Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2680
som tittelen sier, hvordan får jeg på PCen min uten å måtte bruker power knapp og uten å måtte ødelegge den nye pene PSUen min? grunnen til at jeg trenger dette er pga jeghar gått til innkjøp av kabinettet til microplax uten dører, av/på knapp osv. Takker for all hjelpen
Du må nesten se på innstillingene dine i Bios. Vet at den forrige pcn min hadde en BIOS funksjon som gjorde at den kunne slå seg på kl 1400 hevr dag f.eks, eller ved å presse en spesiel combo på tastaturet.
legge en skrutrekker mellom de 2 pinnen på hovedkortetett der hvor power knappen skulle vert koblett til^^
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dice Vis innlegg
Du må nesten se på innstillingene dine i Bios. Vet at den forrige pcn min hadde en BIOS funksjon som gjorde at den kunne slå seg på kl 1400 hevr dag f.eks, eller ved å presse en spesiel combo på tastaturet.
Vis hele sitatet...
litt vanskelig når jeg ikke kommer inn på PCen
ellers kan det nevnes at jeg har prøvd det med skrujærn og ekstern av/på bryter uten at det har funket. Lyset lyser på hk også. KAn også nevnes til slutt at jeg behandlet ikke komponentene så kjempe bra. Bommet på noen skruer når jeg festet hk osv.
Sist endret av Spelly; 8. januar 2009 kl. 22:04.
du må få kontakt mellom de to pinsa i HK ; )
holder med 1 sec :P
bare bruk en kobbertråd elns :-P
Ofte lett å missforstå teksten på hk. Prøv å les dokkumentasjonen som fulgte med, lettere å se hvilke pinner som skal kortsluttes der.
Du kan gjøre i BIOS slik at PC-en skrur seg på når strømmen går på.

Dvs. den er på hele tiden bortsett fra når du trekker ut kontakten eller bruker knappen på strømforsyningen.

Edit: Jeg fikk ikke med meg at du ikke får den på i det hele tatt :/ Men det jeg skrev er hvertfall en god løsning når du først får den på.
Sist endret av Ozma; 8. januar 2009 kl. 22:26.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Yes takker for det men så var jo det som nevnt å få maskinen på!
Jeg har bygd en del maskiner oppover og har ikke hatt ett slikt problem før, jeg mekket meg selv en av/på knapp (midlertidig) som består av sånn liten "plugg" som du kan tre på 2 av pinsene, sammen med en av/på knapp, jeg har brukt denne på alle pinsene, ikke livstegn. Hovedkortet får strøm, med tanke på indikatorlyset lyser, jeg har også koblet fra alle komponenter utenom HK og vifter til CPU for å se om det er noen komponenter som kan ha forårsaket dette, har ikke prøvd med rammen enda, da men tviler på at det er det som er problemet.
Når du trykker på på/av knappen skulle maskinen i det hele tatt gi ett tegn, iallefall skulle vel viften i psu rotert ett par ganger.
Har HK virket før? Eller kan det hende at det er dødt, evt DOA...
har du husket den 12V kontakten til HK? på noen nye kort starter ikke pcen uten den : )
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Har HK virket før? Eller kan det hende at det er dødt, evt DOA...
Vis hele sitatet...
Prøvde raskt å ta på PCen før jeg skulle demontere hele greien, funket flott da. Men som sagt var litt røff med HK.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Jeg pleier å gni en metallgjenstand over alle pinnene i området der powerknappen skulle vært koblet til. Er kanskje ikke så veldig trygt men siden en evt. kortslutning bare varer i under et sekund og det er snakk om lave spenninger tviler jeg på at noe går galt. Har gjort dette i en god del år og har enda ikke svidd av noen hovedkort.

Når det er sagt; det er ikke min feil om du skulle ha uflaks. Det har funket for meg men jeg garanterer ingenting.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
får bare prøve det, men får jeg ikke støt ?
Ta på deg en gummihanske da...
høyeste utspenning fra psu er 12v, denne er for lav til at man kan kjenne
den på kroppen. så lenge psu er kobblet til en jordet stikkkontakt så er du ganske trygg uansett

jeg vil tippe at du har skadet hovedkortet, ta ut hovedkortet for å se at det ikke er i klem eller at det er skruer eller noe som ligger under, prøv så å kobble opp hovedkortet uten at det er i kabinettet for så å legge dem to pinnene som power knappen skal kobbles til sammen, pc`n skal da starte om alt er i orden.
Jeg har opplevd at en pc har prøvd å starte opp når jeg gjorde noe med jumperen. Er ikke helt sikker da^^
På min forrige pc hadde jeg fikset på BIOS innstillinger og oppstart slik at når pcen av av og jeg trykket <space> slo den seg på (når den var på var det selvfølgelig ikke slik at den skrudde seg av, om du er intressert kan jeg sikkert hjelpe deg å fikse det.

