Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  142 14627
Dette skal ikke bli en teit listetråd, men jeg mener at EU burde diskuteres i disse tider.
EU Har nå fått 75 millioner nye innbyggere, og er i full gang med å få igang de nye landene som er mer eller mindre på kanten av stupet etter et halvt århundre med Sovjetunionen og fattigdom.

Nå som nesten hele Europa er med, så står nisse-norge utenfor å titter på at Europas folk samles og samarbeider.

"Næi dæm tar aill pængan vårres hvis vi bli medlem!"
"EU er en korrupt organisasjon for de rike! Go RV!"

Standardkommentarer fra nissene som liker seg alene på dette berget.

Vi er med i EØS, men vi får jo selfølgelig ikke være med å bestemme, for vi er jo ikke med sånn egentlig.. Der bruker Norge de såkalte "høye summene" som vi må betale for å få være med i unionen. Hvorfor ikke bare ble helt medlem å heller bli med å bestemme!

Er man medlem i EU kan man også ta med seg så mye sprit å tobakk som man vil hjem, og det er fri flyt mellom varer på hele kontinentet... Men dette går vi jo selfølgelig glipp av, ettersom vi tydligvis liker å bare kan ha med seg en sixpack øl, en liter brennevin og en kartong sigaretter etter hvert besøk i utlandet.

Dette er ikke noe som er typisk for høyresiden av politikken heller. Man finner masse pro-EUfolk i SV, og AP er jo et parti som er fullstendig for!

For dere hasjiser:
EU er egentlig ganske så positivt innstillt til marihuana, ivertfall ifølge fanatikerne i Ungdom Mot Narkotika

Har mere på lager, men kom med motargumenter for å ikke være medlem i en union som samler Europas folk og lager stabilitet over landegrenser!
Til helvete med hele EU! Vi klarer oss godt selv :-)

F.eks hvorfor skulle vi engasjere oss med fattige øst-europa som skal snylte på våre penger?
Orlx: Fordi vi har råd til det.
Vi har ikke det. Om Norge skal rykke ned i lønn på EU nivå kommer det til å ryke arbeidsplasser og bedrifter så det fyker.

Tenk på en mellomstor bedrift med 20 millioner i gjeld som skal justere ned lønna til 30 ansatte og fortjenesten inn. De må likevel betale noen hundre tusen i avdrag pr måned, og disse pengene eksisterer ikke da uten å sparke ut noen.

Det er bedre at vi viser oss som Norge = Quality og samarbeider nært med USA og landene borti der hvor det er investorer og folk med penger. Er vi EU er vi alt i ett fett, Made in EU.

Stem NEI!
Disposable's Avatar
Trådstarter
64 0
Ja, syns jeg ser det av vi klarer oss godt selv ja...
Ta en titt på veiene
Ta en titt på skolene
Ta en titt på helsevesenet
Ta en titt på eldrehjemmene
osv osv..

selfølgelig kan ikke EU gjøre alt dette bedre, men det hjelper nok på!

"Norge er verdens beste land å bo i!"

Denne frasen har man hørt siden barneskolen, og alle får dette presset inn i hodet sitt fra tidlig alder av!
Det er slik lederen i Nord Korea driver på!

Norge er faen ikke et bra land å bo i for alle! Det er jo selfølgelig ikke alle EU-landene heller, men de er iallefall mye bedre enn Norge! Et litt dårlig eksempel, men ta en titt på veien du kjører på neste gang du er i et EU-land.. Ser du forskjellen på de veiene og våre hest&kjerre-veier?

Det med østeuropa var bare teit. De pumper riktignok masse penger inni de landene nå, men så vil de vise seg at det var bra i framtiden.
Det var akkurat slik med Spania før de ble med i EU også. Se hvor de er nå!!! En velferdstat som alle andre europeiske land!
Skolene er luxuriøst i forhold til andre steder i Europa. Høyskolene og Universitet har godt inneklima og greit utstyr. De har ikke bedre veier i Danmark en her, tvert i mot. Og særlig ikke andre steder i Europa.

Helsevesenet er kanskje ikke bedre en andre steder bortsett fra bekledningen som er mye penere. Dessuten har vi bare svenske kiruger når ingen norske gidder studere til dette. Skal vi ha bedre helsevesen må vi vel ta initiativ til dette selv?

