Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1074
Planen var å legge inn 400gr storfe lever i uken i kostholdet som et supplement. Googler hvor mye i uken kan være for mye - siden så mange påstår de får A-vitamin forgiftning. At det må spises i moderasjon.

Slakteren sier 1kg skal gå greit (men seff, de vil jo selge), legen sier 500gr pr/uke. På internett krangler både vanlige folk og leger mer om dette enn folk krangler om religion. Noen sier maks 100 gram, noen sier 250 gram.

Ser ut til at alle er enig i at ja, det er supersunt, høy verdi på mye viktige ting for kroppen. Myte at leveren har avholdsstoffer. Renser kroppen, ja, men lagres ikke i leveren.

Har ikke peiling jeg altså. Noen her som har personlig erfaring? Vanskelig å finne skikkelig fakta selv leger og researchers er jo super-uenig på dette online. Eneste konstruktive jeg fant ut er at man lett kan bli over-eksponert på A-vitamin.
Anbefaler å høre på hva legen din sier. Ta heller det som utgangspunkt iværtfall og juster deretter. Så kan det være en ide å ta blodprøver for å sjekke hvordan du ligger ann ift referansenivåer etter f.eks 1 mnd.
Et god råd er å ikke høre på privatpersoner på internett. Meningene er like mange som det er mennesker.

Nå vet jeg ikke hva lever smaker, eller hvordan konsistensen er, men jeg vet det er næringsrikt, derav sunt i moderasjon.

Hør på legen du, eventuelt slakteren.
Hvorfor overdrive? Lever er sunt, men det er det jo mye som er i moderasjon
Jeg ville lagt meg på nedre-øvre-middelvei
Sist endret av Gloss; 28. august 2023 kl. 22:26.
Stor forskjell på vitamin A i syntetisk form (kosttilskudd) og i lever.
Jeg tror kroppen vet hva den skal gjøre med næringen.
Emphasis på tror, personlig takler jeg ikke smaken så tar rein styrke lever i kapsler :P
For de som vurderer å ha lever i dietten og som ikke er vant til å spise lever vil jeg si at dette er en type mat som ikke umiddelbart sitter bra hos folk flest. Smaken er litt, vel stram. Storfe-lever mer så enn kalvelever. Men kalvelever koster jo nesten det dobbelte.

Heldigvis er det jo slik at vi kan lære oss å spise det meste. Om du ikke er blod!fan etter første forsøk så gi det flere sjanser. Etter 3-4 forsøk så er det nok helt ok. Et annet tips er å ikke spise deg stinn på lever i starten.

Hva gjelder hyppighet og mengde så lytt til legen din. 500 gr lever er feks fort lever nok til 2 rause lever-måltider for en voksen mann. God saus og godt tilbehør gjør opplevelsen langt mer hyggelig.
Sist endret av _abc_; 29. august 2023 kl. 01:33.
Du vet at store deler av verden spiser lever? Og også i Norge spises det lever i langt større mengder enn at konklusjonen blir at lever er bolekost.

Innmat er robust kost som vi alle kunne trengt litt mer av i hverdagen. I Asia er de jo helt hekta på innmat, og også i Mexico har jeg spist innmat. Vi trenger robust kost utover Peppes og McD.
Spiste elglever oftere for mange år siden da jeg hade tilgang på sånt kjøtt-kjempegodt. Men leste noe sted at en skal være litt forsiktig med å spise det for ofte-da leverens oppgave er å rense stoffer fra kroppen-men det gjelder jo egentlig all slags kost.

Er vel egentli bare eple man 100 % trygt kan spise hver dag- "An apple a day keeps the doctor away!"