Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 8901
Har hatt en skikkelig rar uke. Hver gang jeg har vært ute om kvelden har jeg lagt merke til at forskjellige gatelys slår seg av akkurat i det jeg passerer.

Har lagt mest merke til det når jeg kjører bil. Jeg ser at noen av gatelysene slår seg av akkurat i det jeg kjører forbi dem.

Idag var det ekstremt. Jeg gikk tur med hunden og det skjedde med en 2-3 gatelys med lengre mellom rom mellom hvert lys. to av de slo seg på igjen etter at jeg hadde gått et stykke ifra... Gikk ned hovedgata til byen og der slo annenhvert lys seg av og på når jeg gikk forbi.

Jeg er hverken beruset eller gal, men hva er sannsynlighetene for dette? Har aldri sett at pæra har gått i stykker i et gatelys før nå. Jeg er ikke overtroisk, men dette her var bare sært... Noen som kanskje har en logisk forklaring på dette? Er jo tross alt ganske kaldt ute nå.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Skjedd to ganger selv de siste ukene, og det er faktisk AKKURAT i det man går forbi under at de har slått seg av.
Så noe må det være, evt. så pleier gatelys å slå seg litt av og på, men aldri merket det utenom disse to gangen selv, hvor jeg har gått rett under dem.
I gamledager gikk vi rundt og SPARKET til gatebelysningen slik at den slukket. Går du tungt?
Tilfeldighet kanskje?
Det brukte å skje med meg for ca 2 år siden det er litt skummelt :S men nåå skjer det nesten aldri
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Tilfeldighet kanskje?
Vis hele sitatet...
Jeg håper på det, eller at det er noe logisk forklaring på det :P En begynner å lure litt etterhvert når det plutselig skjer så ofte og man aldri har opplevd det før.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Det er gud som leker med deg, pass på!
Neida, det er mest sannsynlig ren tilfeldighet
(les: mest sannsynlig)
Sist endret av toffer125; 5. februar 2012 kl. 00:41.
Jeg brukte å lyse med en lommelykt inni en sensor slik at alle lysene i gaten forsvant hehe alltid like artig å se reaksjonene til folk som gikk tur.
Dette er vel noe ganske vanlig. Man glømmer alle de gangene det ikke skjer, mens de gangene de faktisk skjer så husker man det. Hjernen din som leker med deg
Bad Arguments - Avoiding the Burden of Proof

- Assuming the truth without evidence.
- Drawing conclusions from inadequate evidence or making hasty judgments.
- Post hoc, ergo propter hoc, which translates roughly as it happened after, so it must be caused by.
- Related to the above is the tendency of people to have selective memories - in essence to forget the usual but remember the unusual.
- Related to our selective memories is our over-interpretation of coincidence, which is rooted in our generally poor grasp of probability and chance.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jorg; 5. februar 2012 kl. 00:44.
Kanskje noen unger som driver å leker med sensoren som bestemmer når lysa skal skru seg av/på. Jeg og noen kompiser brukte som liten å holde en lommelykt inntil sensoren så den trudde det var dagslys. Flere gater ble mørkelagt med engang :-D
Sist endret av flickzade; 5. februar 2012 kl. 00:50.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Dette er vel noe ganske vanlig. Man glømmer alle de gangene det ikke skjer, mens de gangene de faktisk skjer så husker man det. Hjernen din som leker med deg
Vis hele sitatet...
det er jo mulig ja, at det faktisk er bare nå at jeg har lagt merke til det og tenkt over det. Forklarer dog ikke hvorfor lysene slo seg av og på så hyppig ned til byen.

Dere som nevner lommelykter, dette er lys som ikke har sensor. De er tidsinnstilt.
Sist endret av iMAGINE123; 5. februar 2012 kl. 00:48.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
det er jo mulig ja, at det faktisk er bare nå at jeg har lagt merke til det og tenkt over det. Forklarer dog ikke hvorfor lysene slo seg av og på så hyppig ned til byen.