Jeg ville ikke bodd på gamlehjem i portugal eller spania. Ser for meg kakerlakker som danser på bordet og sånn Er i allefall nok av slike på Kanariøyene.
Det kan være "farlig" å poste en slik post her inne. Alle som har vært på forumet en stund vet jo hva som kommer inni mellom. En hel haug med "smarte" poster fra forumets mindre aktive ikke-søkere..
Disposable's Avatar
Trådstarter
64 0
Opprinnelig postet av OrIx
De har ikke bedre veier i Danmark en her, tvert i mot. Og særlig ikke andre steder i Europa.
Vis hele sitatet...
jaha ja.. Sett en helt vanlig motorvei i f.eks Sverige/Finland?
Autobahn i Tyskland? ... Så kan du ta en titt på E6 i Norge..

Opprinnelig postet av OrIx
Jeg ville ikke bodd på gamlehjem i portugal eller spania. Ser for meg kakerlakker som danser på bordet og sånn Er i allefall nok av slike på Kanariøyene.
Vis hele sitatet...
Joda, kakkerlakker er ikke noe jeg heller vil se der jeg jynger i jyngestolen å ser Jeopardy og Norge rundt, men så har det seg nå slik at det er en hel koloni med oldis'er i Spania da...
Det virker som de trives!

Men da gikk det ut av kontroll her.. Hopper tilbake til EU nå..

Forresten: Glemte å søke ja, men så er dette ikke som alle andre gamle EUdiskusjoner, for nå er det 10 nye land som er med!!!!
Sist endret av Disposable; 4. mai 2004 kl. 01:46.
Jeg gidder ikke å diskutere når debatten går på finest mulig motorveier. Sorry.
Har ikke noe i mot de siste 20km inn til Göteborg hvor en kan kjøre i 250 hele veien, men det er ikke viktig. De fleste kjører i 90 her i Norge som er greit nok på de fleste veiene. Ut fra Oslo på motorveiene kjører folk i gjennomsnittet 140 så det er ikke rart de syter om ulykker, og de fleste ulykkene skyldes nettopp fart. Innfør heller 22 årsgrense på førerkort.

Men ærlig talt så bør ikke vi bli EU medlem. Vi har andre kunder som USA, Asia og Oceania.
Vel.. Me hadde hatt likesaa gode veier hadde da ikkje vore for ein god andel utemmet fjellheim og frost i dette landet. Eg ville ikkje vaert saa altfor imponert over levestandaren over i f.ex USA (landet med penger som ein nemnte). Bur hos ein familie som er ovre middleklasse. Sjolv om de kan kjope masse styr saa faar de hetta berre ein i huset blir det minste sjuk pga skyhoge legerekninger osv. Med aa melde oss inn i EU kan me miste kontrollen over velferdsstaten me har idag sidan vaare stats regler blir underlegne EU grunnloven aa diverse andre bestemmelser (i svaert mykje storre grand enn EOS). Er heller hypp paa aa leve med dyre varer aa til gjenngjeld fole meg sikker paa at eg blir tatt vare paa viss eg blir sjuk, treng skulegang (mykje meir stipendordninger i Norge) o.l.

Mange ting som er feil i Norge. Men ting som kvoter osv er eit nodvendig onde som me nesten maa leve med. Alternative kan verr saa meget mykje verre.
Vet ingenting
Nei. Er imot EU. Grunnen til det er en ting;
pengene. Da må vi bytte valuta. En annen ting er at da blir ikke Norge som før. Norge er et unikt land i seg selv på mange måter, og det blir ødelagt hvis EU kommer til.
Enig med det angående kvoter og slikt... Men alt Eu sitter å bestemmer er ofte unødvendig. Vet dere at EU faktisk sitter å bestemmer hvor mye bøy det skal være på en banan(og annet non-sense), det er bortkastet penger det.
En annen ting er at EU er mye mye strengere på copyright, piratkopiering å slikt...

