Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2086
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Heisann,

håper ikke denne ble lagt feil da det i teorien ikke er et rusmiddel.

Jeg prøver å forstå serotonin sin oppgave i kroppen.
det er mulig jeg bare er trøtt, men jeg klarer ikke helt plassere hva det er stoffet gjør.

det er en neuro-transmitter, og brukes til å sende signaler til og fra sentralnerve-systemet såvidt jeg har skjønt.

det har påvirkning på det meste av kroppens funksjoner, fra humør til kroppstemperatur og søvn.

det jeg ikke skjønner, hjelper serotonin TIL med å bringe signaler til og fra nervesystemet eller er det en form for BYGGESTOFF?

jeg klarer på en måte ikke å skille om det er et "legemsdel" eller om det er et stoff som hjelper "legemsdelen" å fungere.

Huff, dette ble veldig rotete, håper det er noen smarte sjeler der ute som kan forklare meg litt uten å henvise meg til google.
serotonin er et gen.
forskning viser vist at genet er med på å avgjøre om gutter blir rampegutter eller ikke.

forklaring på ordet serotonin.
“Serotonin: A key neurotransmitter that acts as a powerful constrictor of arteries, reducing the blood supply to the brain and contributing to the pain of headache.”

som betyr at serotonin kveler blodårene som gjør at du ikke får nok surstoff til hjernen og bidrar med hodepine?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
nja, tror serotonin 2A, 2C, 1B osv er gener, men selve stoffet Serotonin er ikke et gen, men en nevrotransmitter.

det at det finnes gener som påvirker serotonin-nivået i kroppen tror jeg gjerne, og tror disse kalles, som nevnt over, Serotonin 1B, 2A, 2C, osv.

Serotonin kan ofte være årsaken til hodepine ja, men for lavt serotonin nivå kan og forårsake en haug av andre symptomer såvidt jeg har lest meg til, der hodepine kanskje er en av de minst alvorlige av dem..

Godt mulig jeg tar feil dog, jeg vet lite om dette så om noen har konkret info å komme med, kom gjerne med den..
Serotonin er en såkalt nevrotransmitter, et spesialisert molekyl som hjelper impulsene å gå fra en nervecelle til den neste. Serotoninproduksjonen blir for liten om vinteren når det er mørkt. Lysterapi er det som er mest effektivt (og bivirkningsfritt) for å få større mengde tilgjengelig serotonin.

For lite fritt serotonin i hjernen kan føre til depresjoner, energiløshet, hyperaktivitet hos barn, søvnproblemer, humørsvingninger og dårligere impulskontroll. Serotonin beskytter mot stress, er godt for hjertet, bra ved migrene, styrker kontrollen over matinntaket og stimulerer utskillelsen av veksthormon. Serotonin hjelper til med å regulere utvidelsen og sammentrekningen av arteriene og også funksjonen av blodplatene, de som bl.a. har med sårheling og lukking av sår å gjøre. Serotonin hjelper glatt muskulatur til å kontrahere og hjelper dermed bukmuskulaturen til å presse maten gjennom tarmene og dermed styrke fordøyelsen. Det er målt lave verdier av serotonin hos selvmordskandidater, hos kriminelle som stadig gjør nye forbrytelser og hos alkoholikere. Hjernen hos de som rammes av Alzheimer og aldersdemens har få virksomme serotoninreseptorer. De såkalte "lykkepillene" forsøker å få til høyere verdier av fritt serotonin i hjernen og forsøker på den måten å herme etter lysets virkninger, men har dessverre for ofte til dels store bivirkninger.

Hjernen bruker den essensielle aminosyren tryptofan til å produsere serotonin. En essensiell aminosyre er ikke kroppen i stand til å produsere selv. Inntak av tryptofanrik kost kan også virke positivt sammen med lysterapi. Tryptofan finnes i forskjellige matvarer. De beste kildene til tryptofan er bl.a. animalsk protein, som kjøtt, meieriprodukter, egg og fisk, men også i vegetabilske produkter som brun ris, cottage cheese, peanøtter, soyaprotein og de fleste typer grønnsaker. Ved et normalt kosthold er det lite sannsynlig å få i seg for lite tryptofan. Men for at tryptofan skal bli best mulig transportert til og opptatt i hjernen er organismen avhengig av karbohydrater. Derfor får mange mennesker trang til sjokolade og annen "nei-mat" om høsten og vinteren. De som føler velbehag etter å ha spist sukker, sjokolade eller andre karbohydrater eller har et stort sug etter disse produktene har som regel alt for lave mengder serotonin. Lysterapi vil da være til stor hjelp.

