Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1388
I like turtles
Skyfex's Avatar
Prey er et spill som kommer midt i Juli. Du spiller som Cherokee-indianeren Tommy, som er bortført av aliens sammen med dama si. Spillet er bygd på Doom 3 motoren, med flere forbedringer selvfølgelig.

Demoen kom nettopp ut og kan lastes ned her.

Noen som har spilt det? Fullførte nettopp demoen, og må si at jeg ble positivt overrasket. Jeg har ikke hatt det så gøy siden Half-Life 1. Det er en helt unik spilleopplevelse, og det er tydelig at dette er laget av folk som rett og slett ville lage et spill som var gøy å spille. Man må nesten helt tilbake til spill som Duke Nukem 3d og Shadow Warrior for å finne lignende humor og spillefølelse. Storyen virker kanskje litt banal, men den funker bra, og de hinter i demoen om at den blir litt mer spennende etterhvert. Det er jo umulig å vite alt om et spill fra en demo, men det jeg har sett så langt har vært veldig bra. Gleder meg til 11. Juli
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Kommer på xbox 360 heldigvis, graffikken så meget heftig ut og det er ikke sikkert pcen kjører det helt bra.

Laster ned demoen nå.. Takker for ropet.

gamer.no link til nedlasting: http://download.gamer.no/prey_demo.exe
▼ ... over en uke senere ... ▼
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Oh my god. Prøvde nettopp multiplayer delen av demoen.. helt vilt. Gravitasjonen forandrer seg hele tiden, noe som gjør at du plutselig sloss mot folk som står i taket eller på veggene. Det er forvirrende i starten, men jeg ble fort vant til det. Hvis du klarer å bruke det til din fordel kan du fort eie serveren

Jeg fant ingen servere i listen.. men denne funket:
http://www.3drealms.com/news/2006/06...y_servers.html
Kom nettopp ut...
Prey-CloneDVD-MDAtje
Cloner og Emu releaser kan ta meg bak. Dette spillet kjøper jeg nok på 360. Evt, på PC. Er litt i tvil. Men det kjørte utrolig nok med alt på fult så det er en godt optimalisert doom 3 motor.. i forhold til spill som quake 4.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
H3wk: Nuked: Beta

.
etter å ha spilt litt CS og endel wow, syntest jeg styringa (spesielt i multiprey) var veldig følsom, som nok krever tid til å mestre.

Dette med at du kan bevege deg på vegger og tak, og rommet som sirkulerer var morsomt. vanskelig i begynnelsen men lettere ettervert.

syntest egentlig disse "metall-robot-monstre-alien " ikke er noe særlig. blir for mye år 2300.
Sist endret av Silhouette; 6. juli 2006 kl. 01:08.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Silhouette: Mouse sensitivity? Det skal kunne forandres på (i alle spill )

Anyway.. fullførte Prey nå. Two words: Total brainfuck. Første spillet som har gjort meg svimmel av å spille det, ikke fordi grafikken er bra, men fordi fysikken og storyen fucker med hodet ditt. Best SP FPS siden Doom, Duke Nukem 3D, Shadow Warrior og Blood (ah.. the golden days). Seriously ^_^
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Virker som jeg må oppdatere pc-en min litt så jeg får spilt dette spillet som alle skryter av.

Offtopic: Hvordan ser spillet ut på din mega-maskin Skyfex?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Skyfex
Man må nesten helt tilbake til spill som Duke Nukem 3d og Shadow Warrior for å finne lignende humor og spillefølelse.
Vis hele sitatet...
Ikke så rart kanskje, siden det er 3dRealms som har lagd både Prey og alle de titlene du nevner?

Tilbake til topic: Spilte pray selv, har ikke rundet det ennå, men det er ikke langt unna. Det første jeg tenker er at spillet er altfor lett. Greit nok, man kan unlocke en vanskelighetsgrad ved å runde spillet. Ellers syns jeg det var helt kurant, men selve actionet (det som er hovedessensen i et spill som dette) var veldig standard og linært. Våpen ser fet ut, men var ikke så veldig tilfredstillende å bruke.

Når det gjelder grafikken (ut ifra min PC, Pentium D 950/1g ram/7800gt) kjørte jeg alt på fullt, og den var helt ok. Ser ut som Doom 3 med litt krydder på, altså helt ok, men ikke noe revolusjonerende. Fint konstruerte baner, men modellene ser litt avleggs ut.