Det vil vi ikke ha noe av...
Jeg synes alltid det ervittig nå ihuga markedsliberalister argumenterer for EU. Hvilken liberalisme er det, når staten(les: EU) skal bestemme hvordan produktene på "det frie marked" skal se ut?
Opprinnelig postet av Calavera
Nei. Er imot EU. Grunnen til det er en ting;
pengene. Da må vi bytte valuta.
Vis hele sitatet...
Må vi bytte valuta? Har svenskene byttet valuta? :P
Vis vi skal inn i EU da må vi gå inn for fullt.
D.V.S politikerne vil i verkesette noen av EU normene men bare de som gir mer penger til statskassen, som er negative for oss.
Men vis de derimot går inn for fullt vil ikke EU godkjenne "bonringen"siden det er i strid med Eu låvene.
Det heter "det er bare låv å sette opp bom vis det er til å finansere nye veier å slikt!
Vinmonopolet vil også forsvinne.
mot eu pga følgende:
- vi har ikke råd til det. ( ikke at vi har råd til å fortsette slik vi gjør nå lenge uansett)
- norge er faktisk verdens beste land ifølge testene som kommer ut fra utlandet mer gjevnemellomrom..
- vi mister eneretten på våre to største ressurer, olje og fisk
- ute våre to største ressurser går norge nedenom og hjem. (utested i harstad)
- eu reglene gjelder for alle landene i eu. noe som vil si at alle sklier må snus nordover (eller var det vest) fordi solen står rett mot skliene i sør eu, noe som gjør at ungene brenner seg..
- veiene i norge har større begrensninger fordi vi faktisk er et fjell land..
- autohban ble bygget av en tysk rally intresert leeeenge før eu.
når de ikke kjørte rally der åpnet de for gjennomkjøring. (DVS: eu har ikke noe med den veien å gjøre)
- Slik jeg ser det har vi ikke noen store positive ting med å gå inn i eu som kan oppheve alt det negative
- vi må betale penger til øst blokk landene som til adgs dato fortsatt sliter med korupsjon og mafia i stor stil..
- grensene åpnes helt. dvs fritt fram for smugling og det er enklere å gå inn i norge for flyktninger osv..
- i realiteten er det de store landene i eu som bestemmer.
- du har folk som silvio berluchoni ( italias statsminister) som bestemmer.( For å nevne noe så prøvde han å innføre at han ikke kunen bli dømt av en italiensk domstol, fordi det var til landets beste. han eier også sinnsykt mye av media der nede. noe som er ulovlig ifølge deres egne lover..)
- enda mere papir arbeid og vedtekter som MÅ følges
- jeg er patriot og vil aldri stemme ja for at norge skal gå in i en "annen stat" ( ja norges politikk har store forbanna feil)
- at norge er landet utafor gjør ikke noe. vi bør begynne å bli vandt med det.. dette er ikke rett før andre verdenskrig, vi har ikke samme behovet for å alliere oss med de "neste" stormaktene.
Offtopic: Trigger, det heter "lov" og Bomm" :P

Back to topic:

Vist vi blir med i EU, blir det ikke da mindre lønn for oss? og mange mindre ledige arbeids plasser? .. Vist det blir mindre lønn blir det da ikke noe luksus å reise til spania for å leke rik lengere, da blir det ingen luksus å reise med danske båten for å få billig sprit lengere. Ja, kansje vi får like billige priser, men da har vi lavere lønn, og da blir dette like dyrt uansett hvor vi drar.
Også kommer de til å sette foten hardt ned på pirat kopiering, tenk på friheten vi har nå, kan nesten laste og dele så mye vi vill uten å bli tatt. Blir vi med i EU har vi kansje ikke denne luksusen lengere. Jeg vil ikke ofre det gode livet jeg har får å bli med i EU.

NEI til EU. Basta.. tror jeg da :P Vist ikke de kommer med noen enormt gode argumenter, og vi får beholde den høye lønna vår i forskjell til andre land :P
Klart Norge har råd til å gå inn i EU,må jo bruke pengen på noe.
-Lettere for flyktinger,det er det fra før av, trenger ikke å gå lengre en til Krekar,hadde NOrge vert i EU hadde ikke det vert håp for folk som Kreker til å få bo her.
Opprinnelig postet av Psych|Com

- autohban ble bygget av en tysk rally intresert leeeenge før eu.
når de ikke kjørte rally der åpnet de for gjennomkjøring. (DVS: eu har ikke noe med den veien å gjøre)
Vis hele sitatet...
Tror nok det var Hitler som bygde den veien ja... ikke en rally intresert.
"Tangraalf" d va jo veldig nødvendig å ta opp "skrivefeil" til folk.
Så du har ikke noe bedre å gjør.
GET A LIFE!!
tangaalf: mener det sto i illustrert vitenskap eller noe sånt. men kan godt ta feil-.-
For: nå betaler vi sånn 10 000 000 000 i året for at andre skal bestemme krummingen på agurkene for oss.
Mot: Ja til Norge,nei til EU. Vi må få bestemme over oss selv, ut av EØS. La EU seile sin egen korrupte sjø.

For: Industriell hemp blir vistnok lovlig hvis vi blir med i EU. Men EU's lover er ikke en god grunn til å bli med,slikt må vi klare å bestemme sjøl.
COMPstomp: det må vi da fortsatt vist vi er med i eu..
og da må vi betale mere..
Opprinnelig postet av Tangaalf
Offtopic: Trigger, det heter "lov" og Bomm" :P
Vis hele sitatet...
Det heter bom og ikke bomm Liten vits i å rette på andre når de har rett i utgangspunktet vettu...

