkortet!

Hilsen Magnussen
Sitat av kaerf Vis innlegg
Man må trykke F6 eller F11 ved oppstarten av Win XP innstalleringen, da innstalleres SATA-driveren til hovedkortet!

Hilsen Magnussen
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe magisk knapp for å installere driverne, du må fortsatt ha de liggende på enten en minnepenn eller en diskett.
Hvor kan vi finne slike drivere ? å skal installasjonsfilene bare ligge på en minnepen eksempelvis ?
Sitat av Mikalio Vis innlegg
Hvor kan vi finne slike drivere ? å skal installasjonsfilene bare ligge på en minnepen eksempelvis ?
Vis hele sitatet...
Drivere finner du ofte hos hovedkortprodusenten, og hvis du ikke finner de der må du lete hos de som har laget kontrolleren.

Og det er enda bedre å bruke n-lite til å bake inn driveren på CD'en kontra å bruke floppy\USB for å laste over drivere.

Men du kan ikke vurdere å komme deg over på et OS som ikke er eldre enn frykten for terror ?
Skal skifte til Windows 7 om en stund... men er trofast til XP :P
hmm.. skal prøve det
Er dette en laptop?
Ja det er en laptop
Her glemte jeg å følge opp, men dette er en typisk "feil" ved laptoper med sata disker som kan løses rimelig lett.

Gå inn i biosen på PC'en din ved oppstart, se etter "Sata Native Support", sett den til det motsatte av det den er på. Gjort dette på uendelig mange laptoper med knall suksess hver gang
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Her glemte jeg å følge opp, men dette er en typisk "feil" ved laptoper med sata disker som kan løses rimelig lett.

Gå inn i biosen på PC'en din ved oppstart, se etter "Sata Native Support", sett den til det motsatte av det den er på. Gjort dette på uendelig mange laptoper med knall suksess hver gang
Vis hele sitatet...
Bakdelen er at du får nedsatt performance siden den emulerer ATA133 eller ATA100.
Sist endret av AtXbYeA; 15. oktober 2009 kl. 13:01.
stemmer, men dette er vell ikke merkbart for den gjennomsnittlige bruker...