-Toot toot-
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Null problem å kortslutte PWR på hovedkortet med et skrujern, klarer du ikke gjøre det uten å kortslutte noe annet i samme slengen skulle du aldri bygget deg PC selv.
2. Keeg2k5 : Dette har da vært ganske vanlig på de fleste hovedkort de siste 10+ årene, men jeg har enda ikke sett at det fungerer på USB tastatur, kun PS\2.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Vet at med gummihansker fåkke vi støt, folk som arbeider i lyktestolper og stolper med strømførende kabler bruker gummihansker inni arbeidshanskene. Uansett Jeg har ikke tilgang på dette, syntes det er unødvendig å invistere i dette også. Plastpose, det leder vel ikke så mye strøm? vil det funke med plastpose?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
1. Null problem å kortslutte PWR på hovedkortet med et skrujern, klarer du ikke gjøre det uten å kortslutte noe annet i samme slengen skulle du aldri bygget deg PC selv.
2. Keeg2k5 : Dette har da vært ganske vanlig på de fleste hovedkort de siste 10+ årene, men jeg har enda ikke sett at det fungerer på USB tastatur, kun PS\2.
Vis hele sitatet...

Hvis du har lest forstår du sikkert at jeg har mekket en egen jumper med av/på knapp, koblet den til alle pinsene. uten noe resultat, jeg har prøvd å kortslutte uten skrujern uten resultat, no vurderer jeg bare å kortslutte alle pinsene, men vil gjøre det på en ok forsvarlig måte. jeg har ikke tlgang på gummihansker, så lurer på om det funker med plastpose? Jeg har bygget flere PCer, har feilsøkt pcer maaange ganger, men aldrig hatt slikt problem. Har alltid klart å fikse det.
men ikke no.
Sist endret av Spelly; 9. januar 2009 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som sagt tidligere i posten så kommer du ikke til å merke det pga den lave spenningen, det burde du visst.
man har faktisk opp til 24 volt inni en pc, hvis man tenker på positiv og negativ 12volt i forhold til null.

men det skal være ganske lett å finne riktige pinner, bare finn ut hvor det står pwr, og kortslutt pinnene ved merkingen
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Som sagt tidligere i posten så kommer du ikke til å merke det pga den lave spenningen, det burde du visst.
Vis hele sitatet...
Jeg har tideligere fått ett realt strømsjokk fra en PC for en stund siden. DEnne var ikke brukt på en jordet kontakt tough, jeg har heller ikke tilgang på joret kontakt.
pcer lagger vel fra seg ca 130 volt mellom fase og jord, og hvis en av lavspenningskontaktene har galvanisk kontakt med en fase, og hånda di kommer mellom gods i pcen, og en av lavspenningskontaktene, kan du få strømgjennomgang
Sist endret av VivaLatrina; 9. januar 2009 kl. 12:29.
Hvis en av lavspenningskontaktene kommer i kontakt med en fase, er det noe riv ruskende galt med PC'en..
Ang. spenning på fase, kan den ligge fra 130V~ - 230V~ alt etter om det er IT eller TN nett en er koplet til..
Uansett, om du støt når du fikler nede i PC'en, kan det skyldes 2 ting..
1. Statisk støt, oppstår i kropp/gjenstander grunnet friksjon. Dette er dødelig for pcdeler, men har ingenting å si for din del, annet en det er ubehagelig.
2. Deler av PC'en er i kontakt med en fase (eller er du muligens inni PSU å roter?). Kan være Dødelig (i få tilfeller, but still..)
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Trodde det var A som skadet/drepte jeg, ikke V. Statisk elektrisitet har jeg fin peiling på dreper komponenter i PCen svært effektivt, så hvis du vil ødelegge PCen din, gå å labb med ullsokker på ett teppe forså å ta på noen av de deilige komponentene i PCen. For å eleminere faren for statisk elektrisitet er det bare å ta på innsiden av kabinettet eller bruke antistatisk armbånd. Uansett, får prøve å ta en saks over alle pinsene som er aktuelle for å se om det fikser problemet mitt.

Kan til slutt nevnes at jeg fikk på PCen til slutt med å gni litt på polene. Var ikke så kjempe problem. Jeg gikk også inn i bios for å stille inn slik at når jeg enten trykte ctrl+esc eller ved space trykk gikk PCen på. Dette funket ikke, har prøvd 5 ganger no uten hell. Kan dette være pga jeg slår av pcen før den har bootet windows? altså jeg skrur av strømmen. (Hdd var visst defekt)
Sist endret av Spelly; 9. januar 2009 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.