Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1642
Jeg er litt på utkikk etter gitar og forsterker.
Forsterker; en liten kose forsterker, trenger ikke være noe mer enn OK. Kjøper gjerne brukt. <2500 helst. Vet det er lite, men vil ikke ha noe mer.

Gitar; Suprise me:P Har for øyeblikket en Gibson Les Paul, som jeg har "arvet". Vil ha noe som er litt mer passende for en nybegynner.
Har vurdert f.eks en stratocaster eller lignende, men trenger tips!
Ser du på Stratocaster kan vel DENNE være noe.
Jeg låner en slik en med en kamerat, og den er faktisk veldig god å spille på, til tross for at hans gitar har fått en del bank.

Jeg mener den koster rundt 8-10.000kr.

Hvis du leter etter et billigere alternativ av et annet gitarmerke, så kan du også sjekke ut Epiphone Les Paul Standard eller Les Paul Custom

LP Standard koster ca. 5-6000kr
LP Custom koster ca. 6-7000kr

Kritiser meg gjerne for min smak av gitarer, men de er disse jeg liker, jeg synes de er gode, og de er ikke så altfor dyre heller

Håper jeg har vært til hjelp, men det beste tipset vil vel være å stikke ned til en gitarbutikk, finne noe som du liker å spille på, og som kan være passende for en begynner, og kjøpe den.

Mvh.
Deadlock Radium
Kansje en Fender FM25 DSP forserker hadde vært noe? De koster ca. rundt 2000kr, men jeg kjønner ikke i det heletatt hvorfor du vil ha en annen gitar når du har en VELDIG god gitar som koster vanlig vis rundt 15-20 tusen kroner :O
Foressten, du bure kansje si hvilken stil du er ute etter, Fender forsterkerene er ikke akuratt "super heavye monstere" hvis du sjønner hva jeg mener
Sist endret av Cyan; 17. februar 2009 kl. 23:49. Grunn: endre på en setnings feil
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Roland Cube anbefales sterkt; jeg har ikke hørt annet enn gode ord om disse forsterkerne.

http://shopping.kelkoo.no/ssc-100434...tBy=totalprice
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Kjøp en mexico strat, gjerne "Classic Player" serien til Fender! Har en selv, kjempebra gitarer.

Når det angår forsterker ville jeg kanskje gått for en Peavey ValveKing 112 eller en Roland Micro Cube - alt etter hvor stor du har tenkt den skal være.
Jeg har en nybegynner gitar. Har ikke brukt den på en stund. Kan prøve å få tatt bilde av den i morgen. Vet ikke helt om jeg skal selge den, men det kan tenkes. Har også forstærker, ledning, gitar bok, gitar bagg, gitar stemmer og noe annet småtteri.
kose forsterker = marshall MS-2

den kan du ha i beltespenna, mens du hopper på trampolina :-D
Sist endret av Irulan; 18. februar 2009 kl. 01:10.
Som tidligere nevnt, så har Fender begynt å lage replicaer fra 60-tallets gitarer (tror det er 68 om jeg ikke tar helt feil) som ikke er så alt for dyre, men samtidig ekstremt gode å spille på. Mexico-gitarene er de billigste, men det lages også fender strats fra USA som også er replicaer fra den tiden.

Anbefaler jo strat fordi det er en tidløs gitar, som er ekstremt behagelig å spille på, stilig lyd og mye for pengene. Ellers kan du også kjøpe en telecaster, som er dritfet, om ikke fetere. Også god å spille på.
Stikk til en butikk og prøv selv. Ingen her kan synse for deg.
Personlig foretrekker jeg fender, men hvis du skal kjøpe en, så bør du vite at alle standard-fendere kommer med ubrukelige pickups. Vær forberedt på å bytte dem når du blir lei.
Vis valveking 112 er noe du er ute etter så send meg en PM, har en til salgs. veldig flott forsterker!
Har en Blade RH2 også til salgs. med fender mikrofoner.
Veldig flott gitar. men litt vondt å gi den ifra seg.
Sitat av Cyan Vis innlegg
Kansje en Fender FM25 DSP forserker hadde vært noe? De koster ca. rundt 2000kr, men jeg kjønner ikke i det heletatt hvorfor du vil ha en annen gitar når du har en VELDIG god gitar som koster vanlig vis rundt 15-20 tusen kroner :O
Foressten, du bure kansje si hvilken stil du er ute etter, Fender forsterkerene er ikke akuratt "super heavye monstere" hvis du sjønner hva jeg mener
Vis hele sitatet...
PÅ en skala fra 1 til 10 der 1 er hallelujah og 10 er windir, vil jeg ha 4-6, om dere skjønner :P

Jeg vet at jeg har en god gitar, men tror ikke den er den beste med tanke på nivået jeg ligger på ( btw, tror min 71-modell hadde gått for 30k, i alle fall viss den ikke hadde vært så skadet.)
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Som tidligere nevnt, så har Fender begynt å lage replicaer fra 60-tallets gitarer (tror det er 68 om jeg ikke tar helt feil)
Vis hele sitatet...
Hvis det er classic playeren du tenker på så får du den i to utgaver;
Dene ene har 50's hals og den andre har 60's hals - 50's halsen er litt tykkere en 60-talls halsen.
Personlig liker jeg 60's neck'n for den er litt tynnere og har en bedre halsprofil.

