Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3251
Jeg har begynt å vurdere å utdanne meg men jeg ANER ikke hvor jeg skal begynne.

Jeg er ikke interessert i å gå på en fysisk skole, men jeg kan sitte hjemme og studere.

Hvis jeg skal ta videregående som privatist, hvor fort kan jeg få det?

det jeg mener er at hvis jeg f.eks. allerede har alt av kunnskap i hodet, på hvor kort tid kan jeg få generell studiekompetanse?
Hvis du mener selv at du har all kunnskap så kan du melde deg opp til samtlige eksamner til høsten, og da har du studiekompetanse over nyttår. Det kreves i tillegg at du oppfyller ett av en del krav. Har med alder, skole og arbeidserfaring å gjøre. Er du kjent med dette?
bare ta privatitsteksamene det.l. hvis du ikke har meldt deg opp til mai.. så må du vente til nov.
Sitat av shiiit Vis innlegg
bare ta privatitsteksamene det.l. hvis du ikke har meldt deg opp til mai.. så må du vente til nov.
Vis hele sitatet...
Er ikke "bare" å ta det. Du må også oppfylle ett av de satte kravene. Som f. eks. 3 års skole, eller at du har fylt 23 år og har 5 år arbeidserfaring.
Ta kontakt med læresteder som Akademiet og Sonans.
Sitat av Clr Vis innlegg
Ta kontakt med læresteder som Akademiet og Sonans.
Vis hele sitatet...
Han sier jo at han allerede sitter inne med kunnskapen. Ingen vits å kaste bort penger på kursing da. Meld deg opp på privatistweb.no. Mer info om krav her: http://www.samordnaopptak.no/info/ge...diekompetanse/.
Sist endret av Bin(); 16. februar 2010 kl. 11:59.
Sitat av Bin() Vis innlegg
Han sier jo at han allerede sitter inne med kunnskapen. Ingen vits å kaste bort penger på kursing da. Meld deg opp på privatistweb.no. Mer info om krav her: http://www.samordnaopptak.no/info/ge...diekompetanse/.
Vis hele sitatet...
Man trenger da ikke å ta undervisning hos akademiet eller sonans. Man kan be om informasjon fra en av rådgiverne. De sitter inne med mye kunnskap om det å ta eksamen som privatist.
Sitat av Clr Vis innlegg
Man trenger da ikke å ta undervisning hos akademiet eller sonans. Man kan be om informasjon fra en av rådgiverne. De sitter inne med mye kunnskap om det å ta eksamen som privatist.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men det meste han trenger å vite har han nå fått greie på.
2årig studiespesialiserende ved Bergen Handelsgymnas!
Sist endret av Donkeybrain; 16. februar 2010 kl. 12:54. Grunn: Skriveleif
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
2årig studiespesialiserende ved Bergen Handelsgymnas!
Vis hele sitatet...
To bortkastede år. Skole er ikke nødvendig for å ta studiekompetanse. Jeg tok de fleste eksamnene i høst, og det eneste jeg gjorde var å lese et par bøker.
Det er jo ikke sikkert at alle er savant-lignende supergenier som deg selv. Har de streifet deg at folk har ulike preferanser for læring?
Jeg syns nå Raggaman gir ganske klart uttrykk for at dette ikke skal være noen sak å få til. Mulig jeg tolker det feil.
takk for masse gode svar, hvis jeg har forstått noen av dere riktig kan jeg bare ta alle eksamene fort som julig og slipper å bruke 3 år på det.

Kommer til å sjekke det med en rådgiver som foreslått.
Hvis du oppfyller kravene så er det bare å ta eksamnene. Hvordan du tilegner deg kunnskapene bryr de seg ikke om.
Sitat av Bin() Vis innlegg
Er ikke "bare" å ta det. Du må også oppfylle ett av de satte kravene. Som f. eks. 3 års skole, eller at du har fylt 23 år og har 5 år arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tilfelle hvis han tar samtlige eksamener. Det du her snakker om her er dog en annen vei til studiekompetanse.
vel... er du under 23 må ta du eksamen i alle fag for alle tre årene...blir over 20 eksamener det..
Sitat av Bin() Vis innlegg
Er ikke "bare" å ta det. Du må også oppfylle ett av de satte kravene. Som f. eks. 3 års skole, eller at du har fylt 23 år og har 5 år arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...
BS. Nå snakker du om høyskole... Mulig man må ha ungdomskolen fullført, men utenom det er det INGEN krav til å ta privatist eksamen.

