Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2213
Hei,
Jeg skal kjøpe meg en Macbook da jeg skal flytte om ikke så lenge, men er ikke sikker på hvilken type Macbook som passer best til mitt bruk.
Jeg skal kun bruke den til:
- Facbook
- Spotify
- Viaplay
- Netflix
- Skype
- µTorrent
- VLC (En del film titting)
- League Of Legends
- Word, Excel, PowerPoint

Det står mellom: Nye Macbook Air 2013 eller Macbook Pro Retina Display.

Nye Macbook Air 2013 13":
1,7 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB flashlagring
Intel HD Graphics 5000
Innebygd batteri (12 timer)2
Pris: 12.190

Macbook Pro Retina Display 13":
2,6 GHz tokjerners Intel Core i5 Turbo Boost opptil 3,2 GHz
8 GB 1600 MHz-hukommelse
256 GB flashlagring
Intel HD Graphics 4000
Innebygd batteri (7 timer)2
Pris: 12.890

Har bestemt meg for at det blir en av disse to, men er usikker på hvem. Har lest litt om begge modellene, men klarer ikke helt å bestemme meg. Har ikke allverdens av peiling når det kommer til datakomponenter og hva som vil lønne seg å velge, så håpet på litt veiledning.
Må si at jeg har falt litt for fristelsen når det gjelder MBA. Den virker liten og lett og har høy batteri tid. Mens MBP Retina har bedre skjerm til å se på film med og kraftigere prosessor, men igjen kortere batteri tid.
Jeg skal jo også spille en del League Of Legends så lurer på hvem som vil håndtere spillet best når det kommer til grafikk og respons.

Håper at noen kan hjelpe meg, på forhånd takk!
Air'en har best GPU, 5000 er bedre enn 4000. Desutten kommer den med den helt nyeste CPU arkitekturen imens retina ikke er oppdatert enda.

MÅ du kjøpe idag gå for air.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Jeg vet ikke hvor tungt LoL er, men hvis jeg var deg ville jeg gått for MBA'en. Jeg ville også kjøpt en ekstern disk til alle filer du ikke bruker til daglig, slik at det går litt fortere.
Sist endret av Dillinger; 2. august 2013 kl. 02:12.
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Jeg ville også kjøpt en ekstern disk til alle filer du ikke bruker til daglig, slik at det går litt fortere.
Vis hele sitatet...
En pc blir da ikke tregere på grunn av at man har mange filer lagret på den. Det er om harddisken blir full det fort kan oppstå problemer. Innen det har man fått varsler i OSet lenge før.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av Marr Vis innlegg
En pc blir da ikke tregere på grunn av at man har mange filer lagret på den. Det er om harddisken blir full det fort kan oppstå problemer. Innen det har man fått varsler i OSet lenge før.
Vis hele sitatet...
Av erfaring tar det ikke lang tid å fylle 256GB, så det kan være greit å ha en løsning på lagringsplass fra starten av, spesielt når man skal laste ned torrents.
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Av erfaring tar det ikke lang tid å fylle 256GB, så det kan være greit å ha en løsning på lagringsplass fra starten av, spesielt når man skal laste ned torrents.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er helt urelevant for TS. Støtter forslaget om MBA om man må kjøpe nå. Ville eventuelt ventet til en Haswell-versjon av MBP.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av Marr Vis innlegg
Joda, men det er helt urelevant for TS.
Vis hele sitatet...
Det å gå tomt for plass er ekstremt kjedelig, derfor er det relevant.
Trådstarter
31 3
Takk for svar! Tror sjansene for at det blir en Macbook Air 2013 er stor.
Har en harddisk på 3TB som jeg bruker til å lagre filmer, bilder og musikk.
Har kikket litt på AirPort Time Capsule og lurte på om det er en harddisk der man kan lagre filmer, musikk og bilder og benytte de igjen uten å koble til med kabel? F.eks: Jeg ligger på rommet mitt og vil se på film. Kan jeg da gå inn på den harddisken over WiFi og starte en film?
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Har ikke prøvd ut Time Capsule i praksis selv, men det skal fungere å starte opp filmer og andre filer via Wi-Fi. Les mer om den her.
Sist endret av Dillinger; 2. august 2013 kl. 02:49.
Trådstarter
31 3
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Har ikke prøvd ut Time Capsule i praksis selv, men det skal fungere å starte opp filmer og andre filer via Wi-Fi. Les mer om den her.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Syntes det virker som en utrolig smart ide!
Om du er medlem på studenttorget får du 8% rabatt på MBA (ca 900 kr) og 10% på MacBook Pro/Retina.
Som flere andre her er inne på, går for Macbook Air hvis du skal kjøpe i dag!

Har selv hatt den nyeste Air-maskinen med Haswell på testbenken noen uker nå. Som flere her var inne på, har Air-en det aller nyeste innen CPU-arkitektur. I tillegg er SSD-en koblet til via PCIe, og er dermed omtrent dobbelt så raskt som forrige generasjon med SATA. I tillegg har du 12 timers batteritid, også en stor forbedring fra forrige generasjon.

Om du derimot vil vente litt, vil nok Pro Retina også få Haswell og SSD over PCIe i nærmeste fremtid.