Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1229
Hei!
Jeg sitter på min eneste pc, og dette er en bærbar Acer. Great.
Jeg lurer på om Ubuntu hadde vært noe for meg! Akkurat pctech-stuff og OS generelt er IKKE min sterkeste greie, som dere sikkert skjønner. Jeg er keen på et nytt OS, av ulike grunner, og kjører Vista nå. Vista er jeg lei/liker ikke designet, og har rett og slett lyst på noe nytt.
Så, spørsmålene:
Hvorfor bruker DU ubuntu/hvorfor ikke?
Kan jeg kjøre de fleste programmer med dette, altså lett kompatibelt med enkle programmer som utorrent, spotify, avg, itunes osv? ->hørte noen rykter om at PS ikke funket til det, ikke det at jeg bruker PS, men kanskje det er andre viktige programmer som ikke fungerer?
Syns designet ser veldig fint ut (noe av hovedgrunnen til bytt), enig?
Med min lille datahjerne så vet ikke jeg om jeg kan kjøre flere OS samtidig, og hvordan?
Tar det mye plass?
Vanskelig å sette seg inn i?
Hovedspørsmålet er vel egentlig, vil jeg ha glede av et bytt? Noen med like erfaringer, som byttet, men angret i vinkel, forså å bytte tilbake til Vista?

Mvh datafreak no.1
Ps. helst ikke slett denne tråden, og hvis!.. gi meg en quicknote om hvorfor, skjønner ikke heelt systemet.
Hvorfor bruker DU ubuntu/hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Nå kjører jeg en blanding av Gentoo og Debian og grunnen er så enkel som at det passer meg best. Jeg elsker at alt er scriptbart, at ting er enkelt å installere, enkelt å modifisere, ting er open-source og at jeg slipper registry som man har i Windows.

Kan jeg kjøre de fleste programmer med dette, altså lett kompatibelt med enkle programmer som utorrent, spotify, avg, itunes osv? ->hørte noen rykter om at PS ikke funket til det, ikke det at jeg bruker PS, men kanskje det er andre viktige programmer som ikke fungerer?
Vis hele sitatet...
µTorrent: Nei, men de har en versjon i beta. Denne vil antagligvis ikke bli like bra som Windowsklienten. Ellers har man mange andre klienter. KTorrent, Deluge, Rtorrent, Transmission for å nevne noen.
Spotify: Fins som native, dog med mangler. Man kan f.eks. ikke spille av lokal musikk. Om du vil bruke gratisversjonen kan du bruke Spotify gjennom Wine.
AVG: Det trenger du ikke.
iTunes: Aldri prøvd.

Med min lille datahjerne så vet ikke jeg om jeg kan kjøre flere OS samtidig, og hvordan?
Vis hele sitatet...
Veldig mulig. Tror Ubuntu er ganske snill og gjør mye av det automatisk, men ikke ta dette for god fisk. Du kan også søke på nettet etter dual boot.

Tar det mye plass?
Vis hele sitatet...
Alt hva man gjør det til selv. Jeg har brukt fra én til to GB, men jeg kjører med minimal vindubehandler og installasjon. Ubuntu blir nok litt større.

Vanskelig å sette seg inn i?
Vis hele sitatet...
Spørs om man er villig til å lære eller ikke. Ubuntu sitt forum er veldig bra, og de fleste som bruker GNU/Linux er villig til å lære fra seg for å spre det gode ordet. Men pass på, det er også idioter i den gjengen.

Hovedspørsmålet er vel egentlig, vil jeg ha glede av et bytt? Noen med like erfaringer, som byttet, men angret i vinkel, forså å bytte tilbake til Vista?
Vis hele sitatet...
Vet egentlig ikke helt hva jeg skal svare, men om du føler for å bytte så ikke bytt tilbake når du møter på første problemet (som mange gjør).
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Med en GNU/Linux distribusjon som Ubuntu følger det med program som erstatter de programmene du nevner. Det er mulig å kjøre windows-program med et program som heter Wine, men det er gjerne ikke vits i å bruke det for å f.eks kjøre uTorrent, ettersom det finnes fullgode alternativer. Jeg kjører Spotify gjennom Wine (uten problem) fordi det jeg har sett av Linux-versjonen virket utilfredsstillende, men det er en god regel å heller finne programmer som er laget for operativsystemet du kjører.

