Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2174
Har akkuratt lastet ned ubuntu/linux, jeg har windows vista på denne PCen og vil få slette ALT som ligger på vista operativsystemet. Kan noen forklare meg hvordan jeg får sletta windows vista fra PCen min og eventuelt alt annet som ligger på harddisken? sliter litt med å finne ut hvordan jeg sletter et operativ system.
ps: vennligst ikke si jeg er n00b, jeg er 16 år og aldri gjort dette før
I Linux kjører du kommandoen

Kode

sudo apt-get install gparted
Deretter starter du gparted

Kode

sudo gparted
Finn partisjonene/harddisken med NTFS og reformater dem. Skal du bruke den i disken/partisjonen i kun Linux formaterer du til EXT3, men skal du ha det til Windows på noen måte reformaterer du til NTFS.
Husk at reformatering sletter absolutt ALT av data.

Dersom Linux ligger på en egen partisjon, og Windows på en annen, og du vil at hele disken skal være en disk, altså ikke to deler på eks 50 gig, men en på 100 gig, så må du reinstallere Linux og gjøre hele disken til en partisjon.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Vet ikke hvordan det er med linux, men før du installerer windows har du muligheten til å formatere C: disken og alle andre som er i pcen aka slette OS fra maskina. du får prøve det samme med linux installasjonen. Hvis ikke er det ikke verre en å brenne ut en windows fra bukta of formatere derfra.

edit: Eller gjør som duden over her sier
Sist endret av Echuz; 22. mai 2011 kl. 00:36.
Hvis du vil slette det slik at det ikke kan bli gjenopprettet må du nulle ut harddisken. Les mer her.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Det letteste i dette tilfeller er å brenne ut Linux som bootbar CD/dvd/ bootbar USB-stick (whatever floats your boat) også sette i maskina, starte opp og sette i gang installasjon av OS. Under installasjon velger du at du vil slette alle eksisterende partisjoner. Når du har slettet partisjonene velger du harddisken din og velger at OS skal installere på denne. Da vil det bli opprettet nødvendige partisjoner til Ubuntu og Vista vil bli borte.
Trådstarter
12 2
Hvis jeg formaterer PCen, starter opp med uten OS. MÅ jeg laste over linux via USB/CD etc. eller får jg da lastet det ned fra internett? :P
Du laster ned fra internett og legger det på en USB? Til dette kan du bruke programmet Unetbootin f.eks.
Du kan selvfølgelig også brenne ut linux på en CD-plate om dette er mer ønskelig.
http://unetbootin.sourceforge.net/

Edit:
1: Last ned valgfritt OS fra dems side. F.eks. ubuntu.
2: Last ned Unetbootin
3: Start unetbootin
4: Velg Diskimage, ISO, og filen med Linux-distroen du lastet ned
5: Under type velg USB - og den minnepennen du vil bruke
6: Trykk OK
7: Start maskinen på nytt med minnepennen i.
Sist endret av etse; 22. mai 2011 kl. 01:01.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Hvis du starter pc'n uten OS så kan du ikke gjøre noen ting, da må du ha linux/windows på minnepenn/dvd..
Sitat av augen123 Vis innlegg
Hvis jeg formaterer PCen, starter opp med uten OS. MÅ jeg laste over linux via USB/CD etc. eller får jg da lastet det ned fra internett? :P
Vis hele sitatet...
Ja, det du. Du har jo på ingen måte tilgang til internett uten OS.
Trådstarter
12 2
eneste problemet NÅ, er at jeg ikke finner de gamle windows CDene. og jeg lurer på hvordan jeg får formatert uten dem?
Når du installerer linux fra minnepennen/CD-platen så vil den gi deg valget å formatere disken og sette opp nye partisjoner. I ubuntu kan du f.eks. bare velge "Use whole disk" om du ikke vil sette deg inn i det, og den gir deg et veldig greit oppsett.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
For det første må jeg si at jeg kjenner en svak eim av troll. For det andre vil jeg anbefale deg og holde deg til windows(helt til du har lært de andre punktene!), lære deg og google, for så og samle litt generell kunnskap om datamaskiner.

Linux kan være komplisert til tider, og da hjelper det ikke akkurat når du sitter med spørsmål som "kan jeg laste ned ting på maskinen min uten os?"..
Sitat av augen123 Vis innlegg
eneste problemet NÅ, er at jeg ikke finner de gamle windows CDene. og jeg lurer på hvordan jeg får formatert uten dem?
Vis hele sitatet...
Ikke for å legge inn Linux.
Dersom du ikke har brukt Linux før ville jeg heller lagt inn Ubuntu Linux side by side med Windows.
Trådstarter
12 2
K, jeg skjønner. Siste spørsmål: hvis jeg velger kjøre side by side av OS, vil da PCen min bli like treig som den allerede er pga. Masse kødd som ligger på Windows som jeg vurderer å formatere
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Neppe. Siden du ikke kjører Wintendo. (Tipper du mener dualboot)