Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2814
Hei!
Har en ordinær SkolePC som man får på videregående. Har betalt 910 kr for å kunne ha den, sånn som alle må. Dessverre er jeg og resten av 1. klasse på min skole en gjeng dumme barn så vi har lastet ned mye. ALLE har fått tak i administrator brukeren og har lastet ned spill som Trackmania og Pokemon, andre spill som LoL og Steam (spill fra steam)

Jeg må levere PCen min inn til IT-folka på skolen min over ferien. Det er et brudd på reglene å laste ned ting, noe som gjør at jeg er i deep shit. Jeg husker ikke hva det står på lappen som jeg har signert, men jeg veit at det står om at erstatning er en mulighet. Spørsmålet er om jeg burde levere den eller ikke.

Jeg føler meg helt jævlig og aner ikke hva jeg skal gjøre! Leste en annen thread her hvor det sto at man kan tilogmed bli politianmeldt. Dette er noe som absolut ikke må skje. Jeg har tatt godt vare på pcen og den funker optimalt.

Spørsmålet er om jeg burde levere den inn eller ikke. Fordi hvis jeg blir politianmeldt er jeg jo fucked.. Erstatning kan jeg godt betale for penga jeg har..

Siden jeg ikke har administrator RETTIGHETER kan jeg ikke avinstalere spill, jeg kan bare innstallere dem.

Tingen er at jeg er ikke den eneste som har lastet ned ting. Jeg kødder ikke, hver enkelt en av førsteklassingene og sikkert andre og tredje klassingene har lastet ned ting..
Tror ikke de bryr seg.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Skulle prøve å installere LoL på skolepcen i starten av året med hjelp av minnepenn, så var det noe kluss og jeg gikk og spurte IT-avdelingen. Han sa "Dere har egentlig ikke lov til å installere programmer, men siden du har gjort det på en så lur måte er det greit" Men kunne ikke oppdatere LoL på skolepcen, så jeg måtte legge over den nye versjonen på minnepennen og kjøre alt på nytt - gidder ikke det lenger.
Han så tydelig at jeg hadde installert Spotify og Chrome (alle har gjort det, og nesten det eneste som går å installere..?)

Poenget er at de bryr seg nok ikke, bare ikke få admin-tilgang.
Hva mener du med "ikke få admin-tilgang"? Jeg har jo admin-bruker og jeg har jo lastet ned LoL + 2 andre spill og Skype. Hadde du no du måtte skrive under også?

og hva mener du med at du har "installert det på en lur måte"?
Grand Masseuse
Avion's Avatar
Obs, leste nok ikke den tråden ordentlig først. Beklager.
Sist endret av Avion; 14. februar 2013 kl. 20:36.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Når du leverer inn pcen setter de den trolig opp på nytt uten å bry seg om hva du har på den.
Jeg jobber selv med drift av maskiner for ungdomsskoler der hver elev har sin pc, og når jeg får inn en pc derfra med problemer fikser jeg eventuelle hardwarefeil og legger inn OS på nytt uten å bry meg om hva som ligger der fra før.
Sist endret av datagutten; 14. februar 2013 kl. 20:39.
På hvilken måte har du skaffet deg administrator tilgangen på?

Du har forøvrig ikke brutt norsk lov men heller skolereglementet så du blir nok ikke anmeldt for dette.

Stort sett så er dette en typ strike one sak. Pcen blir dratt inn og retanket, du får litt smekk på lanken, anmerkning og må kanskje framvise pcen for kontroll en gang i måneden.

Hvis det er slik at du har skrudd på pcen for å skaffe deg administrator tilgangen så vil du i de fleste tilfeller miste garantien/forsikringen på pcen
Det som står er følgende: "Det er ikke lov å installere andre programmer enn de som skolen har satt opp og godkjent. Av sikkerhetsmessige grunner forbeholder skolen seg rett til å reinnstalere PC uten sjekk". Da er jo spørsmålet om jeg må opp meg penger eller om de bare sletter hele dritten, sånn at jeg aldri begår en slik feil igjen?
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Sitat av UllernNorgeLoL Vis innlegg
Hva mener du med "ikke få admin-tilgang"? Jeg har jo admin-bruker og jeg har jo lastet ned LoL + 2 andre spill og Skype. Hadde du no du måtte skrive under også?