Pickupene er også mye bedre på classic player serien enn de er på f.eks de vanlige mexico-stratene.

Sitat av binkabi Vis innlegg
Jeg vet at jeg har en god gitar, men tror ikke den er den beste med tanke på nivået jeg ligger på
Vis hele sitatet...
Sorry, men det er jo egentlig bare tull?
Jeg vil tro man har et bedre grunnlag ved å starte med en så god gitar, enn man har hvis man starter med en såkalt "nybegynner-gitar".

Det er bare øving som gjelder uansett.
Sist endret av daimeno; 18. februar 2009 kl. 07:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daimeno Vis innlegg


Sorry, men det er jo egentlig bare tull?
Jeg vil tro man har et bedre grunnlag ved å starte med en så god gitar, enn man har hvis man starter med en såkalt "nybegynner-gitar".

Det er bare øving som gjelder uansett.
Vis hele sitatet...
Ja det kan hende. Jeg vet ærlig talt ikke hva det er jeg trenger, eller om jeg trenger noe i det hele tatt.
Har prøvd å spille på en Ltd, noe jeg syntes var mye "bedre" enn på gibsonen.
Men jeg vet som sagt ikke :P
Vi kan bytte, du får min Amerikanske Fatstrat og jeg får din Les Paul? =D
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Vel, du får neppe noen bedre gitar enn Les Paulen din, men det kan godt henne du finner en gitar du liker bedre. I bunn og grunn er jo det det viktigste. Om du ikke er fornøyd med Les Paulen (ikke det at jeg kan fatte og begripe hvorfor du ikke skulle være det), vil jeg anbefale å selge den og kjøpe en du foretrekker. Du vil trolig få mer penger til en digg amp og.
Sitat av binkabi Vis innlegg
Jeg vet at jeg har en god gitar, men tror ikke den er den beste med tanke på nivået jeg ligger på ( btw, tror min 71-modell hadde gått for 30k, i alle fall viss den ikke hadde vært så skadet.)
Vis hele sitatet...
Nei og nei. Om man har valget bør man da selvsagt starte så tidlig så mulig med en godgitar - det kan ha veldig mye å si for spilleglede og motivasjon.

Selvsagt kan du gjøre rett i å kjøpe deg en ekstra gitar, og en som du kanskje føler er enda bedre å spille på. Men, for guds skyld, ikke kvitt deg med gitaren du har nå. Kvitt deg heller med mindreverdighetskompleksene du har ovenfor den flotte gitaren din.

Ekte kjærlighet kommer ikke alltid ved den første forelskelse, spesielt ikke om man er ny i gamet.

On topic:
Som jeg sa i en annen tråd (om enn litt omformulert): dra til en musikkbutikk og test ut mange forskjellige gitarer. Dra så til enda en musikkbutikk, og test enda flere gitarer. Da kan du danne deg selv et eget bilde av hva du ønsker deg.
Sist endret av Krakaren; 24. februar 2009 kl. 00:25.
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg ville valgt en fatstrat om jeg var deg. så har du litt mer lydmuligheter. alltid digg å ha en humbuck-mikrofon til rådighet

jeg har veldig sansen for fender jeg. har 1 japansk fender stratocaster (herlig herlig lyd, bedre enn de amerikanske) 1 amerikansk stratocaster, 1 mexikansk telecaster og 1 morgan stratocaster kopi. forøvrig så er alle disse single mikrofoner men de passer til sitt bruk da jeg har spilt mye country og blues. jeg har nå begyndt å spille endel acdc og rock n roll generelt og nå vil jeg ha en gitar med 2 humkbuckere, drømmen er en gibson sg angus young signatur. acdc har alltid hatt en herlig sound med særdeles lite fuzz. angus bruker 1 57 mic og 1 angus young humbuck spesial på bridgen
Sist endret av Kintii; 15. mars 2009 kl. 14:53.
Trådstarter
Sitat av Krakaren Vis innlegg
Nei og nei. Om man har valget bør man da selvsagt starte så tidlig så mulig med en godgitar - det kan ha veldig mye å si for spilleglede og motivasjon.

Selvsagt kan du gjøre rett i å kjøpe deg en ekstra gitar, og en som du kanskje føler er enda bedre å spille på. Men, for guds skyld, ikke kvitt deg med gitaren du har nå. Kvitt deg heller med mindreverdighetskompleksene du har ovenfor den flotte gitaren din.

Ekte kjærlighet kommer ikke alltid ved den første forelskelse, spesielt ikke om man er ny i gamet.

