Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6970
Hei godtfolk
Jeg og noen bekjente holder på å montere gode gammeldagse "CB" radioer (27MHz) i bilene våre. jeg har relativt lite kunnskap om antenner og signaler, men jeg har kjøpt en 66cm magnetfot antenne (27MHz) til bilen min.

Problemet er hvordan man stiller inn radioen... Her er det knapper for "SWR-cal", "RF-gain", "PA/CB", "ANL/OFF" "TONE/HI", "NB/OFF"

Hva er disse forsjellige til? Det eneste jeg vet er hva SQUELCH er for noe...

Vi prøvde å teste rekkevidde her i dag, men fikk bare til ca 100 meter Han andre brukte ei midlertidig antenne (radioantenne 75ohm) Men kan det ha SÅ mye å si? Vi burde jo fått litt lengre rekkevidde

Dette er den radioen jeg har i min bil: http://www.rigpix.com/cbfreeband/handic_224s.htm

Dette er den radioen han har i sin bil:
http://www.garnek.pl/sq7hiw/8300725/...fon-sf12-super
Stabo Stratofon SF12 Super A er en 27 mhz radio fra starten av 80 årene. Den sender med 4W i AM modulasjon.
Heilt canooon
En enkel forklaring:
SWR-cal: Denne kan du bruke til å finjustere radioen i forhold til antennen om ikke antennen er helt tilpasset til 27MHz.
RF-gain: forsterker mottakerforholdene.
PA/CB: Har du et PA-anlegg kan du koble dette til radioen. PA for anlegg, CB for å bruke den interne høytaleren.
ANL/OFF: Automatic Noise Limiter, reduserer støy.
TONE/HI: Her kan du velge om du vil at lyden fra høytaleren ska har en høy eller lavere tone ut fra høytaleren, f.eks om det et støyende lokale du er i kan du sette den på høy for å høre bedre hva som blir sagt.
NB/OFF: Noise Blanker, reduserer støy.

Vil bare si at i Norge er det ikke lov å bruke AM på 27MHz-båndet, bare FM og 4W!

Så over til det andre:
Er begge radioene satt i AM (siden den ene bare har AM), og på samme kanal?

Hvis det var han andre som sendte til deg med en antenne på 75ohm er det ikke rart det ikke gikk langt, tipper dette var en antenne til en bil og den er ikke avstemt i nærheten til 27MHz og vil en høy SWR, noe som vil si at de 4W som sendes ut kommer 3W eller alle 4W tilbake, noe som kan ødelegge radioen og sender ikke langt.

Hvis ikke, så kan den 75ohm-antenna ødelegge mye for mottak også. Men også terreng (trær, hus & annet) kan blokkere for signaler.
djsonofm's Avatar
Trådstarter
86 4
Takk for svar!

Skal SWR være høy eller lav? Tror jeg har SWR-meter på den største.

Den største radioen som bare kan sende i AM, er godkjent av teledirektoratet. Det henger en godkjeningslapp bakpå

Og ja, begge radioene er satt i AM og på samme kanal :P
Heilt canooon
SWR bør være lavest mulig. Som oftest står det fra 1 og oppover, og jeg vil si at 1.5 er ganske mye. Når den begynner å nærme seg 1.3 og lavere er det bedre.

Vet du om begge radioene fungerer?
djsonofm's Avatar
Trådstarter
86 4
Begge radioene fungerer, men hvordan finner man ut om utgangen er brent? For det er jo også en mulighet. Skal det mye til at det skjer?
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Hva er poenget med en slik radio?

Edit: Er for å kommunisere med hverandre? Får ikke inn noe annet som politi osv? (siden det nå er digitalt)
Sist endret av ranman22; 4. mai 2011 kl. 18:44.
djsonofm's Avatar
Trådstarter
86 4
Jeg er fullt klar over at politiet sluttet å bruke disse for mange mange mange år siden. Det er ikke dette som er planen heller.
Poenget med radioene er å kunne kommunisere på foreksempel biltur uten å måtte grave etter mobilen hver gang man har lyst til å si noe. Å så er det jo litt kult siden det er veldig få som har det i privatbiler

Men tilbake til spørsmålet:
Begge radioene fungerer, men hvordan finner man ut om utgangen er brent? For det er jo også en mulighet. Skal det mye til at det skjer?
Heilt canooon
Er faktisk ganske mange som bruker CB-radio nå for tiden, å stadig blir det fler. Det er akkurat som gamle møbler, det fra 70-tallet blir populært igjen. :P

Men over til utgangen: mye å mye.. en dårlig antenne kan være nok. Hvis du har et wattmeter kunne du sjekke om det kom ~4W fra radioen for å se om den er i orden.
Eller så kan du åpne radioen å se om det er noe ødelagt, men dette bør kun gjøres viss du vet hva du gjør.
djsonofm's Avatar
Trådstarter
86 4
Kan et voltmeter/amperemeter brukes? Jeg kan jo bare regne om til watt..!
Hvor skal man måle? På coax kabelen eller strømtilførselen til radioen?

Er det sikringer eller komponenter som pleier å ryke i radioen?

Btw.. Hvilke kanaler bruker folk flest når dere er ute å kjører? :P
Har hørt at trailersjofører bruker kanal 11???
Sist endret av djsonofm; 6. mai 2011 kl. 10:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Selv om radioen var godkjent før i tiden, betyr ikke det at den er godkjent nå.
AM-modulasjon på det båndet er ikke lov i Norge pr. idag.

Du får neppe inn så mange heller. Polakker og latviere er flinke til å bruke AM-modulasjon selv når de krysser grensa inn i landet vårt, men du får neppe så mange gode samtaler ut av dem
Det skal måles mellom antennen og radioen med et SWR meter. Jo lavere swr jo bedre sendestyrke. Om utgangen er brent, tester du enkelt og greit med å kommunisere med 2 radioer over litt rekkevidde etter du har swr'et de.