Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3334
Jeg og en kompis var på en ICA i Oslo og skulle handle øl, vi var i god tid innenfor tidsfristen. Jeg er 18, kompisen min er 17. Når jeg grabba en 10pk Heineken og gikk til kassa så måtte jeg og kompisen min vise leg. Jeg sto å krangla litt men hjalp ikke. Sånn var reglene i følge kassadama, når jeg skal handle øl så måtte både jeg og medfølge tydeligvis vise leg. Det er vel ikke sånn eller?
Det er ikke sånn, hadde jeg vært deg hadde jeg klikka i vinkler og hun hadde endt med å ikke jobbe der lengere
Det er ingen regel som sier det eksplisitt, men ved mistanke om kjøp av alkohol til mindreårige kan de kreve å se legitimasjon fra dere begge.
Har opplevd det samme på polet og fått instruksene om å gjøre det når jeg solgte øl på butikken.
kjedelig streiting
Høres helt idiotisk ut spør du meg. Så lenge du betaler er det jo deg hu selger til.

Men kan jo hende hu fikk det for seg at du handla for kompisen sin, og hun(butikken) har vel egentlig retten på sin side da de kan nekte å selge varer til hvem som helst så lenge de ikke bryter noen diskrimineringslover. Men om du går til sjefen hennes, så kan det jo hende han ikke blir så glad da de har gått glipp av noe penger.

Men igjen så kan det jo hende policyen til butikken er å være strenge når de ser en myndig person som har med seg en eller fler umyndige folk å kjøper alkohol.
Sist endret av legalize_it; 11. juni 2010 kl. 21:23.
Butikkene har fått beskjed av eier om å holde streng leg kontroll grunnet kontrollørene som går rundt i sivil å tester om de i kassa er nøye på å spørre om legg.
Har opplevd det selv flere ganger:/ Har personen som sitter bak kassa mistanke om kjøp til mindreårige kan de velge og ikke selge til deg.
Men nå er man da ikke så dum at man tar med den personen man skal kjøpe øl til da? lol. Ikke at det var det du skulle da..
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Haha, minner meg om sist jeg var i Sverige :P http://freak.no/forum/showthread.php?t=130660
Et par kompiser av meg var og skulle kjøpe øl en gang for en stund siden. De kom til kassen med tre seksere, men fyren i kassen ville bare la dem kjøpe én sekser, da kun en av kompisene mine hadde legitimasjon med seg - fyren mente han kjøpte for han uten leg..
Når han først skulle være vrang, hvorfor selge dem alkohol i det hele tatt? Toppen av idioti.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Det er ingen lov som sier at kompisgjenger må legitimere seg hvis de går i gjeng. Hadde det vært en lov så hadde det vært ulovlig å selge øl til voksne med barn på armen også.

Derimot har kasserere mulig til å la vær å selge til hvem han til hvis han mener det ikke er gustig, måtte dette være pga mistanke om videre lovbrudd eller en for full kunde. Så kassereren er i full rett hvis h*n vil være ekstra sikker før h*n selger varer med aldersgrenser. Husk at det er kassererens ansvar hvis en feil blir gjort, så er ikke rart at de passer på.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Det er ikke sånn, hadde jeg vært deg hadde jeg klikka i vinkler og hun hadde endt med å ikke jobbe der lengere
Vis hele sitatet...
Hvorfor hadde hun endt opp med å ikke jobbe der lengre? Har du såpass mye makt at du kan fjerne hvilken som helst ansatt i en dagligvarebutikk? Hadde du truet meg og klikket vinkel, hadde jeg fint... Ledd deg langt opp i tryne og bedt deg pelle deg ut av butikken.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
De som selger røyk/alkohol kan nekte deg å kjøpe om de så mye som mistenker at du kjøper det til mindreårige.


Kan dele en liten historie:

Satt idag i kassa på Rema da en jente kom inn og spurte etter 4 pakker forskjellig røyk. To 10pakninger og to 20 pakninger. Når vi itillegg var utsolgt for den ene typen sigaretter så tar hun opp telefonen og ringer å spør en person i andre enden hva han da vil ha.