Opprinnelig postet av El-Nino
Enig med det angående kvoter og slikt, men alt EU sitter og bestemmer er ofte unødvendig. Vet dere at EU faktisk sitter å bestemmer hvor mye bøy det skal være på en banan (og annet non-sense)? Det er bortkastet penger det.
Vis hele sitatet...
Seriøst. Dette har jeg store vansker med å tro. Hvordan i helvete skal man kunne kontrollere det?
Disposable's Avatar
Trådstarter
64 0
Sikkert bare sånn småting som anti-EUfolket sitter å finner fram i deres endelige leiting etter motargumenter!

Skal man absolutt finne slike teite ting så kan man også ta seg en titt på staten Norge. Her finner man sikkert masse slike teite ting som man bruker masse penger på! Det med bananene er bare teit, HVIS det er sant..

Men jeg kan ikke se på det som noe som får meg til å skifte standpunkt!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Tangaalf og Psych|Com begge har rett. den første motorveien ble bygd pga rally, men det var hitler som startet den virklige utbyggingen for å kunne transportere tropper fortere.

Hvorfor vi må inn i EU.
Med et EU-medlemskap vil vi få medbestemmelses rett i EU. Slik som det fungerer i dag har vi forpliktende frihandelsavtaler(EØS) men kan ikke betemme noe. Vi er altså som et medlem, men uten stemmerett!

Eu har imotsetning til det EU motstanderene hevdet i 1994 utviklet seg til en demokratisk institusjon og ikke til en lukket rikmannsklubb slik det ble hevdet. FNs general sekretær
Kofi Annan ser på EU som forbilde når det gjelder sammarbeid mellom land.

Norge kan ikke løse Europa og verdens miljøproblemer alene. Vi trenger sammarbeidspartnere for og greie det. I EU fattes miljø spørsmål ved flertallsavgjørelser noe som vil si at vedtaket vil gjelde alle landene. Det hindrer også land med spessielle særinteresser og lure seg unna. En annen fordel er at når vedtaket først er fattet så har EU mulighet til å bøtelegge land som ikke følger reglene. Med slike sanksjonsmuligheter hindrer man land i og la være å følge opp avtaler de har inngått.

"Blant de tunge aktørene internasjonalt er det EU som er den største pådriver for bedre miljø." - Miljøvernminister Børge Brende

1 Mai ble 8 tidligere sovjetstater og 2 andre (malta og sørligedelen av kypros) dette er land som har tildels store problemer. Men hvorfor skal vi ikke hjelpe dem? Jeg mener at skal vi bekjempe fatigdommen i verden er det kjanskje lurt og kikke oss runt i vår egen bakgård før vi stormer avsted med uhjelp til langtvekkistan. Ikke at jeg på noen måte er for kutt i uhjelpen, men jeg mener at vi har plikt til å hjelpe våre naboer også. Rezekne i Latvia er et godt eksempel. Sansynligvis så vet ikke halvparten av dere engang hvor det er. Det er Europas fattigste område, men med eumedlemmskap vil støtte ordninger fra andre medlemsland sørge for at levestandarden kommer opp på et akseptabelt nivå.

Vær solidarisk stem Ja til EU!

EDIT:

angående bananene til El-Nino så klipper og limer jeg fra www.jasiden.no sin myter om eu. eksempelet her er agurker, men svaret er uansett det samme.
Påstand: EU har forbudt bøyde agurker og støtter produksjonen av genmodifiserte rette agurker.
Fakta: Det finnes EU-regulativer som setter standarder for grønnsakers kvalitet, men EU har ikke nedlagt noe forbud mot krummede agurker. Krumheten er en av måleverdiene fordi det er med på å avgjøre hvor mange man får inn i en standardeske. Kravet om standarder kom fra grønnsaksbransjen selv. Det finnes flere produsenter som tester ut genmodifiserte produkter, men dette gjøres ikke i regi av EU.
Vis hele sitatet...
Sist endret av sptz; 4. mai 2004 kl. 11:49.
Denne kan nok klarne opp ang Autobahn-diskusjonen.

Vi er med i EØS, men vi får jo selfølgelig ikke være med å bestemme, for vi er jo ikke med sånn egentlig..
Vis hele sitatet...
Vi kan være med på den prosessen, men vi gjør det ikke. (se: Norge, EU og EØS)

Da må vi bytte valuta. En annen ting er at da blir ikke Norge som før. Norge er et unikt land i seg selv på mange måter, og det blir ødelagt hvis EU kommer til.
Vis hele sitatet...
Nei. Uenig. Uenig.
Vi må ikke bruke € selv om vi blir medlem av EU.
Kan du utdype dette med ødeleggelse? Kommer det masse fremmede folk fra sør og tramper ned landet vårt? Kommer statsbudsjettet plutselig til å nedprioritere bevaring av kulturminner, natur og flora? I think not. Tvert imot faktisk. Med EU kan vi få fler midler til å bevare slike ting (og det har vi allerede fått gjennom EØS-avtalen).