Skal man på høyskole (BI, HIB, NHH) UTEN studiekompetanse, må man vise til at man har tilegnet seg relevant kompetanse i arbeidslivet. Man må altså ha jobbet i minimum 5 år og være minst 23 år gammel. Og da er det forsatt bare en søknad og ikke garantert at det blir godtatt.

Sitat av Raggaman Vis innlegg
takk for masse gode svar, hvis jeg har forstått noen av dere riktig kan jeg bare ta alle eksamene fort som julig og slipper å bruke 3 år på det.

Kommer til å sjekke det med en rådgiver som foreslått.
Vis hele sitatet...
Sjekk med Sonans. De har svarer (naivt nok) på alle spørsmål ang privatist eksamen, svarer som oftest på dagen Bare lat som om du har tenkt å gå på skolen der.
brunetta: Jeg er 20 og trenger kun eksamner i 5 fag. Fordi jeg oppfyller kravene jeg har nevnt tidligere (har fagbrev).

Jailbait: Jeg snakker ikke om høgskole. Poenget med disse kravene jeg nevner er at man da kun trenger eksamner i 5 fag.
Sitat av Bin() Vis innlegg
brunetta: Jeg er 20 og trenger kun eksamner i 5 fag. Fordi jeg oppfyller kravene jeg har nevnt tidligere (har fagbrev).

Jailbait: Jeg snakker ikke om høgskole. Poenget med disse kravene jeg nevner er at man da kun trenger eksamner i 5 fag.
Vis hele sitatet...
På BI kan man få plass om man er 23 år og har jobbet i 5 år- Man trenge ingen eksamener.
Virket ganske intressant det der, kan du henvise meg til en kilde?
Lurer på om man søker på karakter grunnlag kun i fra de 5 fagene?
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Virket ganske intressant det der, kan du henvise meg til en kilde?
Lurer på om man søker på karakter grunnlag kun i fra de 5 fagene?
Vis hele sitatet...
Han har karakter i de andre fagene, men mangler 5 i forhold til de som har gått allmenn/studiespesialiserende. Du må nok ta godt og vel 20 eksamener(pensum tilsvarende 90 timer pr uke i ett år) hvis du ikke har noen som helst fag fra VGS-nivå.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
På BI kan man få plass om man er 23 år og har jobbet i 5 år- Man trenge ingen eksamener.
Vis hele sitatet...
Det gjelder ikke bare BI, det gjelder alle slags høyere utdanninger. Sjekk google eller bare sjekk det studiestedet du selv vil inn på. Like enkelt for deg som for meg å finne fram. 23/5-regelen kalles det.
Sist endret av Nimrad; 19. februar 2010 kl. 12:38.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Han har karakter i de andre fagene, men mangler 5 i forhold til de som har gått allmenn/studiespesialiserende. Du må nok ta godt og vel 20 eksamener(pensum tilsvarende 90 timer pr uke i ett år) hvis du ikke har noen som helst fag fra VGS-nivå.
Det gjelder ikke bare BI, det gjelder alle slags høyere utdanninger. Sjekk google eller bare sjekk det studiestedet du selv vil inn på. Like enkelt for deg som for meg å finne fram. 23/5-regelen kalles det.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner til den regelen. Jeg fikk bare ikke med meg at det kun var 5 eksamener. Kunne man fått studiekompetanse med 5 eksamener når man var 23 år så hadde det vært nytt for meg
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Virket ganske intressant det der, kan du henvise meg til en kilde?
Vis hele sitatet...
Jeg har vel en eneste link i tråden her, så du kan jo sjekke ut den først? Kan lønne seg å lese hele tråden før man tøffer seg.