Lyste laaang vei at hun kjøpte til mindreårige. Brydde meg lite, men sa ifra at hadde sjefen min sittet i kassa så hadde hun aldri fått kjøpt.
Sist endret av Bombasa; 11. juni 2010 kl. 21:57.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det er ingen regel som sier det eksplisitt, men ved mistanke om kjøp av alkohol til mindreårige kan de kreve å se legitimasjon fra dere begge.
Vis hele sitatet...
Her har dere det riktige svaret.

I tillegg kan jeg nevne at ICA har, som mange(alle?) andre kjeder, strenge regler rundt dette, og scenarioet til trådstarter er et stjerneeksempel på når kasserer skal spørre begge om ID.
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Det er ingen lov som sier at kompisgjenger må legitimere seg hvis de går i gjeng. Hadde det vært en lov så hadde det vært ulovlig å selge øl til voksne med barn på armen også.

Derimot har kasserere mulig til å la vær å selge til hvem han til hvis han mener det ikke er gustig, måtte dette være pga mistanke om videre lovbrudd eller en for full kunde. Så kassereren er i full rett hvis h*n vil være ekstra sikker før h*n selger varer med aldersgrenser. Husk at det er kassererens ansvar hvis en feil blir gjort, så er ikke rart at de passer på.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at han faktisk solgte dem øl, bare ikke like mye som de ville kjøpe. Det resulterte jo i at de måtte handle resten av drikken på en annen butikk, altså TAP for denne forretningen.
Hva er det å grine på her?

Poenget er at dersom butikken misstenker at en kunde kjøper til mindreårige så plikter dem å ikke selge til dem. Å kjøpe alkhol er ingen rettighet. Dersom det er sjenkekontroll og det viser seg at butikken selger når det er åpenbart at det er snakk om videresalg til mindreårige så risikerer de bøter og/eller inndragelse av bevilgning. Det er ikke et par sekspakninger verd, og ergo er det et lett valg å ikke selge til slike kunder.

Ingenting å grine over. Ikke vær idiot neste gang og gi kompissen beskjed om å vente utenfor!
Haha, hvordan får du det til at jeg griner? Det var jo butikkens tap. For når de først fikk kjøpe en sekser og kassemannen tydeligvis ikke var redd for å risikere at butikken mistet lisensen til å føre alkohol (eller hva det heter), hvorfor i helvetes navn og rike ikke bare la dem kjøpe resten av ølet? Inkompetanse kaller jeg det.

Råder deg til å forlate forumet da du fremstår som en idiot.
Totskallen: Bullshit!, du trenger kun vise leg når du selv skal betale, kameraten din må vise leg hvis han skal hjelpe deg å bære drikkevarene for deg. Har selv opplevd at jeg har fått advarsel om at hvis jeg handler for noen kamerater igjen som er under 18år så vil jeg aldri få handle der mer. De folka pluss den kjærringa er helt blåst hvis de forlanger bevis fra din kamerat hvis du som atten åring skal handle alkohol.

Sånne folk er så dumme at de er flaut.
Nei, du er så dum at det er flaut. Butikken har rett til å gjøre det. Les tråden før du prater tull.
Starra: der tar du nok grundig feil
Sitat av 123pyro Vis innlegg
Totskallen: Bullshit!, du trenger kun vise leg når du selv skal betale, kameraten din må vise leg hvis han skal hjelpe deg å bære drikkevarene for deg. Har selv opplevd at jeg har fått advarsel om at hvis jeg handler for noen kamerater igjen som er under 18år så vil jeg aldri få handle der mer. De folka pluss den kjærringa er helt blåst hvis de forlanger bevis fra din kamerat hvis du som atten åring skal handle alkohol.

Sånne folk er så dumme at de er flaut.
Vis hele sitatet...
Kassearbeideren kan med fulle rett velge å kreve leg av hele følget, og er pliktet til det hvis det er mistanke om kjøp til mindreårige. Der jeg jobber var det innstruksvideoer med slike scenarioer som dette

Enda gøyere er det å ha tydelige mindreårige med falsk leg, og det er ren nytelse å la dem svette som et helvette når du nøye gransker legget, for å komme med spørsmålet om de lånte eller stjaøl storebror/søsterens leg xD
ConBtz: De har ikke lov til det, siden de bare skal sjekke han som kjøper.
Man er ikke nødt til å vise legitimasjon, men hvis du nekter å vise så er det jo klart at dere ikke får kjøpt noe heller.

Jeg må nok joine flertallet av de som har svart her i at butikken kan kreve at alle viser legitimasjon når dere kommer flere sammen.