Dere som nevner lommelykter, dette er lys som ikke har sensor. De er tidsinnstilt.
Vis hele sitatet...
Hvis det var i skumringen, mellom dag/natt eller natt/dag så har lysene en tendens til å rote litt og blinke av og på
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
det er jo mulig ja, at det faktisk er bare nå at jeg har lagt merke til det og tenkt over det. Forklarer dog ikke hvorfor lysene slo seg av og på så hyppig ned til byen.

Dere som nevner lommelykter, dette er lys som ikke har sensor. De er tidsinnstilt.
Vis hele sitatet...
Vestregata? om det er den, så har jeg merket det samme innimellom der.
Men de virker gjerne dagen etter, for så å gå igjen, så tror det er en feil med de.
Sist endret av Fuzzybossen; 5. februar 2012 kl. 00:55.
Morsomt at du tar opp dette her!

Akkurat det samme skjer med meg relativt ofte når jeg går eller kjører forbi gatelys.
Dette har jeg lagt merke til i flere år og jeg har alltid fundert på hva det kan komme av, men ikke kommet frem til noen god forklaring på hva årsaken kan være.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Samme skjer med meg, men de slår seg av litt random her, men ALLTID idet jeg passerer et visst lys, enten skrur det seg av, eller på. Mulig det er veldig sensitivt for lys? Skulle tro det var timeout grense på hvor fort de kan skru seg på/av etter de akkurat har gjort det da, men men.

Livets gåter er alltid de små snodige.
Har selv opplevd dette ved flere anledninger, både at de slukker og at de tennes og også når jeg går sammen med andre, men har slått meg til ro med at det er tilfeldig. Det kommer i perioder for min del og er forøvrig en stund siden jeg opplevde det sist.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Vestregata? om det er den, så har jeg merket det samme innimellom der.
Men de virker gjerne dagen etter, for så å gå igjen, så tror det er en feil med de.
Vis hele sitatet...
Hehe, plukket med deg hvor jeg bor fra den perioden jeg hadde det? haha.
Ja, nå heter jo beggene veiene ned til byen vestregate. Men det var vestregate blødekjær-byen. De her slo seg ikke av, de bare blinket i det jeg gikk forbi. typ annenhvert lys. Dog gatelysene som har slått seg av har vært andre steder.

Godt å høre at ikke jeg er den eneste! Selvom jeg håpte litt på å utvikle infamous kreftene mine...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
I gamledager gikk vi rundt og SPARKET til gatebelysningen slik at den slukket. Går du tungt?
Vis hele sitatet...
I gamledager? Jeg er 18 og gjør det ennå når jeg er hjemme fra hybelen

Det er helt sikkert noe skrekkfilm-relatert innblandet i at de plutselig slukker. Pass på for mordere.
Kommunen og pengesparing
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hehe, plukket med deg hvor jeg bor fra den perioden jeg hadde det? haha.
Ja, nå heter jo beggene veiene ned til byen vestregate. Men det var vestregate blødekjær-byen. De her slo seg ikke av, de bare blinket i det jeg gikk forbi. typ annenhvert lys. Dog gatelysene som har slått seg av har vært andre steder.

Godt å høre at ikke jeg er den eneste! Selvom jeg håpte litt på å utvikle infamous kreftene mine...
Vis hele sitatet...
Ja, passer på hvem jeg omgås med

BTW: De heter nesten det samme men.. Vestergate fra Blødekjær og Vesterveien fra Dampen.
Kan noen fortelle hvor disse lys sensorene sitter?
eventuelt om det funker med laser?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ja, passer på hvem jeg omgås med

BTW: De heter nesten det samme men.. Vestergate fra Blødekjær og Vesterveien fra Dampen.
Vis hele sitatet...
Haha, har lagt merke til navnet ditt og. Har alltid regnet med at du var herfra. Hvor kult hadde det ikke vært om vi faktisk hadde vært kompiser?

Stemmer det du sier der ja. Måtte faktisk sjekke på google maps før jeg svarte...