Hadde kanskje litt større forhåpninger siden spillet ble offentligjort allerede i '98, men mne. Det har sine øyeblikk, men alt i alt et ganske middelmådig FPS.
Sist endret av Polar-; 15. juli 2006 kl. 03:12.
Fullførte det tidligere i dag. Følte egentlig at jeg hadde spilt det før, hele greia med biomekaniske aliens som er onde. Forsåvidt kan man egentlig spille Doom 3, Quake 4 og Prey i rekkefølge og late som om de er det samme spillet. Tja, litt for trøtt nå, det var en del artige gravity-saker, men fiendene var litt kjedelige. Våpnene hadde jeg prøvd mange ganger før, med unntak av maskinen som kunne "lades" opp - men selv der var det bare freezegun som var litt unik i utførelse. Musikken var fantastisk though, Jeremy kan sine saker. Radiosakene var artige.

Håper bare FPS-sjangeren kommer seg fri fra "bostedet til aliens er industri med blod på" som setting snart (de må gjerne slutte med WW2 samtidig).
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Polar~: Duke Nukem 3D, Shadow Warrior og Blood var alle tre Build Engine spill, og ble sannsynligvis gitt ut av 3D Realms alle tre, men det er forskjellige utviklere. Prey er utviklet av Human Head studios som tidligere har laget spillet Rune.

Hva er det som gjør Prey dårligere enn f.eks. Half-Life 2? Spillet virker litt lett pga. respawningen, men hva er forskjellen fra det og å quicksave/quickloade hele tiden?

Og jeg sier meg totalt uenig i utsagnet om våpene. Sniper modusen til førstevåpnet er digg (og faktisk et utrolig bra våpen i MultiPrey om du mestrer det), og beam ammunisjonen til Leech Gun gjør den til tidens sykeste våpen. Det er som om den skyter ren utslettelse.

Jeg kan kanskje si meg litt enig i det med lineært gameplay, men jeg har vært borti mye rollespill og FPS som prøver å gjøre ting dynamisk osv.. Og sett meg litt lei av det jeg føler er illusjonen av valg. Grunnen til at jeg liker spillet så godt er vel at jeg synes at det klarer å balansere action, story og gimmick. Doom startet jo sjangeren med ren action, Build Spillene hadde mye gimmick som var bra balansert med action. Det gjorde spillene litt mer interessante. Half-Life introduserte god story til FPS-sjangeren. Det fungerte bra for HL, og de klarte å balansere story og action på en god måte, men etter det føler jeg at de fleste FPS har fokusert alt for mye på story, grafikk og illusjonen av valg. Noen har prøvd å gå tilbake til ren action (Painkiller), noen har prøvd å introdusere nye elementer til FPS-sjangere (skrekk i Doom 3 f.eks.), men Prey føler jeg er det første spillet på lenge som er designet slik at ting føles balansert og fengende. Men.. smak og behag ^_^

Edit:
ivioyner: Har du noe bedre forslag? Romskip av trær? Amerikanske Borgerkrigen? Poteter vs. Gulrøttter? Ca. alt har blitt gjort. Om man skal være orginial nå må man finne på totalt random ting.. som Indianere bortført av aliens. Call the manatees! Combine random stuff! "Islamske terrorister går tilbake i tid!", "Søpplenerder i baktereverdenen", "Lampemonsterene tar over verden"...
Sist endret av Skyfex; 15. juli 2006 kl. 03:39.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
HL2 syns jeg er et mye bedre spill på flere måter (som jeg ikke gidder ramse opp her, go figure). I tillegg er det et bortimot to år gammelt spill, som til tider ser bedre ut en dette. Men slapp av, Prey er et helt kurant spill det. Kan dessverre ikke finne noe å rose det opp i skyene for. Ellers mye enig i det ivioyner skriver.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Polar-: Well, yeah.. som jeg sa, smak og behag. Jeg synes ikke HL2 var noe spektakulært. Høyoppløslige textures og et par shaders.. ser bra ut på screenshots, men gir ikke akkurat grafikken noe liv. Det eneste jeg syntes var gøy med HL2 var hvordan de utnyttet fysikkmotoren, men da spiller jeg heller Garys mod.. og tar du bort det har du et helt standard FPS med et høyt markedsføringsbudjsett. Nå kommer det ikke så mange bra singleplayer FPS for tiden, så HL2 var bedre enn det meste annet...