Hvordan kan serotonin påvirke så mange funksjoner i kropp og sinn?

Noe over 30 forskjellige nevrotransmittere har blitt identifisert. Noen har små spesialoppgaver og noen har bredere virkningsområder. Sammen med acetylcholin, dopamin og noradrenalin er serotonin den nevrotransmitteren som har flest oppgaver og er den som finnes i størst mengde i hjernen og ryggmargen og påvirker mange basale funksjoner fra muskelbevegelser til humør.

Alle nevrotransmitterene samarbeider med å støtte opp om våre tankeprosesser, våre sensoriske prosesser, evnen til å ta avgjørelser og våre handlinger. Selv om det er i hjernebarken de overordnede avgjørelser tas, ser hjernen ut til å fungere som et slags demokrati; mange forskjellige sentra i hjernen tar del i de mer basale funksjoner og avgjørelser som styrer når vi skal spise og sove, i hvilken grad vi føler smerte og om vår energi, vårt humør og vår motivasjon er høy eller lav. Hvis et senter i hjernen svikter kan de andre til en stor grad overlappe for det feilfungerende.

Et av serotoninens største oppgaver er å styre og kontrollere effekten av de andre nevrotransmitterene. Dette betyr at serotonin bestemmer hvilke beskjeder som får prioritet og hvilke som må vike og har dermed enormt mye å si for alle sider av vår eksistens. Lave nivåer av serotonin kan dermed gi mange og store negative utslag.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
bruk henvisning til kilde når du sakser fra et nettsted.

http://www.nordiclightcare.com/lyste...-serotonin.asp
Bra jobba somnium haha
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Husker jeg stussa selv når jeg hørte om "serotonin genet" ettersom navnet brukes på et viktig nervesignalstoff.

Serotonin er som sagt et stoff som kontrollerer ganske mye forskjellig i hjernen og kroppen vår, dopamin burde vel være interessant å lese om og, siden de to er de mest interessante stoffene (i min mening).

De har veldig mye med psykoaktive interaskjoner å gjøre: Altså hvordan rus fungerer på neurologisk nivå.

For å svare lett på spørsmålene dine i starten, om du ikke allerede har funnet det ut:
Serotonin er et stoff som brukes i kommunikasjonen mellom nervesynapser (små "gap" mellom nervene der de er koblet sammen). Det er ikke et byggestoff, men et kommunikasjonsmedium, såvidt vi forstår.

Det jeg finner interessant med stoffet er at de fleste psykedeliske midler, etterligner serotonin til en viss grad, og mye interessant forskning gjenstår før vi vet mer om det.
Vi har såvidt skrapt overflaten av hvordan neurologi virkelig fungerer, men hittil vet vi at
i tillegg til apetitt, humør, og endel andre ting spiller stoffet også inn på sykdommer som schizofreni og parkinsons.
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2009 kl. 15:39.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Takk, du forklarte det bra.

ja, likheten mellom f.eks DMT og Serotonin er såvidt jeg har forstått ganske slående, dimethyltryptamin har vel i bunn og grunn bare 2 ekstra hydrogen-atomer festet til Nitrogenatomet? eller husker jeg feil?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ikke helt, men ja de har de karakteristiske karbonringene men mangler OH gruppen men resten er omtrent riktig ja.

Vil virkelig anbefale shulgin sine pihkal og tihkal som går mer inn på disse tingene, det er endel kjemi i bøkene selv om de er hovedsaklig om virkningene og livet rundt disse stoffene han synteserer.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
notert, skal kjøpes.. må gjøre meg ferdig med The Spirit Molecule først..

takk for tips