@taurean: Tviler på det du. Men originalt svar

@tobnor: Om du har en litt sterk laser, så ja. Bare lys inn i lampehuset. Men det funker ikke på alle. Mange gatelys går på timer og ikke sensor.
Sist endret av iMAGINE123; 5. februar 2012 kl. 01:18.
Har også opplevd det samme.
Hver gang eg går forbi gatelyset rett bortenfor huset, så slår den seg av -.-
Sitat av TobNor Vis innlegg
Kan noen fortelle hvor disse lys sensorene sitter?
eventuelt om det funker med laser?
Vis hele sitatet...
I nærheten er det en stor strømboks, og på den rett under "taket" på den ligger den, en liten hvit boks. Laser funker nok ikke, men lyset fra skjermen på mobilen er nok.



Om det er med bil det slår seg av tipper jeg lyktestolpene muligens har følsomme sensorer som gjør at den slår seg av når det er sterkt lys til stedet
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Haha, har lagt merke til navnet ditt og. Har alltid regnet med at du var herfra. Hvor kult hadde det ikke vært om vi faktisk hadde vært kompiser?

Stemmer det du sier der ja. Måtte faktisk sjekke på google maps før jeg svarte...

@taurean: Tviler på det du. Men originalt svar

@tobnor: Om du har en litt sterk laser, så ja. Bare lys inn i lampehuset. Men det funker ikke på alle. Mange gatelys går på timer og ikke sensor.
Vis hele sitatet...
He he, stikker til byen om et kvarter for å hente noen, så da får jeg se om det skjer noe skummelt.
Sitat av Vontalo Vis innlegg
I nærheten er det en stor strømboks, og på den rett under "taket" på den ligger den, en liten hvit boks. Laser funker nok ikke, men lyset fra skjermen på mobilen er nok.



Om det er med bil det slår seg av tipper jeg lyktestolpene muligens har følsomme sensorer som gjør at den slår seg av når det er sterkt lys til stedet
Vis hele sitatet...
Har og tenkt over den muligheten ettersom jeg har xenon. Men det har skjedd på de typene gatelys som henger fast i strømstolper, tror ikke de har noen form for sensorer.

@Fuzzybossen: Om du kjører ved saltrød, eydehavn, tromøya, fevik eller stinta området så hold øynene oppe da! haha...
Sist endret av iMAGINE123; 5. februar 2012 kl. 01:31.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Har og tenkt over den muligheten ettersom jeg har xenon. Men det har skjedd på de typene gatelys som henger fast i strømstolper, tror ikke de har noen form for sensorer.

@Fuzzybossen: Om du kjører ved saltrød, eydehavn, tromøya, fevik eller stinta området så hold øynene oppe da! haha...
Vis hele sitatet...
Pga lysa, eller fordi jeg risikerer å treffe en grønn type med bart og briller?

Uansett, så tror jeg vi må være litt forsiktig med å gå for of-topic her nå. Er ikke så godt likt.
Har opplevd det samme noen ganger selv, akkurat i det jeg kjører forbi forsvinner lyset. Har ingen teori på hvorfor det skjer, men jeg har lagt merke til at det kun skjer noen steder. Kanskje det er på steder hvor det er sensor i lampa og det ikke går på timer..?

For et par uker siden skjedde det med 3-4 lamper på rad i ei gate når jeg kjørte gjennom..
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Pga lysa, eller fordi jeg risikerer å treffe en grønn type med bart og briller?

Uansett, så tror jeg vi må være litt forsiktig med å gå for of-topic her nå. Er ikke så godt likt.
Vis hele sitatet...
Var så klart lys jeg snakket om, haha. De områdene jeg har opplevd det. Tviler på du finner hipster freaken min gående rundt.