En annen ting er at EU er mye mye strengere på copyright, piratkopiering å slikt... Det vil vi ikke ha noe av...
Vis hele sitatet...
Hvis du kan sette moral foran egoisme og ser på konsekvensene så kanskje du ser at piratkopiering er en dårlig ting.
Men at for mye copyright er negativt er jeg enig i. Men det får bli en annen diskusjon.

grensene åpnes helt. dvs fritt fram for smugling og det er enklere å gå inn i norge for flyktninger osv..
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke.
Vi bør stemme nei til eu. Av mange grunner, men jeg trekker opp noen:

- EU vil ødelegge fri programmvare med patenter. Vi trenger ikke nok et USA på det området. Et godt eksempel er Amazon's patent på "one-click-purchase".
- EU vil ha ødeleggende konsekvenser for håndverkerene i Norge. Siden vi åpner opp for fri arbeidsinnvandring, vil håndtverkerene få dårligere betalt. Det betyr at mindre folk vil bli håndverkere, og håndverkerbransjen vil bli dominert av folk fra øst-europa.
- EU vil ødelegge for Norsk landbruk. Noen som husker den episoden for noen år siden når Spania ble tvunget til å importere appelsiner fra Hellas? Slikt kan skje her også, bare på andre områder enn appelsiner.
- EU er ikke synonymt med demokrati. De som tar beslutningene (Unionsrådet) er ikke folkevalgt. De tar også beslutningene bak lukkede dører. De trenger også ikke å stå til rette for et folkevalgt organ.
- EU kan også lettere føre til sykdommer blant kuer og kyllinger osv.. Hvor mange EU land har hatt kugalskap og salmonella problemer hos seg? Og hvor store økonomiske problemer har det gitt bønder når de må brenne hele flokker? Sammenlikn det med hvor mange tilfeller av salmonella og kugalskap raportert i Norge.
- EU vil også ødelegge for Norske fiskere. De vil forvalte Norske fiskeresurser., merk uten at vi har noe å si til dette fordi de som bestemmer dette ikke er folkevalgte og trenger ikke å svare til folket.
- EU vil også føre til økt fattigdom. Bare se på England nå, hvor 1/4 av alle barn vokser opp i en familie hvor foreldrene tjener under fattigdomsgrensen. For 20 år siden var dette kun 1/10.

De som tjener på dette, vil ikke være folket men næringlivtoppene. ut av EØS, nei til EU!
Sist endret av kriss; 5. mai 2004 kl. 15:30.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Europarådet består da av folkevalgte. Det er stats og regeringssjefene i alle medlemslandene. Finnes ingen land i eu som ikke har valg disse annet enn gjenom demokratiske valg.

Norge ER åpent for fri arbeidsinvandring så det kan man vel nesten ikke ta som et argument mot eu.
Organet er ikke folkevalgt. Det betyr at de som bestemmer lovene kan gjøre det uten å ta hensyn til folket siden de ikke står til ansvar for et valgt organ. Korrupsjon sa noen? Berlusconi (eller hvordan det staves)? "Unionsrådet er den eneste lovgivende forsamling i Europa som fatter vedtak bak lukkede dører, uten at velgerne har innsyn i beslutningsprosessen. "

Nei, men man kan ta det som et argument mot EØS og EU.
Det er praktisk talt ingen fordeler med å gå inn i EU så lenge Norge har olje. Når vi går tom for olje om 50 år kan vi kanskje grave frem denne tråden igjen, men nå er spørsmålet 100% irrelevant.
EU er ikke synonymt med demokrati. De som tar beslutningene (Unionsrådet) er ikke folkevalgt.
Vis hele sitatet...
De tar ikke alle beslutninger. Resten tar EU parlamentet seg av (som definitivt er folkevalgt).

EU vil også føre til økt fattigdom. Bare se på England nå, hvor 1/4 av alle barn vokser opp i en familie hvor foreldrene tjener under fattigdomsgrensen. For 20 år siden var dette kun 1/10.
Vis hele sitatet...
Hvilken fattigdomsgrense? England opererer ikke, i likhet med Norge, med noen fattigdomsgrense.

EU vil ødelegge fri programmvare med patenter.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen mellom EU sine patenter og norske patenter?