og hva mener du med at du har "installert det på en lur måte"?
Vis hele sitatet...
Sitat av UllernNorgeLoL Vis innlegg
Siden jeg ikke har administrator RETTIGHETER kan jeg ikke avinstalere spill, jeg kan bare innstallere dem.
Vis hele sitatet...
Ja misforsto litt her, skjønte ikke helt hvorfor du sa du hadde admin og så ikke. Ja måtte signere noe, er ganske felles regler for hele Oslo ihvertfall. Installerte LoL via minnepenn, så startet jeg det opp fra minnepennen, Da trenger man ikke admin, og det var IT-fyren som sa jeg var lur så han lot det gå at jeg installerte det. Poenget var at de ikke brydde seg, men avinstallerer alt før innleveringen, og ja vi kan avinstallere programmer vi har installert.
Sist endret av ZayCuBez; 14. februar 2013 kl. 20:42.
Svar til Nerga:
Alle videregående Skole Pcer har et felles system på admin-bruker. Du skriver det som står bakpå pcen pluss <blackslash>gla og så taster du inn passordet "test123". Jeg fikk høre det gjennom en kompis i klassen min, alle har jo tilgang, alle skoler i Oslo har det.

Men det funker ikke ZayCuBez. Jeg har prøvd det meste og det står at jeg trenger admin-rettigheter for å gjøre det. Jeg har altså gått inn på admin-brukern og innstallert det på admin-brukeren, det er sånn alle har gjort det.
Da vill jeg tippe på at du får tilbake pcen cleaned uten noe om og men. Det er slik at de aller fleste skoler har et system hvor de pusher ut windows over nett så det tar it avdelingen din minimalt med effort for å gjøre dette. Du betaler garantert ingenting for dette, jeg blir overasket om du i det hele tatt får en anmerkning for kun å installere programmer.

Det er forøvrig ganske fail å ha lokal administrator bruker på så mange pcer med samme passord. Noen burde skjemmes...
Synes det er veldig dårlig, siden vi er tenåringer og siden vi har jævlig kjedelig dritt på skolen vil vi gjøre noe. Vi vil også pushe grenser derfor gjør vi dritt som dette. Får bare håpe at jeg ikke kommer i trøbbel, da blir jeg faen meg pissed :/

Takk anyway

Hvis noen har flere svar/tips skriv de gjerne! Jeg leser og kommenterer raskt tilbake
Du kan eventuelt bare miste dataen ut i et vann, og derreter plutselig kjøre over den med bilen.. Da finner de ikke ut hva som var på den
Var det jeg tenkte, men var usikker på om det var det lureste..
du kan jo selvfølgelig finne mappen hvor programmene er innstallert, og deretter slette så mange av filene så mulig i mappen til programmet.
Sitat av UllernNorgeLoL Vis innlegg
Var det jeg tenkte, men var usikker på om det var det lureste..
Vis hele sitatet...
Helt ærlig... Høres kanskje dumt og sprøtt ut, men om du er veldig redd får og bli politi annmeldt osv.. så hadde jeg ødelagt den på et "uheldig" vis.. De kan ikke si noe da, alle kan være uheldige. Bare hold det får deg selv at du har ødelagt den, og ikke si det til andre
OffTopic: Er min skole den eneste i hele Norge der elevene faktisk har administratorrettigheter? Ser utallige poster folk lager om hvordan komme forbi admingreie og skjule det osv. Vi får lov til å gjøre hva faen vi vil med pcen, er jo faktisk vi som kjøpte den.
På min skole driter han som står for å fikse pcer hva du har. Jeg har selv signert sånn dritt om att det ikke
Var lov og installere spill. Men han som står for pcer alså læreren min sier att dem gir faen i hva vi har på pcen pga dem bare formaterer dem.
Formatter hele dritten og si at IT-Folka her ikke en dritt de skulle sagt siden fu har sensetiv info der (i Firefox så lagres autofyll passord i nettleseren så det er lett å hente ut).
Du kan også koble opp 12v direkte til hardisken, da vil det se ut somen hardisk kjæsj, noe som har hendt meg nå 2 ganger...
Sitat av MrZone Vis innlegg
(i Firefox så lagres autofyll passord i nettleseren så det er lett å hente ut).
Vis hele sitatet...
ikke bare firefox dette du. Gjeller desverre alle store nettlesere
de sjekker ikke. Hvordan du har admin bruker uten å kunne avinstallere programmene dine er noe jeg ikke forstår... Har selv hatt full admin bruker, og så lenge du sletter filene og så sletter brukeren er det ikke noe problem. Når de tar inn alle pcene går de ikke gjennom hver eneste en og ser etter dritt. De tanker dem med ny programvare/oppdateringer og går videre til neste. Syntes det er festlig at du blir s¨nærvøs for dette, og hvis du er så redd for å bli bustet så ikke gjør det i utgangspunktet...

Bottomline: Ingen ting å være redd for.