Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3065
Hei

Jeg har en Macbook Pro, og skal reinstallere OSet på nytt.

Er mest vant til å gjøre dette på PC, med PCen brukte jeg å formatere hdd og installere alt på nytt. Evt. hadde en partisjon hvor jeg lagret filer som ikke skulle slettes og kjørte OSet på en annen partisjon.

Hvordan funker dette på MAC?
Er OSet på egen partisjon i utgangspunktet, eller bør jeg opprette en egen partisjon for backup, flytte over filer, og så installere OSet på nytt?

Er litt noob på dette mac greiene her ass.... !
Hvorfor skal du installere OS på nytt? Om du installerer på nytt så mister du ikke data med mindre du sletter partisjonen før installasjon.

Har hatt mac i snart 10 år, og kan ikke komme på at jeg har re-installert OS en eneste gang. Bortsett fra når jeg har wipet gamle maskiner som jeg selger/gir bort. Tror faktisk jeg har "samme" installasjon som når jeg fikk min første mac. Selvsagt oppgradert og byttet maskin noen ganger, men alltid gjenopprettet fra backup/gammel maskin.

En ekstra partisjon er forsåvidt ikke backup. Du må ha backup på en ekstern disk eller maskin. Helst begge deler. OS X kommer med Time Machine som etter å ha blitt konfigurert fungerer av seg selv.
Sitat av commie Vis innlegg
Hvorfor skal du installere OS på nytt? Om du installerer på nytt så mister du ikke data med mindre du sletter partisjonen før installasjon.

Har hatt mac i snart 10 år, og kan ikke komme på at jeg har re-installert OS en eneste gang. Bortsett fra når jeg har wipet gamle maskiner som jeg selger/gir bort. Tror faktisk jeg har "samme" installasjon som når jeg fikk min første mac. Selvsagt oppgradert og byttet maskin noen ganger, men alltid gjenopprettet fra backup/gammel maskin.

En ekstra partisjon er forsåvidt ikke backup. Du må ha backup på en ekstern disk eller maskin. Helst begge deler. OS X kommer med Time Machine som etter å ha blitt konfigurert fungerer av seg selv.
Vis hele sitatet...
Ikke for å stjele tråden, men har et lignende spørsmål. Brukte bootcamp på mac'en og kjørte windows på den. I ferien krasjet først windowspartisjonen og når jeg restartet dataen og til slutt prøvde å komme innpå mac-delen klarte jeg heller ikke det. Begge partisjonene klikket. Klarte å boote i safemode på windows siden, men klarte ikke å boote på noen måter på mac siden. Prøvd safe-mode fscrt eller hva det heter osv. Mac siden er kryptert filevault. Hvis jeg reinstallerer på mac partisjonen, uten å slette den, vil da dataene forsatt være lagret der? Har noen veldig viktige i ting nedskrevet notater som ikke kan bli slettet. Har ikke brukt time-machine.
Hvis du installerer OS X over en partisjon som allerede har OS X vil ikke brukerdataene bli slettet.

Nå skal det også sies at partisjoner klikker ikke uten videre. Du bør vurderer å finne ut hvorfor problemene har oppstått.
Så lenge du har en nyere Mac, er dette svært enkelt og brukervennlig.

Edit: Ta først en backup av alle filene dine til ekstern HDD, USB-minnepenn, Dropbox, Google Drive etc, etc etc...

1. Slå Macen helt av
2. Slå på mens du holder nede alt-knappen. Her får du opp Boot-menyen, og velger "Recovery HD". Alternativt kan du også holde nede cmd + R under oppstart. Men om Macen mot formodning ikke har en Recovery-partisjon, kan du i Boot-menyen også velge en USB eller nettverks-disk med Mac OS.
3. Du kommer nå inn i Recovery-partisjonen (eller USB/Nettverks-installasjonsdisken), og sletter først partisjonen "Macintosh HD" med Diskverktøy.
4. Gå tilbake til hovedmenyen, og reinstaller OS X.
Sist endret av Toak; 4. januar 2015 kl. 18:53.