Siden det er så mange som har opplevd det her og det skjer så ofte, så tror jeg vi kan konkludere at det er ren tilfeldighet. Gatelys er som alt annet av elektronikk, det fungerer aldri feilfritt.
Skjedde med meg senest i går. Var et par som gikk 10-15 meter foran meg, forbi lyktestolpen vel og merke. Da jeg passerte den begynte den å blafre av og på. Veldig rart.
Den eneste logiske forklaringen på dette må være sensorer. Sensorer som observerer bevegelser, avstand fra lyktestolpen spiller og en del kanskje. Lyse klær, mørke klær. Umulig å si, men kan lett øke pulsen med noe 100 en sen lørdagsnatt.
Kan ikke si at det skjer her, siste pæra på gatelysene gikk for 2 år siden. Kommunen har ikke fikset det ennå
Jeg holder meg til det som er nevnt.
At det ikke skjer ofte, men de gangene det skjer, da merker du det :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dette må være den mest selvforklarende tråden jeg har sett på nFF!
Det er selvfølgelig Humlesnurr som spiller deg et puss, nå som Harry Potter filmene er ferdig =)

http://www.youtube.com/watch?v=g0RKaTr-cf8
Jeg har tenkt litt på dette tidligere, og jeg er ganske sikker på at det bare er gnomene som spiller deg et lite puss.
Du vet, disse gnomene som sitter inni hver enkelt lykt og skrur dem av eller på? Samme gnomene som tar bilder i fotoboksene langs veien, og som sitter og tegner i printeren. De er noen artige jævler og pleier å kødde litt med folk flest. Det skal dog sies at de som sitter i printere er den desidert værste typen. De sitter og skriker i lange tider før de begynner å tegne.
Dette har skjedd meg også iløpet av dette året, de har gått både av og på. merkelige greier, noen som har peiling på hva dette kan være?
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Det er gud som leker med deg, pass på!
Neida, det er mest sannsynlig ren tilfeldighet
(les: mest sannsynlig)
Vis hele sitatet...
WE CANNOT POSSIBLY KNOW!
kanskje du er ett indigobarn leste ett sted en gang at noen kan bli født med en slags indigo farga aura (energifeltet rundt kroppen din) som skal være en veldig sterk energi som i enkelte tilfeller kan slå ut eller irritere elektronikk og at ett vanlig fenomen for de med indigo farga energi er nettop dette med gatelys!! sier ikke det er sånn, er noe jeg har lest bare. faktisk ett intresangt emne om du i dt hele tatt gidder og søke opp indigobarn
Sitat av DC89 Vis innlegg
kanskje du er ett indigobarn leste ett sted en gang at noen kan bli født med en slags indigo farga aura (energifeltet rundt kroppen din) som skal være en veldig sterk energi som i enkelte tilfeller kan slå ut eller irritere elektronikk og at ett vanlig fenomen for de med indigo farga energi er nettop dette med gatelys!! sier ikke det er sånn, er noe jeg har lest bare. faktisk ett intresangt emne om du i dt hele tatt gidder og søke opp indigobarn
Vis hele sitatet...
Da jeg var lite hadde jeg en klokke som alltid gikk for fort når jeg hadde den på men, men når den lå på et bord gikk den rett.
Rare greier det her

Har en lyktestolpe rett utenfor porten. De siste to årene har det alltid vært slik at når folk går forbi, slokker den, og lyser igjen når de er litt unna. Det samme gjelder med venner som er på besøk, familie også. Samtlige som har vært hos meg har reagert på det. Har ikke noen forklaring på det, det bare skjer.

Ikke at jeg vet hvordan det fungerer(om det er sensorer eller hva det er som styrer lyset).
Har en nabo som kommer på besøk noen ganger.

Noen ganger står utelyset på, noen ganger ikke.

