Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3601
Jeg må åpne porter på min D-Link DIR-300 for å spille ps3. Jeg benytter meg av Port Forward for å åpne de riktige portene, til de riktige spillene.

Men jeg må taste inn IP-adressen til PS3. Denne endres jo hver gang. Går det ikke ann å åpne portene for alle som er koblet til nettverket?

Dette gjelder også mine pcer og opplastning av torrents. Jeg må stille dette inn hver gang min IP endres.

På forhånd takk!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Prøv å skru på uPNP på routeren hvis du har det, deretter se at du får opp uPNP i IP-instillingene på PS3'en
2. Dersom overnevnte ikke fungerer kan du fint sette statisk IP-adresse på PS3'en, bare velg noe utenfor DHCP-rangen til routeren, eller reserver i routeren hvis mulig.
3. Normalt sett vil de fleste hjemmeroutere ikke gi ny IP, men vil beholde MAC-tabellen og se at denne har vært der før med en designert IP som den vil få gjenfordelt.
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
1. Prøv å skru på uPNP på routeren hvis du har det, deretter se at du får opp uPNP i IP-instillingene på PS3'en
Vis hele sitatet...
Dette var alleredet gjort. Skrudd dette av og på. Bak UPnP på PS3 står det "Tilgjengelig". Jeg hadde ikke dette problemet med samme trådløse router med CD, men når jeg nå har flyttet og fått Get dukker det opp. Kan det ikke være dekoderen(som jeg bruker som router)?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hos CD er det normalt sett ikke noen form for NAT, mao får du offesielle IP-adresser og står naken på internett, dermed ingen porter.

Get er noe mer fornuftig og har en router med NAT med i pakken, dog er det ofte et problem for brukere som ikke forstår det.
Trådstarter
Takk for svar.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
2. Dersom overnevnte ikke fungerer kan du fint sette statisk IP-adresse på PS3'en, bare velg noe utenfor DHCP-rangen til routeren, eller reserver i routeren hvis mulig.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg også utført dette. Dvs at jeg har reservert IP i routeren, åpnet de 4 portene jeg skal åpne(ifølge PF). Jeg mener at alt skal ligge til rette for at jeg kan spille PS3. Men jeg får fremdeles nettverksfeil når jeg prøve å spille Killzone 2.

Hva annet kan jeg gjøre?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og du har ikke noen form for dobbel-NATing ?

Mao, har du et routermodem og en trådløsrouter koblet på det igjen ?
Trådstarter
Det er mulig. Jeg bruker Get PVR som routermodem. Så har jeg koblet en DIR-300 på denne igjen ja.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da har du et problem.

En løsning kan være å koble linken fra PVR -> DIR-300 på LAN istedet for WAN.

Skru også av DHCP på DIR-300.
Trådstarter
Det virker faktisk som det gikk greit når jeg skrudde av DHCP. Har dette noen praktisk betydning for meg ellers? Jeg fikk ikke til å sette linken fra WAN til LAN, fant ikke alternativene.

Jeg trodde dette var en normal måte å sette opp nettverk på. Mener du at jeg kun skulle hatt trådløs router? Ingen modem mellom dette?

EDIT: Det funket ikke. Jeg kunne bare spille en LITT lengre periode.
Sist endret av petray; 23. august 2010 kl. 22:52.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det er helt normalt i norske hjem å ha dobbel-nat fordi brukerne ikke har peiling på nettverk.

Derimot skaper det sånne problemer som du har, og betyr at du må åpne porter to plasser normalt sett, derfor er det normalt å ha modem i bridge og en router som tar seg av firewalling og NAT på behov.

Når du skrudde av DHCP, hvilken type IP fikk du ? Hvilken type hadde du før ?
Trådstarter
Mulig det er det som er feil. Ser den ny IP-adressen til PS3 ble 192.168.0.100, den var 192.168.0.101. Jeg hadde reservert 101. Endrer dette nå og prøver på nytt av.

EDIT: Det hjalp ikke.
Sist endret av petray; 23. august 2010 kl. 22:59.
Trådstarter
Noen andre som kan hjelpe?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da prøver du det andre som jeg nevnte, sett kabelen fra WAN -> LAN porten på DIR-300'en.
Trådstarter
Når jeg setter kabelen i LAN isteden for WAN, får jeg ikke logget på PSN. Jeg får også "No internet access" på min PC.

Vil dette si at jeg må gå til innkjøp av en annen løsning for å spille på nett?
Sist endret av petray; 25. august 2010 kl. 18:51.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvilken IP mottar du da ?

Hva skjer hvis du kobler deg direkte i modemet med en kabel ?
Prøv å fjerne strømmen på modemet i noen minutter før du kobler til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når jeg kobler meg direkte til modemet får jeg internett som vanlig. IP adresse: 84.209.151.138

Når jeg kobler meg til LAN isteden for WAN på dir-300 får jeg følgende IP:

192.168.0.100

Har ikke forsøkt å spille online i noen av løsningene. Men sier det deg noe?

EDIT: Beklager sent svar. Ferie
Ja, når du kobler deg direkte i modemet er det ingen brannmurer og boksen din er totalt eksponert mot internett og alle de som vil inn på den.

Når du kobler deg via DIR-300en er det iallefall NATing om ikke annet, som tyder på at du må forwarde porter, dette burde dog uPNP behjelpe dersom den har muligheter for det.
Jeg trodde det var NAT i modemet også? Var ikke problemet at det var både i modemet og DIR-300?

Forsøkte nå med UPnP på, og har åpnet portene til KZ2. Fremdeles samme problem.

Om jeg må kjøpe ny router, noen anbefalinger? Evt anbefalinger på andre løsninger?
Sitat av petray Vis innlegg
Jeg trodde det var NAT i modemet også? Var ikke problemet at det var både i modemet og DIR-300?

Forsøkte nå med UPnP på, og har åpnet portene til KZ2. Fremdeles samme problem.

Om jeg må kjøpe ny router, noen anbefalinger? Evt anbefalinger på andre løsninger?
Vis hele sitatet...
Når du kobler deg direkte på modemet, og får en offentlig IP-adresse, har du INGEN FORM FOR NAT ELLER PORTSPERRING.

Kobler du deg på ruteren, kan det hende du har NAT og portsperring, som i dette tilfellet. Prøv å spille når du er direkte koblet på modemet!

Og faen, du trenger ikke en ny ruter, mann!
Hehe, det har jeg selvsagt ikke lyst til.

Vet det er en løsning. Men vil si det er tungvindt å ta kabelen fra routeren til PS3 hver gang jeg skal spille. Om det er det eneste som er løsningen, må jeg desverre gjøre det slik
Ingen som har en løsning på dette? Utenom å bruke kabelen rett i PS3?

En mulighet kan vel være følgende? Jeg kobler den switchmellom modemet og routeren? Eller er det NAT og porter som er stengt i en Switch også?

Om det er mulig, kan jeg koble ps3 rett i switch.
Ønsker fortsatt en løsning på dette. ingen som kan hjelpe?