Edit: Jeg har forresten også jobbet i butikk og blitt instruert om dette.
Sist endret av PiGmeNt-; 12. juni 2010 kl. 00:08. Grunn: because! :D
Butikken har alle rettigheter her. Ingen vits i å bli sint på kassadame. Move along, try another marked.
Sitat av 123pyro Vis innlegg
ConBtz: De har ikke lov til det, siden de bare skal sjekke han som kjøper.
Vis hele sitatet...
Vi sjekker den som kjøper, men vi er pålagt å si ifra om kriminelle handlinger (som disse tilfellene er), og er det mistanke om ulovligheter, og vi likevel gjennomfører salget, blir vi stilt ansvarlige om det er tilfellet. Samme er det om vi skulle sett noen stjele i butikken, samme prinsippene.

Hvor vanskelig tror du det er å nekte to bråkjekke ungdommer i å kjøpe, når konsekvensene av å ikke å gjøre det i verste fall er å miste jobben? Pinlig enkelt for meg xD
Skjønner ikke hvorfor folk gidder å whine om noe slikt.

Butikken er privateid og kan nekte deg i å kjøpe hva enn som helst, selv sjokolade.
På samme måte kan man kreve å få vist leg av hele gjengen før man evt selger øl/rusbrus til personen... Vises ikke leg ifra alle så kan man enkelt og grett nekte å selge.

=)
Sitat av Frdlr Vis innlegg
Haha, hvordan får du det til at jeg griner? Det var jo butikkens tap. For når de først fikk kjøpe en sekser og kassemannen tydeligvis ikke var redd for å risikere at butikken mistet lisensen til å føre alkohol (eller hva det heter), hvorfor i helvetes navn og rike ikke bare la dem kjøpe resten av ølet? Inkompetanse kaller jeg det.

Råder deg til å forlate forumet da du fremstår som en idiot.
Vis hele sitatet...
Nå var innlegget mitt rettet mot trådstarter, men at du tar det personlig viser vel at jeg var inne på noe der også.

Med respekt å melde så driter jeg i rådet ditt.
Er nok riktig som det er nevnt her at butikken har rett til å selge til hvem dem vil (ikke til å kreve legg av en som ikke handler, men da trenger de som sagt ikke selge).

At butikkene bruker denne retten er etter min mening helt håpløst. De stopper noen å kjøpe en gang (nestegang handler en selvsagt alene) og selv om de stopper noen som kjøper til andre så stopper de også de som helt lovlig kjøper til seg selv og bare har med en kamerat??

Butikkene burde holdt seg til å være sikker på at den de *selger* til er 18 år.. hva som skjer etter det er det denne myndige personen som akkurat har kjøpt øl lovlig som burde være ansvarlig for!
Problemet kjetil er at selv om det burde være den personen og den alene som ble holdt ansvarlig, så risikerer butikkene det. Og da er det ikke verd å ta sjansen.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Problemet kjetil er at selv om det burde være den personen og den alene som ble holdt ansvarlig, så risikerer butikkene det. Og da er det ikke verd å ta sjansen.
Vis hele sitatet...
Nå er det nok av dumme lover i dette landet så du har nok rett, men det betyr ikke at jeg ikke kan mene det er dumt ;-)

Har du forresten referanse til denne loven? Vært moro å sett hvordan den er formulert. Kjenner til paragrafene som f.eks går på at en ikke skal servere noen på ett bord om en person er for beruset før denne personen er fjernet f.eks.. men ikke sett hvordan denne videresalg loven det refereres til er formulert.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå var innlegget mitt rettet mot trådstarter, men at du tar det personlig viser vel at jeg var inne på noe der også.

Med respekt å melde så driter jeg i rådet ditt.
Vis hele sitatet...
Hehe, skjønte nok at noe var galt. Trekker tilbake utsagnene mine.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle innspill! Så konklusjonen er: Norsk lov sier ikke mot det men butikken bestemmer selv fordet, med loven på sin side... That's a bitch
Skjer stadig vekk, men jeg skjønner det. Butikken kan få mye trøbbel hvis det blir oppdaget at de har solgt alkohol til midreårige. Men, ja det er frustrerende når man ikke får kjøpt og er over 18år.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Tusen takk for alle innspill! Så konklusjonen er: Norsk lov sier ikke mot det men butikken bestemmer selv fordet, med loven på sin side... That's a bitch
Vis hele sitatet...
Delvis ja.