EU vil ødelegge for Norsk landbruk. Noen som husker den episoden for noen år siden når Spania ble tvunget til å importere appelsiner fra Hellas?
Vis hele sitatet...
Nei, fortell mer.
Ja til EU fordi:
- tollfri handel. Øl, vin og sprit vil ca bli 10 ganger billigere.
- trenger ikke pass for å besøke de andre eu landene-
- europa vil bli forent? Med tanke på at 2 verdenskrig med tyskland som the bad guy er nå i felleskap med de fleste land som de har kriget mot.
- nye varer på markede, mer konkurranse, billigere marked.

Nei til EU fordi:
- det går ut over fiskekvoten i nordsjøen. Tenk dere nå får 10 land plutselig et nytt hav å fiske i som er "egentlig beregnet" for "1".
- det "dyre" norske markede vil slite ettersom det kommer masse billig varer fra utlandet.
- norges levestandard vil kanskje bli dårligere? Altså jevne seg ut med de andre fattige landene i Europa.
- Stort hull som statskassen kommer til forsvinne i.
- masse idiotiske regler, men de må nå vi ta hensyn til uansett om vi er med eller ikke med i eu.
Opprinnelig postet av kriss
- EU vil også føre til økt fattigdom. Bare se på England nå, hvor 1/4 av alle barn vokser opp i en familie hvor foreldrene tjener under fattigdomsgrensen. For 20 år siden var dette kun 1/10.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at dette er EU sin skyld? For 20 år siden (tidlig åttitallet) så var mange av Englands byer rene industribyer hvor næringen stort sett var konsentrert rundt én fabrikk. Når da denne ble nedlagt sto en hel haug av folk uten jobb. Ikke rart de ble fattige...
Opprinnelig postet av OrIx
Til helvete med hele EU! Vi klarer oss godt selv :-)
Vis hele sitatet...
kan ikke bli mer enig!
De tar ikke alle beslutninger. Resten tar EU parlamentet seg av (som definitivt er folkevalgt).
Vis hele sitatet...
Ja, men de er ikke lovgivende. Det er det Unionsrådet som er.

Hvilken fattigdomsgrense? England opererer ikke, i likhet med Norge, med noen fattigdomsgrense.
Vis hele sitatet...
Sorry, skriveleif fra min side, men her en et utdrag av politikken, august 2000 som vil intressere deg:

Antallet barn som lever i fattigdom i EU er steget markant siden 1980. Mest uttalt er utviklingen i England der mer enn hvert fjerde barn vokser opp i en familie som må leve for en disponibel inntekt under lavinntektsgrensen. For tyve år siden var det kun hver tiende. Også i land som Tyskland, Nederland og Frankrike stiger antallet barn som vokser opp i fattigdom.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen mellom EU sine patenter og norske patenter?
Vis hele sitatet...
De vil tilate patentering av programmvare og ideer slik det er i USA. Det eksemplet jeg viste i stad med Amazon bør nesten tale for seg selv. Det vil gjøre livet for fri programmvare veldig vanskelig

Nei, fortell mer.
Vis hele sitatet...
Det var det som skjedde, kort og godt. Jeg finner ikke noe på det nå, men det er en god stund siden. Mulig jeg blander navn og, men det var 2 store appelsinproduserende land det var snakk om hvor den ene ble tunget til å importere appelsiner. Jeg skal lete mer, og si ifra her hvis jeg finner noe.

GAIN har forresten noen raporter du bør titte på, og hvor ille EU er for landbruk.

Er du sikker på at dette er EU sin skyld? For 20 år siden (tidlig åttitallet) så var mange av Englands byer rene industribyer hvor næringen stort sett var konsentrert rundt én fabrikk. Når da denne ble nedlagt sto en hel haug av folk uten jobb. Ikke rart de ble fattige...
Vis hele sitatet...
Noe av det samme kan ses i Amerika hvor mange programmerings-stillinger blir 'outsourced' til India. Varene bytter produksjonssted og det er vanlige folk som tar støyten.
Sist endret av kriss; 5. mai 2004 kl. 19:51.
Vet ingenting
Opprinnelig postet av Benson
Må vi bytte valuta? Har svenskene byttet valuta? :P
Vis hele sitatet...
Nei, men er de medlem i EU ?
Opprinnelig postet av Calavera
Nei, men er de medlem i EU ?
Vis hele sitatet...
Ja, Sverige er med i EU.
NEI til EU! Grunnen er enkel:



http://home.powertech.no/yanna/bilder/2.jpg
Vet ingenting
Jaok. Da er visst Sverige med der og.. Men uansett så vedder jeg på at vi må skifte valuta. Det blir å skje. Og dessuten klarer vi oss godt uten EU.
EU skal pålegge Norge store straffeskatter på f.eks fisk. Dette vil effektivt drepe en stor del av norsk fiskeriindustri. Enten må Norge melde seg inn og slippe slik, eller så må Norge skaffe seg politikere med baller nok til å forhindre dette.
Opprinnelig postet av OrIx
Vi har ikke det. Om Norge skal rykke ned i lønn på EU nivå kommer det til å ryke arbeidsplasser og bedrifter så det fyker.

