Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1101
Jeg har nylig formatert en Asus K52JC, med et Nvidia 310m skjermkort og en I5 430 prosessor. Laptopen kom med preinstallert Windows 7 da jeg kjøpte den. Etter formateringen har det oppstått en hel del problemer, som jeg ikke får til å fikse. Internettilkoblingen oppfører seg veldig rart, den funker på noen nettsider og ikke på noen andre, men det er helt vilkårlig hvilke den funker på. Jeg får ikke kjørt Windows update, det kommer opp 3 feilkoder som alle sier noe om internettilgangen. Jeg vet at nettilkoblingen fungerer bra, da jeg bruker en annen pc på samme.

Jeg har installert driverne til nettverkskortet, jeg har deaktivert brannmuren og jeg har prøvd å bytte DNS-adressen, til ingen nytte. Min kunnskap er begrenset, så jeg håper noen andre har forslag til hva som kan gjøres.

Takk på forhånd
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvor fant du installasjonsmediet du brukte ? Var det orginalt ? Hvilke enheter mangler drivere i enhetsbehandlingen ? Hvorfor reinstallerte du (ja, det heter reinstallere, ikke formatere).
Hvilket OS er det du kjører nå?
Trådstarter
OS'et er Windows 7 ultimate, 64 bit, funnet på bukta. Jeg har installert det på en annen pc, så jeg vet det funker.
I enhetsbehandling står det at det mangler 3x "Base system device", PCI simple communications controller og unknown device. Når jeg forsøker å oppdatere drivere, så finner den ingen drivere.

Laptopen har Nvidia optimus teknologi, men jeg får ikke brukt skjermkortet. Når jeg skal installere den driveren ber installasjonsveiviseren meg om å installere en intel driver først. Som konsekvens får jeg kun kjørt på 1024x768.
Sitat av Atheos Vis innlegg
OS'et er Windows 7 ultimate, 64 bit, funnet på bukta. Jeg har installert det på en annen pc, så jeg vet det funker.
I enhetsbehandling står det at det mangler 3x "Base system device", PCI simple communications controller og unknown device. Når jeg forsøker å oppdatere drivere, så finner den ingen drivere.

Laptopen har Nvidia optimus teknologi, men jeg får ikke brukt skjermkortet. Når jeg skal installere den driveren ber installasjonsveiviseren meg om å installere en intel driver først. Som konsekvens får jeg kun kjørt på 1024x768.
Vis hele sitatet...
Når du "forsøker å oppdatere drivere" hva er det du gjør da? høyreklikker å sjekker windows update? I såfall er det ikke rart at det ikke funker. Du må til produsenten sin nettside og laste ned drivere for modellen din der.

Der vil du også finne flere skjermkortdrivere, deriblant en for intel. Dette er driveren til den intigrerte gpuen i prosessoren din. Dette må du installere før du kjører inn driveren til det andre grafikk kortet.
Trådstarter
Sitat av nerga Vis innlegg
Når du "forsøker å oppdatere drivere" hva er det du gjør da? høyreklikker å sjekker windows update? I såfall er det ikke rart at det ikke funker. Du må til produsenten sin nettside og laste ned drivere for modellen din der.

Der vil du også finne flere skjermkortdrivere, deriblant en for intel. Dette er driveren til den intigrerte gpuen i prosessoren din. Dette må du installere før du kjører inn driveren til det andre grafikk kortet.
Vis hele sitatet...
Takk, nå fikk jeg skjermkortet opp å gå. I enhetsbehandling står derimot de samme enhetene uten drivere, og det er ingen drivere på siden til Asus som er til dem virker det som.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
base system device er ofte relatert til chipsetdrivere, siden du har intelbasert maskin burde disse fungere :