Problemet generelt sett er vel at nye spill har så sinnsykt høyt budsjett i disse dager.. Så nesten ingen tør å vike fra standardoppskriften (bedre grafikk, bedre fysikk, bedre AI, alien eller WW2 story), i motsetning til før hvor man kunne ta sjanser og gi spillet litt særpreg og humor. Prey var standard på mange måter, men hadde litt av det ekstra som ikke mange spill har i disse dager.

Uansett.. Jeg hadde det ihvertfall utrolig gøy med å spille Prey. Og kanskje andre som digger gamle SP FPS føler det samme (MP er en helt annen historie, don't get me started ^_^)
Har spilt demoen, og har nettopp lasta ned hele spillet, og synes det er fett. Kanskje litt repetivt noen ganger, men ellers ganske så nyskapende. Blir litt kårny i huet noen ganger når en går på de magnetiske dingsene og fienden plutselig er over deg, på siden osv. Digger soundtracket(Jeremy Soul er en genial komponist!), og dritkult at Judas Priest er på jukeboxen i baren
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg fikk problemer når jeg starta opp exe fila, fikk en grå skjerm og etter ca. 4 sek fikk jeg en feilmelding. Det virka og deaktivere lydkortet men da kan jeg ikke spille med lyd. Noen som har en bedre løsning?
Jeg har enda ikke tatt med tid til å fullføre det, men spillet er meget bra. Synd det er litt for lett med tanke på respawn men jeg foretrekker at de er nyskapende. Spillet ble først utvikla av 3D Realms som etter lang tid "ga det opp" pga. dårlig managing. Human Head tok over men 3D Realms var "supervisor" og pekte de i rett retning. Trist at alle de kule tingene blir brukt opp i spillets første time. Og ang. våpnene er glad for at jeg slapp å starte med en pistol og bruke det evig lenge før du får noe decent. Her kaster de på deg et heftig maskingevær med snipermodus helt fra starten av og det rocker. Ai er ikke verdt nevne, det er mer ett hinder enn en utfordring. Men jeg elsker bruken av portaler og hvordan ting skaleres opp og ned (selv om det bare skjer en gang).

Linker og til to videoer fra 1997 og 1998 hvor Paul Schuytema viser frem spillet.
http://video.google.com/videoplay?do...interview+prey
http://video.google.com/videoplay?do...interview+prey
Har gjennomført spiller på under 1-2 dager. Personlig syntes jeg det var et bra spill, men syntes det var litt dumt at du er så og si udødelig. Dette gjorde spillet alt for enkelt, syntes også egentlig det var litt kort. Virket hvertfall slik. Men var fin grafikk og noen bra scener i spillet.
Jeg er forelska i det spillet. Er vel så å si halveis, men prøver å ikke spille slik at jeg slipper å runde det Spare det lengst mulig..

Jeg likte ikke Doom, det var for skummelt. Ikke mobb, men jeg er pysete på det settet. Men Prey passet meg ypperlig.
Neutral Good
Mith's Avatar
Men jeg elsker bruken av portaler og hvordan ting skaleres opp og ned (selv om det bare skjer en gang).
Vis hele sitatet...
Helt enig. Skulle ønske det var mer skalering. Etter uttalige timer med micro machines og army men så hadde det vært jævlig kult om jeg krympe meg og gå rundt på et kjøkken, et bad, eller sloss på en død ailen.
De kunne godt ha gjordt litt mer ut av at du kan forandre gravitasjonen, men alt i alt så var det grei skuring. Har ikke runna det enda, men det er godt mulig jeg tar meg tid til det.
Spillet er som Skyfex sa bygd på Doom 3 motoren og deler mye av de samme effektene som i Q4.
Prey er vel en hybrid av de sistnevnte , men har flere fete ting som gravtiy delen, portalene og spirit delen. Storyen bygger vel seg litt opp etterhvert og blir faktisk tilfredsstillende hvis man ser igjennom rulleteksten (for de som faktisk har gjort det) og får vite litt mer om hva faen som skjer.

Det kommer vistnok en etterfølger av prey.