Tenk på en mellomstor bedrift med 20 millioner i gjeld som skal justere ned lønna til 30 ansatte og fortjenesten inn. De må likevel betale noen hundre tusen i avdrag pr måned, og disse pengene eksisterer ikke da uten å sparke ut noen.

Det er bedre at vi viser oss som Norge = Quality og samarbeider nært med USA og landene borti der hvor det er investorer og folk med penger. Er vi EU er vi alt i ett fett, Made in EU.

Stem NEI!
Vis hele sitatet...
Dersom en bedrift setter ned lønna til arbeiderne vil bedriften få mindre utgifter, og dermed øke fortjenesten....
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
mye feil mye rett... MEN.. (nei til eu forresten)..

Vi har jo i det siste sett avsteminger om både det ene og det andre som tidligere medlemsland (sverige mfl.) har hatt folkeavsteming om de vil godkjenne/ta del i den og den avatlen eller økonomsike planen. Bla. Euro.

Som nytt medlemsland kan man IKKE stemme over noen av disse og må godta dem alle som en (euro og andre)

En annen og mer langt mer viktig motargument vil være at alle norges naturressurser blir fritt vilt, og hvem som helst av utenlandske innvestorer (innenfor EU) kan komme å forsyne seg og hugge innpå (olje, vannkraft og ikke minst fisken) vi vil da sitte igjen med Svarteper bare kunne sitte på sidelinja og ser at vår naturresurser blir sugd ut uten at vi får igjen annet en forurensning.

Demokratisk sett vil en eventuell sentralstyring ville falle særdeles uheldig ut for Norge (lite land få mandat INGENTING en skulle sagt). Grunnen til at EU er så keene på å få med Norge er pga vår enorme rikdom som da vi ville bli presset til å bruke på ting som så absolutt ikke kommer oss til gode på noen som helst måte (ja er jo egoistisk å tenke sånn men vi vil sitte igjen uten ett rødt øre til oss selv).

Opprinnelig postet av MokkaKaffi
Dersom en bedrift setter ned lønna til arbeiderne vil bedriften få mindre utgifter, og dermed øke fortjenesten....
Vis hele sitatet...
hørt om samfunnsøkonomi?
Jeg føler denne diskusjonen utarter seg til å bli noe usaklig. De som er for EU roser det opp i skyene uten å tenke på eventuelle konsekvenser, og de som er imot ser for seg at vi blir rævkjørt av Spania, Tyskland, Frankrike og England.

Når det gjelder EU så er det sikkert noe vi må gjennomføre som for oss er mindre gunstig, men på den annen side så kommer det mye godt med også. Og hva er grunnen til at vi skal stille oss utenfor noe som kan bli noe stort?
kriss: Ok, det klarnet opp litt
Men angående denne maktfordelingen er jeg ikke heeelt sikker..
Her er en liten beskrivelse av maktfordelingen og der står det "co-decision" mellom parlamentet og ministerrådet (som jeg regner med er det samme som Europarådet).
Men uansett så bekymrer ikke det der meg (ignorance is bliss?)
EU er med på å fjerne makten fra folket og gi den til toppene i samfunnet. Selv om det ikke alltid er lett å nå frem med saker til Bondevik og gjengen, vil det i EU være så og si umulig for oss "vanlige" folk. Derimot har man en mulighet hvis man sitter med millioner av kroner til å betale folk til å drive lobbyvirksomhet, dvs. smøre, godsnakke, spandere middag og kysse romper..

EU fører altså etter min mening til at demokratiet svekkes betraktelig.

(litt off topic: Når noen her var inne på Hitler, må jeg si at jeg tror han ville smile nå når han ser det tredje riket blomstre!! )
EU er en fin vei på å fjerne det nasjonale og erstatte det med det internasjonale. (ser egentlig på "nasjonalisme" som litt unaturlig for menneskeheten...) Jeg ser på det slik at vi ikke blir norske borgere som blir styrt av EU, men borgere av EU. Har ikke tro på at EU bare sitter og venter på å påføre Norge lover som er urimelige. Det er tross alt et felleskap.