http://downloadcenter.intel.com/Sear...lation+Utility
Trådstarter
Da var det i boks også, takk igjen. Nå, er det noen forslag til de internettrelaterte problemene? Jeg sitter på nevnte laptop nå, og for å komme meg hit måtte jeg refreshe 5 ganger. Jeg får sporadisk opp beskjeden om at Explorer ikke kan vise siden. Feilsøkingsverktøyet finner ingen feil. Jeg vet, Explorer er noe dritt, men jeg får ikke lastet ned noen annen nettleser.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er du tilkoblet trådløst eller kablet ? har du prøvd det andre mediet for å se om problemet eksisterer der ?
Trådstarter
Tilkoblet med kabel. Det er ingen problemer på den andre pc'en, så problemet er nok lokalt på laptopen. Hvor starter man feilsøk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du har trådløst aksesspunkt og trådløskort i maskinen starter du der, så utelukker du et nettverkskort som jeg sa over.
Trådstarter
Jeg har ikke trådløst tilgjengelig. Vil et defekt nettverkskort kunne forårsake slike problemer? Er det noen måte å teste kortet på?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Intermittent feil er ikke lett å feilsøke, hvis du vet at kortet kjører siste tilgjengelige driver og at kabel og port fungerer er det ikke så mye mer å teste, isåfall må du har problemer med ipstacken i windows hvis du ikke opplever fysiske endringer (som at porten slår seg av og på etc).

men får du noe pakketap ved f.eks :

ping www.sol.no -t

ping 91.195.8.119 -t

la de to kommandoene stå å gå i hvertfall fem minutter.
Trådstarter
Mine ferdigheter strekker seg ikke så langt, desverre. Kortet har siste driver, kabel fungerer bra, og jeg vil anta porten fungerer i og med at jeg har en delvis tilkobling.
Ipstack vet jeg ikke hva er, og jeg kan heller ikke noe om ping og pakketap.

Om du har mulighet, kan du legge ut en liten steg for steg veileder? Jeg setter pris på hjelp.


Edit; jeg åpnet cmd, skrev ping www.sol.no -t, og såvidt jeg kan se er det ikke noe pakketap, det er noen små variasjoner i svartiden (8-9 ms) og TTL=54.
Sist endret av Atheos; 17. februar 2013 kl. 20:26.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
som sagt over, ping er kommandoen du trenger, denne må enhver bruker som noensinne skal bruke PCen til noe annet enn word kunne.

åpne to kommandolinjevinduer : gå på start -> kjør -> cmd x2

i det første vinduet skriver du ping www.sol.no -t
i det andre vinduet skriver du ping 91.195.8.119 -t

la begge vinduer stå i fem minutter, trykk ctrl+c på begge vinduene, se om det står om noen pakker er tapt på noen av vinduene.
Bruk programmet "Driver Genius" for å oppdatere driverne.

Si ifra om problemene løser seg :-)
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
som sagt over, ping er kommandoen du trenger, denne må enhver bruker som noensinne skal bruke PCen til noe annet enn word kunne.

åpne to kommandolinjevinduer : gå på start -> kjør -> cmd x2

i det første vinduet skriver du ping www.sol.no -t
i det andre vinduet skriver du ping 91.195.8.119 -t

la begge vinduer stå i fem minutter, trykk ctrl+c på begge vinduene, se om det står om noen pakker er tapt på noen av vinduene.
Vis hele sitatet...
Når jeg pinget www.sol.no så gikk to pakker tapt, av 514. Når jeg pinget ip'en gikk ingen tapt.

Når jeg pinger freak.no blir responstiden tregere. Er det siden som bruker lengre tid på å svare? Jeg har spesielt vansker med å komme inn her, jeg må oppdatere nettleseren mange ganger. I tillegg, når jeg skal aktivere brannmuren i AVG, får jeg beskjed om at nettet er blokkert. Windows update får feilkode 80072EFE, 8024402C og en til jeg ikke husker.

Kan nettverkskortet være den skyldige? Hvordan er dette evt å bytte på en laptop?