Det som er så fint her i landet, er at om man gir en pistol til en person, og den senere blir brukt til å drepe noen, så blir man automatisk medskyldig.
Samme gjelder øl. Selger jeg øl til en som er 18, og det tydlig går fram at han kjøper for mindreårige, så er jeg medskyldig i lovbrudd. Da er det butikken jeg jobber for som vil få skylda om dette var en kontroll eller at det tilfeldigvis var en kontrollør i nærheten.

Da er det bedre å nekte å selge alkoholen, istedet for å ta sjangsen på å selge. Tapet er uansett minimalt om man ikke selger. Iforhold til å miste muligheten til å selge alkohol.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Jeg og en kompis var på en ICA i Oslo og skulle handle øl, vi var i god tid innenfor tidsfristen. Jeg er 18, kompisen min er 17. Når jeg grabba en 10pk Heineken og gikk til kassa så måtte jeg og kompisen min vise leg. Jeg sto å krangla litt men hjalp ikke. Sånn var reglene i følge kassadama, når jeg skal handle øl så måtte både jeg og medfølge tydeligvis vise leg. Det er vel ikke sånn eller?
Vis hele sitatet...
greit det der er kjipt.. men hvis det er et problem får du bare kompisen din til å vente utenfor...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De som selger røyk/alkohol kan nekte deg å kjøpe om de så mye som mistenker at du kjøper det til mindreårige.


Kan dele en liten historie:

Satt idag i kassa på Rema da en jente kom inn og spurte etter 4 pakker forskjellig røyk. To 10pakninger og to 20 pakninger. Når vi itillegg var utsolgt for den ene typen sigaretter så tar hun opp telefonen og ringer å spør en person i andre enden hva han da vil ha.

Lyste laaang vei at hun kjøpte til mindreårige. Brydde meg lite, men sa ifra at hadde sjefen min sittet i kassa så hadde hun aldri fått kjøpt.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si deg det.. At MANGE ganger har jeg gått på bensinstasjon for å kjøpe røyk til kameraten min. Dersom jeg kjøper røyk til meg selv også så blir det 2 forskjellige. Dersom jeg i tilegg kjøper til andre så vil det si enda flere . Noen ganger har de vært utsolgt å jeg har ringt for å høre hva de vil ha istede. Og til din informasjon så har alle hvert over 18 ^^

Bare fordi man kjøper til andre betyr ikke at de er mindreårige.
Jeg er selv 14, og pleier å være med mora mi til pole like over grensa til finland. Er med inn i polet og står vedsiden av ho når ho kjøper... Kan hende at du bare møtte noen uheldige folk
Sitat av st3in4r Vis innlegg
Jeg er selv 14, og pleier å være med mora mi til pole like over grensa til finland. Er med inn i polet og står vedsiden av ho når ho kjøper... Kan hende at du bare møtte noen uheldige folk
Vis hele sitatet...
Jeg ville tro at de brukte litt skjønn på polet. Jeg blei selvfølgelig aldri spurt om leg når jeg gikk med mora mi inne på polet ( i gamle dager, da jeg var ung), men har hatt en episode der jeg blei nektet å kjøpe vin fordi jeg hadde med ei venninne som ikke hadde leg. De ser selvfølgelig an situasjonen.
Sitat av st3in4r Vis innlegg
Jeg er selv 14, og pleier å være med mora mi til pole like over grensa til finland. Er med inn i polet og står vedsiden av ho når ho kjøper... Kan hende at du bare møtte noen uheldige folk
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker innlegget ditt, befant du og moren din seg i Finland.
Hva vet du om lovverket i Finland?
Norge og Finland er to uavhengige nasjoner med helt forskjellige lovverk.
Sist endret av Kimer28; 13. juni 2010 kl. 12:23.
Jeg ser ikke noe problem med at jeg er med han når han kjøper en flaske vin. Men det er kanskje noe annet vist han kjøpe en 6-pakkning med smirnof(om de selger det på polet).
Har sett en 18 åring komme inn med ei 14 åring og en liste med forskjellige røyk han skulle kjøpe.
Synes det er dumt at mannen i kassen solgt sigaretene til gutten selv om det var åpenbart at han kjøpte til mindreårige -.-