Tror faktisk at de forskjellige landene inneholder en del empati...
Opprinnelig postet av kermit-
kriss: Ok, det klarnet opp litt
Men angående denne maktfordelingen er jeg ikke heeelt sikker..
Her er en liten beskrivelse av maktfordelingen og der står det "co-decision" mellom parlamentet og ministerrådet (som jeg regner med er det samme som Europarådet).
Men uansett så bekymrer ikke det der meg (ignorance is bliss?)
Vis hele sitatet...
Slik styres den Europeiske Union
Det europeiske råd møtes minst to ganger i året og består av stats- og regjeringssjefene i de femten medlemslandene og av EU-kommisjonens president. Møtene i Det europeiske råd omtales ofte som EUs toppmøter.
Det er disse toppmøtene som tar initiativ til endringer i traktatgrunnlaget og som diskuterer og fastlegger den politiske hovedkursen.

LOVGIVENDE MAKT: UNIONSRÅDET
Stortinget er lovgivende makt i Norge. I EU er det Unionsrådet som vedtar lovene og rammene for budsjettet.
Unionsrådet (ofte kalt rådet eller ministerrådet) er EUs høyeste beslutningsorgan mellom toppmøtene. Her sitter det en representant for hver regjering i de 15 medlemslandene. Fiskeriministrene møtes når fiskeripolitikk står på sakslista, justisministrene når politi og rettsvesen står der, og så videre.
Unionsrådet vedtar EUs lover, vedtar rammene for EU-budsjettet og de viktigste delene av dette budsjettet. Også andre vedtak som binder EUs medlemsland, må tas av Unionsrådet.
EU-parlamentet er eneste folkevalgte organ i EU, men har i motsetning til vårt Storting ikke lovgivende makt. Parlamentet velges hvert femte år ved direkte valg i de 15 medlemslandene. EU-parlamentet var fra starten et rent rådgivende organ. Etter 1986 har EU-parlamentet kunnet blokkere vedtak gjort i Unionsrådet – så sant ikke Unionsrådet sto enstemmig bak vedtaket. Maastricht- og Amsterdam-traktatene har økt innflytelsen til EU-parlamentet, på bekostning av de enkelte medlemslandene. EU-parlamentet kan hindre vedtak og kan bidra til å endre forslag som EU-kommisjonen og Unionsrådet går inn for. Men EU-parlamentet kan ikke selv vedta lover eller fatte vedtak som forplikter eller binder EU og EUs medlemsland.

UTØVENDE MAKT: EU-KOMMISJONEN
Regjeringen er utøvende makt i Norge. I EU er det EU-kommisjonen som har denne funksjonen. Kommisjonen på 20 medlemmer leder EU-forvaltningen i Brussel. EU-kommisjonen forbereder de sakene som legges fram til diskusjon og vedtak i andre EU-organ – og har ansvaret for å sette vedtak ut i livet. EU-kommisjonen passer på at medlemslandene på sin side følger opp EUs vedtak.
Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania har to medlemmer i kommisjonen, de øvrige medlemslandene én hver.

DØMMENDE MAKT: EF-DOMSTOLEN
Høyesterett er øverste dømmende makt i Norge. I EU er det EF-domstolen. Den dømmer i enkeltsaker og tolker regelverket i EU. EF-domstolen avgjør hvordan EUs lover og regler skal tolkes, og er øverste domsinstans i forhold til EUs lovverk. I praksis har dette ført til at EF-domstolen har en klar politisk betydning innen EU-systemet. Vedtak i EF-domstolen har på flere felter blitt avgjørende for utviklingen av EUs indre marked.
Domstolen har 15 dommere, én fra hvert medlemsland og ni generaladvokater.
Vis hele sitatet...

Opprinnelig postet av Kinseek
EU er en fin vei på å fjerne det nasjonale og erstatte det med det internasjonale. (ser egentlig på "nasjonalisme" som litt unaturlig for menneskeheten...) Jeg ser på det slik at vi ikke blir norske borgere som blir styrt av EU, men borgere av EU. Har ikke tro på at EU bare sitter og venter på å påføre Norge lover som er urimelige. Det er tross alt et felleskap.

Tror faktisk at de forskjellige landene inneholder en del empati...
Vis hele sitatet...
Tviler jeg på. Du blir ikke rik av å være snill, og dette er jo kapitalisme++
Som jeg har sagt tidligere, dette vil gjøre de rike rikere og de fattige fattigere. Bønder, fiskere og håndverkere er de som kommer til å bli rammet hardest av EØS/EU.
Sist endret av kriss; 6. mai 2004 kl. 14:22.