Vet ikke om han gjør alt etter boken..
Noen lys har jo bevegelses sensorer, så hver gang noen går eller kjører forbi så blir lyset/lysene tent, så det første som slår meg inn er jo det er en feilkobling et sted? Er det nye lys?
Har opplevd det 5-6 ganger i uka her, samme lyktestolpe, slår seg av akkurat i det jeg passerer
Akkurat det samme skjer med meg! På veien hjem er det bestemte gatelys som nesten Alltid slår seg av.. først synes jeg det var utrolig skummelt, men er jo blitt vant med det etter hvert. Har selv lurt på i lang tid hva dette kan skyldes, men aldri funnet ut av det
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nå ble dette bare enda mer interessant og skremmende!!
Finnes til og med facebook-grupper for dette, hvor vi som har opplevd dette kalles for SLIders med SLI Syndrome.
Sist endret av Thoryllo; 5. februar 2012 kl. 14:25.
Hahaha, dette her begynte å bli seriøst jo.
Men alvorlig talt. Det er da åpenbart at man legger langt bedre merke til ustabile gatelys som er rett ved siden av en, enn alle de andre ustabile gatelysene som skrur seg av og på når du befinner deg et annet sted. Folk går så alt for lett i fellen av å tro at det stedet du befinner deg er det eneste stedet hvor noe signifikant skjer. Gatelys blinker og skrur seg av og på over hele jorda hvert eneste sekund. At du av og til befinner deg ved siden av noen slike er ikke det spor oppsiktsvekkende, særlig når en tenker på alle de lysene som ikke blinker overhodet når du går forbi.


Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
det er jo mulig ja, at det faktisk er bare nå at jeg har lagt merke til det og tenkt over det. Forklarer dog ikke hvorfor lysene slo seg av og på så hyppig ned til byen.
Vis hele sitatet...
HPS-pærene på den strekningen du gikk ble vel byttet ut rundt samme tidspunkt. De har ca. samme levetid, og begynner derfor å blinke ca. samtidig.
@Mentalmelt
Se du har skjønt det!

Tenk på hvor mange lys du går forbi, du legger ikke merke til at disse ikke blinker. Så hvis du da går forbi et som blinker, da merker man det helt tydelig!
Tenk på alle lysene du har gått forbi som ikke blinker :P
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Men alvorlig talt. Det er da åpenbart at man legger langt bedre merke til ustabile gatelys som er rett ved siden av en.
Vis hele sitatet...
Så klart gjør jeg det. Er jo lysstolpa rett utenfor huset mitt som jeg går forbi hver dag, morgen og kveld.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At du av og til befinner deg ved siden av noen slike er ikke det spor oppsiktsvekkende, særlig når en tenker på alle de lysene som ikke blinker overhodet når du går forbi.
Vis hele sitatet...
Når det samme skjer over en lengre periode så kan en jo begynne å lure. Hvert fall for meg som ikke vet så mye om hvordan det elektriske fungerer og styres i en lysstolpe.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Så klart gjør jeg det. Er jo lysstolpa rett utenfor huset mitt som jeg går forbi hver dag, morgen og kveld.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. En av noen hundre millioner andre gatelys =)


Sitat av Turrist Vis innlegg
Når det samme skjer over en lengre periode så kan en jo begynne å lure. Hvert fall for meg som ikke vet så mye om hvordan det elektriske fungerer og styres i en lysstolpe.
Vis hele sitatet...
Joda, selvsagt kan man lure. Man kan lure på hvor mange underliggende faktorer det er som spiller inn, og som til sammen skaper det inntrykket du sitter igjen med. Det kunne ha vært en sensor, men det er jo lite sannsynlig, i og med at den skrur lyset av når noen kommer. Det kunne selvsagt ha vært en feilkobling, men da bør man jo se det motsatte skje ved de andre gatelysene til enhver tid. Med mindre kun denne ene lykten har sensor riktignok, noe som krever en del ekstra forklaringer.

Man kan også spørre seg om fenomenet er mer psykologisk enn fysisk. Hvor ofte blinker denne lykten egentlig, og hvor ofte går det noen fordi? Er det, med tanke på dette, spesielt usannsynlig at blinkingen og forbipasseringen ofte sammenfaller ved tilfeldighet? Hva er det som får deg til å se ut av vinduet? Er det lyset som blinker, eller er det det at noen går fordi? Og hvor ofte hender det at du observere kun den ene hendelsen, uten å registrere det fordi du ikke kobler det til noe spesielt av interesse?