Når du installerer Ubuntu vil en rekke programmer allerede være installert. En god torrent-klient, Transmission, finner du under internettfanen i menyen. Wine installerer du enkelt gjennom Ubuntu Software Center, som også finnes i menyen, og derifra er det bare å laste ned spotify og installere som vanlig. iTunes trenger du ikke i Ubuntu da de har en egen løsning på det også. Antivirusprogram trenger du ikke til GNU/Linux.

Om du ikke bruker PS til vanlig, så kan du like gjerne bruke GIMP.

Jeg har ikke angret siden jeg byttet. Jeg har forsatt Windows installert, men bruker det aldri. Eneste unntaket var sist jeg spilte Dragon Age, ellers spiller jeg veldig lite. Baldurs Gate triologion kjører fint i Ubuntu, så jeg har alt jeg trenger.

Du kan jo dessuten prøve ut Ubuntu litt før du installerer det. Det går jo litt tregt fordi du kjører det gjennom CD eller minnepinne, men du får jo et innblikk i hvordan det ser ut iallefall.
Sist endret av Mullah; 25. august 2010 kl. 20:08.
Ubuntu er ok hvis du ikke spiller mye spill, siden kjøre spill gjennom wine \ crossfire er litt stress. og ville heller brukt linux mint, men det er min smak
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Pleier å be folk lese "denne" vist de aldri har brukt Linux før og kommer fra Windows. Den beskriver litt om hva du kan forvente deg når du bytter.
Eg begynte med ubuntu av samme grunn som deg. Var sjølv ikkje akkurat so god i data alt i alt, men har nå etter ubuntu utvida kunnskapen min betraktlig Ubuntu er eit OS for deg som vil utvikle deg innen data å skripting (mi meining).
Nå bruker eg Ubuntu som hoved OS, W7 som skule OS og Open Zuse.
Vil absolutt anbefale Ubuntu!!!!
Når det gjeld programm som spotify kan du bruke wine, ellers er det monge gode alternative programm du kan bruke.
Når det gjeld fleire OS kan du td. installere W7 først så ubuntu. Når du har gjort dette får du opp ein boot meny som heiter GRUB som du kan velge kva OS du vil starte, det er lite problem med GRUB men det kan oppstå. Ellers er Ubuntu awesome!!!!!!
kan anbefale ubuntu og Mint
Sitat av stehal Vis innlegg
Med min lille datahjerne så vet ikke jeg om jeg kan kjøre flere OS samtidig, og hvordan?
Vis hele sitatet...
Det kan du uten problemer. Installerer du windows først, for så å installere Ubuntu vil du få noe som heter GRUB loader i oppstarten, denne lar deg velge mellom de respektive OS du har installert. Kan forøvrig anbefale Linux Mint, som bygger på Ubuntu, men med endel software ferdig installert, indekserte filer (søk som i windows 7 og vista). Personlig syns jeg Mint ser veldig bra ut.
stehal's Avatar
Trådstarter
Takker for relevante svar! Hva mener dere med at jeg ikke trenger virusprogram? Leser, og setter meg litt inn i det nå! Mye som er ukjent for meg. Wine, GRUB, Mint, for å nevne noe.
Sitat av stehal Vis innlegg
Takker for relevante svar! Hva mener dere med at jeg ikke trenger virusprogram? Leser, og setter meg litt inn i det nå! Mye som er ukjent for meg. Wine, GRUB, Mint, for å nevne noe.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke antivirusprogram i linux fordi det ikke er noen som lager virus til linux.

Wine = Et program som lar deg kjøre windowsprogrammer i linux.
GRUB = På en måte en meny som lar deg velge hvilket operativsystem du vil bruke.
Mint = En distro akkurat som ubuntu
Med mindre du har god peiling på data ville jeg ikke anbefalt Ubuntu eller Linux. Er mye stress med å få ting som er helt basic i Windows til å fungere. Tenkte selv det samme som deg, men kommer til å gå tilbake til Windows nå.

Får ikke nettbank (java) til å fungere ordentlig, dessuten henger Firefox seg opp hver gang java er i bruk.
Omtrent umulig å få spilt av (spesielt wmv) videoer i nettleseren, bruker lang til på å loade, og kan ikke spole.
Får ikke skrevet ut dokumenter i riktig størrelse.


Prøv med dualboot og finn ut om du får alt til å fungere, før du evt sletter Windows.