On topic:
Som jeg sa i en annen tråd (om enn litt omformulert): dra til en musikkbutikk og test ut mange forskjellige gitarer. Dra så til enda en musikkbutikk, og test enda flere gitarer. Da kan du danne deg selv et eget bilde av hva du ønsker deg.
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt til å kvitte meg med den jeg har, for all del.
Tanken var bare, som du sier, å ha en på siden.
binkabi: hva for slags musikk spiller du?
Trådstarter
Sitat av ellef Vis innlegg
binkabi: hva for slags musikk spiller du?
Vis hele sitatet...
nesj, mye forskjellig igrunn, i det siste har det vært litt mer rolig, gammel poprock. Men spiller også mye tyngre, som metallica, acdc også videre
Okei. Da er det ganske greit med en litt allsidig gitar vil jeg si, noe som en fender strat/tele ikke er

Klarer nesten ikke å anbefale noe annet enn Ephiphone av ett eller annet slaget. Hadde selv en epiphone les paul som jeg startet med, og ble skikkelig fornøyd. Muligens det er litt dumt å kjøpe en "dårligere" versjon av den gitaren du allerede har, men. Uansett, IKKE selg Gibson-gitaren din

Angående forsterker burde du kjøpt deg en 10-30watts Roland MicroCube. Der har du et utrolig stort spekter med forskjellige lyder og effekter! =) Vet det er noen av de på finn.no atm.
Trådstarter
Takk for tipset mtp forsterkeren, kanskje jeg skaffer meg en sånn
erfaringer med den, anyone?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Har sjøl en Roland Micro Cube og en Roland 30 W Cube + Adgang til en 60 w cube, genial serie, Den førstnevnte er en flott amp å starte med på gutterommet, etterhvert vil du ha flere innstillinger, da 30 w en god ide, da du får flere tone muligheter. I tillegg, om du har kommet i gang med band/trommis som du jammer med/noe sånt så er den enda bedre så du får mer trøkk og kan måle deg med trommisen. En 60W er jo hakket opp igjen (Pluss enda en innstilling på tone, men den er ikke vesentlig)

Jeg anbefaler mao på det sterkeste hele Roland sin Cube serie, og Micro Cube er en genial amp å starte med.
Om du da vil gå videre en 30 w en god ide, evt rørforsterker.
Enig med Cheroxx, hadde en 10watter av den typen når jeg starta med gitar, og fikk utrolig mye utbytte. Angra litt på at jeg kjøpte 10 framfor 30 though. En kompis av meg hadde 30wattern og var utrolig fornøyd
Trådstarter
Forsterkern jeg har nå er noe lik denne
http://www.peavey.com/products/brows...(TM)%20112.cfm
Av merket Peavey, men den jeg har er gamlere

http://thumbnails16.imagebam.com/2975/bab5ae29747934.gif

For all del, flott forssterker, problemet er bare at den har begynt å "sprake", eller hva jeg kan si (bråke, mby), i det siste.
Den jeg har er vel 150w, fine effekter og bra lyd, men som sagt, den bråker og er alt for stor og tung (kan ikke ta den med meg noen steder uten å være avhengig av bil.

Har også denne ( på lån av en konpis)
http://thumbnails13.imagebam.com/2975/20103729748722.gif
15 w, helt grei, men lyden er litt tørr og tam

Så, en fin mellom ting hadde vært noe
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Vel, du må kanskje bytte røret på peavyen. (Få en fyr til å gjøre det)

En mellomting mellom 15 w og 150w? Kjøp deg noe rundt 30w, Roland 30 w Cube anbefales på det varmeste om du skal ha en digital amp, men hvis du skal bære den langt er den litt ubehagelig å bære om du bare kan bruke en hånd.
Trådstarter
Tror ikke det er røret, den funker ganske bra med jordet strøm ( kan ikke noe om sånt, men syns å huske at det var sånn det var). Problemet er at det ikke er jordet der jeg for det meste spiller.
(Kanskje det var ujordet,det var uansett det som ikke er inne i huset som fungerte sånn nogenlunde)

Men skal se på en 30w Roland ja, høres bra ut
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Roland Cube anbefales sterkt; jeg har ikke hørt annet enn gode ord om disse forsterkerne.
Vis hele sitatet...
så sant så sant. spiller på en roland cube 20 watt, fungerer glimrende.
vil gjerne annbefale micro-cube, rimelig og veldig god til hjemmebruk! er ihvertfall knallfornøyd

før hadde jeg en stratocaster, mexican, veldig fornøyd med den, men etterhvert ble jeg litt lei, synes formen er litt kjedelig, så kjøpte meg noe eyecandy: Gibson SG Standard - Herritage Cherry - USA ofcourse

hvis du ikke absolutt vil ha en helt ny gitar så vil jeg si at du har mye å få igjen på å kjøpe brukt på www.finn.no fex. kjøpte strat'n min der, mye billigere, og mye mer for pengene egentlig

good luck med kjøp! si gjerne ifra hva du kjøper (biiilder)